Захід ознайомить учнів із життям і творчим шляхом поетес: Лесі Українки, Ганни Світличної та Ганни Дущак. Навчить відшукувати в їхніх віршах спільні образи, тематику творів. Виховуватиме любов до прекрасного, почуття людяності й сили духу.
Мета: ознайомити учнів з творчим шляхом поетес Лесі Українки, Ганни Світличної та Ганни Дущак; вчити відшукувати спільність при творенні образів, вибору тематики для творів; виховувати любов до прекрасного, почуття людяності й сили духу; розвивати навички виразного читання поетичних творів.
Обладнання: портрети поетес, свічка, виставка збірок, літературна карта України.
Тип уроку: урок-проект
Вночі над осіяним аркушем
Хилю замислене лице,
Душа, якій потрібно це...
Ганна Світлична
Ні! Я жива, я буду вічно жити.
Я в серці маю те, що не вмирає.
Леся Українка
Злечу у небо. Злечу нестримно.
І ще не раз!
Ганна Дущак
І. Мотивація навчання учнів.
ІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Кожна епоха уславлена іменами видатних жінок, серед них: княгиня Ольга, Роксолана, Маруся Чурай, Леся Українка. Поруч з цими іменами мають право стояти й імена Ганни Світличної і Ганни Дущак. Тому це заняття ми присвячуємо найяскравішим зірочкам, чиї долі так близькі, що часом здається, що це не три, а одна велика зірка, від якої відкололися шматочки, і полетіли іскорки в різні куточки нашої великої України. (показати на літературній карті). На попередньому занятті ми ознайомилися із життєвими шляхами поетес, а сьогодні наші випускниці представлять проект розробки літературної композиції.
1.Життя поетес – це десятиліття болю і страждань, з якими навіть просто жити – справжній подвиг. Та вони не просто жили – вони шукали свій шлях, своє місце в житті. І піднялися над собою, здолавши свій біль і стали справжніми поетесами України.
2. Кожен вірш на дорозі Г.Світличної – це своєрідна пісня душі, серця, правди, пошуку. А все її життя – дорога до найкращої із пісень.
“Краща пісня – завжди попереду”
1.Відомо, що більшість поетів звертаються до музи, до поезії, як до живої істоти. Перегукуються поезія Лесі Українки “Слово, чому ти не твердая криця” і Ганни Дущак “Поезіє ! З душі моєї лийся “.
“Поезіє ! З душі моєї лийся” .
2.Література знає слово, народження болем – слово мужності, лицарства, слово – заклик, слово – зброю, народження в тяжких муках і стражданнях – це слово Лесі Українки. 42 – річну війну вела з недугою Леся Українка, і 49 років боролася з хворобою Г Світлична. Її поезія не випадково перегукується з поезією Лесі Українки.
“Лесі Українці”
1.Все життя Г. Дущак проходить у рідному селі ,”в хатиночці малій”. Не може вона
вийти з неї, але її душу ятрять людські болі, чиїсь страждання. Коли читаєш вірші
Ганни Дущак, мимоволі згадуєш Лесю Українку. Можливо, саме в її творах черпає юна
поетеса наснагу, силу, волю до життя.
“По житті упевнено іду”
2.Поезія Г.Світличної цікава й повчальна, як історія серця, яке вміє страждати. Але
страждання робить його не жорстокішим, а навпаки – гуманнішим. Її поезії глибоко
особисті, але кожен вірш – це урок мужності для нас. Поетеса не бажає коритися долі,
іноді її зброєю проти лиха стає сміх.
“Через луки й урвища”
“А що мені, мамо, лихо!”
Перегук із поезією “Contra spem spero”
1.Реальне життя Г.Світличної було важким і суворим. Вона вела багаторічну війну не
тільки з фізичною недугою, а й з байдужістю та черствістю людей. Маючи щиру й
відкриту душу, поетеса боляче реагує на людську бездушність. Вона підкреслює, що у
житті є речі, які для кожної людини мають бути святинею. Такою святинею для неї є
хліб.
“Хліб”
2. У Ганни Дущак знаходимо чимало поезій, у яких вона порушує проблему ставлення
людини до природи. Чи то бездомний собака, чи оберемок зірваних квітів, чи занедбана
криничка – немає значення. Для неї все це живе, все потребує захисту, людської
доброти.
“Не рвіть квіток. Не убивайте”
Вчитель “Закінчилась вистава...”
1.Інтимна лірика. Чи є на світі такий поет, який би не оспівав кохання – одне з найсильніших людських почуттів. Прекрасна інтимна лірика і в Ганни Дущак. Хай звучить таємнича поезія кохання.
“А ти мені даруєш ясні зорі”
2.Крім ліричних і громадянських мотивів у поезії Г.Світличної вчувається потужній
пломінь жіночності. Це було трагічне кохання поетеси.
“Я так люблю”
І, звичайно ж, зайві коментарі до поезії Лесі Українки.
2. Слово вчителя: зламались крила мрій у цих зірочок, але вони злетіли навіть із
перебитими крильми, і злетіли високо, туди, куди не кожному відкрита дорога. Бо,
дійсно, “Бог не під силу хреста не дає”.
“Зламались крила...”