Даний урок побудований з урахуванням міжпредметних компетентностей. Форма проведення уроку - урок - захист. Урок має за мету забезпечувати необхідну глибину емоційного сприймання, єдність думки і почуття, серця і розуму, їх слід будувати з урахуванням специфіки художнього мислення, жанрової природи художнього твору. Роль учителя в цьому уроці так підійти до аналізу художнього твору, щоб перед внутрішнім зором учнів постали яскраві картини життя, створені письменником.
Тема: Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.
Мета: навчати учнів аналізувати художній текст: добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок;
розвивати вміння виділяти в тексті і пояснювати найбільш захоплюючий фрагмент; розвивати образне мислення, творчу уяву;
виховувати в учнів відразу до лицемірства, жорстокості, усвідомлення турботи про світ природи як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.
Вид уроку: урок-захист
Обладнання: ілюстративний матеріал, підручник «Українська література» 5 кл., дидактичний матеріал, музичний супровід, мультимедійна дошка, видео фрагменти.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1.Привітання.
Вже у школі новий день
Всім говорим: «Добрий день!»
Добрий день тобі, мені, всім ми скажем на землі!
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
2.1. Створення емоційного середовища.
Переглянувши цей відео фрагмент, ви самостійно визначте, будь ласка, тему нашого уроку.
Демонстрація відео фрагменту про заповідники.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
3.1.Інтерактивна гра «Деформатор»
Епіграфом до нашого уроку я обрала влучний вислів Івана Тургенєва, відомого російського письменника про природу, але прочитати ви його зможете лише за допомогою інтерактивної вправи «Дешифратор».
Природа не храм, а майстерня,
і людина в ній – працівник.
Слово вчителя: Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.
А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас. Євген Гуцало в оповіданні «Лось» насамперед показує чуйність дітей до всього живого , доброзичливе ставлення до навколишнього середовища. А засуджує автор жорстокість і черствість . Отже, у творі порушено дві проблеми, над якими ми будемо працювати впродовж уроку :
А) взаємозв`язок людини і природи ;
Б) боротьба добра і зла.
ІV. Актуалізація опорних знань.
4.1. Інтерактивна гра «Впіймай питання»
Закріплення біографічних відомостей письменника Є.Гуцало. Кожен учень готує питання з біографії і задає його кому забажає. Той, в свою чергу, передає естафету.
4.2. Перевірка домашнього завдання
-Вашим домашнім завданням було підготувати тести за змістом оповідання «Лось», ось ми і подивимось, як ви з ним впорались.
Останнім питанням тесту було: визначити жанр прочитаного. Отже, давайте пригадаємо, що ж таке оповідання?
V.Основний зміст уроку.
5.1.Інтерактивна вправа «Сніжна грудка» (робота вибіркових груп)
Поки ми з вами колективно будемо аналізувати зміст твору, наши групи мовознавців проаналізують ключові слова оповідання за допомогою інтерактивної вправи «сніжна грудка», а чи впораються вони, ми потім дізнаємось.
(Роздаю картки з ключовими словами: заповідник, тайга, лось, браконьєр. Учасникам групи треба по черзі 1. Назвати слово; 2. Пояснити лексичне значення; 3. Скласти з ним речення (можна дібрати з тексту); 4. Поставити питання до названого слова; 5. Дати відповідь на це питання)
5.2. Бесіда за змістом твору. Вибірковий аналіз.
1. Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?
2. Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст.
3. Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?
4. Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки
лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?
5. Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували
лося. Які почуття переживали діти?
6. Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?
7. Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?
5.3.Інсценізація уривку з оповідання «Лось»
-Зараз ми ще раз переконаємось у щирості почуттів братів і підлості їхнього дядька Шпичака, переглянувши інсценізацію бесіди між ними.
-Га? обiзвався дядько. -Ну як?
-У-ух, видихнув Шпичак, обiйшов навколо вбитого звiра й носаком ткнув його мiж роги.
-Це iз заповiдника, обiзвався нарештi молодший пiдберезник.
-Заповiдник далеко звiдси, вiдповiв дядько. Сюди iз заповiдника лосi не бiгають.
-Це iз заповiдника, знову повторив менший.
Дядько почав гнiватись:
-А вам яке дiло?
-Ми його з води врятували, сказав старший брат i ненависним поглядом уп'явся в пiдпалкувате обличчя.
-О-о, вiн однаково був би втопився!.. I вже втопився був, так? Скажете, що втопився, а пощастило витягти неживого.
-Ми його врятували, знову повторив старший брат,
-Ану замовчiть менi, ще дужче розгнiвався дядько, бо дiстанеться вам од мене i од батька вашого! Будете pозyмнi, то матимете й собi м'яса, не скривджу.
-I роги вам вiддам, крикнув услiд дядько.
Вони й не обернулися, тiльки наддали ходи.
-Роги вiддам! ще гукнув дядько.
5.4.Виступ груп з аналізом ключових слів оповідання «Лось»
5.5. Фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка у нас теж пов’язана з природою.
Травичка низенька-низенька,
Дерева високі-високі,
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво, то вниз нагинає,
Птахи летять, прилітають,
А учні тихенько за парти сідають.
5.6 . Розв’язання кросворду.
-Отже, прийшов час розв’язати першу проблему, порушену в оповіданні: взаємозв`язок людини і природи, і в цьому нам допоможе кросворд.
ЛЮДИНА + ПРИРОДА = … (ключове слово)
1. |
|
|
|
|
|||||||||||||
2. |
|
|
|
||||||||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4. |
|
|
|
||||||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
7. |
|
|
|
||||||||||||||
8. |
|
|
|
|
|||||||||||||
Якщо ви правильно відгадаєте кросворд, то отримаєте відповідь на питання, що ж повинно буди в основі взаємин між людиною і природою (Гармонія). Ось ми і дали відповідь на перше питання.
5.7. Захист думки. Гра «Кошик знань»
-Друга проблема порушена в оповіданні «Лось» це боротьба добра і зла. Зараз працюємо за варіантами. 1 варіант-хто з героїв оповідання асоціюється у вас з Добром і чому. Дайте цитатну характеристику. 2 варіант-хто з героїв оповідання асоціюється у вас зі Злом. Охарактеризуйте цей персонаж.
Добро |
Зло |
Чому в братів, на вашу думку немає імен? Чому автор називає їх грибами-підберезниками? |
Які асоціації виникають у вас із прізвищем Шпичак? |
??? |
??? |
Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями |
Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях |
Старший брат був розсудливий та відважний |
Радість на його обличчі змагалася з настороженістю |
Вірять, що лось підведеться та знову почвалає до лісу: «Роги росли при самім снігу, ніби чудернацький кущик, який усе-таки сподівався зазеленіти, вкрившись листям» |
Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе: «Роги стриміли над снігом диким розложистим кущиком, який також, мабуть,чекав на весну, щоб зазеленіти, хоча це йому вже не судилося ні тепер, ні в майбутньому» |
- Дайте відповідь на загальне питання, чи перемогло Добро в оповіданні і чому?
5.8 .Творча робота
Гра «Я письменник». Усно (письмово) робота (створіть власний кінець твору).
VІ. Підсумок уроку.
6.1. Оголошення теми та ідеї оповідання.
Тема |
Ідея |
Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу. |
Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності. |
6.2. Вікторина «Спостережливий читач» (з використанням мультимедійної дошки)
А) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі (Лось)
Б) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс». (Шпичак).
В) « … Був розсудливий та віважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега» (Старший брат).
Г) «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув, ще довго зупинявся» (Лось).
VІІ. Рефлексія
7.1. Метод «Незакінчене речення»
Доповніть речення потрібними словами
1. Лось був старий самець, уже звик до..., в який потрапив із тайги.(заповідника)
2. Коли лось ступив на..., то під ним приглушено торохнуло, і річка
затріщала. (лід)
3. Молодший брат сказав: «Дивись, он... купається!»(собака)
4. Щоб врятувати лісового красеня, він узявся рубати лід, прокладаючи хід до…(берега)
5. Діти спочатку й уваги не звернули на..., але коли лось упав на
сніг, вони зрозуміли, по кому стріляли.(постріл)
VІІІ. Домашнє завдання.
8.1. Метод «Вибери сам»
1. Доведіть, що дядько Шпичак – боягуз.
2 . Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки?