Розробка уроку допоможе у висвітленні непростої проблеми, а саме "крилатості людини". Що таке крилатість? Для чого людині крила? Що саме вони символізують? Відповіді на ці та інші запитання шукайте тут.
ЛІНА КОСТЕНКО «КРИЛА»
7 клас; українська література
Мета: на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини у реальному сучасному житті), логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до художнього мистецтва, начити учнів захищати свою власну точку зору.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л. Костенко, бібліотека її творів, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні розповідають найулюбленіший вірш напам’ять з поеми «Чайка на крижині».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Літературний диктант «Життя і творчість Л. Костенко»
• Дата народження Л. Костенко. (19.03.1930)
• В якому віці Ліна Костенко оселяється в Києві? (Шестирічному)
• Через неординарний хист батько поетеси був… (Репресованим)
• Яку студію ще школяркою відвідувала Л. Костенко? (Літературну)
• Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту (Київський педагогічний університет)
• З 1952–1956 рр. поетеса навчалася в… (Літературному інституті в м. Москва)
• Назва першої поетичної збірки Л. Костенко. («Проміння землі» (1957)).
• Найвищою цінністю у художніх роздумах Ліни Василівни є… (Людина).
• Книга, за яку Л. Костенко присуджено премію Франческа Петрарки. («Інкрустації»)
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Робота з епіграфом до уроку
Яке глибоке щастя — жить,
Буть гідним імені людини,
Народу й людськості служить!
М. Рильський
1. Вступне слово вчителя про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально
Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.
Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.
Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.
Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.
2. Робота над поезією Л. Костенко «Крила»
2.1. Бесіда за питаннями.
• Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники…). Для чого вони їм потрібні?
• Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима?
• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?
• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?
• Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?
• А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.
• Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
• Яку людину вважають духовно багатою?
2.2. «Мікрофон».
Відповідь на питання: «Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. З чого, на думку, поетеси, зроблені крила у людини?
а) Зі сміливості;
б) з пуху;
в) з чесності.
2. За що з повагою ставиться героїня твору до країни, де вона гостює (Л. Костенко «Чайка на крижині»)?
а) Звичаї давні;
б) увагу і шану;
в) душевність і доброту.
3. Той край є найкращим для поетеси, де:
а) виросли у неї крила;
б) найкращі люди;
в) відбулося багато історичних подій.
4. Перебуваючи в гостях, поетеса сумує за рідним краєм і часто дивиться на… (Л. Костенко «Чайка на крижині»):
а) північ;
б) схід;
в) захід.
5. Тільки тоді можна вирушати в політ, як вважає поетеса, коли маєш… (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) освіту і досвід;
б) ґрунт під ногами;
в) батьківське благословення.
6. Зазначаючи про портові кораблі, письменниця говорить, що треті з них (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) втомлені, працьовиті;
б) швидкі, неспокійні, хвацькі;
в) величезні, охайні і гордовиті.
7. Між кораблями можна було побачити (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) безліч крижинок;
б) суденця рибальські;
в) маленькі хвилі морські.
8. Казку про мандри шепочуть зорі… (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) мові;
б) чайки;
в) прапори;
9. Прапора якого кольору не було на кораблях, що перебували у порту (Л. Костенко «Чайка на крижані»)?
а) Фіолетового;
б) зеленого;
в) жовтого.
10. Корабель, який мав червоний прапор, плив, наче (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) велетень;
б) айсберг;
в) казковий.
11. Рідний корабель для поетеси асоціюється з (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) шматком рідної землі;
б) традиціями українського народу;
в) батьківською домівкою.
12. Лірична героїня сповнена великого бажання кинути матросу-земляку, який перебував на кораблі з рідного краю (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) поцілунок;
б) квітку троянди;
в) серце своє.
VІІ. Підсумок уроку
Дати відповідь на запитання: ЧОГО НАВЧАЄ НАС ТВОРЧІСТЬ ЛІНИ КОСТЕНКО?
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
ІХ. Домашнє завдання
Проаналізувати поезію «Крила» стосовно художніх засобів (письмово).