Сценарій проведення виховного заходу «Права свої знай, обов’язків не забувай!»

Про матеріал
• ознайомити учнів з поняттями «Право», «Закон», «Конституція», «Декларація», «Конвенція»; • вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх у пам’яті учнів; • виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам; • виховувати шанобливе ставлення до своєї особи та до оточуючих людей; • розвивати критичне мислення та вміння аналізувати навколишню інформацію.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій проведення виховного заходу

«Права свої знай, обов’язків не забувай!»

 

 

                                                             

                                                                            Бабій Світлана Іванівна,

                                                вчителька Старонижбірківської гімназії

 

 

                                                           

                                                                      

 

                                                                                

                                                            

                                                                

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

година спілкування

 

«Права свої знай, обов’язки не забувай!»

 

(учні 7-8 класів)

 

 

 

 

 

 

 

 


Мета:

  •                 ознайомити учнів з поняттями «Право», «Закон», «Конституція», «Декларація», «Конвенція»;
  •                 вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх у пам’яті учнів;
  •                 виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам;
  •                 виховувати шанобливе ставлення до своєї особи та до оточуючих людей;
  •                 розвивати критичне мислення та вміння аналізувати навколишню інформацію.

Форма проведення: колективне ігрове спілкування

Методи та прийоми: гра-вправа «Подаруй усмішку»; відеоролик «Права дитини»; гра «Права дитини»; гра «Права чи обов’язки»; аудіо запис пісень О. Білозір «Неповторна кожна людина», Н. Май «Добра пісня»; технологія «Вільний мікрофон»; векторно-психологічна вправа «Сонце всіх нас зігріває»; бліц-турнір «Ти і закон».

Обладнання: мультимедійна презентація; ; Конституція України; відеоролик «Права дитини»; комп’ютер, телевізор.

Хід заходу

(Звучить запис пісні «Неповторна кожна людина» О. Білозір)

Слово вчителя

Доброго дня, діти. Ми розпочнемо наше спілкування із загадки. Я пропоную  відгадати, про що йде мова.

«Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто нею обдаровує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається деколи назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Вона створює щастя в будинку, породжує атмосферу доброзичливості в ділових взаєминах і служить паролем для друзів. Вона - натхнення для утомлених, денне світло для тих, хто занепав духом, сонячний промінь для засмучених. І тим не менше її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали!»

 Д. Карнегі

(на екрані зявляються зображення усміхнених облич)

  •                     Так, це усмішка…

А давайте обдаруємо один одного усмішками.

 

Гра-вправа «Подаруй усмішку»

(Усі учасники гри беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і усміхається. Той, у свою чергу, посміхається наступному сусідові і т.д.)

  •                     Давайте розпочнемо наше спілкування.
  •                     Діти, погляньте на книжечку, яку я тримаю в руках.
  •                     Що ви знаєте про цей документ?

Слово вчителя.

Правильно, діти. Конституція – це Основний Документ України, у якому записано всі закони, за якими ми живемо в нашій державі.

Та сьогодні ми поговоримо з вами про інші важливі документи. Я хочу вам розказати про Декларацію прав дитини, що проголошує Основні права дітей, та Конвенцію прав дитини, яка є міжнародним договором багатьох держав.

(Вчитель читає вірш В. Симоненка (« Ти знаєш, що ти людина?»)

Сьогодні ці слова є непорушною, незмінною істинною нашого життя. Однак пройшло не одне тисячоліття, коли людство, нарешті, усвідомило цю істину, і як результат прийняло закони, що оберігають людину, дитину – найбільше наше багатство.

Так, у стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали зі скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни.

В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.

У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”.

Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя. В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми.

У 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини, від якої бере свій початок нова, нині діюча, Декларація прав дитини.

 

(Словникова робота)

  •                     Зверніться до правового словника і поясніть слова:

ДЕКЛАРАЦІЯ – слово латинського походження, що у перекладі означає заява,оголошення.

ПРАВО – це загальнообов’язкові правила поведінки або  норми.

Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада  1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959році.  Цей закон  повинні виконувати люди всієї планети Земля.

1991р. Україна приєдналася до Конвенції.

КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань.

Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами, в якій записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенція про права дитини була прийнята резолюцію Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року.

 

Перегляд відеоролика «Права дитини»

 

Робота в групах.

 

(Завдання у двох конвертах. Хто швидше і правильніше підготує відповіді)

 

***

1. Яке право допомагає дитині відновлювати здоров’я (8)

2. Що об’єднує всіх дітей світу у дитячих правах(8)

3. Яке право робить дитину здатною до комунікацій з іншими людьми (11)

4. Яке право необхідне дитині, щоб вона була повною енергії (10)

5. На що має право дитина до досягнення 18 років ( 7)

6. Яке право дає можливість дитині бути щасливою (5)

7. Яке право дитини є основоположним (5)

***

1. Яке право дає можливість дітям молитися та вірити, як вона бажає ( 7)

2. Яке право дитини поєднує її з іншими дітьми у гуртки (9)

3. Яке право забезпечує дитину смачними та корисними продуктами (10)

4. Яке право дає можливість дитині здобувати власноруч знання (10)

5. Яке право дає дитині можливість самостійно розмірковувати і мати погляди (5)

6. Яке право забезпечує дитину затишною домівкою (5)

7. Яке право дитини дає їй можливість навчатися (6)

 

Слово вчителя.

Молодці, ви пригадали й назвали ваші основні права. Однак, чи вмієте ви ними користуватися? У багатьох літературних творах порушуються питання прав дитини.

 

(Деякі діти зачитують або інсценізують уривок з літературного твору (отримавши попереднє завдання). Учні називають, які права дітей порушуються.)

  •                     Як ви думаєте, чим відрізняються права від обов’язків?

Права – це те, що може робити кожен, а обов’язки – це те, що повинен робити кожен! Кожному праву відповідає обов’язок.


Технологія «Вільний мікрофон»

 


  •       Ви маєте право на медичне обслуговування.
  •       Ви маєте право на життя.
  •       Ви маєте право на рівність.

 

  •                    Обов’язок піклуватися про своє здоров’я
  •                    Обов’язок дотримуватись правил безпеки життєдіяльності
  •                    Поважати особистість іншої людини

Із запропонованого переліку слід правильно визначити де права, а де – обов’язки.

(Учні сигналізують відповідними картками: права, обов’язки)

  • Старанно вчитися
  • Берегти шкільне майно
  • Брати участь у конкурсах, змаганнях
  • Дотримуватись правил дорожнього руху
  • Охороняти природу, пам’ятки культури
  • Дотримуватись правил особистої гігієни
  • Користуватись бібліотеками, спортзалом, обладнанням школи
  • Піклуватись про життя та охорону здоров’я
  • Дотримуватись норм поведінки
  • Навчатись у вищих навчальних закладах
  • Ігри, відпочинок, розваги
  • Повага до старших, менших

Вчитель.

На жаль, дуже часто люди підміняють справжні загальнолюдські цінності хибними. Справжні цінності не залежать від матеріального становища, особистих симпатій, уподобань. Вони однакові для всіх і пов’язані в першу чергу з моральними якостями особистості.

  •                     Як ви думаєте, які якості повинна виховувати в собі кожна людина, щоб життя суспільства було повноцінним та щасливим.

 

Векторно-психологічна вправа «Сонце всіх нас зігріває»

 

 

 

 

 

 

 

Сподіваюсь, що після сьогоднішньої зустрічі, ви поповнили свій багаж знань, підвищили рівень правової культури, розширили кругозір, остаточно визначилися із справжніми життєвими цінностями і, в разі необхідності, зможете цим скористатися.

Учні:

Я маю право жити на землі,

Своєю Україною гордитись,

Примножувать багатства всі її,

Творити, дихати, учитись.

Бліц-турнір «Ти і закон»

  1.              Основний закон України (Конституція)
  2.              У 1948році біла прийнята … прав людини (Декларація)
  3.              Чого прагнуть люди у всьому світі? (миру)
  4.              Що є найціннішим для людини? (життя)
  5.              Основний. ваш обов’язок сьогодні (вчитись)
  6.              Основний. документ України, в якому закріплені права, свободи і обов’язки людини. (Конституція)

***


Сигнальне тестування «Я знаю права та обов’язки»

 

  1.               Який документ про право дітей затвердила ООН у 1989 році:

А. загальна декларація прав людини

Б. конвенція про права дитини

  1.               Оберігати природу і пам’ятки культури – це …

А. обов’язок

Б. право

  1.               Як називається Основний закон України, де записані права та обов’язки людини?

А. загальна Декларація прав людини

Б. Конституція України

  1.               Добре вчитися – це …

А. обов’язок

Б. право

  1.               Це те, що ти можеш робити:

А. обов’язок

Б. право

 

Учні:

Сьогодні діти – завтра народ.

Я родом звідти, де співають села,

Де танцями розгойдані мости,

Скажу я гордо, що я маю право

На цій землі і жити, і рости.

Тут жайвір в полі служить охоронцем,

Природа рідна смуток розбива.

А вересень покличе у дорогу,

Знання, як скарб, до серця притулю

І на лінійці урочисто в школі

Право навчатись з дітьми розділю.

А брати участь в конкурсах, змаганнях –

Це все мені наснаги надає

І я скажу відверто, баз вагання

Щаслива тим що таке право є.

В. Сухомлинський

 

(Звучить аудіо запис пісні Н. Май «Добра пісня»)

Вчитель.

Українська поетеса Ірина Жиленко звертається до кожного з вас, діти:

Дитя моє, права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

То ж прочитай, завчи напам’ять,

Порадь і друзям прочитать,

Хай прочитають тато й мама,

Закони всім потрібно знать!

***

Хочеш Людиною справжньою стати,

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди!

 

Додатки:

  1.     Аудіозапис пісні О. Білозір «Неповторна кожна людина»
  2.     Презентація «Я маю право»
  3.     Презентація «Мої права та обов’язки»


Список використаної літератури

1. Вересоцька В.Права людини починаються з прав дитини/ В.Вересоцька,Т.Клюй// Світ дитячих бібліотек.- 2010.- №1.- с.19-20

2. Весела абетка прав дитини: ігрові технології навчання/ ред.Н.В.Томашнвська- Х.: Торсінг плюс, 2008.- 32с.: ілюстр.

3. Дубініна Н.Ти знаєш,що ти людина...//(Сценарії)/ Н.П.Дубініна// Шкільна бібліотека.- 2016.- №4.-  с.51-52

4. Жмур Л.О.Наші права-щасливе дитинство/ Л.О.Жмур, Ю.М.Спащенко// Позакласний час.- 2011.- №5.- с.83-42

5. Збірник нормативноправових актів у сфері захисту прав дітей.- К.: 2002

6. Іващенко В. Вікторина «Чи знаєш ти свої права?»/ В.Іващенко// Шк. б-ка плюс.- 2009.- №11.- с.20-21

7. Конвенція ООН про права дитини: зміст скорочено і адаптовано для дітей.- К.,2004.- 16с.: ілюстр.

8. Мандруючи вулицями Закону, права і моралі// Шкільна б-ка.- 2013.- №13-14.- с.82-86

9. Права дитини- сучасний досвід та інновації. Заг.редакція Г.Лактіонової.- К.: Либідь, 2005

10. Туник І. Права та обов’язки дітей та дорослих/ І.Туник// Палітра педагога.- 2009.- №3.- с.6-13

11. Цуканова Є.О. Мої права: довідник для учнів 5-9 класів/ Є.О.Цуканова,Ю,В.Жиглова.- Х.: Ранок, 2010.- 96с.

 

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку