Сценарій ранку «День української мови та писемності»

Про матеріал
Сценарій позакласного свята, мета якого створити атмосферу свята; виховувати любов до рідної мови; розвивати почуття патріотизму, бажання бути справжнім громадянином своєї країни,виховувати почуття гордості за свою державу.
Перегляд файлу

Сценарій ранку «День української мови та писемності»

 

Мета. Поглибити знання учнів відомостями про виникнення писемності, про істо-

рію та розвиток рідної мови; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність      у житті людини. Розвивати комунікативну компетентність учнів з даної теми; вміння

та навички виразного читання творів різних жанрів, використовуючи засоби вираз-

ності. Виховувати любов і повагу до рідного слова.

Обладнання. Декорації до легенди про виникнення писемності; костюми та облад-

нання для сценок, грамзаписи співу птахів, звуків тварин; етюд П.І.Чайковського

 

Хід заходу

1- й ведучий.

Синів і дочок багатьох народів

Я зустрічав, які перетинали

Гірські й морські кордони і, на подив,

Багато бачили, багато знали,

Я їх питав із щирою душею:

- Яку ви любите найбільше мову? —

І всі відповідали: — Ту, що нею

Співала мати колискову.

Учитель. Сьогодні в нас чудове свято мови та писемності. Прислухайтесь уважно

до цих звуків.

(Звучить у запису гавкіт собак, нявчання котика, мукання корови).

Ці звуки нас зачаровують, милують наш слух, і ми із задоволенням їх слухали б і

слухали. А тепер послухаймо дивовижну музику, яка створена людиною.

(Звучить етюд ТІЛ. Чайковського).

1- й ведучий.

Звуків дуже є багато,

У природі все звучить:

Свище вітер, грім завзято

В темнім небі гуркотить.

2- й ведучий.

Навесні співає пташка,

І струмочок жебонить.

Джміль гуде, дзвенить комашка,

Все по-своєму звучить!

3- й ведучий. 

Звуки всі пізнати можна,

Хоч багато в світі їх.

Розбере дитина кожна,

Де тривога, сум чи сміх.

4-й ведучий.

Але звуки ці — немовні:

Стукіт, грюкіт, шелест, свист.

Хоч приблизно та умовно

Ними скаже щось артист.

1- й ведучий. А чи завжди люди вміли розмовляти? Чи спілкувалися вони між собою за допомогою мови?

2- й ведучий. Про це можна довідатись, заглянувши у наше далеке-далеке минуле.

(Інсценізація легенди про виникнення писемності).

3- й ведучий. Жило на землі плем’я розумних людей. Вміли вони полювати, готувати їжу на вогнищі. А всі ці знання зберігали в пам’яті, а дітки вчились у батьків, спостерігаючи за ними.

4- й ведучий. І жила в цьому племені сім’я: мама, тато і донька Ая. Одного разу пішли тато з Аєю до лісу і вистежили здоровенного ведмедя. Тато хотів вполювати звіра, та списа забув удома. Взяв тоді він шматок кори і намалював листа дружині (писати тоді вміли тільки так).

1- й ведучий. Мама «прочитала» листа і закричала. Збіглися всі родичі племені. А жінка їм пояснила, що її чоловіка хоче ведмідь з’їсти, і показала кожному листа.

2- й ведучий. Всі схопили зброю і кинулись на допомогу. А мисливець, побачивши озброєних родичів, подумав, що його хочуть убити, і почав утікати. Бігав, доки не натрапив по дорозі на старця-мудреця. Почав просити у нього захисту.

3- й ведучий. Коли все з’ясувалося, то люди племені ще довго сміялися. Та

старійшини задумались і, щоб не було плутанини, вирішили придумати інше пись-

мо, щоб легше було тлумачити написане. І придумали літери. 

4- й ведучий. Не знали, як же назвати всі ці літери, а тут перед ними дівчинка гралася на ім’я Ая. Отож вирішили, що першу літеру назвуть А, а остання буде Я. Згодом були названі всі літери.

1- й ведучий. Так виникло письмо. З того часу люди почали користуватися не лише усним, а й писемним мовленням.

Учитель. Зараз вам може бути смішно, але одного разу до моїх рук потрапили ру-

кописи грецького історика Геродота, який жив ще у V столітті. Він писав, що скіфи направили персам «лист», який складався з жаби, миші, птаха та п’яти справжніх стріл. Як на вашу думку, що б він міг означати?

(Відповіді глядачів).

Цей лист означав: «Якщо ви, перси, не навчитеся стрибати по болотах, як жаба, хо-

ватися в норах, як миша, і літати, як птах, то ви будете засипані нашими стрілами, як тільки ступите на нашу землю.

1- й учень.

Знайте всі, мої шановні,

Не забудьте це, бува:

У людей є звуки мовні,

Що складаються в слова.

2- й учень.

Звуки зібрані у слово,

Ще в далеку давнину

Утворили рідну мову,

Українську, чарівну.

3- й учень.

А щоб ми все розуміли,

Щоб могли багато знать,

Знаки-букви нам створили,

Щоб писати і читать. 

4- й учень.

Їх взяли, пошикували,

Щоб нікого не згубить.

Та Абеткою назвали —

Ось її нам треба вчить!

(Звучить пісня «Любіть рідну мову»).

1- й ведучий. Багато століть пройшло, доки люди звикли до письма, доки запам’ятали, що як називається.

2- й ведучий. Наше слов’янське письмо — знайомі і звичайні літери абетки — пройшло довжелезний шлях, поки дійшло до нас.

На нашу землю ця азбука прийшла тисячу років тому. Увесь час вона змінювалась,

аж поки не стала такою, якою ми сьогодні й користуємося. Важко навіть сказати,

скільки людей протягом століть доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли чи-

тати і писати.

3- й ведучий. Та не завжди мова вільно могла звучати і розвиватися в Україні.

(Інсценізація «Дівочі вечорниці»).

1- а дівчина. Дівчата, а ходімо на пагорб на вечорниці, я покажу вам, що купив мені батько.

2- а дівчина. Добре тобі, Оксано, батько й до школи віддав і книги такі гарні купує. А я хоч і хочу, та немає за що вчитися.

3- а дівчина. Не сумуй. Не одна ти не вмієш читати і писати. Та що вдієш, що батьки наші бідні, ледь хліба та каші вистачає на зиму, та й пан погано гроші платить.

4- а дівчина. А в мене не то, що книг, чобіт на зиму немає. Буду сидіти в хаті, бо як же босій по снігу ходити.

5- а дівчина. Давайте краще заведемо нашої української, доки наглядач не побачив, що ми без роботи сидимо, а сонце ще не сіло.

(Звучить українська народна пісня).

Наглядач. А што это вы здесь бездельничаете? Ану быстро работать, а то не защи-

таю день. Разорались своими холопскими песнями. Лучше бы наш благородний

язык учили. 

3- й ведучий. Історія кожного народу має героїчні й трагічні, щасливі й нещасні

сторінки. На долю України випали великі поневіряння: турецько-татарські орди,

польські феодали, російський царизм хотіли поневолити наш народ. Тому кожен з     гордістю може носити назву- українець.

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку