Сценарій шоу - вікторини "Обереги мого народу"

Про матеріал
Давні слов’яни вірили, що світ населений добрими і злими духами, невидимими для людського ока. Тому й створювались спеціальні обереги, щоб захищати життя і здоров’я людей від зла. З часів Київської Русі, аж до початку 20 століття захисні елементи зустрічалися скрізь: в домі, на подвір’ї, на одязі та прикрасах. В оселі часто вішали підкову над входом, на кілочку обов'язково висів рушник-утирачка для рук. Піч та стіни були розмальовані квітами і візерунками з особливим значенням, на горищі сушилися пучки лікарських трав. Згідно з повір’ями, такі предмети були наділені природною світлою силою.
Перегляд файлу

ШОУ - ВІКТОРИНА

«ОБЕРЕГИ МОГО НАРОДУ»

Для учнів 9-10 класів

 

Мета:

 Активізувати знання здобувачів освіти про витоки української національної культури, історичні надбання, українські обереги, традиції, звичаї.

Сприяти розвитку пізнавальних інтересів та інтелектуальних здібностей, уявленню про власну етнічну та національну особливість.

Формувати та виховувати національну самосвідомості, почуття стійкої прив'язаності до своєї нації, до традицій, звичаїв, культури, побуту, національних духовних цінностей та національної гідності.

Музичне оформлення: відео – кліпи українських пісень.

Ігорові аксесуари: кульки для проведення жеребкування, сигнальні картки (за кількістю команд), пісочний годинник, табло для підрахунку балів, плакати вболівальників.

Обладнання: проєктор, музичний центрі.

 

Вступне слова вихователя

Вихователь

Я єсть народ, якого Правди сила

 ніким звойована ще не була.

 Яка біда мене, яка чума косила! —

а сила знову розцвіла…

        А щоб сила наша й справді розквітала – потрібно достеменно знати та пам’ятати своє родинне коріння; національні звичаї, традиції, обряди; надбання свого народу, його мову, культуру та побут. Тому й запросили  вас на вікторину «Обереги мого народу».

Ведучий 1. Українці віками творили власну самобутню культуру, успадковуючи культурні цінності своїх предків, переймаючи і творчо осмислюючи надбання інших народів.

Ведучий 2. Цим самим вони розвивали не лише національну культуру, але й зробили вагомий внесок у скарбницю світової.

Ведучий 1. Наші часи позначені не бувалим зростанням інтересу до проблем вітчизняної історії, витоків національної культури, до непересічних досягнень минулого.

Ведучий 2. Знання свого родоводу, історичних та культурних надбань предків необхідні не лише для піднесення національної гідності, а й для використання кращих традицій у практиці сьогодення.

Ведучий 1. Адже в звичаях та обрядах – мудрість народна, яка віками збагачувалася із покоління в покоління. В усі часи поганою вважалася та дитина, яка не берегла традицій батьків. Тож ми маємо відроджувати національну культуру та забуті традиції рідного краю.

Ведучий 2. Національна культура нерозривно пов'язана з наукою, мораллю, освітою. Вона формує націю, звеличує її і творить її неповторне духовне обличчя у своєрідному груповому портреті світової цивілізації.

Ведучий 1. Усіх, хто вивчає історію і культуру свого народу, його звичаї, обряди, традиції ми запросили взяти участь вікторині «Обереги мого народу».

Знайомство учасників з правилами та умовами гри

Ведучий 2. Сьогодні грають 6 команд. За допомогою жеребкування визначимо команди у складі 3 учасників, які гратимуть у перших трьох турах між собою. У четвертому турі гратимуть три команди, які набрали більшу кількість балів у перших трьох турах. У п'ятому турі гратимуть дві команди, які за результатами попередніх змагань наберуть більшу кількість балів.

Ведучий 1. Оцінювати буде журі в складі ...

Звучить мелодія української пісні «Гопак».

 Проводиться жеребкування

Ведучий 2. Оголошуємо результати жеребкування.

Запрошуємо учасників першого туру за ігрові столи. Отже, у першому турі грають: команда № 1 і команда № 2.

Правила гри:

  •   команда має право піднімати сигнальну картку тільки після слова ведучого «ЧАС»;
  •   команда має право лише на одну відповідь;
  •   зараховується тільки правильна відповідь;

Умови гри:

  •   зміст завдання зачитується один раз;
  •   час для обговорення варіанту відповіді – до 30 секунд;
  •   за правильну відповідь нараховується 1 бал;
  •   якщо на питання, жодна з команд не запропонувала правильної відповіді, то наступне питання розігрується в 2 бали;
  •   команда втрачає право відповідати, якщо запропонувала неправильну відповідь або звучала підказка.

Ведучий 2. Команди готові?.. Болільники готові? Розпочинаємо перший тур, тема якого - «Наші обереги».

Звучить мелодія української пісні про калину

Ведучий 1. Оберіг, обереги... що означають ці слова? Обереги походить від слова «оберігати». Обереги –це добрі охоронці оселі. Бережуть, аби до нашої хати не заходила різна нечиста сила, злі духи, які за повір'ями наших предків, приносять лихо в дім.

Ведучий 2. Увага! Перше питання першого туру.

  1.     Яке дерево використовувалось в українців як один із надійних оберегів від відьом, упирів, тощо. (Осика)
  2.     Освячена, вона зберігалася в хаті і широко застосовувалася як лікувальний засіб чи оберіг. (Верба)
  3.     Тлумачний словник української мови подає два значення слово «толока». Якщо наголос зробити на другий склад, то слово означатиме місце, де випасали домашніх тварин. Про що йтиме мова, якщо наголос зробити на останній склад? (Про колективну взаємодопомогу)
  4.     Він відіграв важливу роль як оберіг від злих сил, а також у практиці народної медицини. Наділення його чудодійною силою значною мірою було зумовлено цілющими властивостями і своєрідним запахом. Про яку рослину йдеться мова? (Про часник)
  5.     Що найчастіше використовувалось як оберіг від русалок, зустріч з якими вважалася особливо небезпечною в Русалчин Великдень – у наступний четвер після Зелених свят? (Полин).
  6.     З давніх-давен мандрівники, проїжджаючи Україною, зауважували їх як достеменну особливість місцевих краєвидів. Про які придорожні обереги йде мова? (Про хрести).
  7.     Яке дерево найкраще оберігало пожитки від молі. Його не точив шашіль. (Сосна).
  8.     Цього птаха у народі називали «БУСОЛ», «ВЕСЕЛИК». За народним повір'ям, він оберігає родинне щастя. Як звали цього птаха. (Лелека).

Ведучий 1. Дякуємо членам команд. Рахунок за результатами першого туру оголосить нам журі. Хочемо почути результати.

Привітаємо учасників гри оплесками і запросимо їх зайняти свої місця в залі. А за ігрові столи запрошуємо команди №3 та №4 для участі у другому турі.

Звучить мелодія української пісні «Козацька похідна»

Ведучий 2. Тема другого туру – «Життя та побут українців». Традиційним житлом українців була хата. Хата являла собою оригінальний витвір народу, була самобутнім явищем в історії архітектури, високим зразком будівельних, мистецьких, етичних, та естетичних конструкцій.

Ведучий 1. Увага!  Питання. Перше питання розігрується в один бал!

Ведучий 2.

  1.     У традиційному українському житлі долівка завжди була глиняною, а стеля підтримувалася поздовжніми або поперечними балками. Як вони називалися? (Сволок).
  2.     Зерно на борошно традиційно перероблялось у цих двох мукомельних спорудах. Назвіть їх. (Млин, вітряк).
  3.     Як називалась вичинка шкіри овець для одержання овчини? (Кушнірство).
  4.     Чим витягали горшки з печі? (Рогачами).
  5.     «Без господаря двір плаче, а без господині – хата, бо на ній три вугли тримаються», – говориться в українському прислів'ї. Назвіть ці три вугли. (Піч, стіл, пічна діжа)
  6.     Оранка – спосіб розпушування землі перед сівбою. Звідки походить назва «оранка»? (Оранка у далекому минулому здійснювалася ралом - оралом, звідси і назва).
  7.     Що таке чинбарство? (Вичинка шкіри волів та коней, з якої шили взуття).
  8.     Одна з небагатьох страв, яка витримала тиск релігійної заборони вживати в їжу кров забитих тварин. Дохристиянські народні смаки перемогли і ми донині вживаємо цю самобутню страву. Яку? (Кров'янка).

Ведучий 1. Дякуємо членам команд та їх капітанам. Рахунок за результатами другого туру ... Привітаємо учасників гри оплесками і запросимо їх зайняти свої місця у залі. А за ігрові столи запрошуємо команди № 5 та № 6  третього туру

Звучить мелодія української пісні «Козацька похідна»

Ведучий 2. Оголошуємо тему третього туру — «Традиційні родинні звичаї».

Ведучий 1. Увага! Оголошуємо зміст питань, кожне з яких оцінюється в один бал.

  1. Як у народі називається рушник для пов'язування сватів? (Плечовий).
  2. На цей ювілей обов'язково запрошували повитуху та хрещених батьків. Посеред хати на долівці простилали вовною кожух догори, садовили на нього хлопчика. А що відбувалося потім? (Пострижини ).
  3. Наш народ склав багато влучних прислів'їв та приказок про родинні звичаї та обряди. Назвіть одне з них, пов'язане зі сватанням, якого не відбулося. (Прийшла Покрова – заревла дівка як корова).
  4. Як називався заключний етап сватання, обрядове закріплення згоди на шлюб? (Заручини).
  5. Найточніша народна назва цього місяця – весільник. Про який місяць йде мова? (Жовтень).
  6. Хто відігравав важливу роль в обряді хрестин? (Куми).
  7. Назвіть весільний обряд, що символізував перехід молодої до заміжнього стану? (Покривання).
  8. До неї ставились шанобливо й бережливо. З нею пов'язані не тільки символічні, але й етичні норми, а також дівоча краса і честь, що за всіх часів були найвищим взірцем шляхетності. Про який дівочий символ іде мова? (Дівоча коса).

Ведучий 2. Дякуємо членам команд. Привітаємо учасників гри оплесками і запросимо їх зайняти свої місця в залі. А за ігрові столи запрошуємо учасників четвертого туру: три команди, які є переможцями за результатами гри, у 1,2,3 турах.

Звучить мелодія української пісні «Козацька похідна»

Ведучий 1. Український народний одяг – яскраве самобутнє явище, яке розвивалося та й удосконалювалося протягом століть.

Ведучий 2. Оголошуємо тему четвертого туру – «Українське національне вбрання».

Ведучий 1. Увага! Оголошуємо зміст питань.

  1.     Тонке, біле, прозоре полотно, яке ткалось у давнину із спеціальних сортів льону. Як називалося це унікальне полотно? (Серпанок).
  2.     З якої лікарської рослини українці в давнину виготовляли зелену фарбу і прядиво для грубих тканин? (З кропиви).
  3.     Поясніть, що таке очіпок? (Обов'язковий головний убір заміжніх жінок).
  4.     Закінчіть речення: «Єдиним видом натільного жіночого та чоловічого одягу в Україні наприкінці XIX - на поч. XX ст. Була? (Полотняна сорочка»)
  5.     Як називається зимовий одяг з овечих шкір хутром усередину? (Кожух).
  6.     Як називався типовий одяг козацьких часів, що шився із синьої китайки або з доброго сукна фабричного виробництва? (Жупан).
  7.     Свого часу вони були модними серед дівчат і молодих жінок. їх крій настільки універсальний, що одним і тим самим виробом могли користуватися дівчата з різними статурами. Назвіть їх. (Плахти).
  8.     Як називали взуття, плетене з кори дерев? (Личаки).
  9.     Назвіть широко розповсюджене по всій Україні квадратне вбрання голови. (Хустка).

Ведучий 1. Дякуємо командам. А за ігровими столами залишилися учасники п'ятого туру: дві команди, які за результатами чотирьох турів набрали більшу кількість балів.

 Ведучий 2. Рослинна символіка є одним із важливих виражальних засобів в усіх жанрах усної словесності. Зміст питань п'ятого туру пов'язаний саме з рослинною символікою.

Ведучий 1. Оголошуємо тему п'ятого туру – «Народні символи».

Ведучий 2. Увага! Оголошуємо зміст питань.

1. Назвіть рослину, яка в українському фольклорі є символом сліз. (Горох).

  1. Назвіть рослину, яка в весільних приповідках і побажаннях символізує подружнє життя, міцне здоров'я й довголіття молодих. (Дуб).
  2. З якою рослиною фольклорна народна творчість часто пов'язує мотиви зради, розлуки та невірності в коханні. (З тереном).
  3. З чого плели весільний вінок, який символізував тривале кохання? (З хрещатого барвінку).
  4. У засушеному вигляді ці квіти мають сильний стійкий запах, завдяки чому вони дістали широке ритуальне застосування. У народній поезії вони є символом святості, чистоти, приязності. (Васильки).
  5. Великий Кобзар, перебуваючи на засланні, висадив в пустелі саме гілочку цього дерева, щоб прижилася і нагадувала йому про рідну Україну. Про гілочку якого дерева йде мова? (Про вербу).
  6. Вона символізує жіночу красу, дівочу цноту. Широко використовувалася у народній обрядовості, зокрема, у весіллі. Назвіть цю рослину. (Калина).
  7. В який день у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся жита, пшениці? (19 серпня, Спаса).

Ведучий 1. Дякуємо членам усіх команд та їх капітанам. Рахунок за результатами останнього туру оголосить нам журі... Привітаємо усіх учасників гри оплесками.

Ведучий 2. Хай щастить вам! До наступних зустрічей.

 

 

docx
Додано
18 березня 2023
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку