Ведуча З давніх-давен захисник Батьківщини,
Лицар славетний зі степів України,
Хто він такий? Усі звуть його як?
Вольності син, запорізький...(козак)
14 жовтня - свято Покрови Пресвятої Богородиці. Козаки вважали це свято храмовим, Богородицю – своєю покровителькою. Тому його ще називали козацькою Покровою. А зараз це День Захисника та Захисниці України.
Ведучий 1
Рубіж 14-15 століть. Тяжкою, чорною годиною був цей час для України. Її пошматували литовські, польські, угорські феодали. На плацдарм для грабіжницьких нападів на Україну перетворили турецькі й татарські феодали південноукраїнські степи.
Ведучий 2
І тоді народ створив власні збройні сили. Це було козацтво. Саме воно взяло на себе одну з основних державних функцій - захист рідної країни .
Ведучий 1. Наша мандрівка сьогодні - у історію давню про славне козацтво, з піснями та конкурсами.
Ведучий 2. Козаки були віддані своєму товариству, любили влучне слово, дотепні жарти, вигадки й розваги, а над усе - пісню.
Ведучий 1
Козацькі часи сприяли поетичному пробудженню народу. На привіллі бриніла бандура, лунала пісня.
Ведучий 2. Тож давайте співати про все. І про червону калину нев'янучу, і про силу козацьку, і про Україну невмирущу. Не шкодуймо слів, бо мову мудру маємо! Бо, як каже народ, пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.
Ведуча: Отже розпочинаємо наш конкурс козацьких куренів та козацької пісні.
Дозвольте представити вам вельмишановне журі:
Директор школи …
Завуч школи та вчитель музики …
Бібліотекар школи …
(Кожен клас готував українську пісню і виконувати повинен з класним керівником. Після виконання пісні учні отримують завдання)
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 5 класу на чолі з кл. керівником Валентиною Андріївною.
Виступ 5 кл.
Завдання Козаки любили повеселитися. Проведемо гру «Чий віночок». Дівчата стають у коло. Хлопець під музику одягає вінок дівчині. У кого вінок залишиться на голові, коли стихне музика, той виходить з кола. Хто останній залишиться з вінком, той переміг.
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 6 класу на чолі з кл. керівником Марією Миколаївною
Виступ 6 кл.
Завдання
Потрібно 3 пари учасників. Хто краще зав’яже на швидкість 3 м пояс, той переміг.
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 7 класу на чолі з кл. керівником Іриною Михайлівною
Виступ 7 кл.
Ведучий 1. Великою популярністю у козаків користувалися танці. Особливо любили танцювати запорожці під звуки кобзи. Важко уявити відпочинок козаків без запального танцю — гопака.
Ведучий 2.
Було, як розгуляється добрий козак, то на полум'я вогню стає схожий: то до землі припадає, то злітає над нею птахом, умить проскаче на ногах, то на руках те ж саме витворить.
Ведучий 1. А танцюють, бувало, так, що супроти них не витанцює ніхто у світі: увесь день буде музика грати, увесь день і будуть козаки танцювати та ще й примовляти:
«Грай-грай! От закину зараз ноги аж за спину,
Щоб світ здивувався, який козак вдався».
Ведучий 2.
Тож і поєднувалися в танці військове мистецтво й муза, витворюючи козацький характер. Та не раз у бою гопак приходив на поміч козакові, допомагаючи перемагати ворога.
Ведучий 1.
Ото до цих пір дехто сперечається, що є гопак: вид козацької боротьби чи танець? Але треба пам’ятати головне: хто не танцює гопака, той не може зватися справжнім козаком!
Ведуча
Завдання
А тепер настала черга нашим козакам продемонструвати своє вміння танцю – гопака – хто що може? Хто як вміє! Будь ласка, музику!
Танок
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 8 класу на чолі з кл. керівником Валентиною Миколаївною
Виступ 8 кл.
Завдання
Зараз ми ще раз переконаємося, чи знають наші козаки українські пісні і чи вміють їх співати? Я буду казати початок пісні, а ви повинні пісню підхопити і продовжити:
•«Їхали козаки із Дону додому...»
•«Ой, чий то кінь стоїть...»
•«Ти ж мене підманула...».
•«Ой на горі два дубки...»
•«Несе Галя воду...»
•«Чом ти не прийшов, як місяць зійшов...»
•«Ой є в лісі калина...»
•«Ой у полі криниченька...»
•«Ой під вишнею, під черешнею...»
•«Розпрягайте, хлопці, коней...»
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 9 класу на чолі з кл. керівником Інною Анатоліївною
Виступ 9 кл.
Ведучий 1.
Одним із важливих компонентів, що забезпечують міцне здоров'я, є раціональне харчування. Їжа козаків характеризувалася різноманітністю, збалансованістю та повноцінністю і разом з тим простотою та помірністю.
Ведучий 2.
За козацькою приказкою:
„Запорожці як малі діти: дай багато - все з'їдять,
дай мало – задоволені будуть".
Ведуча:
Завдання
Які козацькі страви ви знаєте?
Відгадати, з чого готували козаки такі страви:
- соломаху (густо зварене на воді житнє борошно),
- тетерю (не дуже густо зварене на квасі житнє борошно чи пшоно),
-щербу (рідко зварене на риб'ячій юшці борошно).
- мамалига (тісто з проса чи кукурудзи) їли з бринзою
- пастрема (висушена на сонці баранина).
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 10 класу на чолі з кл. керівником Світланою Миколаївною
Виступ 10 кл.
Завдання
Ведуча: запрошую для конкурсу одну дівчину і одного хлопця.
Хто швидше одягне український одяг. (Як варіант - можна, щоб дівчина одягла чоловічий, а хлопець – жіночий)
Ведуча:
Запрошуємо до слова курінь 11класу на чолі з кл. керівником Миколою Івановичем
Виступ 11кл.
Ведучий 1. З давніх-давен славляться козаки своєю силою та відвагою, безстрашністю та сміливістю. Свій родовід вели від пращурів – богатирів. Козаки прагнули розвивати в собі богатирську силу й дух, у чому домагалися вражаючих успіхів.
Ведучий 2.
Умілі кіннотники, мореплавці, стрілки з лука й рушниці, борці, вони створили справжні козацькі школи з навчання молодих бійців, вміння захистити себе й рідну землю від поневолювання.
Ведуча:
Завдання
Чи є серед козаків 11 класу силачі? Запрошуємо помірятися силою.
Ведучий 1
Козаччина стала однією з найяскравіших сторінок історії України. Сторінка ця писана не лише списами і шаблями, а й найблагороднішими та найсвятішими пориваннями.
Ведучий 2. Вона переконливо засвідчує високу духовність, культурні традиції нашого народу, його шляхетну вдачу та лицарські звичаї. І як підтвердження цього - історична пам'ять поколінь, яка живе в серці кожного з нас.