Підготувала
вчитель інтегрованого курсу
«Пізнаємо природу»
Стрибізького ліцею
Курненської сільської ради
Житомирського району
Житомирської області
Фіканюк Л. І.
2025
Мета: поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини та про природоохоронну діяльність; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів бережливо; закладати основи екологічної свідомості і культури.
Обладнання: плакати і малюнки на відповідну тему; комп’ютерна техніка, мультимедійні презентації.
Учень 1: А в природі вже пахне весною,
Аромат той приємний для всіх.
Білий сніг не лежить вже горою,
А джерельцем співочим побіг.
Щоб очистити землю й омити,
Та прокласти шляхи для весни.
Хоч зима й завертає сердито,
Та весна вже приходить у сни.
Учень 2: Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси.
Ведуча 1: Вже йде весна до нас. Ступає легко і граціозною ходою заворожує усе довкола.
Ведуча 2: Чарівна пісня лунає десь в небі, відгукується у деревах.
Ведуча 1: І щось оживає в душі, кличе до сонця, до тієї такої знайомої мелодії.
Ведуча 2: Це до нашого краю повернулися з далекої мандрівки наші друзі – птахи.
Ведуча 1: Пташки – наші найменші друзі і невід’ємна часточка природи. Вони прикрашають діброви і сади, тішать нас своїм чарівним співом. Їх весела дзвінка пісня , яскраве забарвлення оживляють природу і звеселяють наші серця, додають нам бадьорості і радості.
Ведуча 2: Здається зовсім недавно ми з глибоким щемом в душі проводжали останні журавлині ключі, останню зграю гусей, останній табун качок.
Ведуча 1: Сьогодні наступила пора, коли знову, вже в котрий раз, іде велике переселення птахів на Батьківщину. На шляху їх чекають перешкоди й біди. Густі тумани сірою стіною встають перед крилатими мандрівниками. В сірій мряці птахи гублять дорогу, з розмаху розбиваються до гострих невидимих скель. Морські бурі ламають їм пір'я, збивають їм крила, відносять далеко від берегів. Раптові холоди сковують води – птахи помирають від холоду і голоду, тисячі їх гинуть від пожадливих хижаків – орлів, соколів, яструбів.
Ведуча 2: Але ніщо не може зупинити густі потоки крилатих мандрівників. Через тумани і всі перешкоди летять вони на батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх втомлених крилах весну.
Ведуча 1: Одними з перших повертаються з півдня граки. Ще сніг не зійшов, ще можливі заморозки, а граки вже тут. Вони – перші вісники весни.
Ведуча 2: Слідом за граками прибувають шпаки і жайворонки. Це буває в кінці березня – на початку квітня. Ведучий 2: В середині квітня прилітають білі лелеки, гуси, зозулі, в травні – іволги, стрижі, солов’ї та багато інших птахів.
Ведуча 2: Пташки, які збирають на землі зерна чи клюють бруньки – зяблики, щогли, коноплянки, прилітають раніше. Мухоловки, горихвістки, ластівки, дрімлюги чекають, коли вилітають мухи, комарі, метелики.
Ведуча 1: Як же сумно, мабуть, пташкам там, у далеких краях, і постійно мріють повернутися до рідного краю.
Відео «Перелітні птахи».
Учень 3: А зараз ми з вами проведемо декілька конкурсів і визначимо найкращого знавця птахів.
Учень 4: Конкурс №1 «Збери пташку» (5 учнів)
Друковане зображення пташки розрізати на 4-5 частин як пазл. Один пазл роздати у кожному учаснику,інші частини розкласти на підлозі в хаотичному порядку . Дітям потрібно якнайшвидше знайти та зібрати свою пташку.
Учень 1: Конкурс №2 «Відгадай загадку»
Що то за пташина,
Що свою дитину
Іншим підкидає,
А сама гуляє? (Зозуля)
Як тільки сонце пригріває,
У небо стрімко він злітає,
Згори чудова пісня ллється.
Хоч він маленький, та, здається.
Що в небі велетень співає -
Так гучно спів його лунає. (Жайворонок)
Має він важку роботу:
Ходить-бродить по болоту
І шукає жабенят
Для маленьких пташенят. (Лелека)
Дуже люблять всі вони
Чорні в цяточку штани
Такі ж самі сорочки
І однакові шапки.
З південної сторони
Прилітають щовесни.
Діти радо їх вітають,
Житла їм виготовляють. (Шпаки)
Хто гніздо своє в'є на калині,
Хто присвячує пісню дружині,
Як вона на гніздечку сидить?
Хто сади і гаї веселить? (Соловей)
Хоч сіренькі і малі,
Йдеш — не помічаєш,
Серед всіх птахів землі
Їхній спів пізнаєш. (Соловей)
Біле диво прилетіло,
На озерце в лісі сіло.
Дивляться птахи у воду
На свою хорошу вроду.
Шиї довгі та гнучкі.
Що за красені такі? (Лебеді)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає,
Та у лісі в холодку
Все кує: ку – ку, ку – ку? (Зозуля)
Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. (Лелека)
Учень 2: Конкурс №3 гра «Пташки в гніздечку»
Хід гри: Діти-пташки стоять в рядок, за сигналом ведучого всі пташки вилітають на середину кімнати, розлітаються в різні боки, присідають, розшукуючи корм, знову літають, розмахуючи руками-крилами. За сигналом «Пташки, в гніздечка!» діти мають застрибнути до гніздечка-обруча.
Пісня «Прилетіла пташечка під віконечко»
Учень 3: Конкурс №4 « Доповни порівняння»
Ведуча 1: Скільки співучих пташок у нашому краю,скільки різноманітних неповторних звуків вони видають!- Зяблик встигає за день заспівати 2500 пісень, лісовий коник - 3800! На різні голоси співають солов'ї, жайворонки, співучі дрозди співають, що не наслухаєшся. А снігурі немазаним колесом скриплять, козодої вурчать моторчиком, чайки-хохо-туни — хохочуть, вик-бугай — бичком мичить. Сова болотна хлопає крилами, дятли дзьобами по сучку стукають — грають на «барабані». Лелеки дзьобами тріщать, бекаси — бекають. А є птахи, які підробляють свій спів під інших птахів. Шпак весною свистить іволгою, квокче куркою, кряче качкою, нявчиті кішкою. Не тільки весною щиро співають птахи, а й усе життя. Гуси ґелґочуть, ворони каркають, коростелі скриплять, солов'ї свистять, синиці пищать, сови ухають, качки крякають. Мовчазних птахів немає. Спів пташок— це символ турботи, наближення небезпеки, біди, болі і страху, радості.
Відео «Спів птахів»
Учень 4: А скільки прислів’їв та приказок складено про птахів.
Пісня «Прилітай ще не раз»
Учень 1: Люди здавна спостерігають за поведінкою птахів і склали прикмети, пов’язані з погодою
Учень 2:Пташина зарядка.
5. Якщо радієте тому, що летять птахи – підніміть високо руки.
Відео «Фізкультхвилинка»
Ведуча 2: Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою. Ми хочемо щоб по дорозі в школу і додому, ви не тільки розмовляли один з одним, але і звертали увагу на навколишню природу, побачивши птахів, поспостерігали б за їх поведінкою і в майбутньому не забували, що птахи потребують нашої допомоги і захисту. На згадку про сьогоднішній захід ми подаруємо вам пам’ятку.
Ведуча 1: Будьте добрими, милосердними. Адже добро до вас повертається сторицею!
Учень 1: Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка – невеличка і залежна –
Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Пісня «А на рідній землі»