У сценарії подано матеріал, що сприяє шануванню рідних народних звичаїв та поширенню знань про давньоукраїнське походження Великоднього свята.
ВЕЛИКДЕНЬ – Великий День
Мета: Сприяти шануванню рідних народних звичаїв та поширенню знань про давньоукраїнське походження Великоднього свята.
Ведуча 1
Весна – найпрекрасніша пора року. З її приходом оживає природа, повертаються із далеких країв птахи, земля одягається в зелень, квітнуть сади, перегукуються пташиним співом гаї. Прийшла весна!
Лунає пташиний спів. Вихід весни
Весна
Люблю весну, та хто її не любить,
Коли життя цвіте, як пишний сад.
І, мов у сні, шепочуть листя губи.
І квіти шлють солодкий аромат.
Люблю весну, коли плюскочуть ріки,
Коли рида од щастя соловей,
І заглядає сонце від повіки
У тишині задуманих алей…
Люблю, коли блукає місяць в травах
Хатини білить променем своїм
І п’є тепло ночей ласкавих,
А на лугах пливе туманів дим.
Весна вдягла у зелень віти в дуба.
Уже курличуть в небі журавлі,
Люблю весну, та хто її не любить
На цій чудесній, радісній землі!
Ведучий 2
На ранньому скоромному столі.
Великдень всіх нас на гостину просить,
Малює сонце, полотно небес,
І крашанку, як усмішку, підносить:
Дівчина 1
Спасибі тобі, Боже,
Що з зимою розпрощались,
Що весни діждались!
Дівчина 2
Ой весно, весно, днем красна,
Що ти нам, весно, принесла?
Весна
Принесла вам жита,
Принесла вам цвіту
У ваші таночки,
Щоб сплели віночки!
А ще вам принесла
Сонця багато,
Радості в хату
Великодні свята.
Щоб пекли паски
І співали гаївки.
Та й писали писанки:
Щоб багато мати,
Всім на щастя дарувати.
Танець
Ведуча 1
Разом із пробудженням природи від зимового сну в Україні починається весняний цикл народних свят. На цей період припадає одне з найбільших після Різдва християнських свят – Великдень, початки якого сягають в Х століття. Це світле й радісне свято Воскресіння Сина Божого – Ісуса Христа. Тому і захід наш має назву «Великодні дзвони» і проводимо ми його напередодні великого свята Пасхи.
Ведучий 2
Колись наші предки слов’яни урочисто святкували відродження, оновлення природи, співаючи хвалу богові сонця Ярилу. Цей день вважали надзвичайним, особливим, великим, звідси й назва Великдень.
Ведуча 1
День святкування Пасхи не сталий. Це завжди перша неділя після весняного повного місяця і завжди після 21 березня, дня весняного рівнодення.
Ведучий 2
Готуючись до свята Воскресіння Ісуса Христа, віруючі очищають душу від скверни, каються в гріхах, суворо дотримуючись Великого посту, який триває сім тижнів. У цей час вживають лише пісні страви, уникають будь-яких розваг, тому що 40 днів Христос постив у пустелі перед тим, як почати проповідувати.
Ведуча 1
Остання перед Великоднем неділя називається Вербною або Квітною. Цього дня святять вербу. Відомо, що коли Христос їхав на віслюку в Єрусалим зі своїми учнями, люди дорогою його гучно вітали, ламали пальмові гілки й кидали до ніг. Відтоді й святять гілля дерев у цю неділю. Оскільки в нас в Україні пальма не росте, наші предки вибрали вербу.
Ведучий 2
Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля. Під кінець відправи священик кропить його свяченою водою, а діти намагаються якнайшвидше дістати гілочку й тут таки проковтнути кілька «котиків» – «щоб горло не боліло».
Ведуча 1
Господарі, повертаючись із церкви зі свяченою вербою, не заходили до хати, а відразу йшли на город і садили там гілочки або, якщо були близько, – то в полі «на вжиток». Решту ставили на покуті під святими образами.
Ведучий 2
Коли, ввійшовши до хати, заставали когось, хто проспав вранішню службу, його били свяченою вербою, промовляючи:
Не я б’ю – верба б’є!
За тиждень Великдень,
Недалечко червоне яєчко!
Будь великий як верба,
А здоровий як вода,
А багатий як земля!
Ведуча 1
І не випадково з вербою в нашого народу пов’язано так багато. Верба є одним із символів України. У ній і дівоча туга, і жіноча доля, і доля всієї нашої багатостраждальної України.
Розповідь І дівчини
Легенда про вербу Весняна повінь затопила село. Буйна зелень переплелася з соковитим цвітом весняних бростей. Чому ж похилені ці віти? Жила в одному селі дівчина Соломія. Знала мати, що нема кращої дівчини за її доньку ні в своєму селі, ні в сусідньому. Весняний ніжний трояндовий рум’янець, витончений ніс, різьблене мармурове підборіддя, а сама струнка, мов молода тополька. Але постійна туга в її очах ятрила материнське серце. Соломія була наречена, її коханий, козак Максим, пішов на турецьку війну і від нього вже давно не було звістки. Соломія довгими вечорами сиділа під хатою і співала, співала… І всім серцем прагнула, щоб її спів долинув до коханого. Одного вечора до двору зайшов кобзар. Соломія завела його до хати, пригостила та й запитала: «Можливо, Ви щось чули про мого нареченого, козака Максима?»Кобзар мовчки взяв кобзу до рук та й заспівав думу про турецьку неволю, а потім подав дівчині хустку. Все зрозуміла Соломія… Не судилося їй дочекатися Максима, не судилося стати його дружиною. У риданні побігла дівчина до ставу, підняла рук і мовила: «Якщо мені не бути з Максимом, нехай моя руса коса зіллям зеленіє!» І стала Соломія вербою.
Ведуча 1
Чистий четвер – це день весняного очищення. Ще вдосвіта до схід сонця селяни чистили в стайнях, коморах. На подвір’ї, у хатах все повинно бути чистим і виглядати по-святковому. Існує повір’я, що в чистий четвер до схід сонця ворон носить з гнізда своїх дітей купати в річці. Хто покупається раніше від воронячих дітей, той буде здоровий протягом цілого року. Отож хворі люди купалися, бувало, вночі – «поки ворон дітей не купає», щоб очиститися від хвороби.
Ведучий 2
У страсну п’ятницю, повернувшись із церкви, родина, звичайно, сідає за стіл обідати. Обід у цей день пісний, навіть риби їсти не можна.
Ведуча 1
У цей день ні шити, ні прясти не можна. Великий гріх рубати дрова або що-небудь тесати сокирою. Колись наші господині робили в цей день дві роботи: пекли паски та садили капусту – вважалося, що це робити не гріх.
Ведучий 2
Поки паска не посвячена, її їсти не можна – гріх.
Ведуча 1
За народним віруванням, у страсну п’ятницю не можна співати – гріх. Кажуть,хто співає в страсну п’ятницю, той на Великдень буде плакати.
Ведучий 2
У Великодню суботу роблять крашанки, або, як кажуть на Київщині, «галунять яйця».
(Сценка)
Дівчина 1
Оксанко, поклич бабусю Марію, а ми підготуємо місце для посиденьок.
Бабуся
Доброго дня, дорогенькі! О, які ж ви всі по-весняному гарні.
Дівчина 2
Бабусю, Ви багато всього знаєте розкажіть нам про Великоднє свято, писанки, розкажіть про диво…
Дівчина 1
А коли вперше почали малювати яйця?
Бабуся
Стародавні перекази забулися, але я знаю одну легенду. Була сувора зима. Птахи не встигли вилетіти у вирій, гинули, замерзали. Люди, шануючи птахів як Божих створінь, що приносять весну, радість після холодної зими, позабирали всіх птиць, відігріли у себе, тримали в хатах цілу зиму. Стало пригрівати сонце, весна наближалася. Птахи вилетіли з хат і полетіли у вирій. Відтіля повернулися і всім принесли писанки та весну. З того часу й стали люди писати писанки.
Дівчина 2
А моя бабуся розповідала ось таку легенду. Пречиста Діва писала писанки цілу ніч без місяця і без свічки і рано понесла до Пилата викупити Ісуса Христа. Однак по дорозі дізналася, що Ісус уже вбитий та й упала, а писанки розкотились по всьому світу.
Дівчина 1
А мій дідусь розповідав, що ніс убогий чоловік яйця в кошику на базар продавати, а в цей час вели Ісуса Христа розпинати. Хрест був тяжкий, і Спаситель падав під його тягарем. Чоловікові стало жаль Ісуса, він лишив свій кошик на дорозі, а сам пішов допомагати нести хрест Ісусові – і ніс аж до місця розп’яття. Коли ж чоловік повернувся до свого кошика, то побачив, що яйця обернулися на писанки та крашанки. З того й пішов звичай готувати писанки та крашанки на Великдень.
Бабуся
Поширена серед українців ще й така розповідь. Минув третій день, як помер Христос на хресті. Його мати Марія все журиться – не їсть і не п’є нічого. Одна з тих, хто часто приходив до Матері Божої, була бідна Ганя. У неділю вранці, коли всі раділи, що Христос воскрес, Ганя взяла кілька яєчок і пішла до Марії.
Дівчина дала Марії свій подарунок – кошик з яєчками. Сльози радості потекли з її очей і впали на яєчка. І диво сталося. Де впала сльоза, там на яєчках зацвіли чудові квіточки, гарні метелики, ясні зірочки. Усі яєчка в кошику засяяли всіма кольорами веселки. Марія зраділа і почала роздавати ті яєчка людям.
Коли яєчок не стало, Вона з подякою віддала кошик дівчині. Ганя взяла кошик і вийшла на вулицю. Раптом глянула у кошик, а він повний гарних писанок. Кожному, кого зустрічала дівчина дарувала писанку.
Радуйтесь! Христос воскрес!
Скільки Ганя не роздавала тих яєчок, а кошик в неї завжди був повний. Так за короткий час усі люди в місті знали, що Христос воскрес. На пам’ять про це чудо пишуть писанки скрізь, де живуть українці – в Україні і поза Україною.
Читець: Свічка, віск і писачок. І яйце вже – диво з див.
Їх доокруж бабочок, як віночок, поклади.
Ця символіка свята без початку, без кінця
Вимальовує життя зі звичайного яйця.
В таїні цій треба що? З Великоднього коша –
Свічка, віск і писачок. І – просвітлена душа. (Любов Сердунич).
Ведучий 1: У формі писанки, в її розписі наші пращури виявляли культ сонця і землі наших предків. Українські майстрині пишуть найкращі у світі писанки. В Україні є навіть музей писанки: в місті Коломия Івано-Франківської області. У краєзнавчому музеї Львова зібрано велику колекцію писанок. А в канадському місті Вегревіль, при в’їзді, стоїть пам’ятник українській писанці, створений за проектом художника П.Цимбалюка, заввишки у триповерховий будинок. Так місто, де живе велика кількість українців, вітає гостей. І доти, кажуть, буде світ стояти, доки люди писанки писатимуть. А писати їх треба зі світлими думками і намірами, відганяючи від себе злість
Ведуча 2: Яйце – це символ життя, символ оновлення світу. Радіючи весні, наші предки обмінювалися писанками, бо вважали їх символом весни і воскреслого життя ще в часи Трипілля (8 тисяч років тому). Яйце, зігріте сонцем, творить у собі зародок – першу цяточку червоної крові. Яйце-райце – таємниче зерно життя. Яйце є прообразом Усесвіту, але навиворіт: посередині жовток (сонце), далі небесна сфера (білок), за нею – земна твердь (шкорлупа). Писанки ніколи не варять, аби не вбити живу силу зародка. Їх не їдять, а дарують. Зберігають як священний оберіг. Санскритське (д.-укр.) слово пасана (писана) означало «розквітлість», «чудовість». Звідси походить і слово «писанка». Тому дівчину порівнюють із писанкою. Пізніше, з виникненням християнства, писанку почали вважати і символом воскресіння Христа.
Ведучий 1:Виконувати писанку могла лише та дівчина чи жінка, яка перед святами не сварилась і не гнівалася ні на кого, чисто вбрана, здорова, зі світлими помислами. Під час творення писанок ніхто не повинен заходити. Узори на яйце наносять писачком (писальцем) з допомогою воску і природних барвників. Першим їли освячене яйце. Це означало випросити добру долю. Донедавна українці використували для писанок природні барвники, бо вони більш стійкі і не шкідливі. Жовту барву одержували з вільхових шишок і навару кори яблуні-кислиці; жовтогарячу й коричневу – з цибулиння, зелену – з луски молодого соняшника, темну – з дуба, фіалкову – з чорної вільхи. Фарбували і відваром листя медуниці, зеленим житом, корою, квітами. Узори пишуть воском.
Ведуча 2: Кожен орнамент і знак на писанці є своєрідним символом. Їх більше ста! Символіка писанки близька до символіки вишивки, оздоблення обрядового хліба і гончарних виробів, а своїм корінням сягає прадавнини. Деякі символи (кривулька, безкінечник) були ще на глиняних глеках часів Трипілля. Писанка – це писане вітання, лист, послання, жива листівка по-сучасному. Одним знаком можна було багато сказати і побажати. Для цього слугували певні знаки, як-от:
колесо – символ і побажання досконалости;
сонце – світло, тепло, життя;
хрест – знак 4-ох сторін світу, безмежність простору;
трикутник – символ вогню, сили, безсмертя;
зерно, колосок – уособлення святої їжі
дерево життя – символ небесної осі і скарбниці життя, безперервної і відновленої природи та інші.
Читець:
Виводить мама дивним писачком
По білому яйці воскові взори.
Мандрує писанка по мисочках
Із цибулиним золотим узваром,
З настоями на травах і корі,
На веснянім і на осіннім зіллі –
Жовтогарячо писанка горить
У філігранному сплетінні ліній.
Ведучий 1: Є чимало прислів’їв і приказок про Великдень!
Ведуча 2: Постривай! А може, ще хтось їх знає? Послухаймо прислів’я.
Діти:
- Не кожний день – Великдень, а хліб – не бабка.
- Шити, білити, пекти і варити, завтра – Великдень.
- Де ще той у Бога Великдень, а він уже з писанками та крашанками.
- Обійдеться на Великдень без гречаної паски.
- На Великдень – гарний день: перший раз кує зозуля.
- На Великдень сорочка хоч лихенька, аби біленька, а на Різдво хоча й сирова, та аби нова.
- Дороге яєчко к Великодньому дню.
Ведучий 1: У народі є повір’я: світ буде доти стояти, доки будемо писанки писати і «гріти Діда». Тож світ є і вічно буде! Заспіваймо ж хвалу воскреслому, вічному життю. Бо воскресає Природа – і воскресає Україна, воскресає наша духовність і незалежність, наша національна свідомість. Воскресають і рідні народні традиції. «Нарід без власної автентичної культури зникне», – писав мислитель Девід Лейн. А ми ж маємо власну, автентичну, культуру. Не даймо їй зникнути, бо зникнемо й самі.
Ведуча 2:
Торжествуй же, душе українська! Слався, Великий день Світла-Сонця!
(Звучить пісня)
Читець (під супровід мелодії):
Дай, Боже, вам від Великóдня до Великóдня з роси і з води, аби вашу хату лихо минало, а щастя на лаві сідало від Великóдня до Великóдня на цілий рік, поки вам пан Біг назначить вік! З прийдешнім святом вас! Із великим днем віншуємо вас! Із Великоднем будьте здорові й живіть у любові!
Дякуємо за увагу