Пропоную Вашій увазі театралізовану постановку для учнів 1-4 класів "Як Загадка за відгадку боролася". Діти залюбки дивляться спектаклі і театралізовані постановки.
Запропонована постановка дасть можливість не тільки весело провести час, а й повторити важливі правила української мови, збагатити совє усне мовлення, сприяє вихованню любові до української мови.
Мета: ознайомити із загадкою як видом усної народної творчості, розповісти про різновиди загадок; вчити складати загадки;
розвивати уважність, спостережливість, кмітливість, уяву, логічне мислення; збагачувати словниковий запас, розширювати мовний кругозір;
прищеплювати інтерес дітей до української мови, підвищувати загальну мовну культуру.
Обладнання: відповідні до п`єси декорації, костюми, таблиці, малюнки.
Хід вистави
(На сцені Чаклунка, Загадка і Домовичок)
ЗАГАДКА. (плаче) Віддайте! Віддайте її мені, будь ласка! Вам вона ні до чого. А мені без неї ніяк!
ЧАКЛУНКА. Не віддам я відгадку! Не віддам!
ДОМОВИЧОК. Але ж як загадку загадувати, коли у неї відгадки немає?
ЧАКЛУНКА. Правильно! Тепер вона не буде чіплятися із загадками до поважних людей і ставити їх у незручне становище. Я, як дурна, думала, думала – і не змогла відгадати.
ЗАГАДКА. Так ми, загадки, для того і потрібні, щоб розвивати кмітливість.
ЧАКЛУНКА. Ага, розвивати! Та кому ти потрібна!
ДОМОВИЧОК. А ось діточки образяться, коли у них загадку відібрати!
ЧАКЛУНКА. Та невже? Ви, діти, любите загадки відгадувати?
Може ще й напам’ять їх знаєте?
Ану загадайте!
(Діти загадують загадки. Чаклунка не може жодної відгадати. Махає руками і кричить)
ЧАКЛУНКА Досить, досить! Дійсно знають загадки і такі складні, що годі й відгадати. Щоб таке складне у них запитати? ( Думає) О, знаю!
(Діти відповідають)
ДОМОВИЧОК. Діти все правильно сказали.
ЗАГАДКИ – це стислий умовний опис когось або чогось, за яким треба відгадувати хто це або що це.
ЧАКЛУНКА. А слово загадка від якого слова походить? (Від слова гадати, тобто думати).
ЧАКЛУНКА. А як загадка виникла?
ЗАГАДКА. Як же діти зможуть відповісти на це питання, коли вони такі ще маленькі? А я виникла багато століть тому назад, коли ще не вміли ні читати, ні писати.
ЧАКЛУНКА. А ну ти! Сиди тихо і підказуй!
( Діти говорять різні версії)
ДОМОВИЧОК. Все правильно. В прадавні часи, коли люди жили в печерах і полювали на мамонтів, не існувало читання і письма. Їх ще просто не вигадали. Але люди спілкувалися між собою. І іноді їм потрібно було передати інформацію, якою стежкою йти, щоб знайти смачні ягоди чи якою не можна ходити, бо там живе злий вепр. Люди залишали на доріжках малюнки або вказівники з паличок. Так виникли перші згадки, які ми сьогодні назвали ребусами. Хто відгадував правильно, той уникав небезпеки, знаходив ягоди. .А хто не міг розтлумачити, попадав прямо у гості до вепра.
Люди поклонялися богам Сонця, Вітру, Лісу і іншим. Приносили їм пожертви і прохали про допомогу. А щоб злі духи не змогли почути і зашкодити, свої прохання до богів люди говорили іншомовно, зашифровано (як сказали би ми сьогодні). І це теж були загадки.
З часом люди стали використовувати загадки, як своєрідний екзамен на перевірку мудрості, кмітливості. Пам’ятаєте як у казці «Мудра дівчина» або «Коник-горбоконик».
Пізніше стали вигадувати загадки і для розваг. І тут народ проявив свою дотепність, вміння робити цікаві, незвичайні порівняння, фантазію.
ЧАКЛУНКА. Якщо ви такі розумні, то скажіть з чого загадка складається?
ДІТИ. Із тексту – запитання, розповіді про ознаки предмета чи явища і відгадки.
І кожна загадка має три таємниці:
* предмет, про який йдеться в загадці, прямо не називається;
* є порівняння із схожим на нього предметом;
* називаються ознаки предмета, за якими його можна визначити.
ДОМОВИЧОК. Он як багато ми розповіли тобі про загадку. Вже час віддавати відгадку.
ЗАГАДКА. Будь ласка!
ЧАКЛУНКА. Віддати відгадку?! (Хитро мружиться). А і віддам. Виконайте тільки дев’ять моїх завдань. І беріть свою відгадку. Але якщо хоч одне моє завдання не виконаєте, заховаю відгадку так далеко, що і не знайдете.
(Чаклунка аж пританцьовує на місці)
ЧАКЛУНКА. Ну що? Злякалися? Чи вам відгадка не потрібна?
ЗАГАДКА. Потрібна відгадка! Дуже потрібна!
ДОМОВИЧОК. Загадка – до мудрості кладка. Перевіримо мою кмітливість. Недарма ж я стільки років жив у бібліотеці.
ДІТИ. І зовсім ми тебе не боїмося. Ми у школі вже багато чого навчилися і всі труднощі подолаємо. Ти тільки своє слово стримай!
ЧАКЛУНКА. Так, так, так! (Потирає руки) Де моя чарівна книга?
ЗАВДАННЯ 1
ЧАКЛУНКА. Просто швиденько відгадайте загадки, ті що я приготувала.
ДОМОВИЧОК. Ми пам’ятаємо, що загадка – це розповідь із вказівкою різних ознак предмета, вислів, який має порівняння, або дотепне запитання, які потребують знаходження відгадки.
ЗАГАДКА. Щоб не помилитися при відгадуванні:
ЧАКЛУНКА. Досить час тягти. Відгадувати вже потрібно. А то ваші настанови слухати вже нудно.
Біжить, а не річка.
Коли б угадати
Та менш його знати. (Сльози)
2) Шумить, гуде
І все горою йде. (Завірюха)
3) Хоч буваю часто битий,
Але зовсім не сердитий,
Я стрибаю, веселюся.
Чи вгадаєте, як звуся? (М’яч)
4) Хоч зубів багато маю,
Та нікого не кусаю,
Сама свиням та коровам
Я на зуби попадаю. (Кукурудза)
5) Росте весною тільки вниз
Любить крівлю і карниз. (Бурулька)
6) У кімнаті, у куточку,
Біля ліжка на стінні
Сіра скринька на шнурочку
Все розказує мені. (Радіо)
7) Все життя один одного обганяють,
А випередити не можуть. (Ноги)
ЗАГАДКА. Молодці, діти! Недарма в школі вчилися!
ЗАВДАННЯ 2
ЧАКЛУНКА. Перше завдання – найпростіше. А ось відгадайте буриме.
ДОМОВИЧОК. Буриме – це такі віршовані або римовані загадки, де відгадкою є останнє римоване слово.
ЗАГАДКА. Ви з вчителькою називаєте їх ще загадки-добавлянки.
Я з Іванком заспівав.
Слово в слово, тон у тон
Повторив …(магнітофон).
Як збирається напасти.
Рявкне – ох, і любий рев.
Відгадали? Так, це …(лев)
Хто торкнеться – утече.
По дорозі не скубнеш –
Стороною обійдеш.
Дуже злюча ця трава.
А зоветься … (кропива)
4) Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають …(журавлі).
Бо смачне і слідкує воно.
І у ротику тане само.
Здогадалися? Це …(Ескімо)
І льняний у неї хвостик.
Із шиття не буде толку,
Якщо ми не візьмем …(голку)
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски
Звуть подружок … (берізки).
ЧАКЛУНКА. Ти диви! Із цим завданням впоралися!
ЗАГАДКА. Так тримати, діти!
ЗАВДАННЯ 3
ЧАКЛУНКА. А ось подивимося як ви із … ( заглядає у свою чарівну книгу) із акровіршами впораєтеся.
ЗАГАДКА. Акровірші – це мої рідні брати.
ДОМОВИЧОК. А якщо сказати по-науковому, то акровірші – це такі віршовані загадки, де перші літери кожного рядка, прочитані зверху донизу, і є відгадкою.
ЗАГАДКА. Наприклад,
Що тут казати, - хижа вкрай,
У неї апетити найкращий.
Карасику, ти не дрімай,
А то в її потрапиш пащу. Хто це?
ДОМОВИЧОК. Перші літери рядків
Зверху вниз я разом звів,
Ось і вийшло слово з них,
Діточки, це – акростих.
До речі, відгадка акровірша, якого ви загадали, слово Щука.
ЧАКЛУНКА. Досить, досить підказувати. Нехай діти самі відгадують.
Однак твердий дарунок цей.
Раптово з’їсти не вдається,
І зернятко тому дається,
Хто вилупить його візьметься. (Горіх)
Осінній час – трусить пора.
Летять вони додому миттю,
У торбу їх лісник збира.
Ділянку знайде залюбки,
І там з них виростуть дубки. (Жолуді)
Облітаю ліс уздовж і вшир я
Занесу своє яєчко.
У чуже якесь гніздечко.
Легко всівшись на суку,
Я роки лічу: ку-ку! ( Зозуля)
Оглянув зблизька переможно.
Рибина з гострих колючок,
Жаль, доторкнутися не можна. (Йорж)
Любить його кожен.
І дня ми прожити
Без нього не можем. (Хліб)
ЗАГАДКА. Діти, ви такі вправні! Всі акровірші розгадали.
ЗАВДАННЯ 4
ЧАКЛУНКА. Подумаєш - акровірш! Ви ось ребуси розгадайте!
ДОМОВИЧОК, Ребус – це така загадка, у якій слово або речення зашифровані за допомогою малюнків, літер або знаків.
ЗАГАДКА. Є декілька «хитрощів» у відгадуванні ребусів:
(Домовичок допомагає загадці наводити приклади)
ДОМОВИЧОК. Ох! Скільки таємниць у ребусів. Я навіть трохи втомився!
ЧАКЛУНКА. Дарма, все дарма! Все одно вони не відгадають. Отож ребуси, що підказала мені моя чарівна книга. Розгадуйте!
4 5 1 2 3
ша ло
та га
руч ко став
ник ва ка
(Ворона, насос, вобла, Наташа, сім`я, підлога, підручник, підкова, підставка)
ЗАГАДКА. Все правильно, діти!
ДОМОВИЧОК. Ви нас не підвели!
ЧАКЛУНКА. Нічого с особливого. Де моя чарівна книга? Зараз вигадаю щось цікавіше!
ЗАВДАННЯ 5
ЧАКЛУНКА. О! слово «метаграма». Сама не знаю, що це таке і з чим його їдять. Будемо розгадувати метаграми.
ЗАГАДКА. От і добре. Метаграми – мої сестри рідні.
ДОМОВИЧОК. Метаграма – це загадка, в якій задані слова відгадують за ознаками, сформульованими у зжатому римованому тексті, у змісті такого завдання обов’язково вказані букви, заміна яких змінює значення слова.
ЗАГАДКА. Наприклад,
Я з «П» - кругла, жовта, на смак приємна
Й ховаюсь під поверхню землі.
А з «К» я – то мала, а то безмежна,
І піднімаю часто кораблі.
У першому випадку кругла, жовта, то ріпка. А замінимо П на К, що вийде? Ріка.
ЧАКЛУНКА. О! навіть я зрозуміла, як відгадується метаграма. Ой, про що це я ?1 Все, дебати закінчили. Відгадуємо такі метаграми.
1) Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
А якщо «дж» зітерти –
Вмить одяг стане жерти. (Джміль – міль)
Коли ж із Т – пливу по річці. (Плід – пліт)
З И сокирі помагаю (Клен – клин)
Виростає біля тину,
Коли ж букву замінити, -
В ньому можна буде жити. (Замет – намет)
З Л над річкою росте. (Коза – лоза)
З К він мишу враз піймає. (Піт – кіт)
Мене ти в спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав, -
І цілий ліс спиляєш. (Липа – пила)
ЗАГАДКА. Дуже добре, діти! Ви такі кмітливі.
ЧАКЛУНКА. (Перекривляє) Такі кмітливі!! Подивимось як ви із слідуючим завданням справитеся!
ЗАВДАННЯ 6
ЧАКЛУНКА. Щоб таке складне знайти?! (Гортає свою чарівну книгу) Не те! Не те! І це не те! О! загадки з омонімами! Хм! Напевно складне!
ДОМОВИЧОК. Омоніми – це такі слова, які пишуться однаково, хоч іноді мають різні наголоси, а значення завжди мають різне. Наприклад, ключ (від дверей) і ключ птахів, що відлітають у вирій.
ЗАГАДКА. Якщо у загадці з омонімами відгадаєш одне слово, то друга відповідь так само пишеться, тільки наголос потрібно поставити на інший склад. Наприклад, кружки – кружки. Бачите, наголос перемістився і значення слова змінилося.
ЧАКЛУНКА. Досить теревенити! Загадки треба відгадувати. Такі чудові, що і не відгадаєш. Отож, загадки з омонімами.
Що лиш вельможі там жили.
З гострими зубцями стін
Він в лісі височив один.
А тільки наголос ти зміниш,
Ним вхідні двері зачиниш. (Замок – замок)
Як шити плаття – це тканина.
А наголос – на другий склад –
Це збірник географічних карт. (Атлас – атлас)
Густа трава там виростає,
З квіток віночок ти сплетеш,
А от дерев там не знайдеш.
А другий слюда наголоси –
Ім’ям хлопчину ним назви. (Лука – лука)
Наш погляд вабить білизна.
Коли ж бо спідній одяг взяти,
Інакше треба вимовляти. (Білизна – білизна)
Приклад можна записати.
А наголосиш другий склад –
Це слово входить в автомат. (Приклад – приклад)
ЗАГАДКА. Бачите, діти, якщо подумати, ці завдання не такі вже і складні.
ДОМОВИЧОК. Просто діточки старанні і розумні. Тому із загадками впоралися.
ЧАКЛУНКА. Нічого, нічого! Я зараз щось таке складане вигадаю, що вам довіку не відгадати!
ЗАВДАННЯ 7
ЧАКЛУНКА. Ось анаграми! Нехай спробують відгадати!
ЗАГАДКА. Не хвилюйтеся, діти. Анаграми – це мої сестри.
ДОМОВИЧОК. Анаграма – це загадка, що має дві відгадки з одних тих самих букв, які означають назви різних предметів.
ЗАГАДКА. Якщо ви відгадали одне слово анаграми, то для відгадування другого треба переставляти букви або склади, можна прочитати слово з кінця. Ось дивіться!
В океані він живе
І мала йому ріка.
Постав букви навпаки,
Буде сіпатись щока. (кит – тик)
ЧАКЛУНКА. Все! Показали і підказали все, що можна, і чого не можна. Нехай відгадують, якщо такі старанні і розумні!
Кого схочу – всіх щипаю.
А коли з кінця читати –
Стану птахом я кричати. (Рак – «кар»)
Дам зерно лише тоді,
Коли вдосталь є води,
А якщо з кінця мене читати.
Продуктом харчовим молочним можу стати. (Рим – сир)
3) Лежу я на землі,
Прибита до заліза.
Та букви перестав,
В каструлю я полізу. (Шпала – лапша)
ЧАКЛУНКА. Ну що з цим робити?! І анаграми відгадали.
ЗАГАДКА. Діти – ви розумники.
ЗАВДАННЯ 8
ЧАКЛУНКА. Нумо, книго моя чарівна, не підведи мене і підкажи щось складне –складане. Так, так, так! Ось! Шаради! Їх діти ніколи не відгадають!
(Звертається до дітей солоденьким голосочком) Пропоную відгадати шаради. Це так цікаво!
ЗАГАДКА. Не переймайтеся, діти! Шарада – моя кузина. І для розумників вона не перешкода.
ДОМОВИЧОК. Шарада – це така загадка, у якій загадане слово ділиться на декілька частин, які представляють у свою чергу, окремі слова.
ЗАГАДКА. Наприклад, така шарада.
Перше – це нота.
Друге – це гра.
Ціле зустрінеш
У столяра.
Нота – до. А гра – це ваше улюблене лото. А разом виходить слово долото. Зрозуміло?
ЧАКЛУНКА. (потираючи руки) Мені не зрозуміло. Значить діти не відгадають. Все! Відгадуємо цікавенькі шаради. Я їх так люблю!
Кінець – в ставку на дні.
А ціле у музеї
Ти бачиш на стіні. (Кар – тина)
Другий – заміський дім.
І розв’яже тільки відмінник
Те, що вийде разом. (За – дача)
Кінець – в напоях доберете.
В цілому відповідь проста,
Бо він замінює моста. (Па – ром)
ЗАГАДКА. Справилися! Відгадали!
ЧАКЛУНКА. Почекайте, почекайте! Завдань було тільки вісім. Ви з останнім не впораєтеся, бо я припасла щось особливо складне!
ЗАВДАННЯ 9
ЧАКЛУНКА. (погортала свою чарівну книгу, захлопнула, поміркувала) О! А ви вигадайте загадки самі і загадайте їх мені. Та щоб цікаві були і не дуже складні!
ДІТИ (загадують загадки, які вдома самостійно склали)
ДОМОВИЧОК. Які розумні і гарні діти! Навіть я так би не зміг, хоч багато років прожив у бібліотеці.
ЗАГАДКА. Все, чаклунко! Діти твої завдання виконали. Віддавай мою відгадку!
ЧАКЛУНКА. Отак одразу і віддай! А нехай ці розумні діточки твою загадку і відгадають.
ЗАГАДКА. Але ж вона без відгадки?!
ЧАКЛУНКА. Але ж діточки такі гарні, такі розумні! Що боїшся, що вони не відгадають?! Не відгадають – не віддам відгадки!
ЗАГАДКА. Тебе? Не боюся! Слухайте, діти.
Хто заходить, хто виходить –
Всі її за ручку водять. Що це?
ДОМОВИЧОК. І що воно таке? (Чеше в потилиці)
ДІТИ. Це двері.
ЗАГАДКА. Ура-а-а!!! Відгадали!!!
ЧАКЛУНКА. Ну і тримай свою відгадку. Не дуже і потрібна була.
(Всі радіють, обіймаються, сміються)
ЗАГАДКА. Дякую, вам діти, і тобі, Домовичку. Без вас би я загинула, мене б забули і не розгадали.
ДОМОВИЧОК. Мені нема за що дякувати. Це діти всі завдання виконали.
ЧАКЛУНКА. Слухайте, діти! Ви всі такі розумні! Може хто з вас хоче піти до мене працювати секретарем – референтом? Буде допомагати мені загадки відгадувати. Ні? Ну то пішла самостійно вчитися загадки відгадувати. А то відстала від часу.
(Звучить весела пісня, всі танцюють. Завіса)