Сценарій театралізованої постановки "Як Загадка за відгадку боролася".

Про матеріал

Пропоную Вашій увазі театралізовану постановку для учнів 1-4 класів "Як Загадка за відгадку боролася". Діти залюбки дивляться спектаклі і театралізовані постановки.

Запропонована постановка дасть можливість не тільки весело провести час, а й повторити важливі правила української мови, збагатити совє усне мовлення, сприяє вихованню любові до української мови.

Перегляд файлу

 

 

 

Мета: ознайомити із загадкою як видом усної народної творчості, розповісти про різновиди загадок; вчити складати загадки;

             розвивати уважність, спостережливість, кмітливість, уяву, логічне мислення; збагачувати словниковий запас, розширювати мовний кругозір;

             прищеплювати інтерес дітей до української мови, підвищувати загальну мовну культуру.

Обладнання: відповідні до п`єси декорації, костюми, таблиці, малюнки.

 

Хід вистави

(На сцені Чаклунка, Загадка і Домовичок)

ЗАГАДКА. (плаче) Віддайте! Віддайте її мені, будь ласка! Вам вона ні до чого. А мені без неї ніяк!

ЧАКЛУНКА. Не віддам я відгадку! Не віддам!

ДОМОВИЧОК. Але ж як загадку загадувати, коли у неї відгадки немає?

ЧАКЛУНКА. Правильно! Тепер вона не буде чіплятися із загадками до поважних людей і ставити їх у незручне становище. Я, як дурна, думала, думала – і не змогла відгадати.

ЗАГАДКА.  Так ми, загадки, для того і потрібні, щоб розвивати кмітливість.

ЧАКЛУНКА. Ага, розвивати! Та кому ти потрібна!

ДОМОВИЧОК. А ось діточки образяться, коли у них загадку відібрати!

ЧАКЛУНКА. Та невже? Ви, діти, любите загадки відгадувати?

                         Може ще й напам’ять їх знаєте?

                         Ану загадайте!

(Діти загадують загадки. Чаклунка не може жодної відгадати. Махає руками і кричить)

ЧАКЛУНКА Досить, досить! Дійсно знають загадки і такі складні, що годі й відгадати. Щоб таке складне у них запитати? ( Думає) О, знаю!

  • А що таке загадка?

(Діти відповідають)

  • Це опис головних ознак предмета.
  • У загадці предмет чи явище описуються у прихованому вигляді.
  • Це завдання що потрібно розв’язати.

ДОМОВИЧОК. Діти все правильно сказали.

ЗАГАДКИ – це стислий умовний опис когось або чогось, за яким треба відгадувати хто це або що це.

ЧАКЛУНКА. А слово загадка від якого слова походить? (Від слова гадати, тобто думати).

ЧАКЛУНКА. А як загадка виникла?

ЗАГАДКА. Як же діти зможуть відповісти на це питання, коли вони такі ще маленькі? А я виникла багато століть тому назад, коли ще не вміли ні читати, ні писати.

ЧАКЛУНКА. А ну ти! Сиди тихо і підказуй!

( Діти говорять різні версії)

ДОМОВИЧОК. Все правильно. В прадавні часи, коли люди жили в печерах і полювали на мамонтів, не існувало читання і письма. Їх ще просто не вигадали. Але люди спілкувалися між собою. І іноді їм потрібно було передати інформацію, якою стежкою йти, щоб знайти смачні ягоди чи якою не можна ходити, бо там живе злий вепр. Люди залишали на доріжках малюнки або вказівники з паличок. Так виникли перші згадки, які ми сьогодні назвали ребусами. Хто відгадував правильно, той уникав небезпеки, знаходив ягоди. .А  хто не міг розтлумачити, попадав прямо у гості до вепра.

          Люди поклонялися богам Сонця, Вітру, Лісу і іншим. Приносили їм пожертви і прохали про допомогу. А щоб злі духи не змогли почути і зашкодити, свої прохання до богів люди говорили іншомовно, зашифровано (як сказали би ми сьогодні). І це теж були загадки.

          З часом люди стали використовувати загадки, як своєрідний екзамен на перевірку мудрості, кмітливості.  Пам’ятаєте як у казці «Мудра дівчина» або «Коник-горбоконик».

           Пізніше стали вигадувати загадки і для розваг. І тут народ проявив свою дотепність, вміння робити цікаві, незвичайні порівняння, фантазію.

ЧАКЛУНКА. Якщо ви такі розумні,  то скажіть з чого загадка складається?

ДІТИ. Із тексту – запитання, розповіді про ознаки предмета чи явища і відгадки.

            І кожна загадка має три таємниці:

* предмет, про який йдеться в загадці, прямо не називається;

* є порівняння із схожим на нього предметом;

* називаються ознаки предмета, за якими його можна визначити.

ДОМОВИЧОК. Он як багато ми розповіли тобі про загадку. Вже час віддавати відгадку.

ЗАГАДКА. Будь ласка!

ЧАКЛУНКА.  Віддати відгадку?! (Хитро мружиться). А і віддам. Виконайте тільки дев’ять моїх завдань. І беріть свою відгадку. Але якщо хоч одне моє завдання не виконаєте, заховаю відгадку так далеко, що і не знайдете.

(Чаклунка аж пританцьовує на місці)

ЧАКЛУНКА. Ну що? Злякалися? Чи вам відгадка не потрібна?

ЗАГАДКА. Потрібна відгадка! Дуже потрібна!

ДОМОВИЧОК. Загадка – до мудрості кладка. Перевіримо мою кмітливість. Недарма ж я стільки років жив у бібліотеці.

ДІТИ. І зовсім ми тебе не боїмося. Ми у школі вже багато чого навчилися і всі труднощі подолаємо. Ти тільки своє слово стримай!

ЧАКЛУНКА. Так, так, так! (Потирає руки)  Де моя чарівна книга?

 

ЗАВДАННЯ 1  

ЧАКЛУНКА. Просто швиденько відгадайте загадки, ті що я приготувала.

ДОМОВИЧОК. Ми пам’ятаємо, що загадка – це розповідь із вказівкою різних ознак предмета, вислів, який має порівняння,  або дотепне запитання, які потребують знаходження відгадки.

ЗАГАДКА. Щоб не помилитися при відгадуванні:

  • послухайте уважно текст загадки;
  • співставте порівняння;
  • проаналізуйте всі ознаки предмета;
  •  все ретельно зважте;
  •  не поспішайте.

ЧАКЛУНКА. Досить час тягти. Відгадувати вже потрібно. А то ваші настанови слухати вже нудно.

 

  1. Солоне, а не сіль.

Біжить, а не річка.

Коли б угадати

Та менш його знати. (Сльози)

 

2) Шумить, гуде

     І все горою йде. (Завірюха)

 

3)  Хоч буваю часто битий,

     Але зовсім не сердитий,

     Я стрибаю, веселюся.

     Чи вгадаєте, як звуся? (М’яч)

 

4)  Хоч зубів багато маю,

     Та нікого не кусаю,

     Сама свиням та коровам

     Я на зуби попадаю.  (Кукурудза)

 

5)  Росте весною тільки вниз

      Любить крівлю і карниз. (Бурулька)

 

6)  У кімнаті, у куточку,

      Біля ліжка на стінні

      Сіра скринька на шнурочку

      Все розказує мені. (Радіо)

 

7)  Все життя один одного обганяють,

      А випередити не можуть. (Ноги)

 

ЗАГАДКА. Молодці, діти! Недарма в школі вчилися!

 

ЗАВДАННЯ 2

ЧАКЛУНКА. Перше завдання – найпростіше. А ось відгадайте буриме.

ДОМОВИЧОК. Буриме – це такі віршовані або римовані загадки, де відгадкою є останнє римоване слово.

ЗАГАДКА. Ви з вчителькою називаєте їх ще загадки-добавлянки.  

 

  1. Вітя вірш прочитав,

Я з Іванком заспівав.

Слово в слово, тон у тон

           Повторив …(магнітофон).

 

  1. Пазуристий він, гривастий,

Як збирається напасти.

Рявкне – ох, і любий рев.

Відгадали? Так, це …(лев)

 

  1. Не гаряча, а пече –

Хто торкнеться – утече.

По дорозі не скубнеш –

Стороною обійдеш.

Дуже злюча ця трава.

А зоветься … (кропива)

 

     4) Дивний ключ у небі лине,

          Не залізний, а пташиний.

          Цим ключем в осінній млі

          Відлітають …(журавлі).

 

  1. Дуже люблять всі діти його,

Бо смачне і слідкує воно.

І у ротику тане само.

Здогадалися? Це …(Ескімо)

 

  1. Металевий в неї носик

І льняний у неї хвостик.

Із шиття не буде толку,

Якщо ми не візьмем …(голку)

 

  1. Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски

Звуть подружок … (берізки).

ЧАКЛУНКА. Ти диви! Із цим завданням впоралися!

ЗАГАДКА. Так тримати, діти!

 

ЗАВДАННЯ 3

ЧАКЛУНКА.  А ось подивимося як ви із … ( заглядає у свою чарівну книгу) із акровіршами впораєтеся.

ЗАГАДКА. Акровірші – це мої рідні брати.

ДОМОВИЧОК. А якщо  сказати по-науковому, то акровірші – це такі віршовані загадки, де перші літери кожного рядка, прочитані зверху донизу, і є відгадкою.

ЗАГАДКА. Наприклад,

 Що тут казати, - хижа вкрай,

 У неї апетити найкращий.

 Карасику, ти не дрімай,

 А то в її потрапиш пащу. Хто це?

ДОМОВИЧОК. Перші літери рядків

   Зверху вниз я разом звів,

   Ось і вийшло слово з них,

   Діточки, це – акростих.

До речі, відгадка акровірша, якого ви загадали, слово Щука.

ЧАКЛУНКА. Досить, досить підказувати. Нехай діти самі відгадують.

  1. Гостинець гарний для дітей.

Однак твердий дарунок цей.

Раптово з’їсти не вдається,

І зернятко тому дається,

Хто вилупить його візьметься. (Горіх)

 

  1. Жовтіють на дубовім вітті,

Осінній час – трусить пора.

Летять вони додому миттю,

У торбу їх лісник збира.

Ділянку знайде залюбки,

І там з них виростуть дубки. (Жолуді)

 

  1. Зранку, вдень і в надвечір’я

Облітаю ліс уздовж і вшир я

Занесу своє яєчко.

У чуже якесь гніздечко.

Легко всівшись на суку,

Я роки лічу: ку-ку!    ( Зозуля)

 

  1. Його зловив я на гачок,

     Оглянув зблизька переможно.

     Рибина з гострих колючок,

     Жаль, доторкнутися не можна. (Йорж)

 

  1. Хвалить його кожен,

Любить його кожен.

І дня ми прожити

Без нього не можем. (Хліб)

 

ЗАГАДКА. Діти, ви такі вправні! Всі акровірші розгадали.

 

ЗАВДАННЯ 4

ЧАКЛУНКА. Подумаєш - акровірш! Ви ось ребуси розгадайте!

ДОМОВИЧОК, Ребус – це така загадка, у якій слово або речення зашифровані за допомогою малюнків, літер або знаків.

ЗАГАДКА. Є декілька «хитрощів» у відгадуванні ребусів:

  1.                коми зліва від малюнка означають, що від назви малюнка потрібно відкинути стільки ж букв, скільки ком;
  2.                букви зліва від малюнків є початком слова – відповіді, справа – його – закінченням;
  3.                якщо малюнок виконаний «догори ногами», - слово потрібно прочитати у зворотному порядку;
  4.                якщо малюнок або букви зображені усередині іншої букви, - це означає, що в основі-відповіді є літера «в»;
  5.                розташування букв або складів над рискою і під нею говорить про те, що в слові-відповіді є один з складів: «на», «над», «під»;
  6.                крапка поряд з буквами означає, що частина слова читається як «точка»;
  7.                так само читаються цифри;
  8.                при наявності зображення двох предметів (малюнків) без додаткових знаків або вказівок, відповідь складають послідовно називаючи ті малюнки;
  9.                коли над літерами у слові розташований ряд цифр, порядок читання букв слова-відповіді відповідає поставленим цифрам;
  10.           якщо на фоні однієї букви зображені інші, значить у складі слова-відповіді є склад «по»;
  11.           Якщо ребус представляє собою розташування букв одна за одною, у слово-відповідь  включається як його частина прийменник «за» або « перед»;
  12.           Якщо над малюнком закреслена літера, а над нею написана інша, значить у слові-назві малюнка букву потрібно замінити на вказану.

(Домовичок допомагає загадці наводити приклади)

ДОМОВИЧОК. Ох! Скільки таємниць у ребусів. Я навіть трохи втомився!

ЧАКЛУНКА. Дарма, все дарма! Все одно вони не відгадають. Отож ребуси, що підказала мені моя чарівна книга. Розгадуйте!

 

                      4  5   1  2  3

                                         

                            

ша                                    ло

та           га

 

   руч                 ко           став  

     ник           ва             ка  

(Ворона, насос, вобла, Наташа, сім`я, підлога, підручник, підкова, підставка)

ЗАГАДКА. Все правильно, діти!

ДОМОВИЧОК. Ви нас не підвели!

ЧАКЛУНКА. Нічого с особливого. Де моя чарівна книга? Зараз вигадаю щось цікавіше!

 

ЗАВДАННЯ 5

ЧАКЛУНКА. О! слово «метаграма». Сама не знаю, що це таке і з чим його їдять. Будемо розгадувати метаграми.

ЗАГАДКА. От і добре. Метаграми – мої сестри рідні.

ДОМОВИЧОК. Метаграма – це загадка, в якій задані слова відгадують за ознаками, сформульованими у зжатому римованому тексті, у змісті такого завдання обов’язково вказані букви, заміна яких змінює значення слова.

ЗАГАДКА. Наприклад,

                     Я з «П» - кругла, жовта, на смак приємна

                     Й ховаюсь під поверхню землі.

                     А з «К» я – то мала, а то безмежна,

                      І піднімаю часто кораблі.

У першому випадку кругла, жовта, то ріпка. А замінимо П на К, що вийде? Ріка.

ЧАКЛУНКА. О! навіть я зрозуміла, як відгадується метаграма. Ой, про що це я ?1 Все, дебати закінчили. Відгадуємо такі метаграми.

      1) Гуде собі, літає,

           З квіток нектар збирає,

           А якщо «дж» зітерти –

           Вмить одяг стане жерти. (Джміль – міль)

 

  1. Коли  я з Д – росту на гілці,

Коли ж із Т – пливу по річці. (Плід – пліт)

 

  1. З Е бульвари прикрашаю,

     З И сокирі помагаю (Клен – клин)

 

  1. Він у бурю, в хуртовину

      Виростає біля тину,

      Коли ж букву замінити, -

      В ньому можна буде жити. (Замет – намет)

 

  1. З К дає нам молоко густе,

     З Л над річкою росте. (Коза – лоза)

 

  1. З П на лобі виступає,

З К він мишу враз піймає. (Піт – кіт)

 

  1. У затінку моїм

Мене ти в спеку вихваляєш,

     А літери лиш перестав, -

     І цілий ліс спиляєш. (Липа – пила)

ЗАГАДКА. Дуже добре, діти! Ви такі кмітливі.

ЧАКЛУНКА. (Перекривляє) Такі кмітливі!! Подивимось як ви із слідуючим завданням справитеся!

 

ЗАВДАННЯ 6

ЧАКЛУНКА. Щоб таке складне знайти?! (Гортає свою чарівну книгу) Не те! Не те! І це не те! О! загадки з омонімами! Хм! Напевно складне!

ДОМОВИЧОК. Омоніми – це такі слова, які пишуться однаково, хоч іноді мають різні наголоси, а значення завжди мають різне. Наприклад, ключ (від дверей) і ключ птахів, що відлітають у вирій.

ЗАГАДКА. Якщо у загадці з омонімами відгадаєш одне слово, то друга відповідь так само пишеться, тільки наголос потрібно поставити на інший склад. Наприклад, кружки – кружки. Бачите, наголос перемістився і значення слова змінилося.

ЧАКЛУНКА. Досить теревенити! Загадки треба відгадувати. Такі чудові, що і не відгадаєш. Отож, загадки з омонімами.

 

  1. Споруда, знана з давнини,

Що лиш вельможі там жили.

З гострими зубцями стін

Він в лісі височив один.

А тільки наголос ти зміниш,

Ним вхідні двері зачиниш.   (Замок – замок)

 

  1. Знайома з словом цим кравчиня:

Як шити плаття – це тканина.

А наголос – на другий склад –

Це збірник географічних карт. (Атлас – атлас)

 

  1. Це слово простір позначає,

Густа трава там виростає,

З квіток віночок ти сплетеш,

А от дерев там не знайдеш.

А другий слюда наголоси –

Ім’ям хлопчину ним назви. (Лука – лука)

 

  1. Сніг змерзлу землю покрива –

Наш погляд вабить білизна.

Коли ж бо спідній одяг взяти,

Інакше треба вимовляти. (Білизна – білизна)

 

  1. Знаки з цифрами зв’язати –

      Приклад можна записати.

      А наголосиш другий склад –

      Це слово входить в автомат. (Приклад – приклад)

 

ЗАГАДКА. Бачите, діти, якщо подумати, ці завдання не такі вже і складні.

ДОМОВИЧОК. Просто діточки старанні і розумні. Тому із загадками впоралися.

ЧАКЛУНКА.  Нічого, нічого! Я зараз щось таке складане вигадаю, що вам довіку не відгадати!

 

ЗАВДАННЯ 7

ЧАКЛУНКА. Ось анаграми! Нехай спробують відгадати!

ЗАГАДКА. Не хвилюйтеся, діти. Анаграми – це мої сестри.

ДОМОВИЧОК. Анаграма – це загадка, що має дві відгадки з одних тих самих букв, які означають назви різних предметів.

ЗАГАДКА. Якщо ви відгадали одне слово анаграми, то для відгадування другого треба переставляти букви або склади, можна прочитати слово з кінця. Ось дивіться!

 

В океані він живе

І мала йому ріка.

Постав букви навпаки,

Буде сіпатись щока.     (кит – тик)

 

ЧАКЛУНКА.  Все! Показали і підказали все, що можна, і чого не можна. Нехай відгадують, якщо такі старанні і розумні!

 

  1. У воді я проживаю,

Кого схочу – всіх щипаю.

А коли з кінця читати –

Стану птахом я кричати. (Рак – «кар»)

 

  1. Хоч росту я із землі,

Дам зерно лише тоді,

Коли вдосталь є води,

А якщо з кінця мене читати.

Продуктом харчовим молочним можу стати. (Рим – сир)

 

3) Лежу я на землі,

      Прибита до заліза.

      Та букви перестав,

      В каструлю я полізу. (Шпала – лапша)

 

ЧАКЛУНКА. Ну що з цим робити?! І анаграми відгадали.

ЗАГАДКА. Діти – ви розумники.

 

ЗАВДАННЯ 8

ЧАКЛУНКА. Нумо, книго моя чарівна, не підведи мене і підкажи щось складне –складане. Так, так, так! Ось! Шаради! Їх діти ніколи не відгадають!

(Звертається до дітей солоденьким голосочком) Пропоную відгадати шаради. Це так цікаво!

ЗАГАДКА. Не переймайтеся, діти! Шарада – моя кузина. І для розумників вона не перешкода.

ДОМОВИЧОК. Шарада – це така загадка, у якій загадане слово ділиться на декілька частин, які представляють у свою чергу, окремі слова.

ЗАГАДКА. Наприклад, така шарада.

  Перше – це нота.

  Друге – це гра.

  Ціле зустрінеш

  У столяра.

Нота – до. А гра – це ваше улюблене лото. А разом виходить слово долото. Зрозуміло?

ЧАКЛУНКА. (потираючи руки) Мені не зрозуміло. Значить діти не відгадають. Все! Відгадуємо цікавенькі шаради. Я їх так люблю!

 

  1. Потачок – голос птаха.

Кінець – в ставку на дні.

А ціле у музеї

Ти бачиш на стіні. (Кар – тина)

 

  1. Перший склад мій – прийменник.

Другий – заміський дім.

І розв’яже тільки відмінник

Те, що вийде разом.  (За – дача)

 

  1. Початок в танцях ви знайдете,

Кінець – в напоях доберете.

В цілому відповідь проста,

Бо він замінює моста.         (Па – ром)

 

 

ЗАГАДКА. Справилися! Відгадали!

ЧАКЛУНКА. Почекайте, почекайте! Завдань було тільки вісім. Ви з останнім не впораєтеся, бо я припасла щось особливо складне!

 

ЗАВДАННЯ 9

ЧАКЛУНКА. (погортала свою чарівну книгу, захлопнула, поміркувала) О! А ви вигадайте загадки самі і загадайте їх мені. Та щоб цікаві були і не дуже складні!

ДІТИ (загадують загадки, які вдома самостійно склали)

ДОМОВИЧОК. Які розумні і гарні діти! Навіть я так би не зміг, хоч багато років прожив у бібліотеці.

ЗАГАДКА. Все, чаклунко! Діти твої завдання виконали. Віддавай мою відгадку!

ЧАКЛУНКА. Отак одразу і віддай! А нехай ці розумні діточки твою загадку і відгадають.

ЗАГАДКА. Але ж вона без відгадки?!

ЧАКЛУНКА. Але ж діточки такі гарні, такі розумні! Що боїшся, що вони не відгадають?!  Не відгадають – не віддам відгадки!

ЗАГАДКА. Тебе? Не боюся! Слухайте, діти.

                     Хто заходить, хто виходить –

  Всі її за ручку водять. Що це?

ДОМОВИЧОК. І що воно таке? (Чеше в потилиці)

 ДІТИ. Це двері.

ЗАГАДКА. Ура-а-а!!! Відгадали!!!

ЧАКЛУНКА. Ну і тримай свою відгадку. Не дуже і потрібна була.

(Всі радіють, обіймаються, сміються)

ЗАГАДКА. Дякую, вам діти, і тобі, Домовичку. Без вас би я загинула, мене б забули і не розгадали.

ДОМОВИЧОК. Мені нема за що дякувати. Це діти всі завдання виконали.

ЧАКЛУНКА. Слухайте, діти! Ви всі такі розумні! Може хто з вас хоче піти до мене працювати секретарем – референтом? Буде допомагати мені загадки відгадувати. Ні? Ну то пішла самостійно вчитися загадки відгадувати. А то відстала від часу.

(Звучить весела пісня, всі танцюють. Завіса)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку