Тренінг розрахований на учнів 10-11 класів. Може бути проведений в рамках тижня інформатики або в День безпечного Інтернету. Мета: ознайомити дітей з правилами спілкування в Інтернет, з небезпечними кібертехнологіями, з якими можуть зустрітися діти, працюючи в Інтернеті, виховання культури спілкування он-лайн. Під час тренінгу учні виконують такі вправи: «Інтернет-дерево», «Хто більше», «Моделюємо мережу», "Хто надіслав листа?", відповідають на питання анкети.
Міністерство освіти і науки України
Державний професійно-технічний навчальний заклад
«Переяслав-Хмельницький центр професійно-технічної освіти»
Сценарій тренінгу
Підготувала і провела
викладач інформатики вищої категорії
Переяслав-Хмельницького ЦПТО
Кацалап Лариса Миколаївна
м.Переяслав-Хмельницький
Мета: ознайомити дітей з правилами спілкування в Інтернеті, з небезпечними кібертехнологіями, з якими можуть зустрітися діти, працюючи в Інтернеті. Розвивати вміння спілкуватись в соціальних мережах та чатах. Провести психологічний тренінг «Інтернет-дерево», «Хто більше», «Моделюємо мережу» з метою виховання культури спілкування. Визначити правила безпечного використання Інтернету, провести анкетування та визначити залежність учнів від Інтернету. Перевірити якість засвоєння отриманих знань.
Обладнання: презентація, відеоролик про безпеку в Інтернеті, ПК, проектор, стікери, фломастери, скринька для листів.
Хід тренінгу
Вступне слово вчителя: ознайомлення з темою заходу, метою:
Кожен рік в лютому місяці у світі відзначається День безпечного Інтернету. Інтернет є таким, яким ми створюємо його щодня: він є кращий і доброзичливий настільки, наскільки кожний з нас є ввічливим та позитивним онлайн.
Давайте познайомимося із правилами проведення тренінгу.
Вправа 1: гра «Інтернет - дерево»
На дошці малюється дерево. Учасникам тренінгу пропонується придумати собі «нікнейм» та написати його на отриманих стікерах. Після чого кожен з учасників виходить і наклеює свій стікер з «нікнеймом» на дерево та розповідає про себе: своє реальне ім’я, рід заняття, хобі, та чому він придумав такий «нікнейм».
Після виконання вправи порівняти отримане дерево з мережею інтернет: так само як багато гілочок на дереві, так багато і користувачів у мережі інтернет.
Вправа «Хто надіслав листа?» Написати позитивне побажання і приклеїти стікер до інтернет-дерева, поруч із їхніми нікнеймами. Власники нікнеймів відгадують, хто їм надіслав листа. В інтернет просторі важко зрозуміти, хто знаходиться по той бік комп’ютера. Висновок учителя: так само відбувається зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише вам листи, побажання, спілкується з вами. В Інтернет просторі не існує почерків, тому ніколи не здогадаєтесь, хто знаходиться по той бік комп’ютера або мобільного телефону. То ж будьте завжди обережними під час користуванням Інтернетом.
Вправа 3: Гра «Хто більше?» Яку Інтернет-термінологію ви знаєте?
Вам пропонується поділитися на команди. Кожна команда за 3 хвилини повинна написати якомога більше Інтернет-термінологій, тобто все, що пов’язано з Інтернетом. Але назви сайтів писати не можна. Далі кожна з команд називає одне слово по черзі. Якщо в іншій команді воно є, обидві групи закреслюють слово. Перемагає той, в кого найбільша кількість незакреслених слів.
Вправа 4: «Ситуації»
А тепер давайте з вами розберемо декілька життєвих ситуацій, що можуть трапитись з вами в інтернеті, та з’ясуємо що ж треба робити в таких ситуаціях.
Уважно прочитайте листи. Яку відповідь ви дасте на них? Обґрунтуйте.
Лист 1. Привіт! Мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Переяславі-Хмельницькому. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ....
Лист 2. Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та домашню адресу.
Лист 3.
Всім!!!
Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в N. Ми купуємо їжу, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789.
Вдячні діти Вас ніколи не забудуть.
Дякуємо.
(учні відповідають на листи, обґрунтовуючи)
Вправа 5: Анкета «Рівень поведінки в Інтернеті»
Виберіть, будь ласка, один із двох варіантів відповідей (А або Б) той, котрий найкраще підходить для опису вашої поведінки в Інтернеті й відзначте його галочкою. У цій анкеті немає правильних або неправильних відповідей.
Анкета «Рівень поведінки в Інтернеті»
1. Коли вам сумно ви:
А) заходите в Інтернет;
Б) не відчуваю необхідності в Інтернеті.
2) Коли Ви проводите в Інтернеті менше часу, ніж завджи…
А) відчуваю себе подавлено;
Б) емоційний стан не залежить від того, скільки часу я проводжу в Інтернеті
3. Моє захоплення Інтернетом…
А) заважає моєму навчанню, роботі, відносинам з людьми поза Інтернетом;
Б) не заважає навчанню, відносинам з людьми.
4. Більшість моїх знайомих…
А) не знають скільки часу я насправді проводжу в Інтернеті;
Б) знають скільки часу я насправді проводжу в Інтернеті.
5. Я намагаюся…
А) зменшити кількість часу, яку я проводжу в Інтернеті;
Б) не зменшувати кількість часу, яку я проводжу в Інтернеті.
6. Коли я не в Інтернеті, то…
А) Часто думаю про те, що там відбувається;
Б)Я рідко думаю про нього.
7. Я надаю перевагу…
А) спілкуванню з людьми та пошуку інформації через Інтернет, а не в реальному житті;
Б) не завжди вдаюся до допомоги Інтернету, коли мені потрібно знайти інформацію або поспілкуватися.
Ключі.
Вибір варіанта "А" оцінюється в 1 бал, вибір варіанта "Б" - 0 балів.
Від 0 до 3 балів - не зловживаєте Інтернетом.
Від 3 до 5 балів - звичайний користувач, але інколи забагато часу проводите в Інтернеті.
Від 6 і вище Ви занадто багато часу проводити в Інтернеті. Озирніться навколо - на світі є стільки цікавого, поспілкуйтесь з друзями.
Вчитель.
Думаю, цей коротенький тест допоміг вам визначитися з рівнем поведінки та подумати над тим, добре це чи погано.
А зараз давайте разом сформулюємо правила розумного користувача Інтернету.
Шість правил розумного користувача Інтернету:
Вправа 6: «Моделюємо мережу»
Як ви думаєте чи можемо ми фізично показати роботу мережі? (Відповідь учнів: «так»). Яким чином ми це зробимо? (Відповідь: «станемо в коло та візьмемося за руки»). В колі учні передають повідомлення один одному через рукостискання.
Перегляд соціального відеоролику, відзнятого учнями «Зміни своє життя» http://larisakacalap.blogspot.com/p/blog-page_23.html
Підсумок тренінгу.
Наш тренінг дійшов логічного завершення. Подумайте, друзі, щоб ви взяли із собою з тренінга. Давайте запакуємо наші валізи. Що ви в них покладете?
(Учні висловлюють свої думки, що їм запам’яталось з проведенного тренінгу, що стане їм корисним у житті)