Сценарій уроку здоров’я для учнів 7 класу «Твоє здоров’я – у твоїх руках»

Про матеріал

«Твоє здоров'я – у твоїх руках» (сценарій уроку здоров'я для учнів 7 класу) допоможе розкрити тему здорового способу життя у рамках проектів направлених на формування здоров`язбережувальних технологій.

Ці матеріали стануть у нагоді не тільки класним керівникам, а й педагогам-організаторам, бібліотекарям, учителям-предметникам, заступникам директора з виховної роботи, батькам.

Перегляд файлу

«Твоє здоров’я – у твоїх руках»

(сценарій уроку здоровя для учнів 7 класу)

 

Мета: з’ясувати сутність понять «здоров’я» та «здоровий спосіб життя»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу життя підлітків з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння роботи у групах; виховувати толерантне ставлення один до одного.

Обладнання: авторучки, аркуші паперу форматів А-4, А-1, маркери, фломастери, кольоровий папір, інформаційні повідомлення, невеличкі різноколірні аркуші паперу для об’єднання учнів у групи (у формі геометричних фігур), фліпчарт, стілець тощо.

Місце проведення: спортивна зала.

 

Хід уроку

I.    Організаційний момент. Емоційне налаштування класу. Малорухлива гра «Привіт». Класний керівник пропонує привітати один одного трьома способами: потиснути руку, потертися носами (ескімоський спосіб), обнятися (учні рухаються спортивною залою в довільному порядку, але за умови, що привітають кожного учасника).

 

II.    Вітання. Класний керівник (звертаючись до учнів, пропонує усім стати у коло та виконати дії). Поміняйтеся місцями (не займати своє та сусіднє місце) з тими, хто:

    сьогодні поснідав;

    займається у спортивних секціях;

    робить ранкову зарядку;

    зараз почуває себе здоровим на 100 %;

    одягнений у спідничку;

    носить окуляри;   

    вважає, що здоров’я – це не тільки відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки, і гарний настрій.

 

III.    Знайомство. Учням пропонується об’єднатися в пари, протягом 3 хвилин потрібно взяти інтерв’ю один в одного, щоб представити свого «візаві». Орієнтовні запитання для інтерв’ю:

    Життєве кредо.

    Три найулюбленіші речі.

    Заповітна мрія.

Потім відбувається почергове представлення всіх учасників (основна маса учнів розташовані на лавках, кого представляють сідає в центрі на стілець, хто представляє учасника говорить від його «Я» при цьому його руки розташовані на плечах того, про кого говорить). Якщо кількість учасників непарна, то класний керівник складає пару тому, хто залишився.

IV.    Гра «Острів мрій». Необхідно звернути увагу учнів на те, що в цій грі всі мрії стають реальністю. Проте кожен учень повинен обрати тільки одну мрію з усіх: «Здоров’я», «Багатство», «Слава», «Кохання», «Родина». Усі вони записані на фліпчарті. Це вікторина на зразок «запитання – відповідь». На запитання «Про що ти мрієш?» відповідають по черзі всі, до кого звертається класний керівник, на відповідь дасться кілька секунд. Усі відповіді записуються на фліпчарті у відповідних категоріях. Декого з учнів можна попросити пояснити свій вибір. Можна поцікавитися, чому окремі учні не обрали мрію «Здоров’я», обговорити, чому ставлення до здоров’я впливає на здійснення будь-якої мрії.

Класний керівник пропонує визначитися з поняттям здоров’я за допомогою вправи «Мозковий штурм» (записи ведуться на фліпчарті).  Далі читає вірш про здоров`я.

Здоров’я – це ранок зі свіжим повітрям.

Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.

Це хвилі Дніпра, що нам сили дають.

Бери це сміливо, мій друже, і в путь.

Здоров’я – це смак свіжих ягід дозрілих,

Це спорт, що дає нам наснагу і силу.

Це сон, що на крилах нам зорі несуть.

Усе це з собою узять не забудь.

Підсумовуючи, класний керівник пропонує визначення поняття Всесвітньої організації охорони здоров’я: «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».

 

V.    Вправа «Модель здоров’я». Учні об’єднуються у 3 групи, кожна з яких отримує завдання: розробити модель здоров’я, виходячи з власного бачення цієї проблеми. У кожній команді обирається той, хто фіксує всі ідеї,   «секретар», той, хто стежить за часом, – «хронометрист», і той, хто презентуватиме роботу групи, – «спікер».

Використовуючи аркуші паперу А-1, маркери, фломастери, кольоровий папір, учні протягом 10-15 хвилин розробляють моделі, а потім кожна група презентує свою розробку.

Після презентації класний керівник пропонує дітям уявити ті шкідливі, руйнівні фактори, які впливають на здоров’я, і, працюючи в тих самих підгрупах, за 3 хвилини продемонструвати на створених моделях дію цих факторів на ту чи іншу модель.

Завдання для учнів – під час презентацій фіксувати фактори, які формують здоров’я, і фактори, які йому шкодять. Важливо, щоб учні розповідали, що вони відчували, коли створювали модель здоров’я, що – коли руйнували. Важливі також запитання: «Чи можна відновити те, що вже зруйновано?», «Чи буде це мати той самий вигляд?», «Що легше – запобігти руйнуванню чи відновити?».

Обов’язковий висновок після вправи: зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо, і від нас самих залежить, що ми оберемо – шлях до здоров’я чи, навпаки.

 

VI.  Рухлива гра «Фермери та ведмеді» +  гра «Піцца-масаж». Діти об’єднуються у дві команди (за можливості, рівна кількість учасників команд). Одна група – «фермери», інша – «ведмеді». Посеред спортзалу зарані розміщені предмети (кеглі, фрізбі, конуси). Задача учасників: за сигналом «ведмеді» мають у довільному порядку перевернути або покласти предмети, «фермери» – мають відновити все на свої місця, адже це їх «врожай» (важлива умова: за один раз можно перевернути лише один предмет і лише руками, не можна штовхатися, виривати з рук учасників предмети, розмовляти). Після закінчення першого туру, учасники міняються ролями. За результатами кожного кола визначається команда-переможець за кількістю збережених або перевернутих предметів.

Обговорення гри:

  • У якій ролі вам більше сподобалося грати? Чому?
  • Чи було вам неприємно бути у ролі «фермера», коли знищували ваш врожай?
  • Як ви думаєте, а ми можемо самі обирати роль у житті: бути жертвою обставин і негативного пливу чи боротися і бути переможцем? Наведіть приклад такої ситуації.

Висновок: кожен з нас у житті – «фермер», який слідкує за своїм здоров’ям, як за врожаєм під час гри. Є безліч негативних факторів – «ведмедів» – які впливають на стан здоров’я. Лише від нас залежить, як сумлінно ви будете ставитися до власного морального і фізичного здоров’я, аби ніщо не могло йому зашкодити. 

У кінці обговорення учні стають по колу. Їм пропонується зробити своєму сусідові масаж, який метафорично нагадує приготування піцци. Спочатку спокійно замішують тісто (колові рухи по спині), потім тісто гарно вимішують (кулаками притискаються до спини), разкачують тісто (прямі рухи вздовж спини), нарізають начинку (паралельні рухи ребром долонь навскоси), накладають начинку (защипи), розігрівають духовку (труть долоні одна об одну), випікають піццу (кладуть розігріті долоні між лопатками). Під час «піцци-масажу» учасники стоять у колі.

 

VII.    Дискусія «Моя особиста позиція». Учні, сидячи у колі, висловлюють свої думки щодо проблемних ситуацій:

    Ви зайшли у приміщення, а там хтось палить.

    За святковим столом дорослі запропонували вам алкоголь.

    До класу принесли невідому речовину – порошок або таблетки. Важливо надати слово кожному, уникаючи відповідей: «Я зроблю так ...». Доцільними є відповіді: «Я відчуваю ...», «Мені хочеться ...».

Слід акцентувати увагу дітей на тому, що найважливішим є наше ставлення до вживання наркотиків й усвідомлення того, який розвиток подій можливий у тій чи іншій ситуації.

 

VIII. Гра «Подарунок». Учні стають у коло. Їм пропонується зробити подарунок своєму сусідові справа, а саме: подарувати йому гарний настрій за допомогою міміки й жестів.

 

Заключне слово класного керівника. Здоров’я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров’ю, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. На початку уроку кожен із вас сказав про своє життєве кредо, назвав три улюблені речі, розкрив свою заповітну мрію (звертає увагу на фліпчарт). Про це все може сказати будь-яка людина, і будь-яка людина може все це втратити. Існує така формула здоров’я: «Раціональне харчування + емоціональна рівновага + фізична активність – шкідливі звички = здоров’я» (проговорюється хором).

Здоров’я – це багатство, яке Господь нам дав,

І треба, щоб з дитинства його ти цінував.

Здоров’я не придбаєш за гроші, пам’ятай!

Його від Бога маєш, про це не забувай.

Бережи здоров`я змалку, бо хазяїн тіла – ти.

Щоб життя прожити довше, себе треба берегти.

Міцне здоров’я – одне з головних джерел щастя й радості людини, неоціненне її багатство, яке повільно і важко накопичується і яке можна швидко і легко втратити.

Накопичуйте і бережіть своє здоров’я, навчайтеся цього у людей, що вас оточують, займайтеся улюбленою справою, проводьте кожну хвилину життя з користю для себе та інших! Будьте здорові та щасливі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Картка № 1. «Шкідливий вплив куріння на організм підлітка»

 

«Тютюн приносить шкоду тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації» – говорив Оноре де Бальзак.

Мова фактів:

- Смертність серед курців на 30-80 % вища.

- Серед хворих на рак – 95 % курців.

- Куріння впливає на статеву функцію.

- Затягуючись цигаркою курець вдихає суміш із 4000 хімічних сполук.

Дитя цигарку витягає, бо хочеться дорослим стать,

Та сильним, гарним він не стане! Бо зріст вповільнюватись став.

Усе, що в світі є погане, хлопчина в організм запхав.

Та ще й в залежність від цигарки потрапив хлопець, як в капкан.

- Тютюн завойовує світ. Куріння – велике лихо. Доведено, що паління тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняють передчасну смерть людини.

- Кожні чотири хвилини помирає людина, смерть якої зумовлена палінням сигарет. Курець живе на 6-8 років менше, ніж його ровесник, який не палить. З 1950 року вбито 62 мільйони чоловік палінням і це значно більші жертви ніж у другій світовій війні.

- Паління призводить до щорічної смерті на Україні 120000 осіб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  № 2. «Шкідливий вплив наркотиків на організм підлітка»

 

1. Виникнення наркоманії:

- результат допитливості, експериментування;

- наслідок прийому знеболюючих, снодійних засобів.

2. Поширенню наркоманії сприяє:

- нездорове мікросоціальне середовище;

- відсутність інтелектуальних і соціально-позитивних настанов.

Мова фактів:

- За останні 10 років число смертей від уживання наркотиків збільшилося в 12 разів, а серед дітей – у 42 рази.

- Переважна більшість наркоманів не доживає до 30 років.

- Середня тривалість життя після початку вживання наркотиків 4-4,5 років. Виліковуються (тобто витримують без наркотиків більше року) всього 5-6 % наркоманів.

- Під дією наркотиків нервові клітини просто згорають. Різко знижується захисна реакція організму.

- При вживанні наркотиків різко погіршуються пам’ять, здатність до логічного мислення, засвоювання нової інформації, зосередження. Глибоко деформується особистість людини, розвиваються серйозні психічні захворювання. Процес деградації особистості дуже швидкий. У 30-40 років наркомани і виглядають, і почуваються, і поводять себе, як старі.

- У дівчат, котрі вживають наркотики під час вагітності, можуть народитися мертві діти або ж діти з дуже серйозними вадами: клишоногістю, відсутністю кінцівок, розщепленим піднебінням, «заячою губою», дефектами внутрішніх органів.

- Підлітки, які вживають наркотики, значно більше, ніж інші, ризикують отримати ВІЛ-інфекцію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 3.  «Шкідливий вплив алкоголю на організм підлітка»

 

Мова фактів:

- Надлишкове споживання алкоголю викликає похмілля й зниження працездатності відразу, а у довгостроковій перспективі призводить до незворотнього ушкодження печінки, утрати пам’яті та погіршення психіки, безсоння, уповільнення рефлексів з відповідним зростанням небезпеки нещасних випадків, погіршення розсудливості й емоційного контролю.

- Питущий підліток завжди виглядає старше свого віку, бо його шкіра швидко втрачає свою еластичність.

- Алкоголь чинить негативну дію на роботу імунної системи підлітка: викликає порушення процесів кровотворення, перешкоджає утворенню лімфоцитів, провокує розвиток алергії, анемії, тощо.

- Перебування алкоголю в організмі є причиною порушень у розвитку та дозріванні статевих клітин, позначається на формуванні тканин плода, становленні його фізіологічних систем, шкодить фізичному та психічному здоров’ю дітей.

- Постійне споживання алкоголю приводить до передчасного старіння, інвалідності. Тривалість життя осіб, схильних до пияцтва є на 15-20 років меншою за середньостатистичну.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сікора Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
1055
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку