Тематичний захід з нагоди річниці трагедії
Орієнтовний сценарій
Тема: Голокост – жах, що не повинен повторитися
Мета: виховувати пам'ять про голокост, стійке бажання боротися з будь-якими проявами тоталітаризму чи авторитаризму в ім’я недопущення подібної трагедії у майбутньому.
Обладнання: комп’ютер, медіапроектор, презентація PowerPoint.
Розпочати можна з відео танго «Закрий свої очі», Ісаак Шпігель, Давид Бейгельман 1940-1944 роки.
Ведучий:
Композиція «Закрий свої очі» була написана для театральної вистави у Лодзинському ґетто та виконувалась співачкою Еллою Діамент. Пісня була написана Ісааком Шпігелем (письменником, поетом, есеїстом та вчителем, якому вдалось вижити в Лодзинському гетто та Аушвіці) та покладена на музику Давидом Бейгельманом. Це доволі рідкісна за стилем композиція, що поєднала колискову з танго мотивом. Вона була забороненна головою ґетто Мордехаєм Хаїм Рудковським, через відчай, трагізм та безнадійність присутній у мелодії та словах. Все це сталося в жахливий період історії, коли нацисти знищували народи, які, на їхню думку, не мали права на існування, насамперед, євреїв. Саме за їх іменем історики й назвали цей період, що тривав з 1933 по 1945 роки. За цей час нацисти знищили близько 6 мільйонів людей. Про це слід пам’ятати хоча б тому, щоб нічого подібного ніколи не повторилося в майбутньому.
Учень:
Життя промина… вдаль роки відлітають.
Що було колись – люди все забувають.
Та були роки болю, жаху і скрути –
Ці роки страшні нам не можна забути.
Зачесане набік густе волосся.
Вогняний погляд, бісики в очах..
Колись єфрейтор і художник босий,
А нині – вождь зі зброєю в руках.
Прийшов до влади,
виголосив твердо:
«Арійці – люди! Інші – то раби.
А третіх зовсім треба з світу стерти,
Аби про них і згадки не знайти».
Взялись до справи весело і жваво.
І педантично, все щоб до пуття,
В історію
влипаючи
криваво,
В цілих народів відбирать життя.
Почав «наводить лад» в своїй країні
І велелюдно «очі відкривав»
Вони в усіх проблемах ваших винні –
І на народ єврейський показав.
А потім розпочалися погроми –
Єврей багатий – ділиться нехай!
Вони – злочинці. Не для них закони.
І правди ти де хочеш, там шукай.
Ведучий:
«Я сидів і ці слова самі прийшли до мене: «Під твоїми…». А потім все більше і більше слів з'являлось. І вірш наповнився такою силою!» – розповідав Авраам Суцвекер, колишній в'язень ґетто у Вільно та автор пісні, своїй донці Мірі. Пісня «Під твоїми білими зірками» – відчайдушний крик до Бога – була написана у Вільнюському ґетто. Пізніше композитор Авраам Брудно, також в'язень Вільнюського ґетто, поклав її на музику.
Відео «Під твоїми білими зірками» (Авраам Суцвекер, Авраам Брудно
1941-1943 роки)
Учень:
В міському парку затишно і чисто.
День вихідний – усі відпочивають.
І сонце сяє гарно, променисто,
Пташки весняні на гілках співають
Сидять на лавках і дорослі, й діти.
Говорять, граються, чи книжечки читають.
На жовтих лавках нікому сидіти.
Вони – для «юдо». Люди – оминають.
Сидіти нікому, бо їх дедалі менше,
Вони, як талий сніг, кудись зникають.
Що сталося? Куди поділись перші?
Про це сусіди навіть їх не знають.
Ведучий: Наступні слова ви почуєте під музику «Вцілилий із Варшави» (Арнольд Шонберг, 1947 рік) Ця вокальна кантата – один із перших музичних творів написаних після війни, присвячених темі Шоа. В лібретто, що також написане Шонбергом, ми чуємо розповідь людини, яка пережила Голокост та згадує про Варшавське ґетто.
Учень:
Берлін... В’язниця... Темний каземат.
У камеру вштовхнули трьох людей.
Як глянув місяць через сітку грат:
Були два німці і один єврей.
Минуло часу. Стали говорити
Кого, коли, за що і як взяли.
І радитись, що можна ще зробити,
Аби свободу знову віднайти.
Дізналися: був перший комуністом,
А той проїзд в метро не оплатив.
Ну а єврей був просто піаністом,
Казав, що він нічого не зробив.
Їх вбили всіх. О, їх не пожаліли…
І їх, і інших… Тисячі людей…
Тих перших двох за те, що щось скоїли,
А третього за те, що він… єврей.
Ведучий: Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту запровадила Генеральна асамблея ООН своєю резолюцією від 1 листопада 2005 року. Дату 27 січня обрали не випадково – саме цього дня у 1945 році війська 1-го Українського фронту звільнили один із найбільших нацистських таборів смерті – "Аушвіц-Біркенау". Україна приєдналася до відзначення Міжнародного дня пам’яті жертв Голокосту у 2012 році.
Учень:
Як тюрми переповнилися вщент,
Тоді постала ще одна проблема,
Куди подіти «зайвий» контингент?
І виникла тоді ціла система
Закритих міцно смерті таборів
Де з іншими євреї працювали
Щоб армію зміцнить своїх катів,
І тихо, планомірно помирали.
Проте нацисти думали про більше –
Європу й світ очистить від сміття.
Завоювати світ – і не що інше,
Свої ідеї втілити в життя.
І на шляху їх перша Польща стала.
Щоб виставити все, як доброчин
У польські однострої одягали
Ув’язнених. І гнали на загин.
Ведучий: Голокост був задуманий та спланований нацистсько-німецьким режимом на чолі з Адольфом Гітлером. Вони стверджували, що німецькі євреї зрадили Німеччину під час Першої світової війни та несуть відповідальність за її поразку. "Остаточне розв'язання єврейського питання" – термін, який нацистська влада використовувала для позначення плану знищення європейської нації. Реалізація та координація "остаточного рішення" були призначені 20 січня 1942 року на зустрічі старших офіцерів СС і урядовців Німеччини.
Учень:
Збудили тишу постріли рушничні.
У прикордонному містечку Глейвіц
З радіостанції лунали нотки зичні –
Щоб світу привід до війни подати.
У мирне небо літаки злітали
І танки переходили кордони.
Життя спокійне, мирне руйнували.
І нелюдські уводили закони.
Ведучий: Бабин Яр став один із місць масових вбивств євреїв та місцевих жителів. Приводом для різанини послужили два вибухи, в результаті яких був зруйнований німецький штаб і центр міста. Лише 29-30 вересня 1941 року нацисти розстріляли понад 33 тисяч київських євреїв. Загальна кількість загиблих у Бабиному Яру з 1941 по 1943 рік, за різними оцінками, становить від 70 000 до 100 000 людей.
Учень:
Вкраїна. Осінь. Тиша. Бабин Яр.
Женуть есесівці і поліцаї натовп
На групи ділять. Ні, це не кошмар
Побачений підвипили солдатом.
Їх роздягають. Одяг забирають.
До кулемета стрічки закладають.
Шикують біля яру і... стріляють.
На трупи гори ґрунту нагортають.
У містах Краків і Варшава, й інших
Почули вперше слово дике «гетто».
І стіни зводили, псів брали щонайзліших.
Щоб люди там життя скінчили смертно.
Ведучий: Нацистська влада створювала на окупованих територіях концтабори, де ув’язнювала євреїв та інші народи. Часто розташовані в передмістях великих міст, табори були дуже наочним показником готовності нацистського режиму застосовувати насильство і терор. Ув'язнені в концентраційних таборах перебували в нелюдських умовах і піддавалися тортурам, голоду, а в деяких таборах — медичним експериментам. Перший з цих таборів був відкритий в Дахау, неподалік від Мюнхена в Баварії, в березні 1933 року. Однак тоді там ув’язнювали комуністів, соціалістів, злочинців тощо. Потім були відкриті табори у Треблінці, Освенцимі, Вестерборку тощо.
Учень:
Якщо хто вижив – Аушвіц, Тремблінка
Чекали тих нещасних наостанок
Чи ти дитина, чоловік чи жінка:
Останнім стати кожен міг світанок.
І хоч кричи, хоч вий, хоч надірвися –
Ніхто тебе ніколи не почує.
Один лиш вихід: заспокойсь, змирися,
І як баранець, рушай на закланок.
А ще – молись! Невидимому Богу.
Лишалася надія лиш на нього.
Робила легшою молитва ту тривогу,
Та було ясно – скоро вже в дорогу.
Чоловіків, жінок зібрали разом.
Звеліли всім швиденько роздягнутись.
І у комору невеличку впхали зразу.
Ні сісти, ні пройти, ні повернутись.
І дихати чимраз ставало важче.
Кати в щілини напихали глини.
Аби отрута діяла ще краще.
Маленькі в стелі отвори відкрили.
А знизу на катів дивились люди
Та не змигнуло око в протигазі.
Жахалися: «Що з нами зараз буде?»
Кати ж уже розпилювали гази.
Ті гази міцно горло затискали.
Ті гази швидко випікали очі.
І мовчки вороги спостерігали
Ті муки чоловічі і жіночі.
А поки жертви мучились, вмирали,
Команда речі їхні сортувала.
Складали їх по пачках, пакували.
Щоби Вітчизна-Рейх міцніша стала.
Відкрили двері… Висипались трупи.
Їх інші в’язні, ще живі, складали
На возики – і в крематорій. Групи
Заходили…
Вивозили…
Зникали…
Ведучий: Прелюдія до твору «Останній потяг в Завтра», Карл Девіс 2011 рік
За інформацією Інституту національної пам’яті, у роки Другої світової війни жертвами нацистської політики, спрямованої на винищення народів та груп, які нацисти вважали неповноцінними, стали 6 мільйонів євреїв. З них 1,5 мільйона були з території сучасної України. Більша частина фактичних вбивств євреїв під час Голокосту відбувалася в таборах смерті в окупованій Польщі, переслідування євреїв, їх виселення у гетто і депортація з їхніх будинків відбувалися на очах у їх неєврейських сусідів в містах та селищах по всій Європі.
Учень:
До табору привезли нових в’язнів
Спитав солдат: «А що з дітьми робити?
Трудитись ці малі не будуть блазні.»
Полковник: „Від батьків їх відділити
І відвести в барак біля лікарні.»
Коли привели малюків нещасних
Хвалив їх лікар: «Дуже-дуже гарні.
Ви донорів привели першокласних.
По одному в лікарню їх водили.
О, ні, вони їх там не лікували,
А пхали голки у маленькі жили,
Дитячу кров до каплі забирали.
Чекати не доводилося довго
Дорослі в’язні трупики складали,
І в крематорію страшне, жахливе горно
Як і дорослих, швидко доставляли.
Рік сорок третій. Вечір. Ресторан.
П’ють вояки. Оплакують поразку
Під Сталінградом. Раптом капітан
Звертається: «Вельмишановне панство!
Новини неприємні і жахливі.
Я ж маю щось, що вас розвеселить.
Панянки у нас ошатні і красиві.
Я маю дещо те, що їм личить.
Ось сумочка: і модна, і практична.
Можу комусь із вас подарувати.
Хоч її шкіра вам не дуже звична,
Та це вас не повинно хвилювати.
В ній мило, своїм виглядом звичайне.
Проте й воно не є таким, як інше.
Це мило, ви повірте, унікальне.
Від інших може й краще, а не гірше.»
«Що це за речі пане капітане?
Було б незле, якби ви розказали…»
«Для сумочок нам шкіри в’язнів стане.
Для мила їхні кості слугували»
І випити цей кат з фронтовиками
Хотів. Підняти тост за геніальність.
Лишився ж сам. Бо за його словами
Всі встали і до виходу подались.
Здається, їхні звірства зрозумілі.
Здоровий глузд повинен взяти верх.
Звідкіль беруться в нас нацисти нині?
Хто може зупинити їх тепер?
Використані матеріали:
Розробив вчитель історії та правознавства Опорного Доробратівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Мукачівської міської рали Закарпатської області
Михайло Ващинець