І.А. Левченко,
учитель фізики Черкаської гімназії №31
Черкаської міської ради Черкаської області
ЧИ ЗНАЄШ ТИ ФІЗИЧНІ ПРИЛАДИ?
Розробка сценарію заходу позакласного уроку із фізики для учнів 11 класу
Мета: формувати в учнів основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, математичну компетентність, ініціативність і підприємливість, уміння вчитися впродовж життя.
Впроваджувати наскрізні лінії: громадянську відповідальність, здоров’я і безпеку, підприємливість і фінансову грамотність.
Виховувати свідоме розуміння значення знань у житті людини, готовність до колективних форм діяльності, зацікавленість учнів у результатах своєї роботи, відповідальність за здобуття ЗУН, впевненість при прийнятті рішень, навички раціонального використання часу, акуратність під час проведення експерименту.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань фізичних приладів.
Обладнання та наочність: фізичні прилади, правила з техніки безпеки для учнів у кабінеті фізики, бланк звіту, презентація до уроку, фрагменти фільмів та мультфільмів, комп’ютерне забезпечення.
Хід уроку
План-схема уроку.
№ з/п |
Етап уроку |
Час, хв |
Методи й форми роботи з класом |
1. |
Організація класу |
0,5 |
Метод «Асоціативний кущ» |
2. |
Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Метод «Прес» |
3. |
Повідомлення теми та мети уроку |
1 |
Пояснення учителя |
4. |
Правила з техніки безпеки |
2 |
Метод «Ланцюжок» |
5. |
Вікторина |
20 |
Робота в групах |
6. |
Формування практичних навичок та вмінь |
15 |
Робота в групах |
7. |
Рефлексія |
3 |
Метод «Сенкан» |
8. |
Підбиття підсумків уроку |
1,5 |
Евристична бесіда |
(На дошці висить портрет Т. Едісона. Девіз уроку: «Не варто винаходити те, що не можна застосувати на практиці»)
І. Організація класу
Вправа «Асоціативний кущ». Скласти асоціації до слів фізичні прилади.
(Вимірювання, шкала, покази, величина тощо)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Чому важливо знати фізичні прилади та вміти ними користуватись?
(Діти відповідають за зразком: Я вважаю …оскільки …наприклад… отже …)
ІІІ. Правила з техніки безпеки
Правила з техніки безпеки для учнів у кабінеті фізики:
1. Лабораторне обладнання розміщуйте на своєму робочому місці акуратно,
щоб запобігти падінню приладів або їх перекиданню.
2. Чітко дотримуйтеся порядку виконання лабораторної роботи та правил техніки безпеки.
3. Будьте уважні й дисципліновані, точно виконуйте вказівки вчителя.
4. Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
5. Не починайте роботу без дозволу вчителя.
6. При проведенні дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів.
7. Стежте за справністю кріплень використовуваного обладнання, користуйтеся тільки справними приладами й обладнанням.
8. Після завершення лабораторної роботи ретельно приберіть своє робоче місце.
9. Із класу виходьте тільки з дозволу вчителя.
10. При отриманні травми або поганому самопочутті повідомте про це вчителя.
(Учні працюють в групах: кожна група отримує правила з техніки безпеки. Діти закріплюють правила роботи під час виконання експерименту)
ІV. Вікторина
Доброго дня всім присутнім. Сьогоднішня вікторина присвячена вашим знанням щодо назв фізичних приладів та їх призначенням з елементами одиниць виміру.
Нам допомагає компетентне журі у складі: _________________________________________________________
Вікторина складається з трьох турів:
І тур складається із запитань на 1 бал. Після 6 запитань слідують відповіді (перевірка).
ІІ тур – одне запитання – 2 бали.
ІІІ тур – одне запитання – 3 бали.
(Діти ознайомлюються з правилами виконання завдань вікторини, отримують бланки)
Вступ.
Подивимось фрагмент з мультфільму «38 папуг».
* Чи правильно мартишка визначила довжину удава з математичної точки зору? (дві твої половини або чотири половини половини) (так)
* Яка довжина удава в слонах, мартишках, папугах? (2 слона, 5 мартишок, 38 папуг)
І тур. Завдання 1.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Лінійка, рулетка, метр, сантиметр |
Годинник, секундомір |
Динамометр, силомір |
Термометр |
Мікрометр, штангенциркуль |
Терези |
І тур. Завдання 2.
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Секундомір |
Електроскоп |
Електрометр |
Ареометр |
Гальванометр |
Барометр |
Поки журі оцінює учасників, подивимось фрагмент з кінофільму «Весілля в Малинівці».
* Які розміри очей в сантиметрах? (3 дюйми = 3х2,54 см = 7,62 см)
І тур. Завдання 3.
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
Погоднік |
Манометр |
Реостат |
Трансформатор |
Спідометр |
Дозиметр |
І тур. Завдання 4.
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
Психрометр |
Барограф |
Силомір |
Калориметр |
Маятник |
Електричний лічильник |
Журі оцінює учасників.
Подивимось фрагмент з кінофільму «Грінч – викрадач Різдва».
* Як називається цей «живий» прилад, який використовують за таким же призначенням, як і у фільмі? (Вакуумна присоска)
І тур. Завдання 5.
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Анемометр |
Амперметр |
Вольтметр |
Акселерометр |
Ватметр |
Омметр |
ІІ тур. Старовинні одиниці довжини
А |
Б |
В |
Г |
Д |
43 |
|
|
|
|
|
|
Лікоть |
Махова сажень |
Коса сажень |
Ярд |
Фут |
Бульбашкова камера |
ІІІ тур. Який прилад зображено на рисунку?
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
|
|
|
|
|
|
Спектроскоп |
Кріостат |
Інтерферометр |
Детандер |
Термостат |
Тахометр |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
|
|
|
|
|
|
Спінтарископ |
Лазер |
Мас-спектрометр |
Пірометр |
Камера Вільсона |
Нівелір |
Журі оцінює учасників.
V. Формування практичних навичок
Скласти електричне коло та дослідити закони послідовного і паралельного з’єднання провідників.
(учні працюють в групах: кожна група отримує завдання та обладнання для роботи.)
VІ. Рефлексія (Метод «Сенкан»)
Скласти сенкан до слова прилад.
(1. Прилад.
2. Точний, вимірювальний.
3. Допомагає, вимірює, контролює.
4. Він – єдиний і неповторний
5. Пристрій)
VІІ. Підбиття підсумку уроку
Ми розглянули прилади, які вивчали на уроках фізики а також ознайомилися з іншими приладами, вивчення яких виходить за межі програми; сформували вміння вимірювати силу струму та напругу; удосконалили експериментальні навички проведення дослідів.
Розвинули пізнавальну активність, творчі здібності, вміння мислити в стандартних і нестандартних ситуаціях, навички розв’язувати задачі та прищепили навички інтелектуальної праці.
Виховали свідоме розуміння значення знань у житті людини, готовність до колективних форм діяльності, зацікавленість у результатах роботи, впевненість при прийнятті рішень та навички раціонального використання часу, акуратність під час проведення експерименту.
Ведучий підбиває підсумки вікторини, оголошує переможців конкурсу, видає іменний сертифікат на підвищення тематичної оцінки з фізики.
До побачення, до нових зустрічей!
(всі картинки, використані у вікторині взято з різних сайтів Інтернет)