Сценарій заходу "Палахкотить як свічка праведна душа Кобзаря"

Про матеріал
Сценарій загальношкільного заходу до Дня народження Т.Г.Шевченка включає посилання на відео, проведення вікторини.
Перегляд файлу

До Дня народження Т.Г. Шевченка

«Палахкотить як свічка праведна душа Кобзаря»

(Сценарій)

Ведучий: Доброго дня, шановні! Знов прийшла на землю шевченкова весна. 9-го березня виповнилося 205 років з дня народження Тараса Григоровича Шевченка. Ми пропонуємо вам пройти разом із нами життєвими шляхами великого Кобзаря.

Відео про Кобзаря:  https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8

Ведуча: Україна… В одному вже тільки цьому слові бринить музика смутку і жалю. Україна - країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її.

Україна - це тихі води ї ясні зорі.

Україна - це край, де широка і довга стрічка Дніпра оперізує  жовті лани пшениці, де бездонна блакить неба купає золотосяйне сонце.

Хто бував в Україні? Хто знає Україну? Хто бував і знає, той нехай згадає, а хто не бував і не знає, той нехай собі уявить, що там скрізь білі хати у вишневих садах, і весною там дуже гарно, як усі садочки зацвітуть, і усі соловейки защебечуть.

 

(Пісня)________________________________________

Виставка його творів, дитячих малюнків

Ведуча: Весна-весняночка… Це вона привітна і щедра подарувала Україні Пророка. Ім’я  дала йому рідна мати - Тарас, що означає бунтар.

Є у нашій українській літературі імена, що увібрали в себе живу душу народу, стали часткою його життя. Таким ім’ям для нас, українців, стало ім’я Тараса Григоровича Шевченка, чия поезія от уже понад сто років викликає в людях почуття гордості і захоплення красою, своєю силою і народною мудрістю.

Ведучий:

І став для нас Шевченко заповітом,

Безсмертним, як саме людське життя.

Ми будем славить перед цілим світом

Живе й святе Шевченківське ім’я!

 

______________________________________________________________

 

Ведуча: 9 –го Березня 1814 року, темної ночі, перед світом, у селі Моринцях в хаті Григорія Шевченка, кріпака Пана Енгельгарда, блиснув у вікні єдиний на все село вогник, - народилася панові нова кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко.

 

Ведучий:

Не на шовкових пелюшках.

 Не у величному палаці –

 В хатині бідній він родивсь

 Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати сповила.  

Його малого й зажурилась…

 І цілу ніченьку вона – 

 За сина – кріпака молилась.

 

Ведуча: Тарас Григорович був четвертою дитиною у родині. Усього їх було шестеро.

Коли маленькому Тарасові виповнилося 2 роки, родина Шевченків переїхала до сусіднього села – Кирилівки. Тут, у Кирилівці, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета. Ось так пізніше він намалював свою хату. Коли Тарасові було 8 років, його віддали в науку до дяка.

Ведучий:

Ти взяла мене, маленького, за руку

І в школу   хлопця одвела 

До п’яного дяка в науку.

- Учися, серденько, колись  

З нас будуть люде, - ти сказала.

Ведуча: Вчитися йому подобалося. Та недовго тривала ця наука. Коли хлопцеві сповнилося 9 років, від важкої праці померла його мама.

 

 

Ведучий:

Там матір добрую мою 

Ще молодую -  у могилу 

Нужда та праця положила.

 

Ведуча: Щоб якось упоратися із сім’єю, батько Тараса одружився знову. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець менше був на очах лихої мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько.

 

Ведучий:

Там батько, плачучи з дітьми 

(А ми малі були та голі), 

Не витерпів лихої долі, 

Умер на панщині!... А ми  

Розлізлися межи людьми, 

Мов мишенята.

Ведуча: Осиротівши, Тарас пішов у найми. Не дивлячись на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, він  ріс допитливим і розумним хлопчиком. Не було нічого у хлопця-сироти, але був талант, прагнення вчитися. У нього рано проявилися здібності до малювання співу та написання віршів.

Ведучий:

І золотої й дорогої   

Моєї долі молодої,

А іноді така печаль 

Оступить душу, аж заплачу. 

І ще до того, як побачу  

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі. 

Одне-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.

Мені здається, що се я.

Інсценізація пісні «Якби мені черевички…»

 

Ведуча: Тарас наймитує, у вільній від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до маляра, який погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург.

 

Ведучий:

Хоче  малювати, прагне він до знань

Та за це багато, зазнає знущань. 

Нишком він малює статуї в саду,

Вночі пише вірші  про людську біду.

 

Ведуча: Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком різко змінила долю Тараса Григоровича. Він знайомиться також із байкарем Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі. Шевченко  виправдав їхні надії.

 

Ведучий:

І виріс я на чужині

І сивію в чужому краї,

То одинокому мені

Здається кращого немає

Нічого в Бога,  як Дніпро

Та наша славная країна.

 

  Ведуча: Ще одна подія сталася в Петербурзі, знаменна не тільки в житті Шевченка, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги віршів  «Кобзар» у 1840 році. У наступному році окремою книжкою Шевченко видає велику історичну поему «Гайдамаки». Далеко від рідного краю живе поет мріями про Україну.

 

 

 

Ведучий:

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть

А я дивлюся… І серцем лину

В темний садочок на Україну.

Відео:  https://www.youtube.com/watch?v=G2C05f7zgzw

 

Ведуча: Так,  у 1843 році йому нарешті вдалося побувати на Батьківщині після 14-річної розлуки. Із цієї подорожі поет виніс гнітючі враження, Україна постала перед ним з усіма злиднями простого народу. Після повернення до Петербурга у 1845 році він закінчує художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника та мріє назовсім поселитися у рідному краї і боротися за покращення життя свого знедоленого народу.  За бунтарські твори 33-річного Шевченка було заслано в солдати із забороною писати й малювати.

 

Ведучий:

Мені однаково, чи буду

Я жить в Україні, чи ні

Чи хто згадає, чи забуде   

Мені в снігу на чужині! –

Однаковісінько мені.  

В неволі виріс між чужими, 

І, не оплаканий своїми, 

В неволі, плачучи, умру.

 

Ведуча: Коли Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і тужливо звучить пісня на слова поета. 

 

 

Ведучий:

О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучусь, … але не каюсь!...

 

Ведуча: Туга за  рідною природою, рідним краєм звучить в його віршах.

Ведуча: Останні роки життя поет прожив в Петербурзі. 1859-го року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну.

Тоді він мріяв оселитися в Україні у хаті з вишневим садком. Але доля не судила йому цього  звичайного людського щастя.

 

Ведучий:

Поставлю хату і кімнату,

Садок-райочок насажу.

Поси́жу я і похожу

В своїй маленькій благодаті.

Та в одині-самотині

В садочку буду спочивати,

Присняться діточки мені,

Веселая присниться мати,

Давнє-колишній та ясний

Присниться сон мені!...

Ведуча: Настав 1861 рік, четвертий рік його повернення із заслання, рік який почав підрахунок його останніх років життя. В день народження 9 березня Тараса Григоровича провідали друзі. Прийшло багато листів, вітальних  телеграм з України. Прочитавши їх , хворий поет проказав: От якби додому, там би я, може одужав. Але не судилося. В ранці 10 березня  життя поета обірвалось.

 

Ведучий:

Коли на раду тиху, на розмову

Коли ми зійдемося знову

На цій зубоженій землі?

Ніколи, братья, ніколи

З Дніпра у купі не п’ємо!

Розійдемось, рознесемо

В степи, в ліси свою недолю

Повіруєм ще трохи в волю,

І потім жити почнемо.

Межи людьми, як люди.

Відео: останні роки життя Тараса https://www.youtube.com/watch?v=Rml6UTxD7Kc

 

Ведуча: Тараса Шевченка поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.

У травні цього ж року тіло  Великого Кобзаря було перевезено в Україну. Друзі вибрали для поховання місце на Чернечій горі, звіряючи величність місця з рядками « Заповіту».

Звучить вірш «Заповіт» у виконанні вчителя

Ведуча: Все йде,  все минає… Та залишається пам'ять, добра слава про людей, що мандрують у світі у пошуках істини та правди.

Минуло багато років від дня народження Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами.

Кожне слово Тараса Григоровича Шевченка ніби із сьогоднішнього дня. Читайте його твори. Вони допоможуть осмислити минуле та зазирнути в майбутнє, відкрити для себе нове в мудрих рядках його творчості.

І дорослі і діти вшановують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам’ятати його заповіти.

Звучить пісня «Реве та стогне Дніпр широкий…»

Ведуча: І сьогодні, 9 березня, в день народження  Тараса Григоровича Шевченка, ми йдемо до його пам’ятника щоб покласти квіти та висловити свою шану великому Кобзареві.

 Відео: пам’ятники Шевченкові https://www.youtube.com/watch?v=ItIgJfrldWI

 

Ведуча 2. Щоб закріпити знання про Тараса, проведемо Вікторину для 2 команд:

  «Шевченко та Україна»

     Назвіть село, в якому провів дитинство Тарас. (Кирилівка)

2.         Протягом яких років, коли Шевченко був на волі, він жив в Україні? (1943- 1845рр.)

3.         Яку поему написав Шевченко, повернувшись з України в Петербург? (Поему «Сон» )

4.         Що було справжньою причиною заслання Шевченка? (Поема «Сон», збірка «Три літа»)

5.         Назвіть українського письменника, що одним із перших підтримав Шевченка як поета і допоміг йому в самоосвіті. (Є. Гребінка)

6.         Які малюнки Шевченка присвячені історії України? ( «Смерть Б. Хмельницького», «Козацький бенкет», «Дари в Чигирині»)

7.         Яку назву має альбом, де вміщені малюнки про Україну? («Живописна Україна» )

8.         Зараз ця гора називається Тарасова, яка її попередня назва? (Чернеча)

9.         Як прізвище лікаря, до якого прибув хворий Шевченко 1845 року? (Андрій Осипович Козачковський )

10.       Назвіть прізвище княгині, з якою познайомився Шевченко в Яготині? (Варвара Миколаївна Рєпніна)

11.       Назвіть точну дату від’їзду Шевченка з Петербурга в Україну. Де він зупинився? (13 квітня 1843р.; у маєтку Тарновського в с. Качанівка)

12.       Як називалася рукописна збірка віршів періоду 1843-1845 рр.? («Три літа»)

13.       Назвіть місця на Україні, пов’язані з ім’ям Тараса Григоровича.

(Кирилівка, Моринці, Київ, Канів, Полтава, Чернігів, Переяслав)

14.       Про що мріяв Кобзар в останні роки життя? (Сподівався оселитися в Україні, мати свою хату, сім’ю, викупити з кріпацтва рідних)

    

Вікторина «Чи знаємо ми Шевченка?»

1.          Назвіть прізвище пана у якого Т.Г. Шевченко служив козачком Відповідь. Пан Енгельгардт.

2.         Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва. Відповідь. В.А. Жуковський.

3.         Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко. Відповідь. К.П. Брюллов.

4.         Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевченко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду.

Відповідь. І.М. Сошенко.

5.         Кому саме з українських кобзарів у 1860 р. Т. Шевченко подарував збірку «Кобзар»?

Відповідь. Остапу Вересаю.

6.         Назвіть кілька народних прислів’їв про творчість Шевченка.

Відповідь.

        «Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі»;

        «Зі сторінок «Кобзаря» зійшла правди зоря»;

        «Шевченків «Кобзар» пік панів, як жар»;

        «Правду в «Кобзарі» шукай».

7.         Чому ім’я «Катерина» було особливо дороге поетові?

Відповідь. Так звали старшу сестру Т. Шевченка.

8.         Які твори Т. Шевченка і О. Пушкіна мають однакові назви? Відповідь. «Кавказ»

9.         У якій поезії Шевченко називає Миколу І «правды гонителем жестоким»? Відповідь. «Юродивий»

10.       Який композитор написав музику до 83 творів Шевченка? Відповідь. М.В. Лисенко

11.       Яким твором починається «Кобзар»? Відповідь. «Причинна».

12.       Доповни речення і скажи, з якого це твору:

а)         «Неначе човен в синім морі…»

Відповідь. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий» (балада «Причинна»).

б)         «Ой піду я боса полем…» Відповідь. Вірш «Якби мені черевички».

в)         «І мене в сім’ї великій…» Відповідь. Вірш «Заповіт».

г)         «…Та недовго сонце гріло, Недовго молилось…» Відповідь. Вірш «Мені тринадцятий минало».

 

 

 

 

Ведуча 2. Підбиття  підсумків.

Ведуча 1.  Дякуємо за увагу!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 вересня 2023
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку