Наше засідання присвячене одній з найбільш актуальних тем сьогодення – забрудненню планети Земля. Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини, щоправда, більша його частина – 97% – іде... у сміття. Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання «Куди діти сміття?» стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні дати відповідь на нього.
Сценарій засідання інтелектуального клубу старшокласників на тему:
«Земля — наш спільний дім»
Підготувала ЗДВР Заплавської ЗОШ І-ІІІ ст. Магдалинівського р-н. Дніпропетровської обл. Кошман Г.І
Мета: привернути увагу учнів до проблеми сміття; розвивати екологічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Ведучий. Добрий день, дорогі друзі. Я вітаю всіх, хто зібрався в цьому залі.
Наше засідання присвячене одній з найбільш актуальних тем сьогодення – забрудненню планети Земля. Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини, щоправда, більша його частина – 97% – іде... у сміття. Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання «Куди діти сміття?» стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні дати відповідь на нього.
Тур І. Розминка
13. де знаходиться найбільший заповідник на планеті ? (антарктида)
14. Територія, у межах якої перебувають під охороною певні види тварин і рослин. (Заказник.)
15. Скільки літрів кисню необхідно 1 людині кожного дня для повноцінного дихання? 350-700 л
16.Перше видання міжнародної Червоної книги вийшло в (1966 році )
17.Що є найважливішою речовиною на землі ? (Вода)
18.Скільки води необхідно дорослій людині на добу? (2 л.)
19. Що є найбільш небезпечним забрудником морів ? (Нафта)
ІІ конкурс «Що ми викидаємо, або золоті розсипи смітників»
Команди отримують таблички-вказівки з буквами А, Б, В. На кожне запитання ведучий дає три варіанти відповідей. За сигналом ведучого команди піднімають відповідну табличку.
(За правильну відповідь 1 бал)
Запитання
1. Екологія - це:
а) наука про життя на Землі;
б) наука про забруднення;
в) наука про довкілля.
2. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить:
а) пластмаса; б) скло; в) метал.
3. Рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці:
а) Москви;
б) Лондона;
в) Нью-Йорка.
4. Перед початком утилізації відходів їх необхідно:
а) розсортувати;
б) зібрати в одному місці;
в) подрібнити.
5. Поява несанкціонованих звалищ тягне за собою:
а) забруднення ґрунту;
б) спотворення ландшафту;
в) зміну кліматичних умов (температура, вологість).
6. Пляшка чи банка з пластмаси, залишена в лісі, пролежить без змін:
а) 10 років;
б) 50 років;
в) 100 років і більше.
7. Викинутий папір «з'їдять» невидимки-мікроби за:
а) 1–2 роки;
б) 2–5 років;
в) 20 і більше років.
8. Найстрашніший «додаток» до води:
а) побутове сміття;
б) пестициди;
в) мінеральні добрива.
9. Найефективніший шлях боротьби із все більшою кількістю відходів, які потрапляють у навколишнє середовище:
а) їх захоронення;
б) розробка правових механізмів регулювання процесу;
в) рециркуляція (повторне використання).
10. Перше місце за сумарним обсягом: викидів шкідливих речовин в атмосферу займає:
А) теплоенергетика
Б) нафто- і газопереробка
В) автотранспорт
Тур IІI. «Вустами дитини»
У цьому турі діти ознайомляться з найбільш поширеними типами відходів, можливістю їх вторинного використання. Переможе та, яка першою правильно назве відходи. вибуває. (За правильну відповідь 5 балів)
1. У невеликих кількостях він дуже корисний.
2.. Коли його дуже багато, це стає справжньою бідою.
3. Потрапляючи у воду, він руйнується; риба та інші організми, що там живуть, починають задихатися.
4. Його необхідно компостувати.
5.Його виробляє звичайна корова. (Гній.) * * *
1. Це те, чого багато в місті, але мало в селі.
2. Особливо, де велика кількість заводів , фабрик , транспорту.
3. Від цього люди хворіють, нервуються, голосно кричать і цього буває ще більше.
4. Його спричиняють різні прибори та машини.
5. Спричиняє забруднення навколишнього середовища, а в деяких випадках — має наркотичну дію. (Шум.) * * *
1. Їх майже не видно.
2. У місцях, де їх дуже багато, не росте лишайник.
3. Їх можуть збирати на своє листя зелені рослини
4. Від них у людини буває астма, бронхіт та рак.
5. . Їх найбільше, де працюють фабрики та заводи. (Газові відходи.) * * *
1. Це те, без чого ми вже не зможемо прожити.
2. Цим ми користуємося майже кожного дня.
3. Вбиває рибу у воді, а рослини на землі.
4. За допомогою цього все стає чистіше.
5. Коли це потрапляє у воду, утворюється багато піни. (Синтетичні мийні засоби.) * * *
Тур Чорнобильська трагедія у цифрах.
____ квітня ______ року сталась найбільша трагедія не тільки України, а й усього людства – вибух на Чорнобильській АЕС. Причиною катастрофи прийнято вважати стрибок напруги в мережі, який викликав два вибухи. На момент вибуху в реакторі знаходилось близько ______ т урану. Було зруйновано обшивку, а через відсутність захисної оболонки більше _____ т радіоактивних речовин піднялись у повітря.
Сумарна радіація ізотопів, викинутих в повітря після аварії в Чорнобилі, була в ____ разів більшою, ніж при вибуху атомної бомби в Хіросімі.
Оскільки Чорнобильська АЕС була графітно-водним реактором, саме графіт передбачав легко займистість всієї системи. Пожежа тривала ____ днів і забрала життя ____ людини. Остаточно графіт перестав горіти лише _____ травня.
Кількість людей, що брали участь в гасінні пожежі на ЧАЕС, становила _____ тис. Всі вони отримали високі дози радіації. Однак саме пожежникам вдалось врятувати нас від справді серйозної катастрофи – сильного водневого вибуху, який міг стати наступним етапом трагедії.
Реактор продовжував випромінювати радіацію ще ___ тижні, доки його не закидали сумішшю піску, свинцю, глини і бору.
Наслідки
Після аварії з ___ кілометрової зони відчуження було вивезено ___ тис осіб. Однак, оскільки ураження також охопило землі Росії та Білорусії, сумарна кількість людей, котрі позбулися своїх домівок сягала ____ тис осіб.
Хоча Чорнобильська катастрофа вважається трагедією українською (внаслідок аварії постраждали ____ областей України), офіційні дані свідчать, що ___% радіації отримала Білорусія: постраждала п’ята частина сільськогосподарських територій, а сотні тисяч людей почали хворіти лейкемією та раком щитовидної залози.
ІV конкурс «Екологічні анаграми»
З переплутаних літер гравці мають зібрати певні терміни з теми «Охорона природи». За правильну відповідь – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв, але якщо команда не в змозі скласти це слово, то надається підказка і додаткові 30 с. Але тоді команда отримує лише 0,5 бала.
Завдання
Для команди 1
П, І, Н, Д, К, И, З, О, В, А.
Підказка: природоохоронна територія або акваторія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс, і перебувають під охороною держави.
Відповідь. Заповідник.
V конкурс «Термінологічний»
( За 2 хв. кожна з команд повинна записати якнайбільше назв рослин і тварин, що починаються з букв слова «біосфера» (береза, акація, амброзія, ірис, осока, осина, смородина, сон-трава,адоніс,ромашка, редька; білка, барсук, іволга, оса, орлан, сурок, сова, фазан, ропуха,)
конкурс «Екологічна загадка»
- На фото рослина або тварина Один учасник із команди може дати відповідь на питання команди «так» або «ні» . За кожну вгадану відповідь – 5 балів.
Знайди відповідник.
Конкурс «Питання на 5 балів»
1. Одного разу під час бесіди про досягнення техніки Бернард Шоу сказав: «Тепер, коли ми вже навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає навчитися одного». Чого?
Відповідь. Поводитись як люди.
2. У Нью-йоркському зоопарку знаходиться кам'яний павільйон із броньованим склом, на якому напис: «Тут знаходиться найнебезпечніша тварина на Землі». Вгадайте вміст павільйону.
Відповідь. Там встановлено дзеркало. Невже ви подумали, що в «найбільш правовій державі світу» в клітку могли посадити людину?
3. Дев'ять жителів французького міста Шамоні виготовили в центрі льодовика Мерде-Гляс на Монблані статую заввишки 6 м і вагою 1 т. З якого матеріалу?
Відповідь. Зі сміття, залишеного туристами.
Тур Чорнобильська трагедія у цифрах.
_26_ квітня _1986_ року сталась найбільша трагедія не тільки України, а й усього людства – вибух на Чорнобильській АЕС. Причиною катастрофи прийнято вважати стрибок напруги в мережі, який викликав два вибухи. На момент вибуху в реакторі знаходилось близько ____ т урану. Було зруйновано обшивку, а через відсутність захисної оболонки більше _____ т радіоактивних речовин піднялись у повітря.
Сумарна радіація ізотопів, викинутих в повітря після аварії в Чорнобилі, була в ____ разів більшою, ніж при вибуху атомної бомби в Хіросімі.
Оскільки Чорнобильська АЕС була графітно-водним реактором, саме графіт передбачав легко займистість всієї системи. Пожежа тривала _10_ днів і забрала життя _31_ людини. Остаточно графіт перестав горіти лише _____ травня.
Кількість людей, що брали участь в гасінні пожежі на ЧАЕС, становила _____ тис. Всі вони отримали високі дози радіації. Однак саме пожежникам вдалось врятувати нас від справді серйозної катастрофи – сильного водневого вибуху, який міг стати наступним етапом трагедії.
Реактор продовжував випромінювати радіацію ще ___ тижні, доки його не закидали сумішшю піску, свинцю, глини і бору.
Наслідки
Після аварії з _30_ кілометрової зони відчуження було вивезено ___ тис осіб. Однак, оскільки ураження також охопило землі Росії та Білорусії, сумарна кількість людей, котрі позбулися своїх домівок сягала ____ тис осіб.
Хоча Чорнобильська катастрофа вважається трагедією українською (внаслідок аварії постраждали _12_ областей України), офіційні дані свідчать, що _70_% радіації отримала Білорусія: постраждала п’ята частина сільськогосподарських територій, а сотні тисяч людей почали хворіти лейкемією та раком щитовидної залози.