ЩАСТЯ ЖИТИ НА ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ

Про матеріал
Долучення вчителів та учнів до світових традицій святкування Міжнародних днів Землі та щастя.
Перегляд файлу

Щастя жити на планеті Земля

 

Тренінг

 

    

 

Мета тренінгу:долучення вчителів до світових традицій святкування Міжнародних днів Землі та щастя, практичне опрацювання психолого-педагогічних технік для подальшого використання в професійній діяльності, оволодіння навичками поєднання предметних і психологічних знань у роботі з розвитку емоційної сфери учнів.

Обладнання: аркуші паперу, ручки, клейкий папір,мультимедійне обладнання, блокноти, зразки упаковок (поліетиленові пакети, пластикові пляшки, скляний посуд багаторазового використання, картонні коробки, паперові пакети), подарункові міні-книжечки «Рецепт щастя».

Епіграф: Ви перетинаєте весь світ у пошуках щастя, а воно завжди поруч: на відстані витягнутої руки.

Горацій

Орієнтовна тривалість: 45 хвилин.

Хід заняття

І.Вступна частина.

Психолог. Доброго дня, шановні колеги! Ми раді Вас вітати на нашому тренінгу: «Щастя жити на планеті Земля».

Вправа«Усе про себе».

(Учасники стають у 2 кола – «жовті» та «зелені» –

і виконують вправи за командою ведучого)

  • Якщо ви любите дивитися на зоряне небо – підніміть голову вгору.
  • Якщо ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати, – плесніть у долоні.
  • Якщо ви любите вирощувати кімнатні квіти –зробіть крок вперед лівою ногою.
  • Якщо вам подобається ходити в гості –поверніть тулуб вправо.
  • Якщо ви полюбляєте мандрувати та фотографувати – тупніть ногою.
  • Якщо ви вмієте керувати автомобілем – підніміть руки вгору.
  • Якщо ви любитель читати, писати вірші – підстрибніть на місці.
  • Якщо ви любити проводитивихідні днів лісі або біля річки –оберніться на 360°.
  • Якщо у вас є улюблене заняття – зробітьк рок назад правою ногою.
  • Якщо ви любите весну –візьміть за руку сусіда.

Учитель. Бачите, які ми єдині, як у нас багато спільного. То ж давайте сьогодні будемо працювати творчо і згуртовано, дотримуючись правил:

- Бути доброзичливими;

- Говорити коротко;

- Говорити по черзі;

- Правило піднятої руки;

- Говорити від свого імені;

- Спілкуватися за принципом «Тут і зараз»;

- Правило «Стоп».

Вправа «Зоряне дихання».

(Музичний супровід –відео «Земля з космосу вночі»)

Психолог. Давайте продіагностуємо свій емоційний стан, а заодно дізнаємося про значення кольорів у психології. Відомо, що кольори по різному впливають на нашу підсвідомість через асоціації, які пов’язані з ними. Пропонуюобрати найбільш привабливий для вас у даний час колір веселки і виконати такі команди:

  • Сядьте якомога зручніше, закрийте очі.
  • Уявіть синє небо, засіяне зорями.
  • Оберіть одну зірочку – вона тепер належить вам.
  • Включіть зірочку, нехай вона засвітиться обраним вами кольором.
  • Кольоровий промінь широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом. Повільно вберіть через ніс максимальну кількість повітря, яке здатні вмістити ваші легені.Уявляйте, що ви вдихаєте кольорове повітря. Спробуйте побачити та відчути це.
  • Затримайте дихання, порахувавши до трьох.
  • Видихніть на раз-два-три.
  • Ще двічі повторіть дихальний цикл.

Інтерпретація символіки кольорів

Червоний колір– це активність, рішучість, впевненість у своїх силах, символізує готовність до роботи й підкорення вершин.

Оранжевий колір–символ слави, величі та гідності, забезпечує гармонію людини з оточуючим середовищем, сприяє оптимістичному настрою.

Жовтий колір–це самовпевненість, радість, креативність, уособлює мінливість, внутрішню свободу та віру в найкраще.

Зелений колір природний, заспокійливий і розслаблюючий, символізує твердість і стійкість. Люди з переважно зеленим світосприйняттям випромінюють любов й отримують її.

Блакитний колірсимволізує спокій, благородство, ніжність, безтурботність, стимулює розумову діяльність.

Синій колірсимволізує чесність, добру славу, вірність, викликає відчуття спокою, розслаблення, задоволення, захищеності та самодостатності.

Фіолетовий колір–це мудрість,емоційність,чуттєвість, багатий внутрішній світ, прагнення до свободи і незалежності.

Психолог.

  • Як ви думаєте, чому ви обрали саме цей колір?
  • Чи використовуєте обраний коліру повсякденному житті?

Людина, яка вміє бачити, розрізняти, спостерігати кольори в гармонійному поєднанні, активізує свої психічні процеси й організовує свою повсякденну діяльність на більш високому енергетичному рівні. Правильно підібраний колір чи комбінація різних кольорів відіграє велику роль у житті кожної людини. Від цього залежать настрій, самопочуття і ставлення до навколишнього світу.Різнобарв’ядопомагаєнам бути трохи щасливішими.

ІІ. Основна частина.

(Розповідь+відео)

- Якого кольору щастя?

Можливо побачити вдасться?

- Це ж колір веселого літа,

І ніжно-духмяного жита,

Яскравого неба в блакиті,

І квітів, росою що вмиті.

І посмішок щирих дитячих,

Коханих очей ще юначих.

Це колір зими і сніжинки,

І Нового Року, ялинки.

А ще колір сонця, що сходить,

І пісні, що жайвір заводить.

Духмяного хліба скоринки,

Води із джерельця краплинки.

Це колір хвилі морської,

Весни, і краси неземної…

Лана Майська

Здобути щастя прагне кожна людина на Землі. Міжнародний день щастя жителі планети відзначають 20 березня. Його запровадила Організація Об’єднаних Націй у 2012 році, адже прагнення до щастя є спільним почуттям для всього людства.

Щороку Мережею Організації Об’єднаних Націй з питань сталого розвиткупублікується Всесвітній звіт про щастя: провідні експерти в таких областях, як економіка, психологія, опитування і національна статистика, описують, як вимір добробуту може ефективно використовуватися для оцінки прогресу націй.Звіт складається з глав, що стосуються щастя, включаючи психічне захворювання, об’єктивні переваги щастя, важливість етики, наслідки для політики тощо.

У рейтингу найщасливіших націй світу 2017лідером стала Норвегія, друге місце – за Данією, третє – за Ірландією. Україна в даному рейтингу посіла 132 місце зі 155-ти, тим самим погіршившивласний минулорічний результат на 9 сходинок.

Відчуття щастя пов’язане з природою, світосприйняттям, середовищем, в якому живе людина.

Учитель.

(Розповідь+відео)

Я до Землі свою любов несу.

Бо все тут світле, рідне, миле, звичне –

Промінчик сонечка в ясній росі,

Світання чисте, ніжне, поетичне

І поле, гори, ліс в усій красі.

Хіба цю Землю можна не любити?

Надія Красоткіна

21 березня увесь світ відзначає День Землі – свято, покликане об’єднати людей планети у справі захисту навколишнього середовища, нагадати про те, що планета, яка дарувала нам життя, унікальна й має потребу в турботі і захисті. Ця проблема не має територіальних кордонів та мовних бар’єрів. День Землі щорічно відзначається у 147 країнах, у цей день в різних країнах за традицією звучить Дзвін Миру, закликаючи людей докласти зусиль для захисту миру на планеті й збереження краси нашої Землі.Перший Дзвін Миру був встановлений у штаб-квартирі ООН у Нью-Йорку в 1954 р. Він відлитий з монет, які пожертвували діти всіх континентів, і є символом глобальної солідарності людей Землі. Напис на Дзвоні говорить: «Хай буде спільний мир в усім світі».

У Міжнародний День Землі екологи Департаментівекології та природних ресурсів країн світу закликають просувати використання інноваційних, екологічно чистих таенергоефективних технологій; впроваджувати енергетичні стратегії, засновані на використанні місцевих відновлюваних джереленергії; забезпечувати фінансові стимули для прискорення розвитку «зеленої енергетики».

Міжнародний день Землі та Міжнародний день щастя пов’язані між собою. Бо тільки щасливі людиможутьбачити і цінити це диво – чарівну й неповторну красу природи.

Та багатства природи небезмежні. Маємо їх дбайливо оберігати, як порядні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології, охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я.

Вправа-демонстрація «Яблуко – модель Землі».

Уявіть, щояблуко – це наша планета Земля.

1. Поділітьяблуко на чотиричастини. Три чвертіяблука – Світовий океан, відкладітьїх.

2. Одна чверть – це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина – території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладітьцю половину.

3. 1/8 частина – територія, наякійживуть люди (не обов’язкововирощуютьпродуктихарчування).

4. Розріжте 1/8 частинуяблукаще на чотиричастини. 3частини – скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільськогогосподарства землі. Цеземлі, де розташувалисяміста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там невирощуютьпродуктихарчування.

5. Що ж залишилося? – 1/32. Обережнознімітьшкіру з частинияблука. Вона символізує тоненький шар на поверхніземної кори, що даєвсьомулюдствуїжу. Йогосередняглибинаменша,ніж 2 метри. Вінзабезпечуєобмеженукількістьпродуктівхарчування.

Які висновки з наведеної аналогії можна зробити? Спробуйте їх оформити у вигляді діаманти.

Діаманта – це віршована форма з семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Написання діаманти дає можливістькраще

зрозуміти суть відмінностей і взаємозв’язок понять, протилежних за значенням. 1 і 7 рядки – іменники, 2 і 6 рядки – два прикметники, 3 і 5 рядки – три дієслова, 4 рядок – два словосполученняаборечення з чотирьохслів.

(Учасники складають і озвучують висновок робота в групах)

Вправа «Міні-лекція».

Учитель.МиколаСом писав: «Ти ж – царприроди!

Ліси й луги – твої усі...

Твої – озера і затоки,

Твій край – далекий і близький.

Та всі царі були жорстокі.

А ти який?..»

Сучасна наука екологія покликана зберегти безпечне для людини середовище. Вирішують ці питання і на державному рівні. У статті 12 Закону України«Про захист навколишнього середовища» зазначено, що громадяни України зобов’язані:

а)берегти, природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища;

б) здійснювати діяльність із додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів.

Найбільш беззахисною перед діяльністю людини є флора і фауна планети Земля. За останні 400 років через нерозумну людську діяльність з планети зникло 150 видів і підвидів птахів, понад 100 видів ссавців. В Українісьогодніпотребуютьохорониблизько 600 видів рослин і понад 380 видівтварин.«...зникнувши з землі, жоден вид рослин чи тварин, жодне угрупування не можуть бути відтворені заново, якби цього не хотілось майбутнім поколінням...», – писав професор біології США Девід Еренфелт у книзі «Природа і люди».

Кожналюдина повинна знати й розуміти турботи і проблеми нашогодовкілля, усвідомити, що вона в боргу перед природою. Логіка тут проста: тиживеш на світі, дихаєш повітрям, п’єш воду, вживаєш їжу – дари природи, ти мусиш розраховуватися за це – берегти і допомагати їй.

(Перегляд відео Т.С.Петряєвої

«Заповідні куточки П’ятихатщини: заказники ботанічні»)

https://www.youtube.com/watch?v=6CAUaHsA6sI

Суспільство не розв’яже екологічних проблем, якщо не перегляне свого способу життя. Необхідні самообмеження, помірність, самодисципліна, щоб на всіх не позначилося недбальство небагатьох. Тобто потрібно негайно виховувати екологічну відповідальність: відповідальність щодо самих себе, відповідальність щодо оточення, відповідальність щодо природного середовища. Я вважаю, що необхідно виробляти у кожній людині свідоме почуття відповідальності за збереження природи. Є прекрасні приклади такого відповідального, дбайливого і творчого ставлення до природи і в Україні.

(Учасники тренінгу переглядають відео)

https://www.facebook.com/ukrainepublic/videos/668354463554971/?hc_ref=ARRgDqQUH6HKFcpkSg0rkjWd5pR-aXHoR-si0So9riPHGtUriJAY-TbTzEwBuvaYti4&pnref=story)

Вправа-проект «Ярмарок ідей».

Пропоную обговорити в групах та озвучити ідеї для покращення екологічної ситуації та збереження природи рідного краю.

(Обмін ідеями)

Кожен із нас може зробити немало. Потрібна лише найелементарніша порядність і вихованість, чуйне ставлення до цієї прекрасної землі, що зветьсяУкраїною. Коли ми посадимо дерева, виростимо квіти–рідна земля нам подякує і сонце усміхнеться вгорі.

Вправа «РуханкаПогода».

Психолог. Прошу учасників створити два кола, повернутись направо і йти, повторюючи рухи за тренером:

«На небі світить і гріє сонечко (гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), Почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками).

Але що це? Буря вщухає (повторити усі слова і рухи у зворотному порядку, розвернувши учасників на 180 градусів і запропонувавши «відпочити» тим, хто стояв позаду).

Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. На небі знову сонечко».

Погода на вулиці багато значить у нашому житті, але важливіше, яка погода панує в душі і вдома. Хочеться, щоб у душі завжди буяла весна, щоб рідні дарували тепло своєї посмішки, щоб опади були тільки у вигляді сліз від радості і позитивних емоцій.

Вправа«Емоції як повітряні кульки».

Пропоную Вам згадати, що всі ми родом з дитинства і в душі завжди залишаємось частково дитиною та любимо пограти з повітряними кульками.

(Тренер запускає учасникам три повітряних кулі.

Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному і відповідають на запитання)

 Як Ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної? (за ступенем наповненості повітря).

 Що загрожує кулі, яка надута надмірно? (вона може луснути).

 Що загрожує кулі, що надута дуже слабко? (вона занадто м’яка і не може зберегти форму кулі,  навіть за незначного натискання на неї).

 Яка куля довше «проживе»? (у міру надута).

 Чи траплялося Вам бачити людину, про яку можна було б сказати, що вона ось-ось «лусне»?

 Як Ви думаєте, які почуття її переповнюють?

Шановні учасники, завжди пам’ятаймо правило: «Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечне, як занадто багато повітря в кульці!».

Але є ситуації, які не завжди від нас залежать, тож продовжуємо працювати далі і знаходити шляхи вирішення проблеми засміченості навколишнього середовища.

Учитель.Очистимо Землю від бруду і скверни,

Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!

Хай буде планета красива й зелена,

Для щастя, добра і для тебе, й для мене!

Надія Красоткіна

«Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою.

(Фото+розповідь)

Звалища в Україні займають понад 12 тис. гектарів. І це лише за офіційною статистикою Мінрегіону 7% території країни займають звалища, а це більше, ніж уся територія природно-заповідного фонду, яка становить лише 6,5%!Усередньому один житель нашої країни щороку викидає від 200 до 300 кг побутового сміття. Теоретично його можна було б переробляти, як це роблять у цивілізованих країнах. До прикладу, шведи переробляють  99% власних відходів, німці, швейцарці та австрійці – по 97%, японці – 90%. Проте в Україні поки катастрофічно бракує промислових потужностей для переробки сміття.

Вправа «Друге життя».

(Огляд виставки дитячих робіт з вторинної сировини)

Пропоную вам кошики, в яких зібрані предмети, що перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте, як можна використати ці речі з користю.

(Члени груп оглядають вторинну сировиною,

обговорюють і озвучують ідеї її використання)

Якщо в море кинути паперову серветку, то вона зникне через три місяці, сірники розчиняться через шістьмісяців. Кинутий недопалок проплаває в морі від одного до п’яти років, а пакет з поліетилену–від десяти до двадцяти років. Вироби з нейлону розчиняться через тридцять-сорок років, а консервна банка –через п’ятсот! Пройде тисяча років, і тільки після цього зникне стандартна скляна пляшка!

(Перегляд відео «Найбільш екологічно чисті країни світу»)

https://www.youtube.com/watch?v=kaaDAUH6yK0

У країнах екологічно чистих живуть відповідальні за своє щастя люди!

А взагалі-то відчувати себе щасливою людиною можна будь-де, будь-коли, за будь-яких обставин.

Презентація «Ти щасливий тому, що...

https://youtu.be/GWGXSxSklrU

       1. Сьогодні вранці прокинувся відносно здоровим, отже, ти щасливіший за 1 млн людей на цій планеті, які не доживуть до наступного тижня.

2. Ти ніколи не переживав війну, самотність, ув’язнення, агонію катування або голод – ти щасливіший, ніж 500 млн осіб у цьому світі.

3. Ти можеш піти до церкви без страху й загрози бути ув’язненим або вбитим, отже, ти щасливіший, ніж 300 млн осіб у світі.

4. У твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, маєш дах над головою і ліжко – ти багатший за 75 % людей, які цього позбавлені.

5. Якщо ти вживаєш чисту, якісну питну воду, то ти щасливіший мільярда людей на планеті, які не мають доступу до чистої питної води.

6. Якщо ти читаєш це, то ти не належиш до тих 2 млрд, які не вміють читати.

7. Ти можеш щодня бачити, чути й обіймати своїх рідних, а хтось такої можливості не має.

Яке велике щастя– просто жити,
Стрічати радо кожен день новий.
Любити світ і всіх людей любити
Та відчувати вітерець легкий
І чарівну красу навколо себе,
І чути сум і радість у піснях.
Летіти в мріях у високе небо,
Немов казковий легкокрилий птах.
Яке це щастя–сонце зустрічати!
Любити й дивуватись кожну мить.
Красу землі всім серцем відчувати,
Яка навколо радісно бринить.
Яке велике щастя– просто жити…

Надія Красоткіна

ІІІ. Рефлексія.

Вправа «Книга щастя».

Кожен наш день наповнений різними подіями, з яких одні нам подобаються, інші – ні. Ми можемо знаходити щось надихаюче в кожному дні, годині, хвилині. Від нас залежить, яким буде наш день – затишним і теплим або сірим і похмурим, сонячним і дзвінким або задушливим і занадто спекотним. «Дай кожному дню шанс стати найпрекраснішим у твоєму житті!» – закликав давньогрецький філософ Піфагор.

Пропоную згадати, які події трапились з вами сьогодні та записати у «Книгу щастя» лише щасливі події сьогоднішнього дня. Не менше п’яти! Більше – можна, менше – ні. Записи потрібно робити кожного дня,а коли закінчаться сторінки, то ваш розум вже звикне фіксувати щасливі події автоматично, і не по п’ять подій за день, а значно більше. І ваше життя буде просто-таки наповнене щастям!

(Учасники ланцюжком зачитують щасливі події)

Психолог. Дякую усім за активну участь, небайдужість до нашої спільної роботи! Бажаю всім хорошого настрою щодня і щохвилини!

Учитель. На згадку про нашу зустріч ми даруємо всім міні-фотокнижечки «Рецепт щастя». Нехай кожному з нас щастить в усьому, завжди і всюди!

 

docx
Додано
15 травня 2023
Переглядів
523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку