Ще раз про інтегральну технологію

Про матеріал
Сучасний освітній процес на цей час представлений дуже широким спектром різноманітних форм, методів, технологій навчання, які різняться характером дій учителя і учнів, але основною формою навчального процесу є урок. Тому кожний учитель-практик повинен розуміти, що проведення якісного, високоефективного уроку є основним завданням педагога, його основною метою.
Перегляд файлу

 Для того, щоб навчити іншого, потрібно більше розуму, ніж для того, щоб навчитися самому.”

                                                                              М. Монтень

 

 

Сучасний освітній процес на цей час представлений дуже широким спектром різноманітних форм, методів, технологій навчання, які різняться характером дій учителя і учнів, але основною формою навчального процесу є  урок. Тому кожний учитель-практик повинен розуміти, що проведення якісного, високоефективного уроку є основним завданням педагога, його основною метою.

Добре продуманий і правильно побудований урок дає добрі результати.

Що ж ми розуміємо під добрим результатом? Звичайно − формування конкретних знань, вмінь і навичок. Яким же повинен бути сучасний урок, щоб результатом його стало оптимальне співвідношення знань, умінь і навичок?

В сучасній педагогіці все більше застосовуються інтерактивні методи навчання  та інноваційні технології. З однією з таких технологій ми хочемо  Вас познайомити.  Робота містить короткий опис  інтегральної технології, календарне планування уроків у 8  класі за програмою 12- річної школи за цією технологією і розробки самих уроків.

Календарне планування складено за  інтегральною технологією, яка дозволяє укрупнення дидактичних одиниць з метою вивільнення  часу для  закріплення вивченого. Це дозволяє творчо працюючим вчителям відходити від проведення звичайних комбінованих уроків, а впроваджувати на своїх уроках інтерактивні методи навчання з метою покращення знань, вмінь і навичок учнів з хімії, підвищення  інтересу до вивчення цього цікавого і потрібного предмету.

Використовувати інноваційні технології необхідно не на окремо взятих уроках, а впроваджувати  поступово, створюючи організаційну базу, напрацьовувати механізм. Особливу увагу треба приділяти ступеню зацікавленості учнів, їх настроям, результатам проведених уроків і тоді з’являться  результати: поява зацікавленості у здобуванні знань, дружні відносини  при групових формах роботи, допомога слабким учням, партнерські відносини між вчителем і учнями.

Дана розробка містить уроки розроблені з використанням інтерактивних вправ («Мікрофон», «Мозковий штурм») та  ігрових моментів («Хрестики-нолики», «Кросворд», «Наведи порядок», «Власні приклади», «Хімічна естафета») з метою зробити їх цікавими, різноманітними, доступними для  учнів з різним типом навчальних можливостей. Робота на уроках здійснюється як індивідуально, так і в парах або в групах. Групи можуть бути гомогенними або гетерогенними.

На уроках використовується велика кількість прийомів: «Взаємоопитування», «Взаємоперевірка», «Самоперевірка», «Лови помилку», «Міні-практикум», «Хімічний диктант», «Хімічна розминка», «Вірю-не вірю», «Формульний диктант», «Хімічний крос», «Експрес-тести», «Хімічна мозаїка», «Чомучка», «Творчі лабораторії».

Завдання для самостійних робіт диференційовані або містять декілька запитань наростаючої складності. Всі контрольні роботи складені у вигляді тестів наростаючої складності.

В роботах використані завдання різного рівня складності. Завдання №1-8  – найпростіші, оцінюються в 1 бал, завдання №9-14 оцінюються в 2 бали, завдання №15-18 – в 3 бали, №19-20 – в 4 бали. Завдання №1-14 мають вигляд закритих тестових завдань, різних форматів, завдання №15-18 можуть бути як закритими, так і відкритими, 19-20 – відкриті тестові завдання (без запропонованих відповідей).

Оцінювання проводиться за шкалою:

Оцінка

1

2

3

4

5

6

% правильно

до 6

7-12

13-19

20-29

30-39

40-49

Тестовий бал

0-2

3-5

6-8

9-11

12-15

16-19

 

Оцінка

7

8

9

10

11

12

% правильно

50-59

60-69

70-79

80-88

89-94

95

Тестовий бал

20-23

24-27

28-31

32-34

35-37

38-40

 

До 50 % матеріалу − це завдання когнітивного домену (застосування), що забезпечують середній рівень навчальних досягнень, тому оцінка «6».

Максимальний тестовий бал – «40».

В зв’язку із широким впровадженням в освіту інформаційно-комунікативних технологій в даній розробці в якості обладнання використовується мультимедійний проектор та комп’ютер. Всі схеми пропонується розробляти у вигляді слайдів в програмі «PowerPoint» і проектувати на екран або мультимедійну дошку.

Експериментальну частину уроків можна також проводити з використанням навчального програмованого забезпечення. Для цього можна скористатись наступними розробками: «Віртуальна хімічна лабораторія. 8-11», «Шкільний хімічний експеримент. Медіа-посібник для вчителів та учнів», «Химия. 1С: Репетитор».

Для розробки уроків можна скористатись компіляторами уроків «Хімія. 8-9 клас», «Хімія. 8 клас», Дистанційний курс «Шкільний курс з хімії. 8-11 класи».

Одним із видів альтернативних домашніх завдань можна використовувати проектну роботу учнів. Це дасть можливість урізноманітнити виклад матеріалу, використати технічні засоби навчання, залучити учнів до дослідницької та пошукової діяльності, розвивати зацікавленість предметом.

Дана розробка може бути використана вчителями загальноосвітніх шкіл при підготовці до уроків хімії у 8  класі за новою програмою 12-річної школи.

 

 

 

 

 

Ще  раз про інтегральну технологію

В наш час існує біля 250 освітніх технологій, які передбачають використання сукупності наукових прийомів, методів, які  дозволяють вчителю застосовувати свої знання і вміння для організації цілеспрямованої, творчої, захоплюючої роботи учнів.

В сучасній школі викладання матеріалу укрупненими дидактичними одиницями, тобто блоками уроків за однією програмою, є досить ефективним. За такою методикою було створено декілька блокових технологій. Пропонуємо ще раз ознайомитись з інтегральною технологією, яка була розроблена російським професором В.В. Гузєєвим.

Назва цієї технології  походить від латинського слова, яке означає цілісність, нерозривність і включає чотири напрямки :

  • укрупнення дидактичних одиниць;
  • планування результатів навчання;
  • психологізація процесу навчання;
  • комп’ютеризація.

Тому, якщо вдається сплавити всі ці  напрямки, то утворюється єдина, цілісна, інтегральна технологія.

Блок уроків інтегральної технології включає такі  модулі:

ВП    вступне  повторення

ВНМ (О)   вивчення нового матеріалу (основний об’єм)

З ( Т-М)    закріплення (тренінг-мінімум)

ВНМ (Д ) −  вивчення нового матеріалу(додатковий об’єм)

З (РДН)      закріплення (розвиваюче диференційоване навчання)

УП     узагальнююче повторення

КОН     контроль

КОР      корекція

Розглянемо всі можливі форми організації уроків в даних модулях.

Вивчення нового матеріалу великим блоком вимагає актуалізації опорних знань учнів з даної теми.

Учні повинні бути готові до сприйняття нового матеріалу,  тому  вступне повторення (ВП) виділяють в окремий модуль. Формою організації навчальної діяльності учнів на цьому етапі є бесіда, під час якої учні активно працюють і відновлюють в пам’яті необхідні знання.

Рівень навчальних досягнень учнів неоднаковий, тому при вивченні нового матеріалу спочатку приділяється увага тільки основному об’єму знань, який повинні засвоїти учні. Базовий об’єм знань дає змогу розв’язувати типові задачі і завдання передбачені програмою. На цьому етапі вивчення нового матеріалу (ВНМ (О)) доцільно проводити у вигляді шкільної лекції, бесіди або розповіді вчителя.

Додатковий об’єм знань не викладається без закріплення основного об’єму, який повинен бути відпрацьований на типових (шаблонних) задачах і вправах. Тому в блок включається модуль закріплення (тренінг-мінімум) (З(Т-М)). На цьому етапі можна використовувати  бесіду, групову і самостійну роботу учнів.

Слід зауважити, що при вивченні кожної нової теми , учні повинні бути ознайомлені  з усім обсягом навчального матеріалу, який включає як базові поняття і закони, так і додатковий об’єм. Але, як було зазначено вище, рівень досягнень учнів різний, тому вони  по-різному  потребують додаткового об’єму нового матеріалу. З цією метою до блоку уроків включений модуль вивчення нового матеріалу (додатковий об’єм) (ВНМ (Д)). На цьому етапі найкращою формою роботи є  семінар або групова форма роботи.

Наступний модуль блоку уроків − розвиваюче диференційоване навчання(З (РДН)).  Даний модуль дозволяє здійснювати особисто-орієнтований підхід до кожного учня, творчо розвиватися обдарованим учням. Найкращими формами роботи на цьому етапі є групові , однак не виключається  робота в парах: учень-учень, вчитель-учень. Ці форми роботи реалізуються під час проведення семінару-практикуму.

Блок уроків інтегральної технології завершується трьома модулями : узагальнююче повторення, контроль, корекція ( УП, КОН, КОР ). Новий тип уроків − уроки корекції введені з метою вдосконалення знань і вмінь учнів з даної теми. Під час проведення такого модулю учні самі знаходять, пояснюють і виправляють допущені в контрольній роботі помилки. Учні можуть працювати в групах  і шукати помилки разом. Ця робота для учня корисніша, ніж слідкувати за виправленнями, які зробив вчитель. Учитель може тільки ставити відмітки у тих місцях, де учень зробив помилки, а далі учень нехай сам виправляє їх. Учні, які отримали вищий бал, можуть співпрацювати з товаришами і допомагати їм шукати і виправляти помилки, пояснюючи їх причини.

Вже не один рік ми працюємо за цією технологією. Порівнюючи роботу вчителя за інтегральною технологією і звичайні комбіновані уроки, можна виділити ряд переваг блочної системи. Насамперед ця технологія передбачає надання учням можливості вибору: вибору роду діяльності, обсягу матеріалу, а також учасників для роботи в парах і малих групах. Ця технологія створює умови, які забезпечують рівність всіх учнів і безоцінювальне спілкування (на перших етапах вивчення теми), що приводить до співпраці, співтворчості, спирається на самооцінку, самокорекцію і самовиховання.

 

1