Що ми саджаєм, саджаючи ліс? М. Познанська «Спасибі людям, що зростили ліс». Підсумок теми

Про матеріал
Інтегрований урок з читання, природознавства та стратегій математики за програмою “Росток”
Перегляд файлу

Тема. Що ми саджаєм, саджаючи ліс? М. Познанська «Спасибі людям, що зростили ліс». Підсумок теми.

Мета. Учити учнів правильно й виразно читати вірші та доводити свої міркування; розвивати в учнів допитливість, інтерес до навколишнього світу; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Мультимедійна дошка, музичний супровід « Голоси лісу»; відео для релаксації «рідний край», індивідуальні картки.

Хід уроку

I Організація класу (слайд №1)

  1. Усміхнемось всім довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям -

І тоді обов’язково

День для нас привітним буде.

  • Мені приємно бачити ваші добрі, привітні обличчя. Привітаємося з нашими гостями та подаруємо їм чудовий урок тврпчості, натхнення, добра і радості.
  1. Вправа очікування. (слайд №2)
  • Що очікуєте від уроку? Яким хочете його бачити?
  • А я вважаю, що урок буде цікавий, повчальний, розвиваючий, радісний, творчий.

II Мовна розминка

  1. Робота з чистомовкою (слайд №3)

Ай-ай-ай - де б ти не був, але знай,

Ий-ий-ий - що наймиліший – твій рідний край,

Та-та-та - твоя хата та родина,

На-на-на - і наша рідна Україна.

  1. Гра «Віднови вірш» (слайд №4-6)
  •  Сьогодні розцвіли квіти і закрили половину букв у вірші Лесі Мовчун «Химерний мухомор». Відновіть вірш, користуючись шифром.
  1. Гра «Склади речення» (слайд №7)

Краю мій рідний.

III Вивчення нового матеріалу

  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Загадка (слайд №8)

Навесні веселить, влітку холодить,

Восени годує, а взимку гріє. (Ліс).

  • Чи всі ви любите ходити до лісу? Чому?

Що таке ліс? Закрийте очі, спробуйте його побачити, почути його звуки. Відчути його пахощі.

муз. «Голоси лісу» (слайд №9)

  • Які асоціації виникають у вас зі словом «ліс»? (слайд №10)

  1. Оголошення теми і завдань уроку.
  • Отже, мова на сьогоднішньому уроці піде про ліс. Значення лісу. Будемо правильно і виразно читати вірші, доводити свої міркування. Розвивати допитливість, інтерес до навколишнього світу і підвидем підсумок даної теми.
  1. Робота над віршем М. Познанської «Спасибі людям, що зростили ліс». (слайд №11)

- Вдячність людей рідній природі за її красу, щедрість, чистоту передає вірш М. Познанської «Спасибі людям, що зростили ліс» над яким ми будемо працювати на уроці.

- Пригадайте, що вам відомо з біографії Марії Познанської?

а) Словникова робота (слайд №12)

Клечання – зелена рослинність, зелень.

  • Значення яких слів вам не зрозуміло?

б) Виразне читання вірша вчителем та кращими учнями.

- Кому і за що дякує поетеса?

в) Повторне читання вірша учнями (мовчки).

- Яке почуття викликає у вас вірш?

г) Вибіркове читання. Аналіз вірша.

- Прочитайте рядки, в яких автор пояснює, за що вдячний людям, що зростили ліс?

- Що не знали б люди без лісу?

- Що могло б трапитися з землею?

- Які слова добирає поетеса, говорячи про ліс, дощі, берізки?

- Які вирази в переносному значенні вжила поетеса? Яке їхнє значення?

- Поміркуйте, чому вірш починається і закінчується однією й тією самою строфою?

- Якою є головна думка вірша?

д) Різновиди читання:

Читання вірша «буксиром» (у парі із сусідом по парті)

Гра «Хто швидше?» (слайд №13-14)

  • Знайдіть у вірші прикметники, які поетеса використовує для опису:

Берізок (білі, гнучкі);

Гілля (пишне),

Конвалія (найкраща, найніжніша);

Дощі (весняні, веселі);

Клечання (зелене).

  • Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконували:

Люди (зростили), берізки (стоять), конвалія (цвіте), земля (сохнула б), ліс 9накличе), дощі (проллються), край (убрався).

  • Найдовші слова (найніжніша, проллються).
  • Скільки ком?

е) Виразне читання вірша.

IV Робота в групах на картках з математики за програмою «Росток» (слайд №15)

1 група (слайд №16)

  • Скільки тон пилу збирає 1 га лісу протягом року?

2 група (слайд №17)

  • Скільки одне листяне дерево бук «виробляє» за 1 годину кисню?
  • Користуючись схемою, знайди задумане число:

3 група (слайд №18)

  • Скільки кілограмів меду можна зібрати з 1 га лісу засадженого деревами медоносами?
  • Виконай програму дій:

4) Перевірка даної роботи

5) Скарбничка-цікавинка (слайд №19-27)

Повідомлення юних дослідників

  • Гектар лісу протягом року очищає 18 млн. кубічних метрів повітря. До того ж, подібно велетенському пилососу, він збирає з повітря 36 тон пилу.
  • Тільки одне листяне дерево бук «виробляє» за годину 1 кг 800 г кисню. Денна продукція» цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік.
  • Гектар лісу дає врожай їстівних грибів - приблизно до 80 кг, майже 1т малини, чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду.
  • Ліс - гігантський фільтр і активний учасник такого важливого процесу, як обмін газів у повітрі. Лісові насадження поглинають із повітря вуглекислий газ і збагачують його киснем.
  • Підраховано, що 4 дорослих дерева забезпечують добову норму кисню для однієї людини. Оздоровче значення дерев полягає у очищенні повітря від пилу і шкідливих газів, які виробляють фабрики та заводи.
  • А чули ви що-небудь про фітонциди - небезпечні «санітари»? Це літаючі речовини, які виділяють рослини. Вони наділені здатністю подавляти ріст і розвиток хвороботворних мікробів, бактерій і грибів.
  • Наприклад, збудники таких небезпечних хвороб, як туберкульоз, дизентерія, тиф, швидко гинуть під дією фітонцидів, які виділяють береза, черемха, дуб, клен, осика, сосна, ялина за 1,5-3 хвилини знищують небезпечні мікроби.

Фізкультхвилинка «Ялинка» (слайд №28)

  • Уявіть себе молоденькими ялиночками, потанцюймо разом.

V Повторення та закріплення вивченого

- А зараз переходимо до другої частини нашого уроку – підсумок теми.

- Як називається розділ, який ми вивчаємо? (З любовю до рідної землі).

1) Гра «Знайомі незнайомці» (слайд №29)

- Чому гра має таку назву?

- Поєднаємо прізвища та імена письменників.

2) Бліцопитування

-    Швидко назвіть твори цих письменників, які ми вивчили у розділі.

  • Дмитро Чередниченко – «Рідні краєвиди».
  • Олександр Олесь – «В небі жайворонки в’ються».
  • Степан Жупанин – «Мелодії природи».
  • Марія Познанська – «Грім», «Спасибі людям, що зростили ліс».
  • Микола Гоголь – «Чудовий Дніпро».
  • Валентина Ткаченко – «Квітень».

3) Гра «Зайве речення» (слайд №30)

  • Відшукайте речення, що не стосується змісту «Акровірша» В. Довжика і прочитайте правильно.

Розкривають очі квіти:

«Ой, що діється на світі!»

Сонце встало, припікає,

Налив грозою грім, яри,

А з трави роса зникає.

  • Чому вірш має таку назву?
  • Що ви знаєте про природне явище – роса?
  1. Зустріч «Дівчинки – Весни». Загадки. (слайд №31-32)
  • Привітанням журавля,

Я пробуджую поля,

Наповняю ручаї,

Та заквітчую гаї.

Кожен з вас мене впізна,

Відгадали? Я - … (Весна).

  • Я прийшла до вас і принесла вам загадки та цікаві завдання. Приготувалися.
  • Зацвітають навесні

Білі квіти лісові.

Їх не варто, друже, рвати.

Слід ці квіти охороняти.   (Підсніжники).

  • Я найперша зацвітаю.

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку.     (Пролісок).

  • Дзвіночки в лісі ніжні – ніжні,

Немов сніжинки білосніжні.

В зеленім листі спочивають,

Пянкий весняний запах мають.   (Конвалія).

  1. Гра «Будьте уважними». (слайд №33)
  • З поміж букв заховалися слова з вірша Степана жупанина «Мелодії природи». Знайдіть їх.

 

  1. Гра «Хто швидше». (слайд №34)
  • Впиши назви рослин з вірша М. Познанської «Спасибі людям, що зростили ліс».

 

  1. А зараз ми завітаємо до «Художньої галереї». (слайд №35)
  • Ми читали з вами , як письменники з любовю описують своє ставлення дорідної землі. Погляньте на ці картини – з якою любовю художники за допомогою фарб передають красу рідної землі!
  • Ви теж створили вдома малюнки, присвячені цій темі. Давайте розглянемо їх. (Діти прикріплюють свої малюнки за допомогою магнітів до дошки).
  • Відгадайте, до яких творів малюнки?
  1. Тестування на тему «З любовю до рідної землі». (слайд №36-38)
  1. Ти прочитав розділ:

а) « З любовю до рідної неньки».

б) «З любовю до рідної землі».

в) «З любовю до рідної школи».

2) Про яку пору року йде мова у «Рідних краєвидах» Д. Чередниченка:

а) осінь;

б) літо;

в) весна.

3) Як називається вірш Валентини Ткаченко?:

а) «Березень»;

б) «Квітень»;

в) «Травень».

4) З якого вірша ці рядки: «Ось вони на землю впали, щось шепнули їй, сказали і розтали знов у млі…»:

а) «В небі жайворонки в’ються»;

б) «Грім»»;

в) «Мелодії природи».

5) В оповіданні Ю. Старостенка «Ходить така чутка…» йде мова про:

а) журавля;

б) соловя;

в) жайворонка.

6) Хто згадує про свою зустріч з Десною?:

а) Валерка;

б) Тимко;

в) Дениско.

9) Перевірка тестових завдань. (слайд №39)

VI Рефлексія. «Сплетімо віночок» (слайд №40)

 

 

VII Домашнє завдання

-  І завершити урок хочу такими словами: (слайд №41)

Учися жити й пам’ятай,

Що скрізь живуть по світу люди.

Але найкращий – рідний край,

І ліпше десь тобі не буде.

1

 

docx
Додано
19 травня 2020
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку