Що таке толерантність?
Виховну годину
провела у 8 - Б класі
НВК «Ерудит» м. Києва
Ікол Наталя Василівна
Тема : Що таке толерантність?
Цілі:
Завдання:
Попередня робота: учням заздалегідь повідомляється тема даного заходу, дається спеціальне завдання (у словниках знайти визначення слова толерантність; як слово толерантність визначається різними мовами земної кулі; репетиція сценки "Перед вами два шляхи" учнями).
Обладнання :вислови відомих людей ,ватман ,фломастери
Хід роботи
І Вступне слово вчителя
- Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. 16 листопада Міжнародний день толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. І, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі. Толерантність вважається ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку індивідуума, групи, суспільства в цілому.
ІІ Основна частина
- Нашу зустріч я б хотіла почати з розмови про вічне, про любов.
Звучить музика, розповідається казка.
Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Нудно їй було жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого чарівника, котрий прожив сто років :
- Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом життя.
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають, і роса ще не просохне ...
Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла Любов до призначеного місця ... Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат, одна гарніша іншої.
- Ось вибирай, - сказав чарівник, - одну звуть Радість, іншу - Удача, третю - Краса, четверту - Печаль, п'яту - Доброта.
- Вони всі прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й обрати ...
- Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона й буде тобі подружкою на все твоє життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче , подивилася в очі кожній.
Задумалася Любов.
-А кого обрали б ви? Чому?
(Звучить музика і продовження казки):
Любов підійшла до дівчини на ім'я Доброта і простягла їй руку.
-Чому Любов вибрала Доброту? (Відповіді)
- Випускник школи. Яким він повинен бути, щоб максимально швидко адаптуватися до тих умов, в які потрапляє після закінчення школи? Адаптація людини до нових умов, як в житті, так і в професійній діяльності можлива лише за наявності сформованих професійних і соціальних умінь якостей особистості. Одним з таких якостей є толерантність. У житті людина спілкується з представниками різних національностей, культур, світів, конфесій, соціальних верств, тому важливо навчитися поважати культурні цінності, як свого народу, так і представників іншої культури, релігії, навчитися знаходити точки дотику. Крім того, толерантність як якість особистості вважається необхідним для успішної адаптації до нових несподіваних умов. Люди,які не володіють толерантністю, проявляючи категоричність, виявляються нездатними до змін, яких вимагає від нас життя.
-Що означає слово толерантність? Як це слово визначається на різних мовах земної кулі?
Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.
Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному:
в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх
власних ідеї або думки; у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам; у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим; у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ; в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших; в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).
-Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).
-Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).
-А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).
-Чому так актуальна толерантність в даний час? (Відповіді).
(Далі учасники узагальнюють все сказане, роблять висновок, що толерантність - не пасивне, неприродне підкорення думці, поглядам і діям інших, не покірне терпіння, а активна моральна позиція і психологічна готовність до терпимості в ім'я позитивної взаємодії між етносами, соціальними групами, в ім'я позитивної взаємодії з людьми іншої культурної, національної, релігійної або соціальної середовища.).
- Слово толерантність я зобразила у вигляді сонця. Давайте, зобразимо ваші відповіді у вигляді промінчиків. (Учасники висловлюють свої думки).
Толерантність-це…
ü прощення
ü повага до прав інших людей
ü співробітництво, дух партнерства
ü сприйняття інших такими, якими вони є
ü повага до людської гідності
ü милосердя
ü співчуття
ü терпимість до думок, віросповідань, поведінки інших людей
Набирає обертів третє тисячоліття. Прогрес невблаганно рухається вперед. Техніка прийшла на службу людині. Здавалося б, життя має стати спокійнішм. Але ми все частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства ... У сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст екстремізму, агресивності, розширення зон конфліктів. Ці соціальні явища особливо зачіпають молодь, якій в силу вікових особливостей властивий максималізм, прагнення до простих і швидких рішень складних соціальних проблем. Будьяка людина робить у житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно і проявляє свої хороші якості, але іноді буває і навпаки.
Сценка "Перед вами два шляхи. Обирайте ... "
Молодий чоловік і його дівчина гуляли містом. На бордюрі сидів погано одягнений літній чоловік. Біля нього валялася сумка. Він тихенько стогнав, а в очах стояли сльози.
- Почекай, я підійду до нього, - сказала дівчина.
- Не здумай. Він брудний, ти підчепиш заразу, - відповів молодий чоловік, стиснувши її руку.
- Відпусти. Бачиш у нього зламана нога. Дивись, дивись, у нього кров на штанині.
- А нам-то що? Він сам винен.
- Відпусти мою руку, ти робиш мені боляче. Йому потрібна допомога.
- Кажу тобі: він сам у всьому винен. Працювати треба, а він жебракує, краде, пиячить. Навіщо йому допомагати?
- Я все одно підійду. - Дівчина вирвала руку.
- Я тебе не пущу. Ти - моя дівчина і не смій спілкуватися зі "всякими". Ходімо звідси, - він спробував відвести її.
- Знаєш що, я ... Та як ти можеш? Йому ж боляче, ти розумієш? Ні, ти не розумієш!
Дівчина відштовхнула хлопця і підійшла до чоловіка. Хлопець ще раз спробував утримати її. Вона рішуче відсмикнула руку.
- Що з вами? - Запитала вона чоловіка. - Що з вашою ногою.
- Я зламав її ... у мене кров. Я не знаю, що робити і де в цьому місті лікарня.
Мені дуже боляче.
- Зараз, зараз. Дозвольте, я подивлюся. Потерпіть. Треба викликати "швидку".
- Спасибі, леді, дякую ...
- Послухай, - звернулася дівчина до молодого чоловіка, який підійшов до них, - у тебе немає мобільного телефона?
Хлопець промовчав. Дівчина допитливо подивилася на нього і раптом відчула відразу, яка відчувалась у його позі, погляді ... Вона піднялася і наблизилася до хлопця.
- Іди звідси! Ніколи більше не дзвони мені і не приходь! Я більше знати тебе не хочу.
- Невже ти через якогось бомжа, алкоголіка можеш так вчинити?
Дурна! Ти пошкодуєш про це.
Дівчина знизала плечима і знову опустилася на коліна. Хлопець пішов геть.
- У вас відкритий перелом, - промовила вона. - Я піду викликати лікаря. Потерпіть, - вона швидко пішла до телефонного автомату.
- Дівчино! - Окликнув її чоловік - Спасибі вам! - Дівчина обернулася і посміхнулася. - Ви обов'язково знайдете собі щастя.
- Чому молодий чоловік відмовився допомогти?
- Як би ви вчинили в цьому випадку?
- Як зазвичай робите ви, якщо бачите, що людині потрібна допомога?
- Як ми повинні чинити з людьми, які просять милостиню?
Висновок. Зробивши добро, людина сама стає кращою, чистішою, світлішою. Якщо ми будемо уважні до будь-якої людини, з якою вступаємо у взаємодію, чи то випадковий перехожий або друг, - це і буде прояв доброти.
-Ми бачимо, що є два шляхи розвитку особистості - толерантний і інтолерантний.
Вправа "Толерантна та інтолерантна особистості"
Шлях інтолерантності характеризується уявленням людини про власну винятковість, низьким рівнем вихованості, почуттям дискомфорту існування в дійсності ,що його оточує, бажанням влади, неприйняттям протилежних поглядів, традицій і звичаїв. Інтолерантні особистості ділять світ на дві частини: чорну і білу. Для них не існує напівтонів. Є тільки два сорти людей - погані і хороші. Вони роблять акцент на відмінностях між "своїми" і "чужими".
Толерантний шлях - це шлях людини, яка добре знає себе, комфортно почуває себе в навколишньому середовищі, розуміючи інших людей і готова завжди прийти на допомогу, людина з доброзичливим ставленням до інших культур, поглядів, традицій. Толерантна людина бачить світ у всьому його розмаїтті.
- А тепер вам потрібно розподілити слова в II колонки, де в I - колонці - риси, притаманні толерантній особистості, у II - риси, притаманні інтолерантній особистості:
Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.
Толерантна особистість |
Інтолерантна особистість |
|
Повага до думки інших Доброзичливість Бажання щось робити разом Розуміння і прийняття Чуйність, допитливість Поблажливість Довіра, гуманізм |
Нерозуміння Ігнорування Егоїзм Нетерпимість Вираження зневаги Дратівливість Байдужість Цинізм Невмотивована агресивність |
|
Вправа "Чарівна крамниця"
Дає учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм не вистачає для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.
- Уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні "речі": терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, вміння володіти собою, доброзичливість, гуманізм, уміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання.
- Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші. Беруть участь усі бажаючі. Викликається учасник. Він може обрати одну або декілька "речей", яких у нього немає. (Це ті якості, які, слабко виражені у даного учасника). Наприклад, покупець просить у продавця терпіння. Продавець з'ясовує, скільки і навіщо йому потрібно, і в яких випадках він хоче бути терплячим. В якості плати продавець просить щось взамін, наприклад, той може розплатитися почуттям гумору, якого у нього в надлишку.
ІІІ Заключна частина
Заключне завдання "Дерево толерантності"
- Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.)
- Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.