Семінар-практикум для вчителів на тему «Формування ключових компетентностей учнів на уроках»

Про матеріал
визначити ключові компетентностей, які необхідно формувати на уроках; відпрацювати способи формування їх; поділитись власними напрацюваннями.
Перегляд файлу

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Семінар-практикум для вчителів на тему

«Формування ключових компетентностей учнів на уроках»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     Підготувала заступник директора з навчально-виховної

                                                                                             роботи Босик Альона Миколаївна

 

 

 

 

МЕТА :визначити  ключові  компетентностей,  які необхідно  формувати на уроках; відпрацювати  способи  формування  ключових   компетентностей; поділилисьвласниминапрацюваннями.

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ:  поглибити  знання  вчителів  щодо  

ключових  компетентностей на уроках;показати   урок.

 

 

- Добрий день, шановні гості.   Ми дуже раді вас бачити і сподіваємось на вашу допомогу, підтримку і плідну співпрацю.  Бажаємо всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.

1.Вправа «Кольорові пташки»

На ваших столах лежать різнокольорові пташки, оберіть, будь ласка, пташку того кольору, який вам до вподоби.
- Психологи доводять, щo

жовтий колір символізує пізнання істини;                                            

голубий колір - душевний підйом;

Червонийколір-  нестримнепрагнення до успіху;

Помаранчевий колір несе в собі життєрадісне начало. Цегучний, жаркий, полум'яний, бадьорий і веселий колір. 

З таким настроєм ви сьогодні працюватимете на семінарі.

2.Легенда «Найліпший майстер».

      В одному чудовому українському селі молоді дівчата та жінки вирішили показати усі свої вміння та майстерність. Домовились, що у неділю всі прийдуть на сільську площу і кожна принесе найкращій витвір, створений її власними руками: вишитий рушник, полотно, скатертину, одяг.

     В назначений день всі жінки й дівчата прийшли на площу. Принесли безліч прекрасних речей.

     У старців села аж очі порозбігались: так багато було талановитих дівчат і жінок. Дружини і дочки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мережива, скатертини, на яких були вив’язані небувалі квіти та птахи.

Але перемогла одна дружина  не дуже багатого чоловіка. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, ні скатертин, хоча все це уміла робити пречудово. Вона привела свого п’ятирічного сина, а він приніс сопілку-жайворонка, якого він сам вирізав з дерева.

       Приклав хлопчик сопілку до своїх вуст – заспівала, защебетала пташка, наче жива. Всі стояли на площі, не в змозі поворухнутись, всіх зачарувала пісня, і раптом в блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок.

  Той, хто може створити розумну та добру людину  — найліпший майстер, — таке було рішення мудрих старців.

3.Вступне слово вчителя

Отак і в наших руках є можливість формувати особистість. Не  просто  дати  людині  суму  знань,  умінь  і  навичок,  а  сформувати   розумну і добру людину, особистість  компетентну,  конкурентноспроможну,  яка  зможе  застосовувати  наявні  знання  та  вміння  на  практиці, особистість, яка вмітиме творчо  розв’язувати  проблеми,  гнучко адаптуватися в різних життєвих ситуаціях,  особистість, яка вміє вчитися, здатна до організації власної діяльності,  особистість доброзичливу, яка вміє слухати і чути партнера, яка поважає свою і чужу думку, готову самостійно діяти і відповідати за свої вчинки.

4.Повідомлення теми.

 Формування  ключових компетентностей  на уроках

5.Методична скринька

ХМАРКИ СЛІВ

Я пропоную вам попрацювати в групах. У вас на столах є хмарки слів, а також завдання до них. За 7 хвилин треба написати відповіді, а потім представник групи має озвучити виконане завдання. ЧАС!

Завдання(додається)

1.Висловлювання Джона Дьюна щодо сучасної освіти

 

2. Інтерактивні технології із використанням  ІКТ

 

3.Ключові компетентності на уроках

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

1.Інформаційне повідомлення.

Які ж якості необхідні людині в будь-якій професійній діяльності? Дж. Равен, автор книги "Компетентність у сучасному суспільстві", на основі проведених досліджень так відповідає на це запитання:

-здатність працювати самостійно без постійного керівництва;

-здатність брати на себе відповідальність за власною ініціативою;

-здатність виявляти ініціативу, не питаючи інших, чи слід це робити;

-готовність помічати проблеми та шукати шляхи їх вирішення;

-уміння аналізувати нові ситуації й застосовувати вже наявні знання для такого аналізу;

-здатність ладити з іншими;

-здатність засвоювати будь-які знання за власною ініціативою;

-уміння приймати рішення на основі здорових суджень.

2. Робота  в  групах. (Визначення компетентностей за відомими людьми)

1. Вільне володіння державною мовою.

Лі́на Васи́лівна Косте́нко. Все своє життя вона присвятила національним традиціям, довівши всьому світові і кожному окремому українцю, що наші духовні якості є безсмертними. Її збірку під назвою «Зоряний інтеграл» було заборонено цензурою. Але поетесу не заарештували. Ця подія не зламала Ліну, вона продовжила писати і в 1977 році знову почала друкуватися. У громадському житті Костенко перестала брати участь у 90-х роках. І навіть відмовилась від отримання звання Героя України. Тільки в 2004 року вона на деякий час повертається до громадського життя. Саме Ліна Костенко прищепила мільйонам українців непохитну віру та впевненість в те, що ми незалежні, гідні і вільні. Що нас не здолати, адже наш дух є незламним.

 

2. Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами.

Клеопатра. Клеопатра стала справжньою царицею-поліглотом, володіючи, окрім рідного койне (грецька мова елліністичної епохи), також єгипетською (першою зі своєї династії приклала зусиль для оволодіння арамейською, геезом (давньоефіопська мова), давньоперсидською, давньоєврейською і мовою берберів (народу, що проживав на півдні Давньої Лівії). ЇЇ лінгвістичні здібності не обійшли латинь.

3. Математична компетентність.

Піфагор – це насправді прізвище, а не ім’я. Перша прочитана лекція привернула до Піфагора відразу 2 000 учнів. Невдовзі вони об’єдналися навколо вчителя разом із сім’ями. Піфагор захоплювався спортом, перемагав у кулачному бою на Олімпійських іграх. 10 – улюблене число Піфагора. Він надавав особливого значення числам і вважав, що в них відображено абсолютно все на світі. Деякі дослідники вважають, що знамениту формулу «штанів Піфагора» він просто вкрав у Вавилоні у халдейських жреців. Згідно з однією з легенд, знамениту теорему Піфагор здобув як виграш: він посперечався з невідомим математиком і виграв. Мав добру освіту, грав на лірі, цікавився поезією, читав Гомера.

 

4. Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій.

Ні́колаТе́сла - сербський та американський винахідник і фізик. Тесла найбільш відомий своїми винаходами у галузі електрики, магнетизму та електротехніки. Зокрема йому належать винаходи змінного струму, поліфазової системи та електродвигуна зі змінним струмом. Був ключовою фігурою при побудові першої гідроелектростанції на Ніагарському водоспаді. Одиниця вимірювання магнітної індукції в системі СІ названа на честь дослідника.

Пам’ятник Ніколі Теслі використовують для роздавання Wi-Fi. В 2013 році на добровільні пожертвування в Силіконовій долині було споруджено пам’ятник великому винахіднику. Статую використовують як безплатну точку безпровідного доступу,  а в її основі закладено капсулу, яку відкриють тільки у 2043 році.

 

5. Інноваційність.

ІлонМаск  Інженер, підприємець, винахідник, інвестор, мільярдер. Засновник компаній SpaceX, PayPal, Neuralink і The BoringCompany. Домігся значних успіхів у сфері інформаційних технологій, ракетобудування та автомобілебудування. Посів 12-ту сходинку в топ-100 найбагатших IT-підприємців.Великий вплив на нього зробив цикл науково-фантастичних романів "Фундація" і погляди АйзекаАзімова на освоєння космічного простору як розвиток (і збереження) людського буття.

 

6. Екологічна компетентність.

Жак-ІвКусто. Французький дослідник Світового океану, фотограф, режисер, винахідник, автор великої кількості книг і фільмів, першовідкривач. Після себе він залишив неперевершені винаходи: окуляри для плавання, акваланг і камери для підводних зйомок, а також велику кількість документальних фільмів і книг про красу природи нашої рідної планети. У 1956 році Кусто випустив фільм «В світі мовчання» з використанням зйомок підводного світу. Для створення картини йому знадобилося два  роки клопіткої праці. При цьому фільм триває 86 хвилин. До 2004 року він залишався єдиним документальним фільмом, що отримав «Золоту пальмову гілку» Каннського фестивалю.

 

7. Інформаційно-комунікаційна компетентність.

Стів ДжобсАмериканський підприємець і винахідник, глава корпорації Apple. За більш ніж 30 років управління компанією Джобс отримав репутацію вимогливого перфекціоніста та керівника. Стів кілька разів очолював списки найбільш ненависних директорів в пресі. Став культовою фігурою. Презентував світу комп'ютер iMac, потім планшет iPod і смартфонiPhone.

 

8. Навчання впродовж життя.

Пато́нБори́сЄвге́новичУкраїнський науковець угалузі зварювальних процесів, металургії і технології металів. У середній школі Борис Патон отримав 9 двійок за семестр. Вступивши в КПІ, навчався на "відмінно". На іспиті з філософії (про марксизм-ленінізм) студент отримав "незадовільно". Пізніше перездав на "добре". Через це не отримав червоного диплома. Отримав звання Першого героя України. Борис Патон удостоєний прижиттєвого бюста, який знаходиться у Києві перед будівлею академічних музеїв. Разом з батьком, Євгеном Патоном, конструктором столичного моста, створив наукову школу.

 

9.Громадянські та соціальні компетентності.

Єлизаве́та ІІ 

Вона ніколи не ходила до школи. Вона царює так довго, що чотири з п'яти жителів Великобританії ще не народились, коли вона зійшла на трон. Її зображено персонажем в приблизно 100 телевізійних шоу і фільмах. Як відомо, вона випиває келих шампанського щовечора перед сном. Вона використовує той самий лак для нігтів з 1989 року. Вона може імітувати звук реактивного літака. Відомо, що вона використовує свою сумочку, щоб відправляти секретні сигнали своїм співробітникам.

 

 

 

10. Культурна компетентність.

Ада Микола́ївна Ро́говцева. Українська акторка театру та кіно. Народна артистка УРСР, Народна артистка СРСР, Герой України.  Варто зауважити, що попри свій похилий вік, артистка продовжує активно зніматися у кіно та грати у театрі, але навіть маючи славу та визнання не вважає себе щасливою. Часто навідується на Донбас. Її мужність просто захоплює, а її життєвій мудрості варто повчитися. Вона обожнює свою дочку та онуків, хоча й каже, що без сина та чоловіка її життя ледь не стало порожнім, проте підтримка воїнів АТО – ось що для неї наразі важливо. Також Ада Миколаївна зізналася, що жодного разу не робила собі підтяжок та ін'єкцій краси. "Хотілося мені оце прибрати, і це трішки прибрати, то мій один знайомий - прекрасний лікар  мені сказав - Адо, ну ти обличчя підтягнеш - а куди маразм?! Оце головний клопіт", - з усмішкою розповіла акторка.

11. Підприємливість та фінансова грамотність.

Білл Гейтс Говорив безліч різних речей, які сьогодні здаються просто безглуздими, наприклад:  Інтернет — це провальна ідея і у нього немає майбутнього. Судячи з ситуації в світі – інтернет практично поневолив світ. Під час вступу в Гарвард Білл набрав астрономічну кількість балів на іспиті — 1590 з 1600 можливих. Але навчання йому не було близьке і він від нього ухилявся, продовжуючи програмувати тільки для себе. Викладачі вважали його хорошим програмістом, але жахливою людиною. Врешті-решт він був відрахований. Але вищу освіту він все таки отримав … в 2007 році, коли його вік перевалив за 50 років. У студентські роки молодий Гейтс говорив, що в 30 років стане мільйонером. Але на ділі сталося ще крутіше. У 31 рік він вже став мільярдером. Мільярдер повідомив, що не залишить своїм дітям свого спадку, так як з цього нічого хорошого точно не вийде. На його думку, вони повинні працювати і самі домогтися всього в житті.

ІІI. Практична робота  (урок зарубіжноїлітератури)

Він,  звичайно,  буде  змінюватися,  залежно  від  теми  уроку,  його  типу,  особливостей.  Якісь  прийоми  можуть  бути  зайвими  і  ви  не  скористаєтесь  ними. А, можливо, підберете  інші . Головне – церезультат  вашої  роботи,  який  сприятиме  ефективному,  якісному  рівню  навчання  і  формування  компенентностей  школярів.

Шляхи формування компетентностей

-Через зміст освіти ( навчальні програми, Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, підручники).

-Через методи навчання, які ґрунтуються на організації активної власної діяльності школярів.

-Через форми організації навчальної діяльності (групові, індивідуальні, фронтальні).

-Через засоби навчання, метою яких є спонукати учнів мислити.

Педагогічні правила щодоосновнихгруп компетентностей (Слайд 9,10)

ІІІ частина. Підсумки

Вправа «Кошик знань».

-На сніжинках, які лежать на столах написати, що берете із собою з  семінару.

 

 

Притча

Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.

І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....

 

- Я знаю, що серед всіх присутніх яскраві різнокольорові  зірки, які обов’язково поділяться своїми барвами з тими, хто цього потребує.. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!  І дарувати всім своє світло!

 Дякуємо!

Рішення семінару-практикуму:

1.Формувати ключові компетентності учнів на уроках  засобами сучасних освітніх технологій, упроваджувати різні моделі й форми організації навчання.

2.Формувати в учнів інтегративність мислення (вміння критично і системно мислити, самостійно встановлювати внутрішньопредметні та міжпредметні зв'язки) й оперативність мислетворення, здатність користуватися результатами попередніх завдань для виконання наступних, подолання стереотипів та вміння навчатися впродовж життя.

3.Сприяти всебічному розвитку, вихованню і соціалізації особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.

4.Виховувати в учнів позитивне ставлення до власного розвитку, формувати свідоме бажання самовдосконалюватися, розвивати уміння на практиці застосовувати набуті знання, вміння висловлювати свою думку усно і письмово, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

 

 

  1. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.
  2. Раков С.А. Математична освіта і компетентісний підхід з використанням ІКТ: Монографія.– Х.:Факт, 2005. – 360 с.
  3. Шокалюк С.В.  Хмарні технології у загальноосвітних начальних закладах / С.В.  Шокалюк,  І.С. Закарлюка : [Електронний ресурс]. – http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013/paper/downloadSuppFile/68/51

 

 

docx
Додав(-ла)
Босик Альона
Додано
14 вересня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку