"Сезонні явища в житті птахів". Урок з біології 7 класі

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з складною поведінкою птахів під час перельотів, вказати причини перельотів та способи їх дослідження, поглибити уявлення про інстинкт як ланцюг безумовних рефлексів, які успадковуються нащадками від батьків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння вести спостереження за птахами; виховувати дбайливе ставлення до птахів , особливо під час перельотів, підгодовування птахів у зимовий період, виготовлення штучних гнізд.
Перегляд файлу

 

 

                Тема: Сезонні явища в житті птахів.

Мета: ознайомити учнів з складною поведінкою птахів під час перельотів, вказати причини перельотів та способи їх дослідження, поглибити уявлення про інстинкт як ланцюг безумовних рефлексів, які успадковуються нащадками від батьків;

розвивати пізнавальний інтерес, уміння вести спостереження за птахами;

виховувати дбайливе ставлення до птахів , особливо під час перельотів, підгодовування птахів у зимовий період, виготовлення штучних гнізд.

 

Обладнання: опудало птахів, таблиці із зображенням осілих , кочових і перелітних птахів, карта перельотів птахів, записи (“Голоси птахів”)

 

Основні терміни і поняття: річний цикл, переліт птахів, зимівля, осілі, кочові, перелітні, мічення, кільцювання птахів, міграція птахів.

 

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Психологічний настрій.

Друзі! Здається у цьому житті немає нічого вічного. Пам’ятаєте: “все тече, все змінюється...”. Проте на зміну зими завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться і настане ранок. Доки існують люди, вони будуть прагнути щастя і кращої долі. Нехай всі наші мрії збудуться! Бажаю вам частіше всміхатись, радіти життю і тогда все у нас буде добре. Сподіваюсь, що ви всміхались, і коли виконували домашнє завдання з біології, тож на уроці отримаєте тільки добрі оцінки.

ІІ. Перевірка  вивченого матеріалу.

Цифровий диктант. Виберіть правильні ознаки класу.

І варіант: клас Плазуни.

ІІ варіант: клас Птахи.

  1. Укриті пір’ям.
  2. Серце трикамерне.
  3. Два кола кровообігу.
  4. Тіло вкрите лусками.
  5. Шкіра суха.
  6. Є куприкова залоза.
  7. Серце чотирикамерне.
  8. До органів тече змішана кров.
  9. Є такі відділи головного мозку: передній, середній, проміжний. Довгастий мозок, мозочок.
  10. Більш розвинений передній мозок і мозочок.
  11. Є клоака.
  12. Відсутній сечовий міхур.
  13. Розмноження не пов’язане з водою. Розмножуються яйцями, які вкриті шкірястою оболонкою.
  14. Мають такі відділи тіла: голова, шия, тулуб, хвіст.
  15. Шийний відділ складається з 8 хребців. Перші два хребці – атлант і епістрофей.
  16. Подвійне дихання.
  17. Нервова трубка розміщена над хордою.
  18. Розмножується яйцями, які вкриті вапняною оболонкою.
  19. Мають зуби.
  20. Є два відділи шлунка: залозистий і  м’язовий.
  21. Нестала температура тіла.
  22. Щелепи без зубів
  23. Передні кінцівки перетворюються на крила.
  24. Стала температура тіла.
  25. Турбота про потомство.
  26. Уперше формується справжня грудна клітка.
  27. Не виявляється турбота про потомство.
  28. У скелеті є кіль.
  29. У самок один яєчник.

Відповіді.

 

2

3

4

5

8

9

11

13

14

15

17

19

21

26

27

28

 

1

2

5

6

7

9

10

11

12

14

16

17

18

20

22

23

24

25

29

Взаємоперевірка, виставлення оцінок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (інтерактивна технологія – “мікрофон”).

  1. Які сезонні явища спостерігаються у житті земноводних?
  2. Які сезонні явища спостерігаються у житті плазунів?

ІV.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Повідомлення учня)

Весна їде! В повітрі молодому

Далекий крик мандрівних журавлів

Вже розітнуться: ключем вам додому

У рідний край летять з чужих країв.

Послухайте, яку цікаву історію розповів боцман підводного човна про переліт птахів.

“Одного разу восени 1942 року посеред Чорного моря моряки побачили безліч гусей -гуменників, які сиділи на воді. Птахи стомилися і вирішили відпочити. Море було настільки спокійним, що птахи відбивались у воді як у дзеркалі. Але найдивнішим було те, що на кожному гуменнику сиділо  по ... перепелику. Птахи стомилися. Побачивши на воді велику зграю плаваючих гусей, перепели сіли їм на спини і не покидали свої надійні “острівці спасіння”. Цікаве було те, що гуси вели себе зовсім мирно і не виявляли ні хвилювання, ні незадоволення, не намагалися пірнати або скидати незваних наїзників. Стомленим гуменникам, видно, було не до сварки з перепеликами...”

 

 

V. Оголошення теми, мети уроку.

Питання уроку.

  1. Сезонні явища у житті птахів.
  2. Осілі птахи.
  3. Кочові птахи.
  4. Перелітні птахи.

 

VІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Сезонні явища в житті птахів:

а)особливості весняного прильоту птахів у зв’язку з сезонними змінами природи (бесіда з елементами розповіді вчителя).

б)  передгніздове життя птахів:

  • зайняття гніздових територій;
  • утворення пар;
  • пташиний спів (бесіда з елементами розповіді вчителя, повідомлення учнів, використання платівки).

в)гніздовий період у житті птахів:

  • типи гнізд;
  • число яєць у кладці;
  • забарвлення яєць;
  • особливості висиджування птахами яєць;
  • вигодовування пташенят(Повідомлення учнів).
  1. Ознайомлення з особливостями різних груп птахів. Робота в малих творчих групах.

Завдання для  першої МТГ:

  • Які особливості життя осілих птахів?

Завдання для другої МТГ:

  • Які особливості життя кочових птахів?

Завдання для третьої МТГ:

  • Які особливості життя перелітних птахів? Причини перельотів.

Виконання завдань. Звіти про виконання.

  1. Методи вивчення перельотів птахів (повідомлення учня).

VІІ. Закріплення знань і умінь учнів.

Гра “Скажи, де я зимую”

 Ведучий називає птаха, а учасники гри говорять де цей птах зимує.

 Наприклад: Сірий журавель – у Північній і Східні Африці та Південній Азії.

Журавель степовий - у  Східній Африці та Південній Азії.

Чайки - у Південній Європі, Південній Азії, Північній Африці.

Вальдшнеп - у Західній Європі, Закавказзі, Середній і Північній Азії, Індонезії, Африці.

Зозуля - у Південній Азії, в Екваторіальній Азії, Індонезії.

Совка - в Екваторіальній Африці.

Стрижі - в Екваторіальній і Південній Африці.

Сиворакша - Екваторіальній і Південній Африці.

Бджолоїдка – в Африці, Аравії, Індії.

Плиска біла - у Південній Європі, Азії, в Африці.

Плиска жовта - в Африці, Індії, Індокитаї, Малій Азії.

Соловейко – у Південно-Східній Африці.

VІІІ. Підсумки уроку.

  1. Учитель запитує в учнів, що їм найбільше запам’яталось на  уроці ,  що  сподобалось, що ні.
  2. Оцінювання знань
  3. Домашнє завдання. Опрацювати п. 53, написати твір - мініатюру “День зустрічі птахів”, підготувати повідомлення.

 

 

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку