Тема: Сезонні явища в житті птахів. |
Мета: ознайомити учнів з складною поведінкою птахів під час перельотів, вказати причини перельотів та способи їх дослідження, поглибити уявлення про інстинкт як ланцюг безумовних рефлексів, які успадковуються нащадками від батьків;
розвивати пізнавальний інтерес, уміння вести спостереження за птахами;
виховувати дбайливе ставлення до птахів , особливо під час перельотів, підгодовування птахів у зимовий період, виготовлення штучних гнізд.
Обладнання: опудало птахів, таблиці із зображенням осілих , кочових і перелітних птахів, карта перельотів птахів, записи (“Голоси птахів”)
Основні терміни і поняття: річний цикл, переліт птахів, зимівля, осілі, кочові, перелітні, мічення, кільцювання птахів, міграція птахів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Психологічний настрій.
Друзі! Здається у цьому житті немає нічого вічного. Пам’ятаєте: “все тече, все змінюється...”. Проте на зміну зими завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться і настане ранок. Доки існують люди, вони будуть прагнути щастя і кращої долі. Нехай всі наші мрії збудуться! Бажаю вам частіше всміхатись, радіти життю і тогда все у нас буде добре. Сподіваюсь, що ви всміхались, і коли виконували домашнє завдання з біології, тож на уроці отримаєте тільки добрі оцінки.
ІІ. Перевірка вивченого матеріалу.
Цифровий диктант. Виберіть правильні ознаки класу.
І варіант: клас Плазуни.
ІІ варіант: клас Птахи.
Відповіді.
|
2 |
3 |
4 |
5 |
8 |
9 |
11 |
13 |
14 |
15 |
17 |
19 |
21 |
26 |
27 |
28 |
|||
|
1 |
2 |
5 |
6 |
7 |
9 |
10 |
11 |
12 |
14 |
16 |
17 |
18 |
20 |
22 |
23 |
24 |
25 |
29 |
Взаємоперевірка, виставлення оцінок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань (інтерактивна технологія – “мікрофон”).
ІV.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Повідомлення учня)
Весна їде! В повітрі молодому
Далекий крик мандрівних журавлів
Вже розітнуться: ключем вам додому
У рідний край летять з чужих країв.
Послухайте, яку цікаву історію розповів боцман підводного човна про переліт птахів.
“Одного разу восени 1942 року посеред Чорного моря моряки побачили безліч гусей -гуменників, які сиділи на воді. Птахи стомилися і вирішили відпочити. Море було настільки спокійним, що птахи відбивались у воді як у дзеркалі. Але найдивнішим було те, що на кожному гуменнику сиділо по ... перепелику. Птахи стомилися. Побачивши на воді велику зграю плаваючих гусей, перепели сіли їм на спини і не покидали свої надійні “острівці спасіння”. Цікаве було те, що гуси вели себе зовсім мирно і не виявляли ні хвилювання, ні незадоволення, не намагалися пірнати або скидати незваних наїзників. Стомленим гуменникам, видно, було не до сварки з перепеликами...”
V. Оголошення теми, мети уроку.
Питання уроку.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
а)особливості весняного прильоту птахів у зв’язку з сезонними змінами природи (бесіда з елементами розповіді вчителя).
б) передгніздове життя птахів:
в)гніздовий період у житті птахів:
Завдання для першої МТГ:
Завдання для другої МТГ:
Завдання для третьої МТГ:
Виконання завдань. Звіти про виконання.
VІІ. Закріплення знань і умінь учнів.
Гра “Скажи, де я зимую”
Ведучий називає птаха, а учасники гри говорять де цей птах зимує.
Наприклад: Сірий журавель – у Північній і Східні Африці та Південній Азії.
Журавель степовий - у Східній Африці та Південній Азії.
Чайки - у Південній Європі, Південній Азії, Північній Африці.
Вальдшнеп - у Західній Європі, Закавказзі, Середній і Північній Азії, Індонезії, Африці.
Зозуля - у Південній Азії, в Екваторіальній Азії, Індонезії.
Совка - в Екваторіальній Африці.
Стрижі - в Екваторіальній і Південній Африці.
Сиворакша - Екваторіальній і Південній Африці.
Бджолоїдка – в Африці, Аравії, Індії.
Плиска біла - у Південній Європі, Азії, в Африці.
Плиска жовта - в Африці, Індії, Індокитаї, Малій Азії.
Соловейко – у Південно-Східній Африці.
VІІІ. Підсумки уроку.