Шарль Перро. Казка «Попелюшка, або кришталевий черевичок»

Про матеріал
ознайомити учнів із фактами життя й особливостями творчості Ш. Перро, вчити учнів переказувати казку, аналізувати художній текст, використовувати цитатний матеріал для характеристики персонажів, формувати навички вдумливого читання та цілісного сприйняття тексту; розвивати на¬вички виразного читання, творчу уяву, навички зв`язного мовлення, вміння обгрунтовувати власну точку зору цитатами з твору; виховна: виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність
Перегляд файлу

Тема уроку:  Шарль Перро. Казка «Попелюшка, або кришталевий черевичок».

Мета уроку:

  •                навчальна: ознайомити учнів із фактами життя  й особливостями творчості Ш. Перро, вчити учнів переказувати казку, аналізувати художній текст, використовувати  цитатний матеріал для характеристики персонажів, формувати навички вдумливого читання та цілісного сприйняття тексту;
  •                розвивальна: розвивати на­вички виразного читання, творчу уяву, навички зв`язного мовлення,  вміння обгрунтовувати власну точку зору цитатами з твору;

виховна: виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Ш.Перро, ілюстрації до його творів, карта світу; зображення визначних місць Франції (Ейфелева вежа, Собор Паризької Богоматері, Версальський палац)

 

 

 

Аналіз-казки-Шарля-Перро-Попелюшка (1)

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ДО УРОКУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда:

  • З творами яких письменників ми знайомилися на попередніх уроках? (брати Грімм, О.Пушкін, Оскар Уайльд, Г.К.Андерсен)
  • До яких країн ми «мандрували», коли вивчали їх творчість? (Німеччина, Росія, Ірландія, Данія)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

 Сьогодні ми продовжимо нашу «мандрівку».  Вам цікаво, куди саме ми «помандруємо»? Це дуже красива країна. Розташована вона у Західній Європі. Столицею її є місто Париж. Визначні пам’ятки цієї країни відомі всьому світу (демонстрація малюнків): Ейфелева вежа, Собор Паризької Богоматері,  Версальський палац.  Здогадались, що це за країна? Це Франція.

 А «помандруємо»  ми до Франції для того, щоб познайомитись із життєвим і творчим шляхом письменника, з казками якого, я впевнена, ви вже знайомі.

  • Чи знаєте ви, до якої казки ці ілюстрації? («Червона Шапочка», «Кіт у чоботях»,  «Синя борода», «Попелюшка»)
  • Хто ж є автором цих казок?  Це відомий французький письменник Шарль Перро (демонстрація портрета)

 

im-башня_7themes-su

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Чого ви чекаєте від уроку?
  • Про що хотіли б дізнатися?

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Запис теми уроку в зошити.

V. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Розповідь учителя про Шарля Перро  з елементами бесіди

Французький казкар, поет, критик народився в Парижі в родині адво­ката. Кажуть, що крик цього новонародженого було чути на весь квартал. Старі люди говорили, що це чудова прикмета: малюк обов'язково стане відомим.

Наполегливі заняття та сімейна традиція зробили Перро адвокатом, хоча юриспруденція його не приваблювала. Юнак дуже швидко і без жалю облишив кар'єру судді й подався служити у високе фінансове відомство. Шарль Перро збирав податки й писав вірші. З 1653 року він почав дру­куватися. Старші брати, які серйозно захоплювалися літературою, ввели його до світського літературного салону, де бували відомі автори.

Під покровительством міністра Кюльбера Перро стрімко робив кар'єру.

З 1671 року Шарль Перро — член Французької академії. Він продов­жує писати оди, послання в стилі придворної поезії, бере участь у літе­ратурних суперечках.

Між тим судилося так, що славу йому принесло зовсім інше.

Після смерті дружини письменник сам зайнявся вихованням чотирьох дітей, яких дуже любив. Саме для них він і почав писати казки, що не­забаром і зробили його знаменитим.

Захоплюючі розповіді про сміливу Червону Шапочку, кмітливого Кота в чоботях, чарівну Сплячу Красуню, злу мачуху й добру пасербицю, ма­ленького, мов мізинчик, хлопчика увійшли до найбільш відомої збірки «Казки моєї матінки Гуски, або історії минулих часів із повчаннями», що побачили світ у 1697 році.

Автор багатьох серйозних книг, член Французької академії, Перро боявся насмішок і тому книгу казок підписав ім'ям свого 18-річного сина П'єра д'Армантура. Що змусило 65-річного академіка зробити саме так — про це сперечається вже не одне покоління літературознавців. А знамениті твори, які весь світ все ж таки пізнав під ім'ям Шарль Перро, живуть і продовжують чарувати малих і дорослих кожного разу, коли вони «відчиняють двері» у світ казки. Правду говорив старий каз­кар, герой однієї з них: «Це зовсім не дурниці, вони заслуговують того, щоб їх переказували».

  1. Робота  за змістом казки «Попелюшка, або Соболевий черевичок»
  • Чому казка має подвійну назву? Чому саме СОБОЛЕВИЙ  черевичок, а не КРИШТАЛЕВИЙ, як ми зазвичай чуємо?

Обираючи особливо вишукане взуття для своєї героїні, Шарль Перро вирішив її узути в найкоштовніше в середньовічній Європі хутро, яке привозили з далекого, майже казкового для французів Сибіру. Соболеве хутро за тих часів у Франції називали стародавнім словом, що за вимовою збігалося з іншим, яким називали скло, а також скляний чи кришталевий посуд. А оскільки видавці та й перекладачі казок Шарля Перро  з кришталем спілкувалися частіше, ніж з рідкісним і майже небаченим соболевим хутром, то й примусили Попелюшку танцювати в КРИШТАЛЕВИХ черевичках.

 

 

 

 

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

ЗМІСТ

ВПРАВИ

Хмарка сонечко закрила,

Руки вгору, стати на носки, потягнутись

Слізки срібнії зронила.

Руки вниз, потрясти кистями рук

Ми ті слізки пошукаєм,

Нахилитись, дістати руками пальців ніг

У травиці погортаєм.

Пострибаєм, як зайчата,

Стрибки на місці

Політаєм, як пташата.

Стрибки на місці зі змахами рук (імітація польоту птахів)

Потанцюємо ще трішки,

Стрибки на місці на одній нозі, а потім на іншій

Щоб спочили ручки, ніжки.

Стрибки з плесканням вгорі.

Всі веселі! От чудово!

Руки через різні боки опустили, розслаблено помахали

А тепер до праці знову.

 

  • Гра «Побудуй ланцюжок» (встановити правильну послідовність  подій казки за малюнками) (робота в парах)
  • Чи сподобалась вам героїня казки?

Рольова гра

  • Від імені Попелюшки розкажіть про її життя в домі мачухи (чому дівчину звали Попелюшка, як відносились до неї мачуха та її дочки)

Робота з текстом

  • Як Попелюшка допомагає сестрам готуватись до балу? Чи оцінили сестри її зусилля? Доведіть свою думку прикладами з тексту.
  • Що свідчить про те, що Попелюшка дуже хотіла поїхати на бал?
  • Хто допоміг Попелюшці потрапити на бал?
  • Гра «Літературна плутанка» (яким чином Попелюшка потрапила на бал)
  • Яку умову поставила перед дівчиною хрещена мати? Як ви вважаєте, чи важко було виконати цю умову? Чому?

Рольова гра

  • Від імені Попелюшки розкажіть про її враження від  балу у перший вечір, додаючи від себе цікаві подробиці та влучні характеристики героїв. Почніть словами: «Приїжджаю  на   бал, дивлюся…»

 

10faktovoplatezolushki-75be9591 (1)

 

 

Використовуйте такі слова: зніяковіла, здивувалась, повитріщалися, серце захололо, почала міркувати, хвилювалася , боялася спізнитися.

  • Як сестри відгукувались про незнайомку, коли повернулися додому?
  • Як ви вважаєте, якби вони впізнали в Попелюшці принцесу-незнайомку, чи було б їхнє захоплення таким великим?

 

Рольова гра

  • Від імені Принца розкажіть про другий вечір балу.

 

4857 (1)

 

 

Зверніть увагу на те, за яких обставин Попелюшка загубила черевичок, як черевичок допоміг принцові розшукати прекрасну незнайомку.

 

Метод «Мікрофон»

  • Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Попелюшка, запросивши сестер і мачуху жити в королівському палаці?

 

c173deb8cc70493c387d9892164abdb1

 

 

  • ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ. Кажуть, що казки мають не лише розважати, а й виховувати, навчати читача. Чого, на вашу думку, навчає нас казка «Попелюшка»?

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Літературний диктант «Так - ні»

  1. Автором казки «Попелюшка» є Шарль Перро. (Так)
  2. Він народився у Німеччині. (Ні)
  3. У мачухи була одна дочка. (Ні)
  4. Попелюшка виконувала всю хатню роботу. (Так)
  5. Мачуха дуже любила Попелюшку (Ні)
  6. Попелюшка дуже хотіла потрапити на бал (Так)
  7. Потрапити на бал Попелюшці допоміг батько (Ні)
  8. На балу Попелюшка була найкращою (Так)
  9. На балу Попелюшка пригощала сестер апельсинами та лимонами (Так)
  10.  Попелюшка загубила туфельку, коли поспішала додому у перший день балу (Ні)
  11.  На другий день балу Попелюшка прийшла, щоб знайти загублену туфельку (Ні)
  12.  Попелюшка вийшла заміж за принца (Так)

 

maxresdefault (2)

 

 

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

  • Висновки учнів про роботу на уроці.
  • Чи досягли ми всіх поставлених на початку уроку завдань?
  • Як ви вважаєте, чи добре ми справились із цими завданнями? Чи були якісь труднощі?
  • Виставлення і мотивація оцінок.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове завдання: Скласти сюжетний ланцюжок казки «Попелюшка»

За бажанням: Намалювати власні ілюстрації до казки Шарля Перро «Попелюшка».

 

 

docx
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
1632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку