Тижня української літератури, присвяченого творчості Т.Г.Шевченка
Тема:Вшанування пам'яті національного генія, народного поета України Т.Г.Шевченка.
Мета:підготувати і провести Шевченківські дні у школі для учнів, батьків, вчителів, громадськості.
Обґрунтування доцільності:Організація проведення Тижня української літератури з метою вшанування пам'яті Т.Шевченка.
Завдання:
4.Забезпечити оформлення кабінету літератури, актового залу, виставки матеріалів у бібліотечному фондів, виставки творчих учнівських робіт та малюнків.
Очікуваний результат:Виявлення інтересу до прочитання позапрограмових творів Шевченка, глибоке дослідження його географії, життєвого і творчого шляху з метою поглиблення особистих знань та вияву поваги і любові до Кобзаревого слова.
Етапи впровадження
Родниківська ЗОШ I-III ст.
Шевченківський тиждень
у школі
До 200-річчя від Дня народження
Тараса Григоровича Шевченка
присвячується…
2013
Проект проведення
Тижня української літератури, присвяченого творчості Т.Г.Шевченка
Тема: Вшанування пам’яті національного генія, народного поета України Т.Г.Шевченка.
Мета: підготувати і провести Шевченківські дні у школі для учнів, батьків, вчителів, громадськості.
Обґрунтування доцільності: Організація проведення Тижня української літератури з метою вшанування пам’яті Т.Шевченка.
Завдання:
4.Забезпечити оформлення кабінету літератури, актового залу, виставки матеріалів у бібліотечному фондів, виставки творчих учнівських робіт та малюнків.
Очікуваний результат: Виявлення інтересу до прочитання позапрограмових творів Шевченка, глибоке дослідження його географії, життєвого і творчого шляху з метою поглиблення особистих знань та вияву поваги і любові до Кобзаревого слова.
Етапи впровадження
Папка в кабінеті з зібраними матеріалами та аналізом проведених заходів, досягнутими результатами учнів і пропозиціями.
План проведення заходів до "Шевченківських днів"
01. БЕРЕЗНЯ
1) Лінійка, присвячена відкриттю "Шевченківських днів"
2) Інформаційні хвилинки "Незабутній Шевченко" (1-11 класи).
Відповідальні – Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,класні керівники, класоводи.
3) Книжковий вернісаж «Шевченко не поет, а голос душі українського народу»
Відповідальна-Кучер Л.В..
4) Оформлення школи, випуск предметних стінгазет.
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,класні керівники та класоводи.
04. БЕРЕЗНЯ
1)Літературно-музична композиція "Наш пророк" (7 клас).
Відповідальна - Березюк Л.В..
2) Виставка учнівських робіт (6-9 класи).
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В..
3) Трансляція презентацій, підготовлених учнями для уроків української літератури.
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В..
05 БЕРЕЗНЯ
1)Виставка ілюстрацій до творів Тараса Шевченка "Ми тебе не забули, Тарасе!"
(1-4 класи).
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,класоводи 1-4 класів.
2) Літературне читання "Вінок Кобзареві" (1-А,1-Б, 2 класи).
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,класоводи 1-2 класів.
06 БЕРЕЗНЯ
1)Конкурс віршів "Живий Шевченко" (3-4 класи).
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Миколаєнко Л.А.,Миколаєнко Ю.А..
2)Відкритий урок з української літератури в 9 класі «Т.Г.Шевченко.Поема «Кавказ»
Відповідальна - Березюк Л.В..
07 БЕРЕЗНЯ
1)Конкурс учнівських проектів «Я відкриваю Шевченка».
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В..
2)Відкритий урок в 5 класі «Виразне читання творів Т.Г.Шевченка (написання творчих робіт про нього).
Відповідальна- Лебедєва Л.Д..
10 БЕРЕЗНЯ
Урочисте покладання квіті до пам’ятника Т.Г.Шевченку (5 клас).
Відповідальна – Лебедєва Л.Д..
11 БЕРЕЗНЯ
1)Усний журнал «Ти з нами, Тарасе!» (2-3 класи).
Відповідальні - Лебедєва Л.Д., Миколаєнко Л.А.,Миколаєнко Ю.А..
2)Літературна вікторина «Невідомі факти про життя та творчість митця»(6 клас).
Відповідальні-Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В..
12 БЕРЕЗНЯ
Закриття тижня. Урочиста лінійка. Нагородження.
Відповідальні- Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В..
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Зміст
«Т.Г.Шевченко поема «Кавказ» 9 клас………………………………………29
Шевченкове слово в нашому серці
Встань,поете ,подивися
на поля просторі,
колоситься там пшениця,
наче синє море.
Україна твоя вільна,
вже панів немає,
і народ наш український
сам шлях обирає.
І в сім’ї народів славних,
в сім’ї вольній, новій
тебе згадує ,поете,
незлим тихим словом!
Перші весняні дні для шанувальників літературної спадщини Великого Кобзаря – це можливість щоразу по-новому осмислити його поетичні та прозові твори, краще осягнути минуле, зрозуміти сучасне й себе в ньому.
Щороку на початку березня в Родниківській ЗОШ відбувається низка заходів, яку традиційно називають Шевченківським тижнем.
Учителі готують і проводять тематичні уроки, бесіди, літературні години,інформаційні хвилинки «Незабутній Шевченко»,літературні читання «Вінок Кобзареві!», вечори вшанування пам’яті тощо, присвячені творчості Тараса Григоровича Шевченка. Кращому сприйняттю особистості митця сприяють книжкові та художні виставки, експозиції.
Учасники змагань доводять, що, звертаючись до Кобзаря, вони «причащаються вічністю», мудрішають, духовно зростають, бо Тарас Шевченко для кожного свідомого українця є символом незламності духу, справжності, патріотизму й щирої любові до України.
Школярі пишуть твори, створюють презентації,малюють малюнки до творів Т.Г.Шевченка створюють поетичні збірочки,присвячені Кобзареві. Дитячі поетичні рядочки, юнацькі філософські роздуми захоплюють своєю неординарністю, аурою натхнення, навіяного думами, піснями, баладами, віршами, поемами, картинами видатного українського поета й художника.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Ще зовсім по-дитячому, але зворушливо звучать віршові рядочки, складені ученицею 6 класу Іщенко Вікторії:
Живе Кобзар у пам'яті народу
Живуть його слова,і мрії,і думки
Хоч зазнавав великі перешкоди
Та спадщина його сягла віки.
Він відчував велику силу слави
Що кликала народ до боротьби
Його палка і мужня мова
Брала щодень міцнішої ходи.
А як правдиво він писав
Про нашу Україну
Ніщо поет не обминав
Творив у важку годину.
Його етичний ідеал.
Був Прометей незламний
Його в «Кавказі» змалював
Поет творець – наш славний.
Ніщо згасити не могло
Шевченкового слова
Воно там високо сягло
Влилось у братні мови.
Сьогодні ім'я Кобзаря
Відоме всім і всюди
Його шанують у піснях
Всі благородні люди!
Так, припадаючи до благодатного мистецького джерела нашого літературного генія, автори конкурсних робіт виявляють неабиякі філологічні нахили й здібності.
Таким чином, творчість Т. Шевченка є імпульсом до розуміння суті української історії, життя народу. Із упевненістю можна говорити, що «Шевченко виступає сьогодні духовним будівничим нашої держави», через сприйняття поетової спадщини народ України «національно самостверджується, морально зміцнюється, духовно очищується».
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Людмила Дмитрівна
вчитель української мови та літератури
Сценарій лінійки
приуроченої Шевченківському тижню
Ведучий 1: Шевченко прожив коротке і вкрай важке життя. Із своїх 47-и років він 24 роки був кріпаком, 17 років –невольником у засланнях, під наглядом жандармів і тільки 10 років – вільною людиною.
Ведучий2: І в цих несприятливих умовах Тарас створив свій безсмертний “Кобзар”, написав декілька томів прозових і драматичних творів, став Академіком Академії мистецтв. З його мистецької спадщини збереглося 835 творів живопису і графіки. Є дані про 270 втрачених і досі не знайдених мистецьких творів.
Ведучий 1: Тарас уже в ранньому дитинстві зіткнувся з тяжкою нуждою. Коли йому було всього 9 років - 20 серпня 1823 року померла мама, а через півтори року 23 березня 1825 року помер тато. А сирітська доля завжди є вкрай гіркою.
Вірш “Не називаю її раєм” розкаже …
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину... В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Там матір добрую мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!..
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Ведучий 4: Коли Шевченкові минуло 14 років, його зробили дворовим слугою поміщика Енгельгарда і він поїхав з України. З осені 1828 року до
початку 1831 року Тарас перебував зі своїм паном у Вільні, де відвідував лек ції малювання у професора університету Рустемаса. З цього періоду
зберігся малюнок Шевченка «Погруддя жінки», що свідчить про майже професійне володіння олівцем.
Ведучий 2 Щоб мати дворового маляра, Енгельгардт у Петербурзі віддав його на 4 роки в науку до живописця Ширяєва. Там Тарас уперше почав писати вірші. Влітку 1836 він познайомився зі своїми земляками — художником Сошенком, поетом Євгеном Гребінкою, письменником Григоровичем і художником Венеціановим. 25 квітня 1838 зусиллями друзів, з доброї волі знаменитого художника Брюлова та та поета Жуковського молодого поета викупили з кріпацтва.
Про цю визначну подію нам розкаже …
Пан Енгельгардт запросив за свого кріпака величезну суму грошей: 2500 руб. сріблом. Для викупу Тараса з кріпацької неволі було вирішено намалювати картину і розіграти її в лотерею. Вирішили, що Брюлов для цього намалює портрет поета Жуковського. Далеко не всім відомо, що лотерея розігрувалась у царській родині. Найбільш активну роль у цьому зіграла 19-літня дочка імператора Миколи І – Велика княжна Марія Романова.
За рік до цього влітку 1837 року вона здійснила велику поїздку Україною. На Миколаївщині у Вознесенську були армійські вчення і маневри, де був присутній імператор Микола І, імператриця, цесаревич Олександр (майбутній імператор Олександр ІІ), та багато генералів. Україна вразила молоду княжну. Можливо, тому, вона із співчуттям віднеслась до долі молодого талановитого українця. 22 квітня 1838 року княжна Марія внесла 300 рублів за лотерею, на портрет Жуковського, що був намальований Карлом Брюловим. Інші білети лотереї купляли також члени імператорської родини, в тому числі і майбутній імператор Олександр та імператриця Марія Федорівна. Було зібрано 2500 рублів і за ці кошти Шевченка було викуплено. Пізніше,коли Велика княжна Марія стала президентом Імператорської Академії мистецтв, вона ще раз допомогла Шевченкові визволитись із заслання у 1857 році.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Ведучий 4. Почалось недовге вільне життя поета. Він навчається в Академії мистецтв, стає улюбленим учнем Карла Брюлова, пише свої перші вірші, які через три роки увійшли до його першої поетичної збірки.
До збірки ввійшло 8 творів молодого поета. Свою першу книгу Т. Шевченко назвав “Кобзар”, який видав поміщик Петро Іванович Мартос у 1840 р. До нього входило вісім творів: “Думимої…”,“Перебендя”,“Катерина”, Тополя”, “Думка”, “До Основ’яненка”, “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”. Тираж першого видання складав 1000 примірників.
Ведучий 1 За наступними виданнями поетичних творів Т. Шевченка також закріпилася назва “Кобзар”. На час видання другої книжки у 1844 році Т.Шевченко був уже досить популярний поет. В це видання увійшло ще
декілька поезій: „Гайдамаки”, „Причинна”, Слепая”, „Тризна”, „Микита Гайдай” та „Назар Стодоля”. Це видання мало назву „Чигиринський Кобзар”.
Вірш “Минають дні ,минають ночі..” …..
Ведучий 2.: За час навчання в Академії Тараса тричі нагороджують срібною, а потім золотою медалями за малюнки з натури та живописні твори.
Ось як описували сучасники зовнішність 29-літнього Шевченка: молодий,здоровий, середнього зросту, широкоплечий, міцно збудований. Його круглее виголене обличчя було прикрашене бакенбардами, волосся вистрижене по-козацькому , але зачесане назад. Він був темний блондин, з його лиця пробивалася відвага, в темно-сірих невеликих очах світилися розум та енергія. Голос у нього був м’який, в ході й рухах – зосередження. При першій зустрічі з ним у ньому не примічалося нічого привабливого, навпаки, він здавався холоднуватий, сухий, хоч і простий, приступний.
До людей ставився спершу недовірливо і перед першим-ліпшим не відкривав своєї душі. Зате, коли пізнавав чоловіка і відкривав у нім бодай одну гарну рисочку, прив’язувався до нього, а як знаходив у тій людині взаємність, віддавався йому цілим серцем.
Помітними рисами характеру була доброта, м’якість, навіть делікатність, що суперечило його суворій масці, незвичайна простота, природність, безкористливість, навіть саможертовність. На кривду і несправедливість його серце запалювалося гнівом і вибухало, немов вулкан – тоді він міг бути і несамовиий. З бідними ділився останнім.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Ведучий 2.: Особливої гостроти набуває проблема мови. У одному з листів від 15 грудня 1839 року до брата Микити пише: ”Будь ласкав, напиши
до мене так, як я до тебе пишу не по московському, а по нашому”. Аргументуючи своє прохання писати до нього тільки українською, Шевченко наводить куплет з поезії “Думка”:
Бо москалі чужі люде,
Тяжко з ними жити,
Немає з ким поплакати,
Ні поговорити.
Тарас Шевченко любив і знав історію рідного краю. Багато своїх віршів поет присвятив різним історичим подіям: козацькій добі, Гайдамаччині, Коліївщині.
Послухаємо один з них.
Вірш Тараса Шевченка “Розрита могила” читає …
Світе тихий, краю милий,
Моя Україно!
За що тебе сплюндровано,
За що, мамо, гинеш?
Чи ти рано до схід сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?
«Молилася, турбувалась,
День і ніч не спала,
Малих діток доглядала,
Звичаю навчала.
Виростали мої квіти,
Мої добрі діти,
Панувала і я колись
На широкім світі,—
Панувала... Ой Богдане!'
Нерозумний сину!
ІІодивись тепер на матір,
На свою Вкраїну,
Що, колишучи, співала
Про свою недолю,
Що, співаючи, ридала,
Виглядала волю.
Ой Богдане, Богданочку!........
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Ведучий 2 .В останні роки Шевченко написав значно менше, ніж в період «Трьох літ» чи в Орській фортеці на Кос-Аралі — давалися взнаки вимушене семирічне мовчання, кволе здоров'я, поліційний нагляд, особисті негаразди... У 1857 р. було написано лише дві поеми — «Неофіти» і «Юродивий» (остання залишилася незакінченою); у 1858 — п'ять невеликих віршів: «Доля», «Муза», «Слава», «Сон» («На панщині пшеницю жала»), «Я не нездужаю, нівроку»; у 1859 — одинадцять віршів і одну поему; у 1860 — тридцять п'ять поезій; у 1861 — одну.
Але це був урочий час його генія.
Ведучий1 . Він не тільки геніальний поет, а й талановитий художник. Здібності до малювання виявилися в нього ще з дитинства. У спогадах родини Шевченка є немало свідчень про те, що настінне народне малювання, вишивки будили в нього пристрасть до створення власних
малюнків.
Ведучий 1 .. Ці роботи були виконані Шевченком ще до навчання в Академії мистецтв. Їх відмічали члени Товариства заохочення художників.Класи цього товариства Тарас почав відвідувати після зустрічі з Сошенком. Відомо, що Шевченка було викуплено з кріпацтва за гроші, виручені від
продажу портрета Жуковського роботи Карла Брюллова. Ось він, цей портрет.
Ведучий 3 . Шевченко робить ілюстрації до своїх власних творів. Він не міг не написати портрет улюбленої героїні Катерини.
Уривок з поеми «Катерина» читає …
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі - чужі люди,
Роблять лихо з вами.
Ведучий 2 .. Шевченко сумує за рідним краєм. Він мріє відвідати Україну.
Ведучий 3. У 1843 році поет подорожує Україною, відвідує місця, дорогі його серцю, робить замальовки. Україна постала перед поетом з усіма злиднями та гнітом, під тягарем яких стогнало
Шевченківський тиждень у школі – 2013
закріпачене селянство, брати, родичі Шевченка, увесь його народ. Скрізь бачив Тарас Григорович, як знущаються з кріпаків лукашевичі, трепови, тарновські та інші поміщики-кріпосники.
Ведучий 4 .. За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві Шевченко був заарештований.
Вірш «Мені однаково..» читає …
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині -
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, не оплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні
На нашій - не своїй землі.
І не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: "Молись,
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись".
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Однаковісінько мені.
Ведучий 1. В останні роки заслання Шевченко створив значну кількість сепій. Вони присвячені міфологічним, історичним, літературним темам, які змістом та ідейною спрямованістю були співзвучні настроям Шевченка. Вони свідчать про великі художні досягнення майстра, його блискучу техніку, широкий творчий творчий діапазон.
Ведучий 2 ."Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій" – таку високу оцінку творчості Шевченка дав у своїй «Присвяті» Іван Якович Франко.
Ведучий 4 . "І по десятилітнім засланні Шевченко вернувся нарешті до Петербурга, зламаний тілом, але не духом... Навіть в тих страшних роках його
Шевченківський тиждень у школі – 2013
муза не затихала..." – так писав Іван Франко у статті "Тарас Шевченко".) До останніх хвилин свого життя Тарас Григорович Шевченко працював у своїй майстерні при Академії мистецтв. Буквально в ній він і помер.
На фоні мелодії "Заповіту" читається уривок.
Чи не покинуть нам, небого,
Моя сусідонько убога,
Вірші нікчемні віршувать,
Та й заходиться риштувать
Вози в далекую дорогу,
На той світ, друже мій...
Ведучий 1. Про Тараса знає вся Україна, що він був її батьком, заступником, голосом, виразником її інтересів. І сьогодні лине над Україною його пісня.
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.
Інформаційні хвилинки «Незабутній Шевченко»
(1-11 класи)
Мета:
Роль Т. Шевченка в історії українського народу неоціненна. Якби не було Шевченка, чи жили б ми сьогодні в незалежній державі? Якби не було Шевченка, якою мовою ми б зараз розмовляли? Якби не було Шевченка, чи можна було б говорити про окрему українську націю? Тарас Шевченко ж не тільки геніальний поет, прозаїк і драматург, не тільки основоположник нової української літератури та літературної мови, не тільки геніальний художник. Його значення в житті українського народу значно більша. Влучними з цього погляду є слова Євгена Маланюка:
Не поет — бо це ж до болю мало,
Не трибун — бо це лиш рупор мас,
І вже менш за все — “Кобзар Тарас” –
Він, ким зайнялось і запалало.
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,Кучер Л.В.
Книжковий вернісаж
У літературі кожного народу, серед її великих творців, є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом українського народу є Тарас Шевченко. Він виступив як поет-новатор, приніс із собою в українську літературу "слово нове", новий світ поезії, неповторні образи, картини й барви, небачене раніше багатство й широчінь тем, ідей, мотивів, жанрових форм, вивів українську літературу на шлях реалізму й народності. Справедливо Великого Кобзаря — народного мислителя та творця, вважають народним пророком. Не одне покоління українців формувало свій світогляд на його творах.
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.
Оформлення школи, випуск предметних стінгазет
Нашому славному Кобзареві – Тарасу Шевченку належать мудрі слова, що звучать як духовний заповіт: „Учитися, читайте! І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь”. Саме завдяки книгам, постійному бажанню вчитися, пізнавати, і, ясна річ, природному генію, Шевченко став тим, кого ми знаємо, любимо, пишаємося, – великим поетом, філософом, пророком.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Березюк Л.В.
Літературно-музична композиція «Наш пророк»
(7 клас)
Мета:
- виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України.
- вшанування пам’яті видатного художника слова,
патріота України - Т.Г.Шевченка.
- формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови.
- пропагування творчості обдарування рідного краю.
Ведучий 1: Шановні гості! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.
Запалює свічку.
Ведучий 2: Хай палає свічка.
Хай палає,
Поєднає нас вона в цей час.
Друзів голоси нехай лунають,
Слово й музика нехай єднають нас.
Звучить мелодійна музика та вірш М.Бригільського.
Учень 1: Мова українська – то Шевченка слово,
Лесі Українки і Марка Вовчка.
Учень 2: Мова українська – то дарунок Бога,
Це барвисте слово генія Франка.
Учень 1: Мова українська – це і степ широкий,
Це сади вишневі, і гаї, й ліси.
Учень 2: Мова українська – океан глибокий
Мудрості народу – вічної краси.
Учень 1: Мова українська – берегиня наша,
Пісня материнська, голос немовлят.
Учень 2: Мова українська – це достатку чаша
І найбільше свято із відомих свят.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Ведучий 1: Рідна мово! У тобі щедрість віків і пам’ять тисячоліть, неосяжна душа народу і безсмертя його.
Ведучий 2: Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар – Тарас Шевченко.
То була дивовижна зоря.
На убогу і світом забуту,
Щоб її до життя повернути,
Бог послав Кобзаря.
Ведучий 1: Дякуємо Богу святому, що живемо не в такий вік, коли за слово правди людей на хрестах розпинали або на кострах палили. Не в катакомбах, не в вертепах зібралися ми славити великого чоловіка за його науку праведну: зібрались ми серед білого дня і всією громадою складаємо йому щиру дяку за його животворне слово.
Учень 1: Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Учень 2: Ти, Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки.
Пісня “Одна калина”.
Учень 3: Хліб і сіль тобі, Тарасе,
Сьогодні підносимо…
(Виносимо хліб-сіль, кладемо біля портрету)
Вшанувати цю гостинність
Оплесками просимо.
Учень 4: Ти зорею сіяєш у прийдешнім віку,
Сходиш хлібом духовним на яр-рушнику.
У розкриллі земних і заобрійних трас
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Височієш над світом, великий Тарас.
Учень 5: Твій голос – повнить пшеничний колос,
Бо те, за що ми жили й боролись,
Твій сон щасливий, зоря твоя,
Велика, вольна, нова сім’я…
Український танок.
Ведучий 1: Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.
Ведучий 2: Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:
Учень 6: …Не одцурайтесь своєї мови
Ні в тихі дні, ні в дні громові,
Ні в дні підступно мовчазні,
Коли стоїш на крутизні
Один, чолом сягнувши птаха,
Й холодний вітер попід пахви
Бере і забиває дих,
Щоб ти скорився і притих.
Не одцурайсь, мій сину,
Мови. У тебе іншої нема.
Ти плоть і дух – одне-єдине
Зі словом батьківським – Людина,
Без нього – просто плоть німа.
Без мови в світі нас – нема!
Учень 7: Схаменіться,…
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику руїну,
Розкуйтеся, братайтеся!
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько
На чужому полі.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
Учень 8: Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
Учень 9: Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, -
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,
І світ ясний, невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!
Учень 10: І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пам’янути
Незлим тихим словом.
Пісня на слова Шевченка “Зоре моя вечірняя” .
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,
Виставка учнівських робіт
Між берегами вічності клекоче час,
Дзвенить нового дня весела повінь.
Живуть, Тарасе, рідний, поміж нас
І голос твій, і пензель твій, і Слово.
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,
Трансляція презентацій,підготовлених учнями для уроків
української літератури
Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Тараса Шевченка і його малярські доробки, прози, драматургії, поглиблювати знання учнів про Т. Шевченка, розкривши ще одну сторінку його життя – музику та живопис, вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, виховувати повагу до Тараса Шевченка.
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.
«Твої думки, діла і заповіти –
Як вічне світло, як весняні квіті
Цвітуть, живуть
І будуть вічно жити»
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.
Виставка ілюстрацій до творів Т.Г.Шевченка
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами – сльозами
Шевченківський тижден ь у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
Літературне читання «Вінок Кобзареві»
Мета: Вчити учнів сприймати поезію Кобзаря серцем і душею, виховувати любов до України, її великих людей.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.,Миколаэнко Л.А., Козій Т.П.
Конкурс віршів «Живий Шевченко»
(3-4 класи)
Мета. Ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. Вчити дітей добирати необхідний матеріал з літератури. Працювати над розвитком їх активного мовлення – виробляти в учнів уміння зв’язно висловлювати свої думки. Розвивати їх акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет.
Тарасова доля – то правда жива.
Шевченкове слово в віках не старіє...
Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Березюк Л.В.
План-конспект уроку з української літератури
9 клас
Тема: Т. Г. Шевченко. Поема «Кавказ».
Мета:
Обладнання:
Теорія літератури:
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1814 р – рік народження Шевченка
1838р – викуп із кріпацтва
Шевченківський тиждень у школі – 2013
1840 р. – вихід «Кобзаря»
1843 р. – перша поїздка в Україну
1845 р. – закінчення Академії художеств, друга подорож в Україну
1847 р. – арешт, заслання Шевченка
1857р. – кінець заслання
1861 р. – рік смерті Шевченка
1) Жанр твору «Гайдамаки» —...
2) «Гайдамаки» мають таку історичну основу...
3) У поемі... сюжетних ліній.
4) Головні герої поеми —...
5) Основна думка твору—...
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Нарешті збулася мрія поета. Він на волі і в Україні. Займається улюбленою справою — пише, малює. Ось яким його зобразив видатний російський письменник Іван Тургенєв: «Широкоплечий, кремезний Шевченко являв суцільну постать козака... Почуття гідності у Шевченка дуже, сильне... без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би. Взагалі була то натура пристрасна, широка, здушена, але не зламана долею... поет і патріот». Але чим більше приглядався Шевченко до існуючого ладу в його рідному краї, тим більше він втрачав надію на добрих, освічених панів. Став прозрівати і, замість плачу обрав своєю зброєю гострий сатиричний сміх.
І засохли мої сльози,
Сльози молодії.
І тепер я розбитеє
Серце ядом гою,
І не плачу, й не співаю,
А вию совою.
Так поет у вірші «Три літа», що дав назву цьому періоду творчості, пише про зміну свого світогляду. Гострим сатиричним пером Шевченко картає політику царського уряду не лише стосовно України, а й щодо інших країн Російської імперії. І сьогодні ми познайомимося з його поемою «Кавказ», оцінимо широту мислення письменника і глибину його громадянської мужності.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Для політики російського царату характерними були загарбницькі війни, і одна із них — у 1840-1845 роках — за приєднання Кавказу.
Шевченко не міг на це не відгукнутися, особливо коли прийшла звістка про загибель у війні проти горців його друга Якова де Бальмена, художника, що ілюстрував «Кобзар», познайомившись влітку 1843 р., Бальмен і Шевченко щиро заприятелювали.
Як офіцер, де Бальмен мусив відбувати службу на Кавказі, хоча засуджував ту несправедливу війну, співчував народам, що захищали свою незалежність.
Товариш, воюючи в складі російської армії загинув від рук кавказців, але поет розумів, що його і тисячі інших, таких, як він, вбив саме царат., тому гнівно засудив колонізаторів у поемі «Кавказ», оспівавши мужність, волелюбність і гордість кавказьких народів, які, хоч і не перемогли, але дали гідну відсіч загарбникам. Розбурхані переживання вилилися поетичними рядками.
У поемі немає сюжету, немає героїв, окрім самого оповідача — ліричного героя. Говорячи про горців, Шевченко звертається до образу Прометея.
2. Повідомлення учня про образ Прометея. (Учень розповідає про образ Прометея в античній міфології, його використання митцями. Учитель демонструє ілюстративний матеріал)
3. Виразне читання поеми «Кавказ».
- Чим починається поема? ( похмурим пейзажем, що готує читача до розповіді про трагічні події)
Шевченківський тиждень у школі – 2013
4. Словникова робота
Лірична поема - великий поетичний твір, у якому розгортається широка панорама почуттів, переживань і думок героя, а епічний сюжет відсутній.
Інвектива ( з лат. нападати, лайлива промова) – пряме, найгостріше засудження певної вади.
Іронія – прихована, часто доброзичлива насмішка
Сарказм – пряма, дошкульна насмішка
Зміст твору:
І частина. Прометей і орел ( контрастні символи: Прометей – незламність, титанізм нароу; орел – царат, можливо асоціюється з гербом Росії)
ІІ частина. Молитва ( монолог-звернення до Бога)
ІІІ частина. Полювання на волю ( монолог колонізатора звернений до горця)
ІV частина Самовикриття російського шовінізму ( засуження священників, вони проповідували «не убий», а самі благословляли на масове вбивство і таке інше)
V частина. Яків де Бальмен ( інтимне звернення до загиблого друга) - Знайдіть явище контрасту і з якою метою воно вжите? ( «золоті»- «голі»)
5. Проблемно-пошукове дослідження. Робота з картками: пропоную учням заповнити картку
Назва твору «Кавказ»
Автор Т. Шевченко
Жанр
Тема
Ідея
Основна думка
Присвята
Історична основа
Образи
Художні прийоми
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1.Завдання учням.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
«Розшифруйте» вислів з поеми «Кавказ», співзвучний із головною думкою твору.
(Борітеся – поборете )
Що мав на увазі автор? (Заклик народу до боротьби, революційні мотиви)
2. Проблемне запитання до учнів.
Яким є значення багаторазового повторення займенника «наша» в поемі «Кавказ»? (Це символізує, підкреслює солідарність з поневоленими народами, спільність їхньої долі з долею українців.)
3. Колективна робота.
Знайдіть в поемі «Кавказ» алюзії. (Наприклад, рядки «Ми не гішпани» натякають на те, що цар Микола І підписав трактат, у якому засуджувалися іспанці за работоргівлю неграми, тоді як у його країні дозволялося торгувати мільйонами кріпаків. Породистого собаку в Росії цінували вище, ніж кріпака. Хоча зрештою, був «проданий» і сам Шевченко.)
4. Міні-диспут.
(Учні дискутують на тему: «Чи актуальна проблематика цього твору нині?»)
5. Інтерактивна вправа «Займи позицію».
(Проводиться за темою диспуту з обґрунтуванням.)
Так Не визначився Ні
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
• Продовжіть речення:
«Шевченко, який написав такі твори, здається мені людиною... »
«Урок примусив мене замислитися над тим...»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
скласти тестові запитання до поеми «Кавказ», с. 257-261 аналізувати
поему за частинами, висловлювати власні судження про порушені в ній проблеми
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.,Березюк Л.В.
Конкурс учнівських проектів «Я відкриваю Шевченка»
Кожна нація, якій пощастило відкрити і висловити свою творчу ідентичність, своє глибинне самопізнання, базу національної культури, осягнула це могутнім словом свого національного пророка. Серед тих щасливих, вибраних народів є і ми, українці. І ось чому. Поляки дістали Міцкевича, німці – Гете, англійці мають Шекспіра, італійці – Данте. Росія гордиться своїм Пушкіним, а ми, українці – Тарасом Шевченком. Він, безсмертний Тарас, для нашого народу – явище унікальне, неординарне. Тому все, що з ним пов’язане, дороге нам і рідне. Але постать Кобзаря досить часто настільки зміфологізована, що за нею досить важко побачити звичайну людину, яка колись так само кохала і зраджувала, боялась і ненавиділа.
То яким же був Тарас насправді?
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
План-конспект уроку з української літератури
5 клас
Тема. Виразне читання творів Т. Г. Шевченка ( написаних творчих робіт про нього)
Мета: навчити виразно читати, передаючи настрій поетичних рядків, учити практично застосовувати знання з теорії літератури, розуміти зміст і значення поезії; розвивати вміння помічати художні деталі, емоційність сприйняття художнього слова, спостережливість, уміння чітко і відверто висловлювати свої думки; виховувати естетичні смаки, шанування образного художнього слова.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, збірки поезій, пам’ятки, «ягоди калини».
ТЗН: записи музичних творів; мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Хід уроку
І. Організація класу. Створення емоційного фону
Звучить стиха музика.
- Діти, давайте пригадаємо девіз уроків української літератури.
Учні називають девіз: «Краще раз відчути, ніж сто разів побачити»
Я хочу, щоб сьогодні на уроці звучало слово образне, емоційне, натхненне.
ІІ. Рефлексія навчальної діяльності
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
(Діти пишуть на ягодах свої сподівання, озвучують їх)
(Діти пишуть на ягідках свої сподівання, потім прикріплюють на дерево, намальоване на ватмані).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку
І допоможе нам у цьому просте українське слово. Як казав Шевченко:
Ну щоб, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого…
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!.. Слайд №5
ІV. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
V. Повторення та узагальнення знань
1. - Україна… В одному вже тільки слові й для нашого вуха, і навіть для вуха чужинців ціла музика смутку й жалю…
2. - Україна дала народу великого співця поневолених – Т. Г. Шевченка.
(Діти розповідають де й коли народився Т. Г. Шевченко).
Шевченківський тиждень у школі – 2013
3. - Ненька – усьому початок. Усе прекрасне в людині від променів сонця й від молока
матері.
Робота в групах
Шевченка про матір.
Робота над виразним читанням
- Перш ніж почати читати вірші, давайте налаштуємося. А для цього зробимо дихальні вправи.
1. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
2. Реве, свище завірюха.
По лісу завило;
Як те море, біле поле
Снігом покотилось.
3. Вітер віє-повіває,
По полю гуляє…
4. Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
( Учитель читає вірші, а діти виконують дихальні вправи)
Учні виразно читають дібрані вірші. ( «На панщині пшеницю жала»; «Садок вишневий коло хати»; « У нашім раї на землі»; «Марія»)
- Який підтекст у цих віршах? Як їх треба читати? Чи вдалося це зробити нашим читачам?
4. - Минає рік, і два, і п’ять років… Росте Тарас Шевченко.
А чи пам’ятаєте ви опис хатини, в якій жив Т. Шевченко?
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Діти описують хатину ( С. Васильченко «Дитинство Шевченка»)
( У дітей на столах лежить опис хатини Т. Шевченка).
5. - Скажіть, про що мріяв малий Тарас, чи справдилися його мрії?
Дати відповідь на це запитання нам допоможе твір Спиридона Черкасенка «Як Тарас ходив до залізних стовпів».
6. Практична робота
- Шевченко палко любив свій рідний край, його природу. Він – неперевершений майстер поетичного малювання картин природи.
Робота в парах
Зараз я роздам невеличкі картини – вірші рідної природи в поезіях Кобзаря. Крім уміння виразно читати ( розставити паузи, мовленнєві наголоси), ви ще скажете, яким настроєм пройнята поезія, що привернуло вашу увагу в цих поетичних рядках. ( «Зацвіла в долині»; «Сонце заходить, гори чорніють»; «За сонцем хмаронька пливе»; «Вітер з гаєм розмовляє»; « Причинна» («Реве та стогне Дніпр широкий»); «Сон» («Дивлюся, аж світає…»).
Також зверніть увагу на малюнки. Який би ви дібрали до свого уривка?
7. Перевірка роботи
8. Але не треба забувати про Шевченка - художника. Із раннього дитинства й до останніх днів він творив не тільки словом, але й пензлем.
Ось і сьогодні Тарас під владою сильних почуттів. Бере «Кобзар»,
Шевченківський тиждень у школі – 2013
бере, як своє серце, вдихує аромат
типографських фарб, і знов щось дивне коїться з Шевченком. Він начебто переживає друге народження. Потім сідає перед мольбертом і підбирає акварельні фарби…
Сутеніє в майстерні й летять думки над Невою до берегів бурхливого Дніпра, до полів, нив України.
9. Прослуховування пісні «Думи мої…» Метод образної асоціації
Діти малюють ті образи, які їм навіяло під час прослуховування.
10. Захист творчих робіт
11. Огляд картин Т. Шевченка
VІ. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
Орієнтовні відповіді дітей:
Учитель.
VІІ. Рефлексія
( Діти виходять до дошки, вішають ягоди)
VІІІ. Оцінювання діяльності. Аргументація оцінок
ІХ. Домашнє завдання
І група: вивчіть напам’ять один із віршів Т. Шевченка про рідний край.
ІІ група: зробіть підборку прислів’їв про рідний край.
ІІІ група: опишіть одну з картин Шевченка.
ІV група: проілюструйте одну з поезій Тараса Шевченка.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
Урочиста частина вшанування пам’яті Т.Г.Шевченка
10 березня 2013 року
(покладання квітів до погруддя поетові в селі Родниківка)
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Шевченко думами своїми
Надію в нас колись вселяв,
Що буде наша Україна
Цвісти серед усіх держав.
Він бачив в мріях Батьківщину
Багату щедрості й добра,
Що нам палку дає надію
На кращий час і майбуття.
Були тортури та невдачі
У долі нашого митця,
Але він світ тяжкий той бачив
У своїх творах до кінця.
Встань, поете, подивися
на поля просторі,
колоситься там пшениця,
наче синє море.
Україна твоя вільна,
вже панів немає,
і народ наш український
сам шлях обирає.
І в сім’ї народів славних,
в сім’ї вольній, новій
тебе згадує, поете,
незлим тихим словом!
Шевченківський тиждень у школі - 2013
Лебедєва Л.Д.,Миколаєнко Л.А.,Миколаєнко Ю.А.
Усний журнал
« Ти з нами Тарасе!»
Мета:
Розкрити нові грані постаті Т.Г.Шевченка, які ще більше увиразнили б уяву учнів про особистість поета і стала ще одним доказом його феноменальності; глибше осмислити творчість великого Кобзаря. Виховувати потребу в спостереженні, формувати ціннісні орієнтири, особистісний досвід творчої діяльності учнів. Удосконалювати культуру мовлення та навики зв'язного мовлення.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
Літературна вікторина про Т.Г.Шевченка
(2-3 класи)
І.1. Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
Відповідь. Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Він писав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю.
2. Коли народився Т.Г. Шевченко?
Відповідь. 9 березня 1814 року.
3. З якого походження прізвище Шевченко?
Відповідь. Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорозьким зимівником, де стояв кошем отаман Кирилко. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець (шив чоботи). В Івана Швеця була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав у прийми до Єфросинії і став прозиватися Шевченком (бо в ті часи приймак брав жінчине прізвище).
4. Пан, у якого Т.Г. Шевченко служив козачком.
Відповідь. Пан Енгельгардт.
5. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.
Відповідь. В.А. Жуковський.
6. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко.
Відповідь. К.П. Брюллов.
7. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевченко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду.
Відповідь. І.М. Сошенко.
Відповідь. Дніпро.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Відповідь. С. Васильченко «В бур'янах», О. Іванченко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова земля», Д. Косарик «Син-колос», О. Ільченко «Петербурзька осінь», Л. Смілянський «Поетова молодість», В. Костенка «Стежки до Кобзаря»,та інші.
10. Портрет якого великого українського поета і художника написав І.М. Крамськой?
Відповідь. Портрет Т.Г. Шевченка.
11. Коли за життя Т.Г. Шевченка виходили твори під назвою «Кобзар»?
Відповідь, В 1840 p., в 1844 р. та 1860 р,
12. Хто автор серій «Живописна. Україна» та «Притча про блудного сина», картин «Катерина», «Селянська родина», «Казашка Катя», портрет актора М.С. Щепкіна?
Відповідь. Т.Г. Шевченко.
13. Що ви знаєте про альбом «живописна Україна»?
Відповідь. Повернувшись з першої подорожі з України в Петербург, Шевченко в 1844 р. приділяє головну увагу підготовці збірника-альбому «Живописна Україна», куди мали увійти малюнки на історичні теми і краєвиди, побутові картини. Шевченко задумав видати альбом у трьох книгах. Перший випуск датований 1844 р. Сюди увійшло шість офортів: «Судна в селі рада», «Дари в Чигирині 1649 року», «Старости», «Казка», «Видубецький монастир» і «У Києві».
II. Дати відповідь. Доповнити.
1. Мандрівні музиканти-співці — ... Відповідь. Кобзарі.
2. Кобзарева пісня було чи не сильніша за будь-яку ... Відповідь. Зброю.
3. Кого з видатних українських кобзарів ви знаєте?
Відповідь. Ф. Грищенко, Г. Гончаренко, М. Кравченко, Ф. Кушнерик, Ф. Холодний, О. Вересай, Є. Мовчан, П. Косач та інші.
4. Кому саме з українських кобзарів у 1860 р. Т. Шевченко подарував збірку «Кобзар»?
Відповідь. Остапу Вересаю.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
5. Хто з композиторів написав музику до віршів Шевченка?
Відповідь. Музику написали композитори Лисенко, Крижанівський, Стеценко, Козак та інші.
III. Доповни речення і скажи, з якого твору, хто автор.
1. «Неначе човен в синім морі...»
Відповідь. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий» (балада «Причинна») написав Т. Шевченко.
2. «Ой піду я боса полем...»
Відповідь. Вірш «Як би мені черевички» написав Т. Шевченко.
«І мене в сім'ї великій...»
Відповідь. Вірш «Заповіт» Т. Шевченка,
4. «...Та недовго сонце гріло, Недовго молилось...»
Відповідь. Вірш «Мені тринадцятий минало» T. Шевченка.
5. «На розпутті кобзар сидить,
Та на кобзі грає...»
Відповідь. Вірш «Тарасова ніч» Т. Шевченка.
«Бандуристе, орле сизий! Добре тобі, брате...»
Відповідь. Вірш «Н. Маркевичу» Т. Шевченка.
ІV. 1. Назвіть кілька народних прислів'їв про творчість Шевченка.
Відповідь. Лише кілька прислів'їв:
— «Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі»;
— «Зі сторінок «Кобзаря» зійшла правди зоря”;
— «Шевченків «Кобзар» пік панів, як жар»;
— «Правду в «Кобзарі» шукай» та ін,
2. Хто автор пам'ятника, що височить в сквері напроти червоного корпусу Київського університету імені Т.Г. Шевченка? Коли відкрито цей пам'ятник?
Відповідь. Цей пам'ятник Кобзареві створений І скульптором Матвієм Генріховичем Манізером. У березні 1039 — відкрито пам'ятник.
3. Хто з поетів, письменників Донеччини;5 присвятив свої твори Кобзареві? Назвіть їх.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
« Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем!»
5 клас
Тема. Т.Г. Шевченко. Виразне читання віршів напам’ять.
Мета: за допомогою засобів виразного читання домогтися розуміння учнями ідейно – художнього змісту Шевченкових творів, усвідомлення їх багатозначності, краси й поетичної довершеності; розвивати навички виразного читання на пам’ять, акторські та ораторські здібності; виховувати естетичний смак, свідому громадянську позицію, кращі людські якості.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Лебедєва Л.Д.
Урочиста лінійка. Підведення підсумків. Нагородження.
Благослови той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами…»
Тарас Григорович Шевченко... Його безсмертне ім’я і неповторні твори ось уже скільки років живуть у серцях народу, в його мріях і сподіваннях, пробуджуючи щирі й благородні почуття. Можливо, Тарас Григорович саме та людина, з якої кожен повинен брати приклад. У ці дні в нашій школі проходили заходи до Шевченківської річниці, присвячені його великому творчому шляху та неоціненному доробку Великого Кобзаря.
Уже багато років минуло з того дня, як перестало битися благородне серце геніального поета, але світлий образ Великого Тараса безсмертний, як і сам народ, що породив його.
На початку березня кожного року в нашій школі проходить Тиждень, присвячений великому сину українського народу - Т.Г.Шевченко.
Урочиста лінійка зібрала сьогодні усіх небайдужих до світлого слова Шевченкового.
Перший учень :І знову - березень... І знову линуть до нас думи геніального українського поета.... Традиційно український народ у цей весняний час звертається до постаті Тараса Шевченка, до постаті, яка у своїй величі була, є і залишиться ні з чим незрівнянною, невичерпною для людського подиву й осягнення. Роковини цієї феноменальної людини повинні спонукати всіх думаючих українців звернутися серцями до дум нашого Великого Кобзаря, якого воістину можемо сприймати як Пророка, волею Всевишнього посланого для українського народу
Другий учень:Що феномен Шевченка дарований українцям самим Всевишнім Творцем-видно неозброєним (лише не упередженим!) оком. Вистачить лише згадати про обставини, в яких він народився та жив, і порівняти із висотою, на яку піднісся його дух. Адже ні генетичні задатки, ні піклування оточення (тобто те, що ми звемо об'єктивними факторами) не причинилися до розвитку його небувалих талантів. Тут мусив втрутитися лише перст Божий!
Шевченківський тиждень у школі – 2013
В дні перемог і в дні поразок,
В щасливі дні і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Несу думки свої сумні.
Іду крізь свята і крізь будні.
Крізь глум юрби і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє
До тебе я, Тарасе, йду.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього, до живого,
У всесвіт віршів і поем.
І в дощ, і в сніг карбую кроки,
І чую, дивлячись в блакить:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Щоб розбудить усіх, хто спить.
Я не один іду до нього –
Ідуть до нього тисячі.
Неначе грішники до Бога
Свої печалі несучи.
І доки в римах Заповіту
Вогонь поезії не згас,
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас!
Ведуча:Йдучи за цим покликанням, поет розгортав перед сучасниками широкі обрії, викликав глибокі думи у них. Могутня стихія любові до свого народу й батьківщини вдиралась у родини й товариства, де бував Шевченко, і
ширилася далі, передавалася наступним поколінням... Слово Шевченка живило й живить численні когорти українських митців...
Шевченківський тиждень у школі – 2013
І тепер, у незалежній і вільній Україні, ми можемо припадати до Шевченкових цілющих джерел, до його вічного живого слова, над яким не зависає чорна тінь «потрошителів» з таємними інструкціями.
Нема співця, о ні, він з нами,
Його пісні, його любов,
Його це місяць над садами
У сяйві тихому зійшов.
І все здається, я клянуся,
Крізь сяйво місячне бліде
До мене рідний добровусий
Тарас Григорович іде…
У його щирому, проникливому слові, з усією силою і красою заясніла горда і волелюбна українська душа. Його заповідями жили і живуть цілі покоління українців, з його помислами співміряють свої дії громадяни нашої країни.
Тож будуймо всією громадою свій дім – у злагоді, мирі та любові. Нехай Шевченкове ім’я об’єднає нас незалежно від поглядів та переконань задля щасливого майбутнього рідного краю.
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Шевченківський тиждень у школі – 2013
Список використаної літератури:
1. Шевченко Т. Кобзар. – К., Т-во "Знання", 1992.
2. Бабишкін О. Шевченкова слава. – К., 1989.
3. Боллшаков Л. Повість про вічне життя. – К., 1990.
4. Відзначення 100-річчя від дня смерті та 150 річчя від дня народження Т.Г.Шевченка. Є.Кирилюк. – К.: "Наукова думка", 1867.
5. Грабович Г. Шевченко як міфотворець.— К., 1991.
6. Грабович Г. Шевченко якого ми не знаємо. – К., 2000.
7. Колесса Ф. Студії над поетичною творчістю Т.Шевченка. — Львів; Київ, 1939.
8. Мовчанюк В.П. Медитативна лірика Т. Г. Шевченка.— К., 1993.
9. Смілявська В. Святим огненним словом. – К., 1990.
10. Тарас Григорович Шевченко 1. Дорошенко К. Слово про Великого Кобзаря.— К., 1965.
~ 1 ~