4 клас
Тема: Подорож оселею Тарас Григорович Шевченко
Мета: ознайомити учнів з життєписом Т.Г.Шевченка, розвивати увагу та пам'ять, виховувати любов до рідного краю, формувати у дітей поетичні уявлення
Матеріали: Презентація, конспект, інтерактивні ігри
План:
1.1 Привітання.
1.2 Оголошення теми
2. Основна частина
2.1 Локація Сад (пазл)
2.1 Локація-Коридор (відео)
2.2 Локація-Зала (Анаграми)
2.3 Руханка
2.4 Локація-Вітальня(Ребуси)
2.5 Локація- Робочий кабінет (поети)
3. Заключна частина
3.1 Рефлексія та підбиття підсумків
Хід роботи:
1.Вступна частина
-У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись .
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
-Діти, сьогодні пропоную вам завітати на екскурсію до домівки Тараса Григоровича Шевченка.
- Сьогодні я запрошую вас на віртуальну екскурсію до домівки Тараса Григоровича Шевченка, яка знаходиться в Києві. Та трохи більше пізнати його творчість. Зараз ми разом сядемо в автобус, та поїдемо на Пріорку в Київ.
2. Основна частина
2.1 Початок екскурсії, локація – Сад
-От ми і приїхали! Зараз ми знаходимось в саду, і я підготувала невеличке завдання для вас.
- Сад дуже гарний, тут багато берез та фруктових дерев, та є невеличка клумба з квітами.
- Як ви вже знаєте, Тарас Шевченко не тільки відомий поет, а і талановитий художник.
- Я підготувала для вас пазл, з його Найвідомішою картиною, зараз я скину посилання. А поки ви будете складати пазл, я розповім про цю картину.
luchik - картини Тараса Шевченка - сім'я (jigsawplanet.com)
- Називається ця картина «Селянська родина» і їй вже понад 160 років.
-На картині зображена родина, від неї віє спокоєм, благодаттю, щастям. Родина – споконвічний ідеал української нації. Така тематика завжди надихала митців. І першим, хто втілив її в українському живописі був Тарас Григорович. Він зумів ідеально передати весь божественний сенс, який вкладав у пошанування родинних цінностей. Картину було написано у 1843 році, можливо, автора надихнула поїздка до рідної Батьківщини, а можливо, відсутність власного родинного затишку. Відповідь досі неоднозначна. З особливою ніжністю Тарас Шевченко передав образ жінки – берегині своєї родини. Вона вродлива, як калина, у вишитій сорочці та плахті. Саме такий образ має ненька Україна: добра, мила, ніжна, тепла. Вона оберігає своє дитя від негараздів і дарує йому свою палку любов. Поряд сидить тато, також одягнений у традиційний одяг. Та в батька дещо інша місія: він захисник своєї родини й своєї України. Хоч його образ передає всю міць, силу, мужність українського козацтва. Проте має сумні очі. Він розуміє, що малого теж чекає нелегка доля.
-Діти, Ви вже зібрали пазл? Якщо так, поставте реакції.
-Тепер ми знаємо, що Шевченко не тільки малював картини, але й вкладав у них сенс. Ми закінчили з садом, він був дуже гарним, але нам потрібно вже йти далі. Давайте ж дізнаємось який дім у Тараса Шевченка.
-Дивіться, так виглядає коридор, він невеличкий, і це сама мала кімната,. В кутку кімнати знаходиться самопрядка.
-А ви знаєте що це таке та як воно працює?
-Самопрядка - це предмет народного побуту, знаряддя праці, на якому пряли нитки, а також всі вони зроблені з дерева. Пропоную подивитись відео, щоб краще пізнати як вона працює.
(відео)
- Тепер ми знаємо, як працює самопрядка, як вам відео? Сподобалось? Зараз самопрядки можна побачити в історичних музеях.
2.3 Локація – Зала
- Наступна кімната – Зала! Це у нас найбільша кімната, в ній ми можемо помітити колекцію горшіків, та ще одну самопрядку. Також тут є шафа з улюбленими речами Тараса Григоровича Шевченка. Він дуже полюбляв одягатись стильно та гарно. Ще тут є його портрет, який стоїть в самому центрі кімнати, в ній є поличка з книгами та його рукописами, також багато лавок біля вікон. До речі, Тарас обожнював польові квіти, тому вони часто стояли у нього на підвіконні у вазі, ось такий цікавий факт.
- Я підготувала для вас цікаву гру, називається вона «Анаграми». Але перед самою грою хочу вам розповісти навіщо вам розв'язувати їх, і що таке анаграми. Анаграми – це хаотична перестановка букв у слові, що створює інше слово. Наприклад, рдиона – родина, качір – річка.
-Що нам дає розгадування анаграм? В першу чергу розвивається увага та це найкраще тренування пам'яті, також зростає здатність до творчості, знімає втому, збільшує швидкість читання.
-А тепер питання до вас, з чим у Вас асоціюється Тарас Шевченко? Так, він асоціюється з нашою ненькою Україною.
-Може, ви знаєте народні символи України? Підкажу, це можуть бути рослини.
- Якщо ви не знаєте чи забули, то я нагадаю вам. Це барвінок, калина, верба, пшениця, жито, соняшник, мальви. (малюнки в презентації). Ш
-Шевченко любив, пишався, та прославляв Україну, тому наші анаграми будуть пов'язані з народніми символами України.
Броанвік = Барвінок
Клнаиа= Калина
Врбеа=Верба
Пицншея= Пшениця
Жтио=Жито
Сноиншяк=Соняшник
Милавь=Мальви.
- Ви дуже добре впорались із завданням, і ви закріпили знання про те, які є символи нашого народу.
2.4 Руханка
-А тепер переключаємо свою увагу на музичну фізкультхвилинку. Вибираємо зручне місце для рухів. Починаймо!
фільм Фізкультхвилинка Тече вода з під явора (youtube.com)
-Сподобалось? А тепер переходимо до іншої кімнати.
2.5 Локація – Вітальня
- Щиро запрошую Вас до кімнати – Вітальні. Тут вас чекає декілька старовинних речей: чорна дерев'яна шафа, біла фарфорова супниця, чорна глиняна ваза з квітами, різноманітний посуд, рамки з фотографіями, орбрази, картини, намальовані власноруч, та біла тепла грубка, яка давала тепло для письменника.
- Я хочу вам запропонувати, нове та цікаве завдання. В ньому необхідно підібрати кінцівку до дуже вам знайомих творів Т.Г. Шевченка.
https://wordwall.net/ru/resource/69608184/%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%b0%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d1%8f
- Ви і з цим завданням впорались на відмінно. Ви змогли з'єднати окремі рядки у твори письменника. Значить ви уважно читали твори Тараса Шевченка.
2.6 Локація – Робочий кабінет
- І ось відчиняються останні двері у кімнату. Відгадайте по фото, що ж це за така кімната.
- Ох ви і обізнані розумнички. Бачу, що вам до душі твори кобзаря.
- Пропоную кожному з вас, уявити себе поетами 19 століття. В цьому завданні вам потрібно підібрати рифму до слова. Спробуємо? (вставить презентацію)
- Ви справжні поети, вмієте підібрати правильну рифму, отже, у вас розвинене мислення, логіка, уява. Ви молодці.
3.Заключна частина
3.1. Підсумки
- Ось і завершилась наша екскурсія по домівці Тарача Григоровича Шевченка. Ви побачили як жив відомий художник, письменник та діяч українського народу, його побут, вподобання, робочий кабінет, в якому він і створював шедеври для неньки України. Ви на мить стали маленькими поетами та відчули задоволення та гордість від своїх вмінь.
- Я дуже задоволена Вами. Ви неперевершені знатоки творів Тараса Григоровича Шевченка.
3.2 Рефлексія
-Що найбільше вам сподобалось на занятті?
-Що вас найбільше вразило?
-Що нового ви дізнались?
- Про що б саме ви написали у вашій збірці творів?