Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з ним.

Про матеріал
Тема. Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від шкідливого програмного забезпечення. Мета: познайомити учнів з терміном комп’ютерний вірус, їх різновидами, причинами розповсюдження, способами зараження, засобами захисту від вірусів – антивірусними програмами; навчити учнів користуватися антивірусами; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати інтерес до предмету, дисциплінованість, вміння працювати у парі. Очікувані результати. Учень/учениця називає основні типи шкідливих програм та пояснює принцип їх дії. Застосовує антивірусну програму для захисту комп’ютерного пристрою від інформаційних загроз; налаштовує параметри антивірусної програми.
Перегляд файлу

Конспект-уроку з інформатики для 21-23 груп №8

Тема. Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від шкідливого програмного забезпечення.

Мета: познайомити учнів з терміном комп’ютерний вірус, їх різновидами, причинами розповсюдження, способами зараження, засобами захисту від вірусів – антивірусними програмами; навчити учнів користуватися антивірусами; розвивати увагу, пам'ять, логічне  мислення; виховувати інтерес до предмету, дисциплінованість, вміння працювати у парі.

Очікувані результати. Учень/учениця називає основні типи шкідливих програм та пояснює принцип їх дії. Застосовує антивірусну програму для захисту комп’ютерного пристрою від інформаційних загроз; налаштовує параметри антивірусної програми.

Хід уроку:

І. Організаційний момент – привітання учителя.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Інформаційний ланцюжок»: учні передають диск один одному, при цьому називають термін з інформатики.
  2. «Букви переплутались». Злий комп’ютерний вірус переплутав букви у термінах. Подолайте його, відгадавши терміни з теми попереднього уроку (архів, архівація, архіватор, WinRar, WinZip).

ІІІ. Викладання нового матеріалу:

Форма веб-квест.

Опрацювати матеріал веб-сторінок

http://www.victoria.lviv.ua/html/oit/html/lesson11.ht

 https://uk.wikipedia.org/wiki/Комп%27ютерний_вірус або інших знайдених за ключовим словом «Комп’ютерні віруси » і дати відповіді на наступні  питання.

  1. Що ж таке комп’ютерний вірус?
  2. Історія появи комп’ютерних вірусів
  3. Ознаки зараження вірусом
  4. Основними джерелами вірусів є:
  5. Класифікація вірусів
  6. Захист від вірусів

Робимо висновоки

Комп’ютерний вірус – це програма, яка виконує несанкціоновані дії, як правило, має руйнівну дію,  а також здатна до саморозмноження з подальшим додаванням своїх копій до файлів, системних частин комп'ютера, і також на інші комп'ютери, об'єднані в мережу.

Ознаки зараження вірусом

  • уповільнення роботи комп’ютера;
  • затримка при виконанні програм;
  • зміни в файлах;
  • помилки при завантаженні Windows;
  • погана робота дисків;
  • зникнення файлів;
  • неспроможність завантажити комп'ютер;
  • неспроможність відкрити файли;
  • незрозумілі системні повідомлення, музикальні ефекти;
  • і, взагалі, неспроможність нормально працювати.

Розрізняють такі типи антивірусних програм:

  1. програми-детектори: призначені для знаходження заражених файлів одним із відомих вірусів. Деякі програми-детектори можуть також лікувати файли від вірусів або знищувати заражені файли. Існують спеціалізовані (тобто призначені для боротьби з одним вірусом) детектори та поліфаги (можуть боротися з багатьма вірусами);
  2. програми-лікарі: призначені для лікування заражених дисків і програм. Лікування програми полягає у вилученні із зараженої програми тіла вірусу. Також можуть бути як поліфагами, так і спеціалізованими;
  3. програми-ревізори: призначені для виявлення зараження вірусом файлів, а також знаходження ушкоджених файлів. Ці програми запам'ятовують дані про стан програми та системних областей дисків у нормальному стані (до зараження) і порівнюють ці дані у процесі роботи комп'ютера. В разі невідповідності даних виводиться повідомлення про можливість зараження;
  4. лікарі-ревізори: призначені для виявлення змін у файлах і системних областях дисків й у разі змін повертають їх у початковий стан.
  5. програми-фільтри: призначені для перехоплення звернень до операційної системи, що використовуються вірусами для розмноження і повідомляють про це користувача. Останній має можливість дозволити або заборонити виконання відповідної операції. Такі програми є резидентними, тобто вони знаходяться в оперативній пам'яті комп'ютера.
  6. програми-вакцини: використовуються для обробки файлів і boot-секторів із метою попередження зараження відомими вірусами (в останній час цей метод використовується все частіше)

 

Розповідь учиталя

Самі-самі комп’ютерні віруси

Найбалакучіший. Даний титул вирушає до трояну Botvoice.A, який при зараженні програє для користувача наступний запис: "Ви були заражені, повторюю, ви були заражені, а Ваші системні файли - видалені. Даруйте. Хорошого дня і до побачення". Просто знахідка для тих, кому ні з ким поговорити.

Найпринаднішим є черв'як Sober версії V. Обіцяючи безкоштовні квитки на світовий футбольний кубок 2006 років в Германії, йому удалося досягти значного рівня заражень. На щастя, користувачі стали обережнішими, і творцеві не удалося почати нову епідемію.

Титул найгрубішого без сумніву отримує Cisum.A. Цей черв'як, відключаючи антивірусні захисні системи на заражених комп'ютерах, залишає користувачеві повідомлення: “Ти ідіот”. Воно не лише з'являється в невеликому вікні на екрані, але також роздається з колонок комп'ютера кожні п'ять секунд.

Найзнаменитіший вірус – це, звичайно, ILOVEYOU (Loveletter і The Love Bug) 3 травня 2000 року вірус виявився в Гонконзі. Він поширювався поштою з темою листа “Я тебе люблю” і вкладенням файлу з “подвійним” розширенням .txt.vbs. Знайдені в комп'ютері логіни і паролі акуратний вірус висилав своєму творцеві.

 

Найнебезпечніший вірус – Whiter.F, “благородний” код, що видаляє весь вміст жорсткого диска. Цікавий аспект цієї коди в тому, що перед видаленням він замінює всі файли користувача на текстових з наступним повідомленням: You did а piracy, you deserve it (ти займався піратством і заслужив на це).

Трохи нежиті. До цієї категорії віднесені віруси WINVNC.A і Sinowal.WRN, які з метою обману користувачів і зараження їх ПК скористалися галасом довкола свинячого грипу.

Шпигун. Waledac.AX заманює свої жертви, стверджуючи, що пропонує безкоштовне застосування для читання чужих СМС-повідомлень. Ідеальний варіант для тих, хто хоче перевірити своїх партнерів. Можливо, саме тому така величезна кількість користувачів стала жертвами цього інтелігентного вірусу.

Діяльний вірус. Це про Whizz.A. Відразу після зараження їм комп'ютер починає видавати звукові сигнали, покажчик миші безконтрольно бігає по екрану, Cd/dvd-проїгриватель відкривається і закривається, а дисплей "прикрашається” гратами

Вірусний Гарі Поттер. Не дивлячись на те, що даний вірус не має жодного відношення до найпопулярнішого казкового чарівника, всі повідомлення, демонстровані Samal.A на дисплеї ПК – про магію. Після зараження комп'ютера користувачі бачать повідомлення "Ех, ех, Ви не сказали чарівного слова”, а курсор починає блимати в чеканні, поки користувач введе слово.  Насправді, не має жодного значення, яке слово вводиться, оскільки після трьох спроб на дисплеї з'являється фраза "Самаелю прийшов кінець", а комп'ютер перезавантажується.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель демонструє учням «аптечку» з антивірусними програмами.

IMG_1884

Антивірусні програми:

  1. DrWeb.
  2. Антивірус Касперського.
  3. Nod32.
  4. Avast.
  5. Panda.
  6. AviraAntiVir.
  7. AVG Anti-Virus.

     8. Symantec.

 1. Пара (трійка) учнів обирає з «аптечки» один антивірус та отримує картку.

Дія

Хід виконання

1

У мережі INTERNET знайти інформацію про антивірус, який ви обрали.

 

2

Зберегти знайдену інформацію у вигляді WEB-сторінки в своїй робочій папці.

 

3

Заархівувати збережену
WEB- сторінку.

 

 

 

 

2. Створення санітарного бюлетеня «Профілактика комп’ютерних вірусів»: пари учнів отримують картинки з теми, їм необхідно сформулювати основні профілактичні засоби боротьби з вірусами, записати на картинки, і прикріпити на дошку.

Профілактичні засоби для боротьби з комп’ютерними вірусами:

  • Перед використанням чужих носiїв iнформацiї обов’язково перевiряйте їх на наявнiсть вiрусiв.
  • Не запускайте на виконання незнайомі програми.
  • Не відкривайте одержані через Інтернет документи без перевірки їх на наявність вірусів.
  • Слiд регулярно виконувати копiювання цiнної iнформацiї на зовнiшнi носiї.
  • Виконуйте перiодичну перевiрку пам’ятi та всiх дискiв вашого комп’ютера за допомогою свiжих версiй антивiрусних програм.
  • Вчасно оновлюйте свої антивiруснi програми. Тiльки за постійного вiдновлення версiй антивiрусних програм можна встигнути за «творцями» нових вiрусiв i бути впевненими, що вашi данi й диски не будуть ураженi.
  • Перезавантажуйте комп'ютер перед початком роботи, зокрема, у випадку, якщо за цим комп'ютером працювали інші користувачі.

 

V. Підсумок уроку

Рефлексація

Працюючи на уроці я:

- дізнався про …

- зрозумів …

- навчився …

Найбільше мені сподобалися…

На занятті у мене найкраще виходило…

Я мав складнощі з…

Я хотів би ще дізнатися про…

V. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний матеріал підручника


Антивірусні програми:

  1. DrWeb.
  2. Антивірус Касперського.
  3. Nod32.
  4. Avast.
  5. Panda.
  6. AviraAntiVir.
  7. AVG Anti-Virus.
  8. Symantec.

 1. Пара (трійка) учнів обирає з «аптечки» один антивірус та отримує картку.

Дія

Хід виконання

1

У мережі INTERNET знайти інформацію про антивірус, який ви обрали.

 

2

Зберегти знайдену інформацію у вигляді WEB-сторінки в своїй робочій папці.

 

3

Заархівувати збережену
WEB- сторінку.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Створення санітарного бюлетеня «Профілактика комп’ютерних вірусів»: пари учнів шукають картинки з теми, їм необхідно сформулювати основні профілактичні засоби боротьби з вірусами, роздрукувати у вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1831
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку