ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ: ЯК РОЗПІЗНАТИ Й ЗАПОБІГТИ
На жаль, у вихованні дітей знижується роль сім’ї. Зростає кількість батьків, які взагалі не виконують виховних функцій та своїх обов’язків стосовно дітей. Бездоглядні діти, як правило, жебракують, займаються бродяжництвом, крадіжками, втягуються в злочинну діяльність. Для цієї категорії дітей характерне вживання алкогольних напоїв, токсичних та інших наркотичних речовин. Усе частіше їх використовують розповсюджувачі наркотиків, вони зазнають зґвалтувань, їхні життя і здоров’я перебувають під загрозою, та й самі вони стають дедалі не безпечнішими соціально.
ПРОБЛЕМИ ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВАННЯ НЕПОВНОЛІТНІХ
Термін "превентивний” означає "запобіжний”(захисний) .
Унаслідок деформації соціально-економічних умов сталася дезорієнтація звичайних моделей поведінки значної частини населення, втрата психічної стійкості проти впливу негативних чинників у соціальній, інформаційній, міжособистісній, сімейній сферах.
Молодь України формується в складних соціокультурних умовах, і на школі позначаються всі економічні й політичні розбіжності, нестабільність соціальних процесів, криміногенність товариства. Так кожний четвертий злочин здійснюють неповнолітні, причому 70%- у стані алкогольного або наркотичного сп¢яніння.32% підлітків вживають алкоголь. Зафіксовано зростання ВІЛ- інфікованих, з яких 95%- це наркомани.
В Україні спостерігається об’єднання декількох чинників епідемії СНІДу: соціальна й економічна нестабільність, поширення іньєкційного вжитку наркотиків, та торгівлі ними як бізнесу.Підростають наші діти... Із маленьких безпомічних дітлахів вони перетворюються на підлітків. Сьогодні мені б хотілося запропонувати вам замислитись про шкідливі звички, що підстерігають на життєвому шляху кожну людину, що здатні перекреслити все життя.
Будь- яка звичка з’являється не випадково. В основі її покладено механізм підживлення. ЗВИЧКИ-це автоматизовані дії, які виявляють-
ся незалежно від бажань людини. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підживлення, то вона закріплюється і позбавитись її буде важ-
ко. Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.
ЧОМУ ПІДЛІТКИ ПОЧИНАЮТЬ ПАЛИТИ, ВЖИВАТИ АЛКОГОЛЬ?
Результати обслідувань школярів, які мають шкідливі звички, дозволили скласти так званий рейтинг причин, що, на думку самих підлітків, відіграли найважливішу роль у прийнятті ними згубного рішення.
1.Бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповідати своїй групі однолітків.
2.Бажання відчути нові приємні відчуття, про які так багато розповідають освідчені знайомі.
3.Цікавість, прагнення випробувати себе у новій майже екстремальній ситуації.
4.Вплив авторитетної для підлітка людини.
5.Прагнення забутися, розслабитися, зняти напряг, неприємні відчуття.
6.Прагнення демонстративного протесту.
ЧИ ВАРТО ОБГОВОРЮВАТИ З ДИТИНОЮ ПРОБЛЕМУ ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК, ЯКЩО ВОНИ Є У БАТЬКІВ?
Існує дві головні причини, через які батьки ухиляються від розмов з дитиною про тютюн та алкоголь:
1- батьки вважають, що не мають права говорить про це, адже самі палять або вживають алкоголь;
2- батьки не вважають за необхідне торкатись цієї проблеми, тому що самі не палять і не вживають алкоголь і гадають, що їхнього прикладу для дитини достатньо.
Проте, на практиці буває і так, що позитивна атмосфера в родині сама по собі не виховує в дитині протидію зовнішньому впливу.Тож і в цьому випадку підлітку потрібна батьківська порада.Що ж допоможе дитині протистояти біді?
1-внутрішній самоконтроль і визначення життєвої мети;
2-любов до батьків, бажання бути поряд з ними;
3-можливість активної участі в суспільному житті ( відвідування гуртків,спортивних секцій);
4-бажання вчитися, успіхи в навчанні;
5-визнання і заохочування з боку оточуючих.
ЯК ДІЗНАТИСЯ, ЩО ДИТИНА ЩОСЬ ВЖИВАЄ?
Багато батьків побоюються того, що їхня дитина робить чимало небезпечних речей, а вони про це не підозрюють.Батьки мають обов’язково звернути увагу на такі зміни у поведінці дитини:
1.Раптова зміна друзів.
2.Різке погіршення поведінки.
3.Зміна у харчуванні, смакових звичках.
4.Випадки забудькуваті, недоладної мови.
5.Різкі зміни настрою.
6.Повна втрата попередніх інтересів.
7.Раптові порушення координації рухів.
8.Часте згадування наркотиків, алкоголю під час жартів та розмов.
9.На фоні повного здоров’я- розширені зіниці, почервонілі очі, кашель, нежить, блювання.
Однак бути уважним до дитини- це не значить пильно наглядати за кожним її кроком і підозрювати в усьому поганому.Це значить- любити і підтримувати її. Превентивну роботу необхідно спрямувати передусім на неповнолітніх.Педагогічний аспект виховання дітей молодшого шкільного віку, схильних до негативних проявів у поведінці, нині вивчено мало.Стосується він спадкоємності в роботі дошкільної і шкільної ланок.
Профілактика (обов’язкова співпраця педагогів і батьків):
- учнів треба ознайомити з деяким мінімумом соціально-психологічних
знань загартування волі з орієнтацією на гідні приклади; слід формувати в них правильну самооцінку;
- групу, що орієнтується на вжиток алкоголю, слід роз’єднати;
- засоби покарання мають бути обгрунтованими і справедливими.
Фізичний аспект життєдіяльності дитини
Анкета для батьків
1. Дитина регулярно займається фізкультурою ( спортивна секція, вправи, гімнастика).
|
1. Моя дитина займається фізкультурою рідко і без задоволення. |
2. У вихідні дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі. |
2. Для спільних прогулянок не вистачає часу.
|
3. Дитина їсть у помірних кількостях, із задоволенням, і все, що запропонують. |
3. У дитини проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково).
|
4. Дитина засинає вчасно, просинається легко. |
4. Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами.
|
5. Дитина одержує задоволення від комфорту і затишку в домі. |
5. Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя . |
6. Дитині подобається носити красивий одяг. |
6. Дитині байдуже, як і в що вона одягнута.
|
7. Дитина сама просить поміняти брудний одяг. |
7. Може одягнути брудний одяг, не проявляє ініциативи в тому, щоби поміняти одяг
|