27 квітня о 18:00Вебінар: Кольоротерапія: використання технології в роботі з учнями початкової школи

Виступ соціального педагога на зборах батьків майбутніх першокласників на тему «Соціально-педагогічна адаптація дитини до нового соціального середовища (школи)»

Про матеріал
Розробка виступу соціального педагога на зборах батьків майбутніх першокласників містить у собі поради для батьків, як полегшити початок першого навчального року дитини у школі. Матеріали можуть бути корисними соціальним педагогам, психологам, класним керівникам перших класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд файлу

Виступ соціального педагога

на зборах батьків майбутніх першокласників

на тему «Соціально-педагогічна адаптація дитини до нового соціального середовища (школи)».

 

Кожного року в перший день осені школа відкриває двері для нових учнів. В цей святковий і хвилюючий для всіх День Знань починається відповідальний періодом як для батьків так і для  їх дітей:

  • зі школою в життя дитини входить інший розпорядок дня,
  • доводиться дотримуватись нового (доволі жорсткого) режиму,
  • з'являються перші шкільні проблеми.

 

Багатьом першокласникам тяжко дається  початок навчання в школі:

  • хтось звик до дому чи до дитсадка та своїх вихователів,
  • інші ніяк не можуть звикнути до шкільних страв в їдальні, в результаті чого можуть початися проблеми зі шлунком,
  • хтось скаржиться на зір та інші проблеми зі здоров'ям,
  • певна частина дітей зазнає труднощі, що часто супроводжуються низьким рівнем опанування шкільною програмою, діти починають не встигати працювати з класом,
  • деякі учні через постійні стреси взагалі не хочуть ходити до школи.

 

Опинившись в новому для дитини соціальному середовищі (школі) вона починає адаптуватися.

Соціально-педагогічна адаптація до нового соціального середовища (школи)  – це процес пристосування дитини до нових умов, вимог, обов'язків, статусу учня.

 

Процес адаптації учнів першого класу відбуваєтьсяє на трьох рівнях:

  •   біологічному (пристосування до нового режиму життя та навчання);
  •   соціальному (дитина входить до учнівського колективу).
  •   психологічному (входження дитини до нової системи вимог, вперше в своєму житті дитина стає членом суспільства зі своїми обов'язками).

 

Для періоду адаптації дитини до школи характерним є зміна соціального статусу дитини: з безтурботного дошкільника вона перетворюється на учня з новими і складними обов'язками:

  • вчасно прокидатись і приходити до школи,
  • робити уроки,
  • бути уважною і дисциплінованою на уроках.

Дезадаптованість (порушення процесу адаптації) у певної частини школярів пов'язана з поведінковими проблемами – низьке засвоєння шкільних норм поведінки. На уроках ці діти неуважні, часто не слухають пояснення вчителя, відволікаються на сторонні заняття і розмови.

 

Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський вважав, що "школа не повинна вносити різкий перелом у житті дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що вона робила вчора. Нехай нове з’являється в її житті поступово і не приголомшує зливою вражень." Пропоную ознайомитись із рекомендаціями, щоб підготувати дитину до входження до нового соціального середовища (школи).

 

1. Життя в новому режимі

Протягом літа Ви маєте змогу підготувати Вашу дитину до режиму, в якому вона буде існувати наступний навчальний рік. Разом з першокласником складіть розпорядок дня та допоможіть його дотримуватись. Заздалегідь розрахуйте для себе і дитини необхідний час, щоб встигали прокинутися та зібратися вранці до школи без поспіху і страху запізнитися. Поступово привчайте дитину прокидатись в той час, в який потрібно  буде прокидатись у вересні.

 

2. Здоров’я дитини

Навчіть своє чадо «тримати спину», щодня робіть зарядку.

Слідкуйте за зором дитини, включіть в раціон чорні ягоди, риб'ячий жир, печінка, що багаті вітаміном А, який покращує зір, знімає втому.

 

3. Облаштування робочого місця

У дитини має бути свій куточок, де вона буде зберігати всі свої шкільні речі. В дитини має бути:

  • стілець із спеціальним валиком;
  • стіл для малювання, читання, письма (відстань між очима і робочою поверхнею - 30-35 см).
  • підставка для підручників;
  • світильник з лівого боку (крім основного освітлення).

 

4. Поряд в кімнаті і рюкзаці

Можна у формі гри  показати і розповісти дитині, як важливо, щоб кожна річ знаходилася на своєму місці. Придумайте разом зі своїм першокласником, де будуть «жити» олівці, книги, зошити, фломастери, портфель, шкільна форма та інше. Поясніть майбутньому першокласнику, що необхідно навчитися самостійно готуватися до навчального дня: одягати форму, збирати рюкзак.

5. Ставлення до школи

Ніколи не лякайте школою і поганими оцінками, не варто лякати фразами типу «скоро розпочнеться доросле життя», «в школі тебе навчать, як себе поводити» та інше. Навпаки, підтримайте в дитині прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість допоможуть підтвердити значущість нового положення і діяльності. У молодшому шкільному віці діти особливо орієнтовані на реакцію дорослих, тому:

  • частіше хваліть малюка:
  • якомога більше спілкуйтеся,
  • уважно слухайте його розповіді,
  • обговорюйте події, що відбуваються в його житті,
  •  обговоріть з дитиною правила і норми, з якими вона зустрінеться в школі, поясніть їх необхідність і доцільність.
  • заохочуйте кожне маленьке досягнення.
  • найголовніше для першокласника – не вміння і   навички, а впевненість у своїх силах і в батьківській підтримці, що б не відбувалося в школі.

 

6. Соціальні навички

Перевірте, чи достатньо дитина засвоїла соціальні навички, що допоможуть їй знайти друзів в новому колективі:

  •                   як познайомитись з іншою дитиною;
  •                   як запропонувати пограти;
  •                   як попроситися пограти з іншими;
  •                   що не можна брати речі іншої дитини без дозволу, їх псувати;
  •                   як попросити якусь річ ;
  •                   як дати/ не дати якусь річ, яку в неї просять;
  •                   що не можна ображати (обзивати, бити, штовхати) інших дітей;
  •                   що вчителів треба слухати;
  •                   що не можна заважати іншим дітям працювати на уроці.
  • не боятися вступати в контакт з дорослими і однолітками;

Успішність навчання дитини в школі залежить і від того, як вона адаптується до нового соціального середовища.

Важливим чинником адаптації дитини до школи виступає ії соціальне оточення. Успішність процесу адаптації дитини до школи залежить і від того, наскільки міцно вона змогла ствердити свою позицію в класі серед однолітків. Важливо, щоб дитина знайшла собі друзів серед однокласників.

 

Отже, користуйтеся цими порадами, що  допоможуть полегшити складний для багатьох першокласників процес адаптації до нового соціального середовища. Сподіваюсь, адаптація Ваших дітей пройде якомога легше.

Дякую за увагу! До нових зустрічей!

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
1387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку