Урок 34/5. Сила. Результат дії сили: зміна швидкості або деформація тіла.
Освітня . Ввести поняття сили. Формувати вміння відрізняти взаємодії і показати, що результатом дії сили є деформація і зміна швидкості тіл.
Розвиваюча. Продовжувати розвивати інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Виховна . Виховувати культуру записів та розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.
Прилади та матеріали: штатив, кулька, нитка,
Презентація Урок 34.5
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Вчитель і учні аналізують результати одержані при визначенні густини свого тіла .
3.Актуалізація опорних знань.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Дослід 1. На нитці підвішена важка куля, а знизу до неї прикріплено таку саму нитку. Яка з ниток порветься, якщо різко смикнути за нижню нитку? Якщо плавно потягти за ту саму нитку? Поясніть відповідь.
Тема: Сила. Результат дії сили: зміна швидкості або деформація тіла.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Для вивчення будь-якого природного явища використовують різні фізичні величини. Для того, щоб описати якісно і кількісно взаємодію тіл, вводять фізичну величину, яку називають силою.
Сила — це фізична величина, яка є мірою взаємодії тіл і є причиною зміни швидкостей тіл або деформації тіла.
Висновок: Результат дії одного тіла на інше залежить від значення прикладеної сили.
Чим щільніше зачинені двері, тим з більшою силою ми повинні їх штовхати або тягнути на себе, щоб відчинити.
Щоб легше було відкривати двері, ручку дверей прикріплюють якомога далі від петель. Спробуйте їх відкрити, штовхаючи у точці, яка розміщується поблизу петель. Ви переконаєтесь, що це зробити набагато важче, ніж за допомогою ручки.
Висновок: Результат дії одного тіла на інше, залежить від точки прикладання сили.
Для одержання певного результату дії, наприклад, розтягнути або стиснути пружину, двері зачинити або відчинити, потрібно прикладати сили у різних напрямах.
Висновок: Дія одного тіла на інше залежить від напряму дії сили.
Графічно силу зображають у вигляді відрізка прямої зі стрілкою на кінці .
Початок відрізка суміщають із точкою прикладання сили. Довжина відрізка у певному масштабі дорівнює значенню сили. Стрілка показує напрям сили.
Силу позначають літерою F.Одиницею вимірювання сили є 1 ньютон на честь англійського фізика Ісаака Ньютона. [F] = 1 H
Похідні одиниці вимірювання сили:
1кН=1000Н; 1мН=0,001Н.
1Н — це сила, що діє нa тіло масою 1 кг протягом 1с, змінює його швидкість щосекунди на 1 м/с.
Сила, на відміну від маси, визначається не тільки чисельним значенням, а й напрямком. Величину, яка визначається числовим значенням та напрямом, називають векторною. Cилa- векторна величина, що є мірою взаємодії тіл.
Отже, кожна сила характеризується:
1) значенням;
2) напрямком у просторі;
3) точкою прикладання.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
7.Підсумок уроку.
Метод «Незакінчене речення».
Учні підсумовують урок одним реченням, починаючи словами:
«Я зрозумів, що …»
«Мене зацікавило те,що…»
«Я дізнався про…»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.