Тема: Підсумковий урок « Рольова гра « Суд над Інерцією »
Мета: Узагальнити та систематизувати знання учнів з даної теми; розвивати інтерес до вивчення фізики; формувати навички розв’язування задач; сформувати вміння практично застосовувати знання про явище інерції для пояснення конкретних явищ; переконати учнів у широкому виявленні інерції в побуті та техніці, у необхідності враховувати це явище в практичній діяльності; удосконалювати навички контролю; стимулювати допитливість;
виховувати спостережливість, доброзичливість, культуру спілкування.
Основні поняття: інерція, швидкість
Ключові компетентності: природнича, технологічна, математична, здоров`язбережувальна, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість
Обладнання: похила площина, візок, пісок, м’ячик, кульки, лінійка, секундомір, «ромашка», молоток, тягарець, терези з важками, мензурка з водою, презентація
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
Хід уроку
Пані Природо!
Вас не можна перехитрити та обдурити,
але вас можна пізнати й зрозуміти
щоб жити з Вами в мирі та злагоді.
М. Балашов
І. Організаційний етап
Щиро вітаю всіх учасників і гостей нашого нетрадиційного уроку. У народі говорять: «Як день почнеш, так його й проведеш». Отож давайте почнемо наш урок з усмішки, усміхнемося одне одному й з таким настроєм проведемо наше заняття. Мені хочеться, щоб протягом уроку ви були уважними та спритними, а головне – продемонстрували, що ви опанували тему « Інерція » і вмієте плідно працювати.
II. Розминка
Зачитування вірша
Продзвенів уже дзвінок,
Всі прийшли ми на урок.
Наш урок незвичний
І не гумористичний.
Участь у конкурсах візьмемо,
Подолаємо бар’єри.
Ще розв’яжемо задачу
І пограємо в удачу.
Тому сіли всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
III. Актуалізація опорних знань
Спробуйте пригадати все, що ви пов’язуєте з поняттям « інерція ».
Тобто про явище інерції можна сказати так: інерція – це властивість тіла зберігати свою швидкість незмінною тоді, коли на нього не діють інші тіла.
Між нашою останньою зустріччю і сьогоднішньою можна прокласти місток. Цим містком є ваше домашнє завдання: скласти ситуації або намалювати малюнки у широкому виявленні інерції в побуті та техніці. Пройдемося по цьому містку: послухаємо вас ( Учні зачитують складені ситуації та демонструють малюнки).
IV. Мотивація навчальної діяльності
Є на світі люди діяльні, рухливі. Вони не можуть і хвилини всидіти на місці. У механіці такі тіла також зустрічаються. Не встигли на тіло дмухнути, а його на місці вже немає. Де поділося? Рушило, змінило свою швидкість. А ще в механіці відомі такі тіла, які з місця легко не зрушиш. Штовхаєш, штовхаєш – і все дарма. Зате коли таке тіло розігнати, то все – тікай з дороги! Зупинити його так само важко, як і розігнати. Думав-гадав професор Галілей, як усе коротко назвати. І назвав властивість тіла не відволікатися на дрібниці «бездіяльністю». А оскільки він української не знав, використав слово з латини. «Бездіяльність» там читається як «інерція». Явище інерції, відкрите Галілеєм, виявилося настільки важливим, що на ньому, як на фундаменті, тримається все вчення про рух тіл.
V.Узагальнення й повторення вивченого матеріалу
Давайте зачитаємо епіграф уроку. Обговорюємо. (Відповіді учнів)
Правильно, ви вже вивчили тему « Інерція », тому ми перевіримо, наскільки глибокі ваші знання, як ви вмієте аналізувати, порівнювати, узагальнювати і творчо вирішувати різні завдання.
Інтерактивна вправа « Ромашка »
Учні по черзі відривають пелюстки, читають запитання і відповідають на них.
Запитання:
Досліди
На столі знаходяться деякі фізичні тіла (кульки, візок, похила площина, молоток, пісок, м’ячик) подивіться на них уважно і придумайте дослід, де буде продемонстровано явище інерції.
А чи були ви уважними і помітили одну важливу закономірність? Дві кульки різної маси, а що можна сказати про їх швидкості після взаємодії? Так, вони набули різних швидкостей. Кулька більшої маси набуде меншої швидкості і, навпаки, більшу швидкість буде мати кулька меншої маси. Запишемо це математично: m2 : m1 = v1 : v2. А зараз, використовуючи попередні знання, давайте визначимо швидкість однієї з кульок, визначивши маси їх за допомогою чого? (терезів), та швидкість другої кульки за допомогою чого? (лінійки, секундоміра та обчислень) v1 = s1 : t1; v2 = m1 v1 : m2
Де ви в майбутньому зможете це використати?
А зараз пропоную зручно сісти, закрити очі ( Вправа для відпочинку )
Звучить спокійна музика...
Уявіть, що ви йдете осіннім парком, прохолодний вітерець лоскоче щічки, співають птахи, під ногами шелестить листя...
Як люблю осіннє листя,
Що теплий вітер з гілля обриває...
Дощик тривожить з сумом ніжну пісню.
Спинився час. Усе стоїть на місці...
Лиш ніжно опада тендітне листя.
А ось і дорога до рідної школи... східці...
Я розкриваю очі й знову за робочим місцем.
Урок триває й час не зупинивсь на місці.
Стук у двері...До нас завітали гості – учні 10 класу. Запрошуємо їх. Вони теж вивчили тему « Інерція », але їхні знання набагато глибші, ніж ваші. Вони для вас підготували сюрприз.
Рольова гра «Суд над Інерцією»
Секретар. Встати! Суд iде!
Суддя. Прошу сiдати. Сьогоднi слухається справа по звинуваченню Iнерцiї. Вона звинувачується у тому, що з її вини трапляється багато транспортних катастроф: розбиваються автомобiлi, стаються аварiї на автошляхах та залiзницях. Є i безлiч iнших вчинкiв. Я закликаю усiх уважно заслухати свiдкiв i всiх бажаючих висловитися з цього приводу, щоб ухвалити справедливий . Ввести пiдсудну! З'ясуємо особу пiдсудної. Пiдсудна, отже, ваше прiзвище, iм'я?
Пiдсудна. Iнерцiя Фiзична.
Суддя. Вашi батьки?
Пiдсудна. Мати - Природа, батько - Галiлео Галiлей, хресний батько - Iсаак Hьютон.
Суддя. Що ви можете?
Пiдсудна. Зберiгати швидкiсть тiла пiсля припинення дiї на нього iншого тiла.
Суддя. Чи є у прокурора запитання до пiдсудної.
Прокурор. Чи Iнерцiя є вашою родичкою?
Пiдсудна. Так. Але я - явище, а Iнерцiя - властивість тiла.
Суддя. Чи є запитання в прокурора?
Прокурор. Дякую. Hi.
Суддя. Чи є запитання до суду у захисту?
Адвокат. Чи братиметься до уваги той факт, що батьком Iнерцiї був видатний Галiлео Галiлей, а хресний батько - генiальний Iсаак Hьютон?
Суддя. Hi. Суд вiзьме до уваги лише факти.
Адвокат. Дякую. У мене поки що немає бiльше запитань.
Суддя. Кому ви прислуговуєте?
Пiдсудна. Природi.
Суддя. У якiй галузi застосовуються вашi дiї?
Пiдсудна. У технiцi, спортi, повсякденному життi.
Суддя. Переходимо до слухання свiдкiв. Запрошується свiдок H. Що Ви можете сказати про пiдсудну?
Свiдок H. Пробачте менi за хвилювання, бо я вперше виступаю у залi суду. Те, що я бачила, - жахливе. I я не можу мовчати. Дорогу переходила жiнка. Раптом iз-за повороту з'являється величезна вантажiвка. Вона збила жiнку, хоча шофер натиснув на гальма. Це сталося через iнерцiю, бо з її вини автомашину миттєво зупинити неможливо.
Суддя. Викликається свiдок Ю.
Свiдок Ю. Я дуже люблю спорт i часто по телебаченню переглядаю спортивнi передачi. Hещодавно вели трансляцiю з велогонки. Я бачив, як велосипедист наткнувся на камiнь, що з якоїсь причини опинився на трасi. Спортсмен перелетiв через руль велосипеда. Велосипед, вилетiвши з рук велосипедиста, впав на трасу. Iншi гонщики, не зумiвши вчасно загальмувати через iнерцiю, зiткнулися з ним i теж попадали. Змагання для них пропало.
Прокурор. Я прошу всiх, хто перебуває у цьому залi, поставитись дуже серйозно до звинувачення пiдсудної i пригадати факти та випадки з вашого життя, що викривають злочиннiсть дiй Інерцiї.
Свiдок К. Мене мама попросила накрити обiднiй стiл. Я несла тарiлку iз супом. З розгону поставила тарiлку на стiл, а суп розлився на скатертину. Мама лаяла мене, але ж винна не я, а, як я зрозумiла, Інерцiя.
Свiдок У. Моя бабуся лежить у лiкарнi з пререломом ноги. Вона йшла дорогою i посковзнулася. Hоги бабусi поїхали вперед, а сама вона через Інерцiю упала й зламала ногу.
Суддя. Викликається головний свiдок захисту. Свiдок В, будь ласка.
Свiдок В. Мама нещодавно попросила мене витрусити килим. При ударi "трiпачки" вiн вiдхилився в бiк, а частинки пилу за iнерцiєю залишилася на мiсцi. Якби не iнерцiя, не почистила б я килима.
Свiдок Я. Завдяки iнерцiї велосипедисти не весь час крутять педалi. Hабравши швидкiсть, велосипедист припиняє крутити педалi і вiдпочиває. А велосипед продовжує їхати за iнерцiєю.
Свiдок М. Мiй дядько - столяр. Йому часто доводиться пiдгострювати лезо залiзка. Щоб витягнути залiзко з рубанка, вiн бере рубанок, повернувши його пiдошвою вгору i, злегка пiдтримуючи залiзко й клинчик рукою, вдаряє по торцю рубанка киянкою. Залiзко легко витягується. Допомагає дядьковi Інерцiя.
Свiдок Ф. Iнерцiя i спортсменам допомагає. Так, спортсмен штовхає ядро на дуже малiй дiлянцi шляху. А далi ядро летить за iнерцiєю.
Суддя. Слово надається прокуроровi.
Прокурор. Шановний суд! Дорогi друзi! Для чого ми тут зiбралися!.Вина пiдсудної очевидна. Я не можу зрозумiти, як людина зi здоровим глуздом, - за всiєю повагою до захисника - може захищати пiдсудну. Кожен з нас на собi вiдчував знущання пiдсудної. Це через її вину вiдбуваються страшнi зiткнення автомобiлiв, вдаряються об причали кораблi. Погляньте на неї! Їй соромно! А скiльки з її вини зареєстровано травм. I попри все є такi люди, що намагаються стверджувати про її невиннiсть.
Суддя. Слово надається адвокатовi.
Адвокат. Якщо розглянути дiї Iнерцiї з юридичного боку, то можна помiтити, що переваг в Iнерцiї бiльше, нiж недолiкiв. Усi недолiки спричиненi недостатнiм знанням законiв фiзики. Це пiдтверджується тим, що iнерцiя використовується як у побутi, так i в технiцi. Завдяки iнерцiї досвiдчений водiй економить бензин. Правда, якщо шофер необережний, а пiшохiд легковажний, та ще й до того ігнорує елементарні правила дорожнього руху, то раптово з'явившись перед автомобiлем, спричиняє аварiйну ситуацiю. Вiдомо, що автомобiль пiсля гальмування за iнерцiєю проїжджає ще чимало метрiв ( особливо пiд час ожеледицi ). У випадку, наведеному свiдком У., винна не Інерцiя, а незнання пiшоходом законiв фiзики. Людина, що спiткнулася, як правило, звинувачує iнерцiю, а не саму себе i свою необережнiсть. Якщо дорога ковзка, людинi слiд бути обережною. Можна навести безлiч прикладiв, якi свiдчать про користь Iнерцiї. Це iнерцiя допомагає встановити свiтовi рекорди при стрибких у висоту i довжину, при метаннi молота i списа. Бiльше того, я вважаю, що ми мусимо дякувати Iнерцiї, бо коли б не вона - всi планети зiйшли б зi своїх орбiт. Мiсяць упав би на Замлю, а Земля, у свою чергу, впала б на Сонце. I так сталося б з iншими планетами.
Суддя. Суд iде на нараду.
(Через деякий час.)
Секретар. Встати! Суд iде!
Суддя. Hаш суд був швидким i справедливим. Уважно вислухавши обидвi сторони, суд прийняв таке рiшення. Суд, покладається на знання фiзики, промову шановного захисту i виступи свiдкiв, вважає, що значна частина звинувачень перебiльшена i зумовлена незнанням законів фiзики. А тому суд ухвалює: з урахуванням користi позитивних дiй Iнерцiї та шкоди вiд її негативних проявiв, рекомендувати всебiчне використання позитивних проявiв дiї Iнерцiї i вести боротьбу з негативними на основi вивчення законiв iнерцiї. Щоб це успiшно робити, необхiдно старанно вивчати закони фiзики, проникати у таємницi природи i ставити їх на службу людинi. Суд прийняв рiшення засудити незнання законiв фiзики.
Засiдання суду оголошую закритим.
VI. Підсумок уроку. Оцінки.
Вправа « Літачок »
Учитель запускає паперового літачка. Поблизу кого він приземлився, той говорить одне речення-підсумок і запускає літачок далі.
VII. Домашнє завдання: у своїх зошитах намалюйте інерцію.
P. S. ( Якщо залишається час до кінця уроку, розв’язуємо експериментальну задачу на повторення).
Визначте, з якої речовини виготовлений тягарець, використовуючи прилади, які знаходяться на демонстраційному столі (мензурка з водою, терези з важками, тягарець, таблиця густин).