11 клас
Тема уроку: Силікатна кислота й силікати. Поняття про будівельні матеріали: скло, бетон, кераміку.
Навчально- освітня мета: ознайомити зі складом і властивостями силікатної кислоти і силікатів; з’ясувати сфери їх використання, істотні відмінності від інших кислот за фізичними і хімічними властивостями; ознайомити із силікатами як найважливішими будівельними матеріалами, які виробляє силікатна промисловість, схарактеризувати можливості використання цих матеріалів. Закріпити вміння розв’язувати задачі.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок, творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: тестовий контроль, навчальна лекція, повідомлення учнів.
Хід уроку
I Організаційний момент.
II Актуалізація опорних знань.
Експрес- контроль з теми “Карбон і силіцій”.
I варіант
а) графіт; б) кокс; в) активоване вугілля; г) алмаз.
2. Чим відрізняються між собою графіт і алмаз:
а) якісним складом; б) твердістю; в) електропровідністю; г) хімічною активністю.
3. Укажіть речовину, в реакції з якою вуглець виявляє відновні властивості:
а) кисень; б) кальцій; в) водень; г) кремній.
4. Укажіть формули карбідів:
а)KHCO3,б) Al4C3, в) CaCO3, г) SiC.
5. Яка маса осаду утвориться при пропусканні вуглекислого газу об’ємом 5,6 л крізь розчин кальцій гідроксиду?
II варіант
1.Чим відрізняються між собою карбон(II) оксид і карбон (IV) оксид:
а) якісним складом; б) ступенем окиснення карбону; в) валентністю атома карбону; г) відновними властивостями.
2. Із якими речовинами за певних умов реагуватиме вуглекислий газ:
а) водою; б) магнієм; в) вапняною водою; г) негашеним вапном.
3. Укажіть алотропні модифікації карбону:
а) карбін; б) кокс; в) букибол; г) деревне вугілля.
4. Укажіть формули гідрогенкарбонатів:
а) K2CO3, б) NaHCO3, в) Mg(HCO3) 2, г) CaCO3/
5. Визначте об’єм карбон(II)оксиду , необхідного для повного відновлення 9,5 кг ферум (III) оксиду.
III Мотивація навчальної діяльності.
IV Вивчення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя.
H2SIO3 – дуже слабка, нерозчинна кислота. Одержують її в один спосіб – діючи на розчин її солей кислотами.
Na2SIO3 + 2 HCl = 2NaCl + H2SiO3
Силікати- безбарвні, тугоплавкі сполуки. Нерозчинні у воді ( розчиняються лише ( Na2SiO3 і K2SiO3 ). Силікати дуже поширені у природі- польовий шпат, тальк, коштовні камені- смарагд , топаз, аквам арин, рідке скло.
Якісна реакція на силікати- дія кислот ( при цьому випадає колоїдний розчин ( H2SiO3).
Сполуки силіцію відіграють важливу роль у народному господарстві.
Кремнезем і природні силікати слугують вихідними матеріалами у виробництві скла, керамічних виробів, порцеляни й фаянсу, будівельних й в”язких матеріалів. Усі ці виробництва складають велику галузь народного господарства – силікатну промисловість. Скло одержують з білого піску. Вапняку й соди шляхом сплавлення суміші.
Приблизний склад: Na2CaSi6O14 або Na2O *CaO* 6SiO2. Уразі заміни Na2SiO3 на K2SiO3 одержують тугоплавке скло для хімічного посуду. Якщо замінити
CaO на PbO , а Na2O на K2O одержують штучний кришталь. Цемент одержують прожарюванням суміші глини, вапняку. Після виділення вуглекислого газу залишається цемент- Al2O3 * 2SiO2*CaO. Бетон – цемент + наповнювач ( пісок або щебінь ).
1 група- кремнезем, кварц- поширення у природі та фізичні властивості.
2 група – силікатна кислота та силікати.
3 група – скло – види скла , властивості, склад та способи одержання.
4 група- кераміка- цегла. Черепиця. Вогнетривкі матеріали. Гончарний посуд. Гончарні труби, кахлі ( груба кераміка) . порцеляна і фаянс ( тонка кераміка ).
5 група – цемент – історія використання , одержання.
V Підсумки уроку.
VI Завдання додому: $ 29, вправи № 235, 239.