Силікати. Силікатна промисловість.

Про матеріал
Ознайомити з особливостями силікатної кислоти і на її основі із найважливішою галуззю- силікатною промисловістю. Можна рекомендувати для вчителів та учнів.
Перегляд файлу

                                11 клас

Тема уроку: Силікатна кислота й силікати. Поняття про будівельні матеріали: скло, бетон, кераміку.

Навчально- освітня мета: ознайомити зі складом і властивостями силікатної кислоти і силікатів; з’ясувати сфери їх використання, істотні відмінності від інших кислот за фізичними і хімічними властивостями; ознайомити із силікатами як найважливішими будівельними матеріалами, які виробляє силікатна промисловість, схарактеризувати можливості використання цих матеріалів. Закріпити вміння розв’язувати задачі.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок, творчого  застосування їх на практиці.

Форми роботи: тестовий контроль, навчальна лекція, повідомлення учнів.

                               Хід уроку

I Організаційний момент.

II Актуалізація опорних знань.

Експрес- контроль з теми “Карбон і силіцій”.

I варіант

  1. Укажіть алотропні модифікації карбону:

а) графіт; б) кокс; в) активоване вугілля; г) алмаз.

      2. Чим відрізняються між собою графіт і алмаз:

           а) якісним складом; б) твердістю; в) електропровідністю; г) хімічною активністю.

     3. Укажіть речовину,  в реакції з якою вуглець виявляє відновні властивості:

          а) кисень; б) кальцій; в) водень; г) кремній.

     4. Укажіть формули карбідів:

         а)KHCO3,б) Al4C3, в) CaCO3, г) SiC.

     5. Яка маса осаду утвориться при пропусканні вуглекислого газу об’ємом 5,6 л крізь розчин кальцій гідроксиду?

    II варіант

            1.Чим відрізняються між собою карбон(II) оксид і карбон (IV) оксид:

           а) якісним складом; б) ступенем окиснення карбону; в) валентністю атома карбону; г) відновними властивостями.

            2. Із якими речовинами за певних умов реагуватиме вуглекислий газ:

            а) водою; б) магнієм; в) вапняною водою; г) негашеним вапном.

           3. Укажіть алотропні модифікації карбону:

            а) карбін; б) кокс; в) букибол; г) деревне вугілля.

           4. Укажіть формули гідрогенкарбонатів:

            а) K2CO3, б) NaHCO3, в) Mg(HCO3) 2, г) CaCO3/

           5. Визначте об’єм  карбон(II)оксиду , необхідного для повного відновлення 9,5 кг ферум (III) оксиду.

III Мотивація навчальної діяльності.

  • Які будівельні матеріали ви знаєте?

IV Вивчення нового матеріалу.

  1. Силікатна кислота і силікати.

Вступне слово вчителя.

H2SIO3 – дуже слабка, нерозчинна кислота. Одержують її в один спосіб – діючи на розчин її солей кислотами.

Na2SIO3 + 2 HCl =  2NaCl + H2SiO3

Силікати- безбарвні, тугоплавкі сполуки. Нерозчинні у воді ( розчиняються лише ( Na2SiO3 і K2SiO3 ). Силікати дуже поширені у природі- польовий шпат, тальк, коштовні камені- смарагд , топаз, аквам арин, рідке скло.

Якісна реакція на силікати- дія кислот ( при цьому випадає колоїдний розчин ( H2SiO3).

Сполуки силіцію відіграють важливу роль у народному господарстві.

 Кремнезем і природні силікати слугують вихідними матеріалами у виробництві скла, керамічних виробів, порцеляни й фаянсу, будівельних й в”язких матеріалів. Усі ці виробництва складають велику галузь народного господарства – силікатну промисловість. Скло одержують з білого піску. Вапняку й соди шляхом сплавлення суміші.

Приблизний склад: Na2CaSi6O14 або Na2O *CaO* 6SiO2. Уразі заміни Na2SiO3 на K2SiO3 одержують тугоплавке скло для хімічного посуду. Якщо замінити

CaO на PbO  , а Na2O на K2O одержують штучний кришталь. Цемент одержують прожарюванням суміші глини, вапняку. Після виділення вуглекислого газу залишається цемент- Al2O3 * 2SiO2*CaO. Бетон – цемент + наповнювач ( пісок або щебінь ).

  1. Повідомлення учнів про силікати й будівельні матеріали.

1 група- кремнезем, кварц- поширення у природі та фізичні властивості.

2 група – силікатна кислота та силікати.

3 група – скло – види скла , властивості, склад та способи одержання.

4 група- кераміка- цегла. Черепиця. Вогнетривкі матеріали. Гончарний посуд. Гончарні труби, кахлі ( груба кераміка) . порцеляна і фаянс ( тонка кераміка ).

5 група – цемент – історія використання , одержання.

     V Підсумки уроку.

     VI Завдання додому: $ 29, вправи № 235, 239.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку