«Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас»
Тематично-календарне планування складене на основі: Адаптованої навчальної програми для учнів з ООП.
Модельної навчальної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795
Тематично-календарне планування складене відповідно до підручника:
Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я.) «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» Київ, Видавничий дім «Оріон», 2022
(35 год., 1 год. на тиждень)
І семестр – 15 год. (1 година на тиждень)
ІІ семестр – 20 год. (1 година на тиждень)
Практичні: 3
Тематичні: 3
«Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас»
Тематично-календарне планування складене на основі: Адаптованої навчальної програми для учнів з ООП.
Модельної навчальної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795
Тематично-календарне планування складене відповідно до підручника:
Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я.) «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» Київ, Видавничий дім «Оріон», 2022
(35 год., 1 год. на тиждень)
І семестр – 15 год. (1 година на тиждень)
ІІ семестр – 20 год. (1 година на тиждень)
Практичні: 3
Тематичні: 3
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Види навчальної діяльності |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
1. |
ВСТУП. Що вивчає наука «Історія»
|
|
Робота з текстом підручника. |
Знання: • що вивчає предмет «Історія» у школі. Уміння: • уміє користуватися засобами, за допомогою яких вивчається історія у школі. • Розрізняє засоби пізнання історії; Ставлення: • розуміє значення вивчення історії для розвитку особистості як активного члена суспільства |
|
РОЗДІЛ I. НАУКИ, ЩО ВИВЧАЮТЬ МИНУЛЕ |
|||||
2. |
Історія як наука про розвиток людства |
|
Створення творчого проєкту «Історія моєї родини» |
Знання: • понять «історія», «археологія», «археологічна культура», «етнографія», «фольклор», «історичне джерело», «допоміжні історичні дисципліни»; • назв і предметів вивчення допоміжних історичних дисциплін; • розуміє значення історії та допоміжних історичних дисциплін для вивчення та розуміння минулого; • способи нагромадження та пошуку інформації на історичну тематику; • час існування та характерні риси найвідоміших археологічних пам’яток світу та України. Уміння: • розрізняє історичний факт, час, простір, історичні події та явища, наводить відповідні приклади; • з допомогою вчителя виявляє, розрізняє причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів; • розрізняє історичні джерела за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо); • розуміє різницю між археологічною пам’яткою, культурним шаром та археологічною культурою; • наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо; • за допомогою вчителя використовує пошукові системи та добирає інформацію/інформаційні джерела на історичну тематику за заданими критеріями; • за допомогою пам’ятки здійснює простий аналіз історичного джерела; називає характерні риси / ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела; • за наданим алгоритмом аналізує медіатекст історичного змісту; • пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах, дізнається значення незнайомих слів за допомогою словників, пошукових систем; • за допомогою пам’ятки формулює закриті та відкриті запитання щодо достовірності інформації з різних джерел Ставлення: • усвідомлює себе частиною родини, народу, громадянства держави, людської спільноти в цілому; • виявляє повагу й любов до історії рідного села, міста – своєї Малої Батьківщини; • усвідомлює важливість вивчення історії України як невід’ємної важливої складової всесвітньої історії. • має потребу в неупередженому аналізі джерел історичної інформації. |
|
3. |
Джерела історичної інформації |
|
Робота в групах. |
||
4. |
Науки-помічниці історії |
|
Робота в групах. |
||
5. |
Археологічні скарби минулого |
|
|
||
6. |
Писемні пам’ятки, фольклор і сучасні візуальні джерела про історію |
|
Самооцінювання |
||
7. |
Урок узагальнення «Науки, що вивчають минуле». Урок контролю знань. |
|
Написання тестів |
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ІСТОРИЧНИЙ ЧАС І ПРОСТІР |
|||||
8 |
Час в уявленнях людини протягом історії |
|
Формулювання запитань до тексту |
Знання: • знає одиниці вимірювання часу, поняття «хронологія», «історичний час», «рік», «століття», «тисячоліття», «ера», «календар», «літочислення», «історична карта», «атлас», «легенда карти»; • знає хронологічні межі та характерні ознаки історичних періодів розвитку людства; історичних періодів історії України; • усталені символи умовних позначень на історичній карті. Уміння: • розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах; • установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; • за визначеним вчителем алгоритмом розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну та синхронізовану хронологічну таблиці; • виокремлює основні елементи карти, сталі та змінні об’єкти карти та пояснює їх значення; • співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); • визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; • позначає розміщення об’єктів на контурній карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; • показує на історичній карті/ позначає на контурній карті території розселення українців у світі упродовж історії. Ставлення: • розуміє суть тяглості історичного процесу; • усвідомлює важливість правильного визначення історичного часу для розуміння логіки історичних процесів; • розуміє, що історія українського народу, України є невід’ємною складовою світового історичного процесу |
|
9 |
Розвиток систем літочислення |
|
Створення хронологічних задач |
||
10 |
Способи упорядкування історичного часу |
|
Робота в групах. |
||
11 |
Практичне заняття. Лічба часу в історії |
|
Робота в групах. |
||
2 |
Як пов’язані історія і простір |
|
Робота з навчальним відео «Як вишивалась карта України» |
||
13 |
Українські землі на картах упродовж історії. Правила роботи з контурною картою |
|
Опрацювання пам’ятки роботи з контурною картою |
||
14 |
Урок узагальнення «Історичний час і простір» Урок контролю знань. |
|
Виконання тесту |
||
РОЗДІЛ ІІІ. ІСТОРИЧНА НАУКА ТА ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ |
|
||||
15 |
Як народжувалась історична наука |
|
Робота з текстом підручника |
Знання: • зміст понять «історична пам’ять», «міф»; • імена видатних вчених-істориків світу та України від давнини до сучасності; • провідні музеї та архіви світу і України історичного профілю.
Уміння: • пояснює різницю між музеєм та архівом; • розрізняє за видами й характеризує за простим алгоритмом історичні пам’ятки і пам’ятники; • використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема медіатексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження; • з допомогою вчителя застосовує критерії визначення достовірності інформації та розпізнає прості прояви маніпулювання історичною інформацією на конкретних прикладах Ставлення: • усвідомлює суспільну значущість збереження історичної спадщини для успішного розвитку України; • розуміє суспільну значущість об’єктивних і неупереджених історичних досліджень; • пишається історичною спадщиною України та рідного краю; турбується та доглядає за історичними пам’ятками та пам’ятниками в рідному краї
|
|
16 |
Науковий період розвитку історичних досліджень |
|
Формулювання запитань до тексту |
||
17 |
Хто започаткував наукові дослідження історії України |
|
|
||
18 |
Міфи в історії |
|
Опрацювання документів. |
||
19 |
Історична пам’ять. Формування історичної пам’яті. Культура пам’яті |
|
Підготувати віртуальну екскурсію Українським інститутом національної пам’яті |
||
20 |
Практичне заняття. Історія України в пам’ятках і пам’ятниках. Пам’ятки історії рідного краю. |
|
Дискусія «Чи припустимо руйнувати пам’ятники?» |
||
21 |
Урок узагальнення. «Історична наука та історична пам’ять» Урок контролю знань. |
|
Виконання тесту |
||
РОЗДІЛ IV. РОЗВИТОК ЛЮДСТВА УПРОДОВЖ ІСТОРІЇ |
|||||
22 |
Поява і розселення людини на Землі |
|
Самооцінювання |
Знання: • розуміє зміст понять «народ», «етнос», «нація», «раса», «табу», «мораль», «цінності», «закон», «держава», «демократія», «республіка», «монархія», «деспотія», «релігія», «міфологія», «атеїзм»; • час появи людини на Землі та на українських теренах; • хронологічні рамки та характерні ознаки історичних періодів всесвітньої історії та історії України; • сучасні стандарти прав людини; документи, що їх визначають; • способи захисту прав людини в сучасному світі Уміння: • за допомогою навчальної пам’ятки формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей; • співвідносить за найпростішими ознаками документи, артефакти (музейні об’єкти) й ілюстративний матеріал з історичним періодом; • за алгоритмами виконує навчальні завдання, що передбачають оперування навичками локалізації історичних подій та явищ у часі й просторі; • наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; • формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду; • розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними; • описує життя і побут народів, що населяють Україну; • обґрунтовує важливість поваги прав людини всіма людьми та необхідності захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; • аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися Ставлення: • відчуває гордість за славетні сторінки історії України, видатних історичних діячів українського й інших народів, що проживають на теренах України; • усвідомлює необхідність відповідального господарювання та споживання; пропонує конкретні механізми і діє для збереження навколишнього середовища; • поводиться з повагою до прав інших осіб; налагоджує конструктивну взаємодію з іншими людьми; • визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав |
|
23 |
Що пам’ятає древній сфінкс |
|
Перегляд навчального відео «Скіфська пектораль» |
||
24 |
Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу |
|
Дослідження історичного джерела |
||
25 |
Новий час: відкриття Америки, революції, передові ідеї й не тільки |
|
Самооцінювання |
||
26 |
Новітня історія: події, постаті. Портрет сучасної епохи |
|
Самооцінювання |
||
27 |
Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи |
|
Робота в групі |
||
28 |
Як люди взаємодіяли у спільнотах протягом історії |
|
Розгадування онлайн кросворду |
||
29 |
Які правила взаємодії існують у суспільстві |
|
Виконання онлайн вправи за QR-кодом. |
||
30 |
Практичне заняття. Історія людини і родини - частина історії України |
|
Розгадування кросворду. |
||
31 |
Народи, які живуть на теренах України |
|
Створення хмаринки слів на гаджеті або папері |
||
32 |
Міфологія та релігія. Наукове бачення світу |
|
Виконання онлайн вправи за QR-кодом |
||
33 |
Наукові знання і художня культура людства |
|
Складання запитань до тексту підручника |
||
34 |
Урок узагальнення «Розвиток людства упродовж історії» Урок контролю знань. |
|
Виконання тесту |
||
35 |
Узагальнення з курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти» |
|
|
Уміння: • обґрунтовує значення вивчення курсу історії в школі; Ставлення: • розуміє значення вивчення історії для розвитку особистості як активного члена суспільства; • усвідомлює значущість вивчення історії для подальшого поступу людства
|
|