Система гідравлічної потужності вертольота Мі-8

Про матеріал
Вид заняття: лекція Тема: Система гідравлічної потужності вертольота Мі-8 Для викладачів спеціальності 272 "Авіаційний транспорт" ОПП "Технічне обслуговування ПС і двигунів"
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ 

Відокремлений структурний підрозділ Національного авіаційного університету Слов'янський коледж Національного авіаційного університету

(ВСП НАУ СК НАУ)

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

відкритого заняття "Гідравлічна система вертольота Мі-8"

з дисципліни Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден спеціальність 5.07010301 Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слов'янськ, 2015

 

Методична розробка відкритого заняття з дисципліни Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден. Підготував Резнік А.В. - викладач другої кваліфікаційної категорії Відокремленого структурного підрозділу Національного авіаційного університету Слов'янського коледжу Національного авіаційного університету - 2015р.

 

 

 

 

 

 

Викладено методику проведення лекції із застосуванням мультимедійної спеціалізованої анімації, спрямованої на набуття студентами теоретичних знань та якісного засвоєння навчального матеріалу з теми "Гідравлічна система вертольота Мі-8".

 

 

 

 

 

Для викладачів ц/к "Конструкція і технічне обслуговування повітряних суден" вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент:

Бажан В.І. - голова циклової комісії "ПН та ЕФК", викладач вищої кваліфікаційної категорії Відокремленого структурного підрозділу Національного авіаційного університету Слов'янський коледж Національного авіаційного університету,.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії Конструкції та технічного обслуговування повітряних суден (протокол № від .. ______  201 ____ р.)

 

 

ЗМІСТ

Передмова План заняття Хід заняття

1.       Організаційний момент

2.       Ознайомлення студентів із темою заняття 

3.       Мотивація навчання

4.       Актуалізація опорних знань

5.       Коментар відповідей та робіт студентів

6.       Викладення та вивчення нового матеріалу

7.       Запис плану лекції

7.1                       Загальні відомості про гідравлічну систему

7.2                       Принципова схема, робота основної та дублюючої гідравлічних систем 

7.3                       Призначення, будова та розміщення агрегатів гідравлічної системи на гідропанелі.

7.4                       Призначення, будова та розміщення насосів НШ-39М і автоматів розвантаження ГА-77.

8.       Закріплення знань студентів проводиться в усній формі

9.       Коментар роботи студентів

10.   Підсумок заняття

11.   Домашнє завдання 

Висновок

ПЕРЕДМОВА

 

Темою методичної розробки відкритого заняття обрано "Гідравлічна система вертольота Мі-8". Вибір даної теми обумовлений тим, що відповідно до освітньо-кваліфікаційної характеристики молодшого спеціаліста спеціальності 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів" Галузевого стандарту вищої освіти України (Київ, 2009) у своєму складі (додаток Б) має виробничі функції, якими повинен володіти майбутній спеціаліст. їх складають типові задачі (1.ПФ.Д.01, 2.ПФ.Д.01, З.ПФ.Д.01), однією з виробничих функцій передбачена технологічна функція (ПФ.С.02), що спрямована на формування вмінь фахівця проводити аналіз технічного стану гідравлічної системи, агрегатів системи та їх технічне обслуговування (ПФ.С.02.ПП.О.11; ПФ.С.02.ПП.О.12), базуючись при цьому на настановах нормативно-технічної документації, положеннях, інструкціях, стандартних угодах ІАТА та ІКАО, дотримуючись вимог охорони праці та правил техніки безпеки (ПФ.С.04.ПП.О.19).

Методична мета заняття полягає в удосконаленні методики проведення лекції із застосуванням інтерактивних методів навчання, міжпредметних зв'язків, технічних засобів навчання, наочності.

Навчальна мета лекції полягає у формуванні у студентів загально-професійних компетенцій щодо призначення, принципової схеми та агрегатів гідравлічної системи вертольоту.

Виховна мета спрямована на виховання у студентів свідомого ставлення до навчання, дисциплінованості, відповідальності, ініціативності, уважності при технічному обслуговуванні фільтрів гідросистем.

Розвивальна мета полягає в розвитку у студентів аналітичного та творчого мислення під час аналізу роботи системи при експлуатації АТ.

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

" __" __________ 2015р.

(дата заняття)

Група: 1М13

Спеціальність: 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів"

Тема заняття: Гідравлічна система вертольота Мі-8.

Мета заняття:

Методична - удосконалення методики інтерактивної форми проведення лекції із застосуванням ТЗН і мультимедійної спеціалізованої анімації.

Навчальна - сформувати у студентів загально-професійні компетенції щодо гідравлічної системи. Принципова схема, призначення, проведення робіт з ТО агрегатів гідравлічної системи.

Виховна - виховувати наполегливість у досягненні поставленої мети, відповідальності за якісне виконання технологічних операцій згідно з нормативними документами щодо обслуговування авіаційної техніки.

Розвивальна - розвиток синтезуючого мислення, вміння творчо підходити до вирішення нестандартних ситуацій.

Вид заняття: лекція

Вид лекції: тематична лекція

Форма проведення заняття: розповідь з елементами бесіди Міжпредметні зв'язки:

Забезпечувальні

  вступ до спеціальності

  конструкція авіаційної техніки, • експлуатація авіаційної техніки,

  гідравліка та ГПП АТ.

Забезпечувані

"Основи технічної діагностики", "Гвинт".

Методичне забезпечення:

Плакати: "Гідравлічна система вертольота Мі-8", "Агрегати гідравлічної системи".

Програмована мультимедійна анімація "Схема гідравлічної системи".

 

Література:

Обов'язкова:

1.                       Вертоліт Мі-8. Інструкція з технічної експлуатації. Книга 1. Планер і силова установка. Воєніздат 1980р.

2.                       Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 1. Підготовка до польотів. Машинобудування 1975р.

3.                       Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 2. Регламентні роботи. Машинобудування 1975р.

4.                       Авіаційний турбогвинтовий двигун ТВ2-117А і редуктор ВР-8А. Технічний опис. Машинобудування 1977р.

5.                       Основи конструкції вертольотів. Під редакцією О.М. Глаголєва. Воєніздат

1972 р.

 

Додаткова:

1.http://cnit.ssau.ru/vertolet/mi8/index.htm . Навчальний посібник з дисципліни "Конструкція і ТО ПС" (вертоліт Мі-8).

Технічні засоби навчання:

Комп'ютер, мультимедійний проєктор.

Хід заняття

1.        Організаційний момент    2 хв.

1.1                        Привітання студентів

Викладач приймає рапорт чергового, вітається зі студентами

1.2                        Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів

Викладач перевіряє наявність студентів, заповнює класний журнал

2.        Ознайомлення студентів із темою заняття  Тема: Гідравлічна система вертольота Мі-8.

3.        Мотивація навчання         2хв.

Основна діяльність майбутніх молодших спеціалістів з технічного обслуговування авіаційної техніки спрямована на організацію та забезпечення своєчасної та якісної підготовки повітряного судна до експлуатації. У підготовку авіаційної техніки до вильоту входять роботи з перевірки герметичності трубопроводів гідравлічної системи, роботи системи стравлювання тиску та заправки гідравлічної системи робочою рідиною. Тому знання з розміщення елементів гідравлічної системи на гелікоптері (гідравлічна панель, заливна горловина гідравлічного бака, гідравлічні крани, дозатори, підсилювачі...) і системи подачі робочої рідини є професійними для майбутніх авіаційних фахівців.

4.        Актуалізація опорних знань      4 хв.

Проводиться в усній формі на початку заняття та по ходу викладання матеріалу лекції.

4.1                        Для    чого   призначена Гідравлічна          система       повітряного   судна?

Правильна відповідь:

Гідравлічна система призначена для зберігання необхідної кількості робочої рідини на повітряному судні і забезпечення роботи системи управління вертольотом на різних режимах.

4.2                        Яка рідина використовується в гідравлічній системі вертольота Мі-8?

Правильна відповідь:

Мастило АМГ-10.

4.3                        Які фільтри встановлюють у лінії живлення споживачів гідравлічної системи?

Правильна відповідь:

Фільтри тонкого очищення.

4.4                        Які насоси використовуються для подачі гідравлічної рідини та створення тиску в системі?

Правильна відповідь:

Шестеричасті.

4.5                        Яке призначення мають гідравлічні акумулятори?

Правильна відповідь:

Гідравлічні акумулятори призначені для перешкоджання пульсації тиску в системі, і відновлення витрати рідини в системі в момент включення в роботу всіх споживачів відразу.

 

5.        Коментар відповідей та робіт студентів       2хв.

Викладач визначає рівень засвоєння курсантами матеріалу попередньої лекції. Відзначає прізвища студентів, які брали активну участь у відповідях, дає рекомендації щодо відвідування консультацій тим, хто показав слабкі знання.

6.        Викладення та вивчення нового матеріалу          66 хв.

 

7.        Запис плану лекції

7.5         Загальні відомості про гідравлічну систему

7.6         Принципова схема, робота основної та дублюючої гідравлічних систем 

7.7         Призначення, будова та розміщення агрегатів гідравлічної системи на гідропанелі.

7.8         Призначення, будова та розміщення насосів НШ-39М і автоматів розвантаження ГА-77.

 

Далі теоретичний матеріал лекції викладається російською мовою, оскільки вона є міжнародною мовою в межах вимог Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та Міжнародної авіатранспортної асоціації (ІАТА), авіаційний персонал повинен вільно володіти термінологією, що стосується технічного обслуговування засобів механізації та автоматизації в аеропортах.

 

7.1                        Загальні відомості про гідравлічну систему.

image 

Гідравлічна система призначена для живлення робочою рідиною гідропідсилювачів, гідроциліндра розстопорювання фрикціона ручки ШАГ-ГАЗ і циліндра гідроупору. 

Для забезпечення високої надійності та безпеки польотів на гелікоптері є основна і дублювальна системи. Основна система забезпечує живлення всіх гідроагрегатів, а дублювальна - живлення тільки гідропідсилювачів у разі відмови основної гідросистеми. 

Перехід на живлення гідропідсилювачів від дублюючої системи здійснюється автоматично під час зниження тиску в основній системі до (3±0,5) МПа [(30±5) кгс/см2]. Під час підвищення тиску в основній гідросистемі до (3,5 ± 0,5) МПа [(35 ± 5) кг/см2] лінія нагнітача від насоса дублюючої системи з'єднується з лінією зливу в бак, причому насос працює без навантаження в режимі холостого ходу. 

Насоси НШ-39М основної та дублювальної систем встановлено на приводах головного редуктора вертольота, що забезпечує роботу гідросистеми в разі відмови двигунів і переходу вертольота на режим самообертання несучого гвинта. Подавання рідини до насосів обох систем здійснюється з одного бака, розділеного герметичною перегородкою на дві порожнини, чим забезпечується роздільне живлення насосів основної та дублювальної систем. 

Підтримка робочого тиску рідини в гідросистемі в діапазоні від (4,5±0,3) МПа

[(45±3) кгс/см2] до ( image ) МПа [ image кгс/см2] забезпечується автоматами розвантаження насосів ГА-77В. 

Гідропідсилювачі КАУ-ЗОБ і РА-60Б під час роботи в ручному режимі можуть живитися як від основної, так і від дублювальної систем, а під час роботи в комбінованому режимі - тільки від основної системи. Увімкнення і вимкнення гідропідсилювачів здійснюється електромагнітними кранами ГА-74М/5 керованими з кабіни екіпажу. 

Контроль за роботою основної дублюючої систем забезпечується двома манометрами ДІМ-100К і сигналізаторами тиску МСТ-35А в основній системі і МСТ-25А в дублюючій. У магістралі агрегатів, розташованих на значній відстані від джерел живлення гідросистеми встановлено дозатори, які запобігають витіканню робочої рідини в разі пошкодження трубопроводів. 

Для перевірки роботи гідросистеми за непрацюючої силової установки на лівому борту фюзеляжу між шпангоутами № 12 і 13 встановлено; бортову панель із клапанами для під з'єднання шлангів наземної гідроустановки до основної та дублюючої систем. 

Усі агрегати основної та дублювальної систем, за винятком насосів НШ-39М, гідропідсилювачів КАУ-ЗОБ, РА-60Б, гідроциліндра фрикціона ручки ШАГ-ГАЗ, циліндра гідроупору, змонтовано на панелі гідроагрегатів, встановленій у кінцевому відсіку капотів безпосередньо поруч із насосами і гідропідсилювачами. Це значно скорочує довжину трубопроводів і забезпечує зручність та швидкий монтаж і демонтаж агрегатів гідросистеми. Агрегати гідросистеми з'єднані між собою трубопроводами та гнучкими шлангами за допомогою арматури. 

image 

 

Крім цього, до гідросистеми входять комбіновані гідропідсилювачі РА-60Б і

КАУ-30Б.

 

7.2. Принципова схема, робота основної та дублюючої систем

З бака 1 трубопроводом самопливом рідина підводиться до гідравлічного насоса НШ-39М, який нагнітає її в систему. Від насоса 2 рідина під тиском через зворотний клапан 3 і фільтр 4 тонкого очищення надходить до автомата 5 розвантаження насоса ГА-77В. Зворотний клапан 3 перешкоджає перетіканню рідини в бак гідросистеми під час випробування її від наземної гідравлічної установки. З автомата 5 розвантаження насоса рідина одночасно надходить до гідроакумуляторів 9 і електромагнітних кранів 11 ГА-74М/5 і 13 ГА-192Т. 

Гідроакумулятори усувають пульсації тиску рідини в системі, що значно підвищує надійність роботи гідроагрегатів. 

image 

(пояснення матеріалу проводиться за допомогою демонстрації спеціалізованої анімації роботи розглянутої системи)

 

Від гідроакумуляторів рідина подається до датчика 7 манометра ДІМ-ЮОК на замір тиску і до командного золотника автомата розвантаження насоса. Під час увімкнення електромагнітного крана ГА-74М/5 основної гідросистеми рідина трубопроводами підводиться до фільтра 17 тонкого очищення, де очищається від механічних домішок і подається до колектора 27 живлення гідропідсилювачів і до електромагнітного крана 18 (ГА-192Т) керування гідроупором 20. 

image 

Одночасно від електромагнітного крана 11 рідину подають до клапана 31 (ГА-59/1) увімкнення дублювальної системи, сигналізатора тиску 12 (МСТ-35) та електромагнітних кранів 14 (ГА-192Т). У разі досягнення тиску рідини (3,5±0,16) МПа [(35±1,6) кгс/см2 ] сигналізатор спрацьовує, і спалахує табло ОСНОВНА ГІДРОСИСТЕМА УВІМКНУТА. Під час увімкнення відповідних каналів автопілота електромагнітні крани 14 спрацьовують і подають рідину на перемикання гідропідсилювачів на комбінований режим роботи. Злив рідини зі зливних порожнин гідропідсилювачів здійснюється в бак 1 через трубопроводи і зливний колектор 24, а з інших агрегатів через трубопровід 33.

Електромагнітний кран 13 призначений для керування фрикціоном 16 ручки ШАГ - ГАЗ. Під час натискання кнопки, розташованої на ручці ШАГ-ГАЗ, кран вмикається, і рідину через дозатор 15 подають у циліндр на розстопорювання фрикціона ручки ШАГ-ГАЗ. 

Електромагнітний кран 18 забезпечує подачу рідини в циліндр гідроупору 20, встановленого в системі поздовжнього керування вертольотом, Увімкнення крана здійснюється кінцевими вимикачами, які встановлені на штоках амортизаторів камер низького тиску основних стійок шасі. За повністю обтиснутих штоків камер низького тиску мікровимикачі подають живлення на електромагнітний кран для його відкриття, і рідина через дозатор 19 подається в циліндр гідроупору.

При зменшенні витрати рідини і підвищенні тиску в основній гідросистемі вище (image ) МПа [image кгс/см2 ] автомат розвантаження ГА-77В спрацьовує, магістраль подачі рідини від насоса 2 сполучається з магістраллю 6 зливу рідини в бак 1, і насос працює в режимі холостого ходу. При зниженні тиску в системі до (4,5±0,3) МПа [(45±3) кгс/см2 ] автомат розвантаження знову переводить гідронасос на робочий режим. 

Дублювальна система в принципі є повторенням основної гідросистеми, за винятком того, що під час її роботи не передбачено перемикання гідропідсилювачів на комбіноване керування від автопілота і не подають живлення в гідроциліндр розстопорювання фрикціона 16 ручки ШАГ-ГАЗ та циліндр 20 гідроупору. За нормальної роботи основної гідросистеми насос дублювальної системи працює в режимі холостого ходу на злив у бак. У цьому разі керуючим агрегатом є автоматичний клапан 31, який під дією сигнального тиску з основної системи перемикається, сполучивши магістраль нагнітання від насоса дублювальної системи з магістраллю 33 зливу рідини в бак.

При цьому рідина циркулює замкненою магістраллю: бак 1, насос 2, фільтр 4 тонкого очищення, автомат 5 розвантаження насоса, клапан 31 (ГА-59/1) увімкнення дублювальної системи, бак 7. У разі падіння тиску в основній системі нижче (3±0,5) МПа [(30±5) кгс/см2 ] клапаном 31 автоматично вмикається в роботу дублювальна система, оскільки останній роз'єднує магістраль нагнітання від насоса дублювальної системи з магістраллю зливу рідини в бак, і насос із холостого режиму переходить на робочий. Рідина з бака надходить до насоса 2, від якого під тиском через зворотний клапан 3, фільтр 4 тонкого очищення подається в автомат 5 розвантаження насоса. Від автомата розвантаження рідина надходить до гідроакумулятора 9, клапана 31 і електромагнітного крана 11. Від гідроакумулятора рідина подається до датчика 7 манометра ДІМ-100К і до командного золотника автомата 5 розвантаження насоса дублюючої системи.

Від крана 11 рідина паралельно подається через фільтр тонкого очищення 13 і колектор 26 до гідропідсилювачів і окремо до сигналізатора тиску 36 (МСТ-25А). При досягненні в дублюючій системі тиску вище (2,5±0,16) МПа [(25±1,6) кгс/см2 ] сигналізатор замикає електроланцюг електромагнітного реле, яке спрацьовує і вимикає кран ГА-74М/5 основної гідросистеми. При цьому тиск в основній системі падає, гасне світлове табло ОСНОВНА ГІДРОСИСТЕМА УВІМКНУТА і спалахує табло ДУБЛЮЮЧА ГІДРОСИСТЕМА УВІМКНУТА.

 

7.3. Призначення, будова та розміщення агрегатів гідравлічної системи на гідропанелі.

image 

Панель гідроагрегатів являє собою кронштейн клепаної конструкції, виконаний з листового дюралюмінію і підкріплений кутниковими профілями. На кронштейні є чотири вузли для кріплення його до фюзеляжу і сідла для кріплення гідробака і гідроакумуляторів. Панель із гідроагрегатами збирають на стенді, як окремий блок, і в зібраному вигляді встановлюють на вертоліт.

image 

Гідробак - зварна конструкція, виконаний з листового алюмінієвого сплаву АМцМ, складається з двох днищ 1, обичайки 2 із зигами для стрічок кріплення, перегородки та арматури для кріплення трубопроводів.

image 

Бак внутрішньою перегородкою 8 розділений на два відсіки, з яких роздільно подають рідину до насосів основної та дублювальної систем. Через заливну горловину 6 відсіки бака сполучаються між собою з метою запобігання переповненню одного з відсіків під час роботи системи. У заливній горловині встановлено сітчастий фільтр і пробку з мірною лінійкою для контролю за кількістю рідини в баку. Пробка в закритому положенні затягується траверсою. Зверху на заливну горловину встановлено кришку 7. На днищах бака встановлені мірні скельця для візуального контролю за рівнем рідини в баку.  У верхній частині обичайки є штуцери 3 і 10 для приєднання трубопроводів зливу рідини від автоматів розвантаження насосів. Під цими штуцерами в баку встановлено трубки з великим числом отворів малого діаметра для усунення піноутворення під час роботи насосів у режимі холостого ходу. 

Фільтри призначені для очищення рідини від твердих завислих частинок. Механічні частинки, потрапляючи в робочу рідину, сприяють розриву масляної плівки, погіршуючи режим змащування, а також можуть спричинити заклинювання золотникових пар гідроагрегатів, закупорювання дросельних щілин та інших каналів малого перерізу. У кожній гідросистемі встановлено два фільтри: фільтр тонкого очищення 8Д2. 966.017-2, що забезпечує чистоту фільтрації до 16 мкм, і фільтр тонкого очищення ФГ-11СН, що забезпечує чистоту фільтрації до 12 мкм.

Фільтр 8Д2.966.017-2 складається з корпусу 3, склянки 1, фільтрувального елемента 2, перепускного 6 і перекривного 10 клапанів. 

Корпус 3 фільтра відлитий з алюмінієвого сплаву, має два різьбові отвори, в які вкручені штуцери, що підводить і відводить. У центральній розточці корпусу вмонтовано перекривний пристрій, що складається з перепускного клапана 6 з пружиною 5, перекривного клапана 10 з пружиною 8 і сідла 9. 

image 

Стакан 1 виготовлений з алюмінієвого сплаву з різьбленням на його циліндричній зовнішній частині для з'єднання з корпусом 3 фільтра і канавкою під гумове кільце ущільнювача 4. Фільтрувальний елемент 2 являє собою циліндричний сталевий каркас, на який зовні напаяні внутрішня каркасна і зовнішня фільтрувальна гофровані сітки. Торці каркаса разом із сітками закладені у втулки, якими він центрується під час установлення в склянці 1 і корпусі 3. Верхня втулка має буртик, на який спирається клапан 6. Робоча рідина через штуцер входу і кільцевий зазор, утворений клапаном 6 і сідлом 9, надходить у склянку 1. Пройшовши через фільтрувальний елемент, очищена рідина через кільцевий зазор, утворений клапанами 6 і 10, надходить до штуцера виходу. 

Фільтр тонкого очищення ФГ-11СН складається з литого корпусу 1, склянки 2, фільтрувального елемента 3 і штуцерів 8 входу і виходу. 

Фільтрувальний елемент 3 являє собою циліндричний сталевий каркас 6, на який зовні припаяно внутрішню гофровану каркасну нікелеву сітку і зовнішню гофровану сітку фільтрувального саржевого плетіння. Торці каркаса разом із сітками закладені у втулки 4, якими його встановлюють у розточуваннях склянки 2 і корпусу 1. 

image 

Гідроакумулятори призначені для усунення пульсації тиску рідини в гідросистемі, забезпечення чіткої роботи автомата розвантаження насоса і заповнення підвищеної витрати рідини в початковий момент роботи гідропідсилювачів. 

image 

Гідроакумулятор (мал._9.7.) об'ємом 2,3 л зварено з двох напівсферичних обичайок, відштампованих 13 листової хромансилієвої сталі. Верхня обичайка 5 має зріз, до якого приварена горловина 4 з буртиком і зовнішнім різьбленням під гайку 2 кріплення кришки 3. 

Електромагнітний кран ГА-74М/5 призначений для увімкнення або вимкнення живлення гідропідсилювачів рідиною від основної та дублюючої гідросистем. 

Електромагнітні крани ГА-192Т призначені для подачі рідини на ввімкнення гідропідсилювачів у комбінований режим роботи, а також для подачі рідини до фрикціону ручки ШАГ-ГАЗ і гідропідпору. 

Автоматичний клапан ГА-59/1 призначено для автоматичного ввімкнення дублювальної системи на живлення гідропідсилювачів у разі падіння тиску рідини в основній гідросистемі, а також для вимкнення дублювальної системи в разі підвищення тиску в основній гідросистемі. 

Дозатор ГА-172-00-2 призначено для вимкнення трубопроводів відповідних магістралей у разі їх пошкодження з метою запобігання витіканню рідини із системи. 

Зворотний клапан ОК-10А призначений для перепуску рідини в одному заданому напрямку і перекриття магістралі гідросистеми в разі зворотного потоку рідини. Зворотний клапан складається з корпусу 1, поршня 2 з отворами, пружини 3 і штуцера 4 з кільцем ущільнювача. 

 

7.4. Призначення, будова та розміщення насосів НШ-39М та автомату розвантаження ГА-77 на вертольоті.

 

Насоси НШ-39М - шестеренного типу високого тиску, призначені для подачі рідини під тиском до гідропідсилювачів КАУ-ЗОБ і РА-60Б. Насоси кріпляться до головного редуктора вертольота. 

image 

У литому корпусі 2, виготовленому з алюмінієвого сплаву, встановлені ведуче 6 і ведоме 14 зубчасті колеса, рухомі 7 і нерухомі 4 диски з кільцями 3, зовнішні кільця 5 голчастих підшипників, стакан 9 з двома армованими ущільнювальними манжетами 10 і гумовими кільцями 12. Гумові кільця 8 забезпечують ущільнення камери В. Стакан у корпусі фіксується стопорним кільцем 13. На хвостовику ведучого зубчастого колеса 6 є шліци, на які встановлено шліцьову втулку 11 для з'єднання з приводом насоса на головному редукторі. Для відведення рідини, що просочилася, з кришки в порожнину Б передбачено канал Д, а для контролю за роботою ущільнення хвостовика ведучого зубчастого колеса в корпусі є канал К.

Зубчасті колеса мають цапфи з буртиками для монтажу голчастих підшипників. 

У кришці 1 корпусу насоса встановлено штуцери всмоктування і нагнітання. Корпус і кришка стягнуті шпильками, ущільнення роз'єму забезпечується гумовим кільцем. Для кріплення насоса до редуктора на корпусі є фланець. Під час обертання зубчастих коліс рідина з порожнини всмоктування Б заповнює западини зубів і переноситься в камеру нагнітання А. Об'єм камери А за рахунок зубчастого зачеплення зменшується, і рідина витісняється в нагнітальну порожнину насоса. З метою зменшення витоку рідини через торцеві зазори зубчастих коліс у насосі передбачено два рухомі бронзові диски 7. Диски під тиском рідини в порожнині В щільно притискаються до торців зубчастих коліс, забезпечуючи усунення зазору між торцями дисків і зубчастих коліс. Рідина в порожнину В подається з нагнітальної порожнини насоса через канал Г, що являє собою проточку, виконану в корпусі насоса.

Автомат розвантаження насоса ГА-77В призначений для автоматичного підтримання в гідросистемі робочого тиску рідини в діапазоні від (4,5±0,3)...(image )

image 

У розточки корпусу 1, відлитого з алюмінієвого сплаву, запресовано п'ять сталевих гільз з отворами для перепуску рідини. У гільзах розміщені зворотний клапан 2 із пружиною 3, поршень 8 із пружиною 13, проміжний золотник 10, командний золотник 11 із плунжером 9 і запобіжний клапан, що складається з плунжера 7, клапана 4 і пружин 14 і 5. Підтримка робочого діапазону тиску рідини в системі забезпечується регулюванням редукційної пружини 6 за допомогою гвинтової кришки 12. Для усунення впливу пульсації тиску рідини на роботу автомата до плунжера 9 рідина підводиться безпосередньо від гідроакумулятора через дросель у підвідному штуцері. 

image 

Усередині поршня 8 є пружина 13, яка за малого тиску рідини зміщує поршень у крайнє праве положення. Для запобігання мимовільного переміщення золотника 10 в разі вібрації і поштовхів передбачено замок, що складається з двох півкілець 15 і пластинчастої пружини. Переміщаючись вправо, золотник натискає на півкільця і розсовує їх. Півкільця при цьому розтискають кінці пластинчастої пружини і захоплюють щільно буртик золотника. У плунжері 7 запобіжного клапана є радіальний отвір діаметром 0,8 мм, через який підводиться рідина під плунжер до кулькового клапана 4. Пружина 5 відтарована на відкриття кулькового клапана при підвищенні тиску рідини під плунжером (7,8+1) МПа [(78+10) кгс/см2]. Зворотний клапан 2 кулькового типу запобігає перетіканню рідини із системи під час перемикання насоса на режим холостого ходу. Для приєднання автомата розвантаження насоса до магістралей гідросистеми в корпусі 1 встановлено п'ять штуцерів, які мають маркування відповідно до їх призначення.

 

8.       Закріплення знань студентів проводиться в усній формі.

8.1                       Де встановлені насоси гідравлічної системи?

Правильна відповідь.

Насоси гідравлічної системи вертольота Мі-8 НШ-39М встановлено на корпусі приводів головного редуктора ВР-8А.

8.2                       Які агрегати гідравлічної системи не встановлюються на гідравлічній панелі?

Правильна відповідь:

На гідравлічній панелі не встановлюються насоси НШ-39М, дозатори ГА-172 і гідропідсилювачі КАУ-30Б і РА-60Б. 

8.3                       Який обсяг заправки гідробака?  

Правильна відповідь: 20 л (10 л гідробак основної системи і 10 л - дублюючої).

8.4                       Який загальний обсяг заправки гідравлічної системи?  

Правильна відповідь: 22 л.

8.5                       Який агрегат є спільним для основної та дублюючої систем?

Правильна відповідь: Автоматичний клапан ГА-59/1.

8.6                       Для чого призначений дозатор ГА-172 ?

Правильна відповідь:

Дозатор призначений для запобігання подачі рідини в лінію споживача в разі обриву або негерметичності трубопроводу.

           

8.7                       Для чого призначений автомат розвантаження ГА-77?

Правильна відповідь:

Автомат розвантаження ГА-77 призначений для підтримання в гідросистемі робочого тиску рідини в діапазоні від (4,5±0,3)...(image ) МПа [(45±3)...(image ) кгс/см2]

8.8                       Де встановлено гідроупор?

Правильна відповідь:

Гідроупор встановлено у верхній частині шпангоута 5Н носової частини фюзеляжу з боку вантажної кабіни.

9.       Коментар роботи студентів

Викладач вказує на помилки і неточності при закріпленні матеріалу лекції.

 

10.   Підсумок заняття     2хв.

Викладач відзначає роботу студентів на лекції, називає прізвища тих, хто проявив особливу сумлінність і зацікавленість.

 

11.   Домашнє завдання   2хв.

Підготуватися до практичного заняття на тему "Гідравлічна система вертольота".  

ЛІТЕРАТУРА

1.                       Данілов В.А. Вертоліт Мі-8. Пристрій і технічне обслуговування. Транспорт 1988р.

2.                       Данілов В.А. та ін. Вертоліт Мі-8МТВ. Транспорт 1995р.

3.                       Данілов В.А. та ін. Вертоліт Мі-8. Транспорт 1979р.

4.                       Вертоліт Мі-8. Технічний опис. Книга 1. Льотно-технічні характеристики.

Машинобудування 1970р.

5.                       Вертоліт Мі-8. Технічний опис. Книга 2. Конструкція. Машинобудування 1970р.

6.                       Вертоліт Мі-8. Інструкція з технічної експлуатації. Книга 1. Планер і силова установка. Воєніздат 1980р.

7.                       Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 1. Підготовка до польотів. Машинобудування 1975р.

8.                       Вертоліт Мі-8. Технологія виконання регламентних робіт і підготовки до польотів. До єдиного регламенту технічної експлуатації вертольота Мі-8. Частина 1, розділ 2. Регламентні роботи. Машинобудування 1975р.

9.                       Авіаційний турбогвинтовий двигун ТВ2-117А і редуктор ВР-8А. Технічний опис. Машинобудування 1977р.

10.                  Основи конструкції вертольотів. Під редакцією О.М. Глаголєва. Воєніздат

1972 р.

           

ВИСНОВОК

 

У даній методичній розробці знайшло відображення бачення викладачем методики проведення лекції з використанням мультимедійної демонстрації анімації, що дає змогу в динаміці бачити напрямок і подачу робочої рідини в системі гідравлічної потужності. За допомогою анімації, що відображає робочі процеси, маємо змогу зберегти принцип "від простого до складного". Використовуючи вказаний програмний елемент, надається можливість у яскравому та динамічному зображенні пояснювати новий матеріал, що відображається на більш повному сприйнятті нового матеріалу студентами.

Такий вид лекції сприяє зближенню теорії з практикою, дозволяє студентам доступно і глибоко засвоювати матеріал теми, надихає до самостійного вивчення матеріалу, розширення світогляду.

Використання мультимедійного комплексу дає змогу наочно і в динаміці показати студентам нову техніку, технологію і прийоми роботи з нею без витрат часу на відвідування підприємств, а також розглянути будову агрегату, що закриті корпусом. Наочність наприкінці заняття спрямована на систематизацію і закріплення навчального матеріалу, на загострення уваги студентів на його ключових моментах або для швидкої і твердої зміни думки про неправильно засвоєний матеріал.

У процесі опитування студентів, використання наочних методів навчання спрямоване на формування їхнього вміння використовувати дидактичний матеріал для доведення логічності своїх тверджень, що сприяє формуванню безпомилковості дій.

 

           

РЕЦЕНЗІЯ на методичну розробку заняття викладача Резніка Андрія Володимировича  на тему "Гідравлічна система вертольота Мі-8" 

спеціальність 5.07010301 "Технічне обслуговування повітряних суден і двигунів"

 

 

Тема методичної розробки "Гідравлічна система гелікоптера Мі-8" є досить актуальною, бо основна діяльність майбутніх молодших спеціалістів з технічної експлуатації повітряних суден спрямована на організацію та забезпечення своєчасної та якісної підготовки авіаційної техніки до польоту.

Тема заняття відповідає чинній навчальній робочій програмі.

Зміст лекції відповідає сучасному рівню підготовки авіаційних фахівців. Питання викладено чітко, логічно, послідовно, у формі, доступній для сприйняття студентами. Тема лекції висвітлена повністю.

Особливо цінним у методичній розробці є те, що для викладання нового матеріалу викладач застосовує технічні засоби навчання та різні види наочностей - це дає змогу максимально наблизити студентів до реальних умов роботи в авіаційній галузі та формуванню в них професійних компетенцій.

Зв'язок теорії з практикою висвітлюється під час активізації розумової діяльності студентів.

Розробка викладена стилістично грамотно, доцільно використовуються науково-технічні терміни, Державні стандарти.

Методична розробка має план, хід заняття, посилання на літературу, її оформлення відповідає вимогам.

 

 

Висновок:

Методична розробка викладача Резнік А.В. на тему "Гідравлічна система гелікоптера Мі-8" має практичну цінність для викладачів і може бути рекомендована для використання викладачами циклових комісій за напрямом "Транспорт та транспортна інфраструктура".

 

Голова циклової комісії "ПН та ЕФ К",  викладач вищої кваліфікаційної категорії  Відокремленого структурного підрозділу 

Національного авіаційного університету

Слов'янський коледж 

             Національного авіаційного університету               __________ В.І. Бажан

pdf
Додано
21 лютого
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку