Компетентнісний підхід у навчанні передбачає набуття учнями міжпредметних комплексів знань, умінь, навичок и цінностей – ключових і предметних компетентностей та наскрізних умінь, що дозволяють їм успішно здійснювати ту чи іншу діяльність. Це неможливо без встановлення зв’язків та інтегрування змісту різних галузей і предметів, що дає змогу формування в учнів уміння встановлювати всебічні зв’язки між науковими фактами, поняттями, законами, теоріями з різних галузей знань. А запровадження міжпредметних способів діяльності учнів забезпечує розвиток наскрізних умінь учнів. Окрім того, інтегроване навчання не лише економить навчальний час і позбавляє учнів від перевтоми, а й пожвавлює сам освітній процес. Воно забезпечує кожній особистості можливість самостійно досягати певних цілей, творчо самостверджуватися в різних соціальних сферах, що сприяє якісно новому рівню освіти.
Саме міждисциплінарне навчання лежить в основі нових підходів до освіти, хоча сама ідея інтеграції зовсім не нова. Ральф Тайлер, основна фігура американської освіти в ХХ столітті, описав інтеграцію предметних областей як “горизонтальні відносини навчальних програм”, і він вважав такі зв’язки важливими для навчання. Його твердження ґрунтувалися на результатах дослідницької роботи над знаковою восьмирічною програмою навчання для учнів у 30 середніх школах у 1930-х роках. Тоді дослідники виявили, що учні добре навчалися в тих середніх школах, які наповнювали навчальний план не лише окремими предметами, а й курсами з вивчення загальних тем, які пов’язані з дисциплінами.
Комплексний огляд досліджень інтегрованого навчання пропонується в творі «Логіка міждисциплінарних досліджень» 1997 року Сандри Матісон і Меліси Фрімен. Автори виявили, що інтегроване навчання обумовлює набуття важливих навичок для життя, таких як уміння працювати в команді та вирішувати проблеми.Інтегроване навчання ґрунтується на комплексному підході. Межі між предметами стираються, а навчальний процес стає частиною загальної картини світу. Учителі заохочують учнів шукати зв’язок між дисциплінами, опиратися на вже набуті знання і навички з різних сфер. Це, у свою чергу, навчає їх критично мислити, краще розуміти, засвоювати та застосовувати загальні поняття, толерантно ставитися до різних цінностей і поглядів, бути здатними приймати рішення, оцінювати інформацію та виконувати нові завдання.
Мій досвід. Вивчаючи в 6 класі становлення перших цивілізацій, я неодмінно звертаюсь до природних умов регіону, в якому виникла та чи інша держава. Ми визначаємо вплив (як позитивний, так і негативний) географічного положення та природи на формування господарства народів, розвиток основних занять населення. Наприклад, перший урок вивчення теми «Давній Єгипет»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Сприятливі умови. Несприятливі умови. Річка Ніл. Розливи Нілу, повеніУтворення на берегах родючого мулу. Болотиста місцевість. Теплий клімат (увесь рік)Посухи. Хамсин (вітер)
Звісно, неможливе викладання будь-якого навчального предмету без інтеграції з українською мовою. Для яскравішого забарвлення вивчення тієї чи іншої теми ми використовуємо вірші, загадки, прислів’я тощо. Під час знайомства з новими термінами, явищами формулюємо визначення й поняття, таким чином розвиваючи мовлення учнів.
А Великі географічні відкриття, з якими ми знайомимося в 8 класі на уроках всесвітньої історії? Протягом вивчення теми учні в форматі 3 D «відвідують» відкриті землі разом із мандрівниками завдяки сервісу «Moza. Book». Цей же сервіс (і це ж відео) використовую під час вивчення географічних відкриттів у 6 класі на уроках географії.
Інтеграція економічної географії в 9 класі в історію України відбувається під час вивчення теми «Модернізація промисловості та сільського господарства». Тут ми характеризуємо становлення індустріального суспільства українських земель середини ХІХ ст. – початку ХХ ст. і визначаємо тісний зв'язок усіх галузей господарства.
Не можу не згадати тему «Формування території України» у 8 класі з географії. Це ж прямий зв’язок із історією України! Щоправда, з цим періодом нашої історії ми коротенько знайомимось у 5 класі й більш детально в 10 класі. Але ж це зацікавлює дітей ще більше дізнатись про зміни території нашої держави і, вивчаючи географію, зануритись у історичні процеси і наслідки цих процесів для українського народу.
У новому навчальному році ми плануємо з учителем інформатики провести інтегрований урок у 6 класі на тему «Проєкт «Машина часу». Із інформатики учні вивчають тему «Створення презентацій» і створюватимуть мультимедійні презентації, застосовуючи отримані знання й навички. Такий досвід у нас вже є з предметів «Культура добросусідства» та історія в 5 класі.
На уроках історії відбувається інтеграція з курсом «Фінансова грамотність», який я викладала в минулому навчальному році. Знайомлячись у 5 класі з темою «Навіщо людина господарює і заробляє гроші», ми звертаємо увагу на валюту країн, конвертуємо її до гривні. У свою чергу, на уроках фінансової грамотності знайомилися з розвитком фінансової системи різних країн.
Знайомлячись із архітектурою Русі-України, доцільно поставити питання: «Із яких будівельних матеріалів були споруджені найвідоміші пам’ятки княжої Русі-України, чи використовували будівельники технічні пристрої? Чому? Які відомі вам способи з’єднування елементів споруд?» А це прямий зв’язок із технологіями!
Зв’язок ІСТОРії з різними предметами. Українська мова. Знайомство з багатьма термінами. Складання опису за планом. Обґрунтування відповідей тощо. Біологія. Вивчення змін зовнішнього вигляду людини, вплив людини на екологію тощо. Математика. Розв'язання задач, рівнянь. Побудова діаграм, графіків. Визначення тривалості подій. Географія. Формування державності, зміна кордонів. Розвиток промисловості, сільського господарства (економічна географія). Образотворче мистецтво Ілюстрація історичних подій засобами живопису, колоритне емоційне забарвлення фактів. Технології Формування технологічного суспільства, трудова діяльність людини у різні епохи. Українська література. Використання поезії та прози служить засобом для з'ясування окремих понять і ознак
Використання можливостей, які пропонує інтегроване навчання, не означає відмову від окремих предметів. Кожна дисципліна ставить різні питання й пропонує власні методи розширення знань. Творчість, адаптивність, критичне мислення та співпраця – дуже цінні навички. Коли мова йде про набуття цих навичок у класі, інтегроване навчання є надзвичайно ефективним підходом, оскільки допомагає учням усвідомити важливу роль взаємодії один з одним у реальному житті.