Тема: Історичні джерела
Мета: навчити розрізняти історичні джерела за видами; охарактеризувати роль та значення речових історичних джерел у вивченні історії; розвивати навички роботи з історичними джерелами ; з’ясовувати роль речових джерел у вивченні історії, на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела; виховувати шанобливе ставлення до історичних пам’яток, створити умови для розуміння, як працювати з історичними джерелами, на конкретних прикладах; визначати особливості різних історичних джерел; формувати критичний підхід до аналізу історичних джерел; пояснити, що для повного та достовірного вивчення минулого потрібно залучати різні історичні джерела.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: робочі зошити, історичні джерела, картки, роздатковий та ілюстративний матеріал.
Поняття та терміни: історичні джерела, види історичних джерел, артефаккт,
Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть:
- пояснити роль в дослідженні минулого історичних джерел;
- називати види історичних джерел та розуміти їх різноманітність;
- використовувати різні види історичних джерел як джерел знань;
- розвивати навички роботи з джерелами інформації;
- вчитися будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації;
- розвивати навички працювати в команді;
- створити власний інтелектуальний продукт.
Компетентнісний потенціал уроку: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно – цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності.
Предметні компетентності: хронологічна, просторова, інформаційна, логічна, аксіологічна.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання вчителя, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок є продовженням подорожі у світ загадкової науки – історії. Ми довідаємось про те, як історики дізнаються про події сивої давнини. З’ясуємо, хто допомагає їм у цьому.
Тема уроку: «Історичні джерела та їхні різновиди
Вчитель: Пам’ятайте, що початок полягає в об'єднанні.
Прогрес досягається через єдність.
Успіх випливає з спільної праці.
Тому я бажаю всім успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виконати завдання «Упиши пропущене»
І V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Звідки історики отримують інформацію про події, які відбувались сотні, тисячі років тому?
Щоб історію писати, треба так багато знати
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав.
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав
І завзято та докладно нам історію писав.
Що ж йому допомогло? Історичне …(джерело)
Вчитель: Так, дійсно, це історичні джерела. Надзвичайно важлива та цікава тема у курсі «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти». Наприкінці уроку ми зможемо: пояснювати роль в дослідженні минулого історичних джерел; називати види історичних джерел та розуміти їх різноманітність; використовувати види історичних джерел як джерел знань; розвивати навички роботи з джерелами інформації; будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації;
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Метод «Кластер»
Вчитель: Які на вашу думку слова, назви, ідеї підходять до даної теми? Я буду записувати ваші думки у вигляді кластер
Робота з термінами
Вчитель: Отже, враховуючи ваші думки і попередній досвід сформулюйте визначення, що ж ми називаємо історичним джерелом?
Історичне джерело – це будь - який носій інформації про життя людства в минулому.
Вправа «Карта знань»
Вчитель: На початку уроку ми з’ясували, що історичні джерела можна згрупувати за певними ознаками. Давайте переглянемо відео про види історичних джерел і за допомогою почутого заповнимо карту знань, у нашому робочому зошиті.
Вчитель: Зараз пропоную попрацювати у групах як справжні історики і проаналізувати один із видів історичного джерела.
1 група речове джерело ( трипільська кераміка)
2 група писемне джерело ( літопис «Повість минулих літ»)
3 група зображувальне джерело ( фото Революції Гідності)
VІ.Рефлексія
Бесіда
Вчитель: Чи була цікавою тема уроку?
Яке завдання вам найбільше сподобалось?
Яке – найменше?
Що було зовсім новим в сьогоднішньому уроці?
А якою інформацією ви вже володіли?
Розфарбуйте смайлик, що відображає емоції, які ви зараз відчуваєте.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати зміст параграфа