Роменська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №11
Роменської міської ради Сумської області
Система спільних творчих справ батьків і дітей
Підготувала вчитель початкових класів
Поповиченко Лідія Вікторівна
Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними
здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової школи –
допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
Один із ключових компонентів концепції Нової української школи є
педагогіка партнерства – педагогіка, що ґрунтується на партнерстві
між учнем, учителем і батьками. В основі педагогіки партнерства –
спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками.
Родина має величезне значення у житті дитини, людини. Взаємини з батьками, членами родини та однолітками – перший соціальний досвід поведінки дитини. Залучення дітей і батьків до сумісної художньої та іншої діяльності є, на мій погляд, найбільш ефективним методом та засобом зближення та налагодження позитивних відносин між дітьми та батьками. Колективні композиції – малюнки, аплікація, ліплення – радують дітей і дорослих. Загальний результат завжди багатший за змістом, більш яскравий, ніж індивідуально виконана робота. Зображувальна діяльність – одна з найцікавіших для дітей молодшого шкільного віку, вона виховує у них доброту, благородні почуття, справедливість. Діти під час сумісної діяльності з батьками починають розуміти результативність сумісної праці, усвідомлювати її переваги. Спільна творча діяльність батьків та дітей потрібна для налагодження позитивних взаємовідносин.
Під час планування різноманітних заходів я враховую інтереси батьків та дітей,щоб їм було цікаво співпрацювати.
Обов’язково проводжу тематичні виховні години «Моя сім’я – моя фортеця», «Батько і мати – два сонця гарячих», «Даруйте радість матерям», «Шануймо батька й неньку», «Світ моїх прав», «Я-дослідник», «Моя улюблена справа» та інші.
З особливою старанністю обмірковую, як охопити усіх учнів різними формами колективної та індивідуальної діяльності з метою їх всебічного розвитку та формування інтересів і нахилів. У цьому допомагає мені застосування методики колективної творчої справи . Через КТС здійснюю організаторську, спортивну, трудову, художньо-творчу, пізнавальну діяльність колективу. Разом з батьками ми провели годину спілкування «Квіти на підвіконні» і на сьогоднішній день наша класна кімната прикрашена чудовими квітучими рослинами. Учні читали літературу про кімнатні квіти, цікавилися умовами їх вирощування, весь цей час дбайливо за ними доглядають. Батьки подарували для класу вазони під квіти. Гадаю, що любов до квітів залишиться у дітей назавжди.
Проводилася гра-подорож «Природні і історичні святині України», де були виступи дітей та батьків про місця ,які вони відвідали разом або мріють побувати. Цікаво проходить проект «Родове дерево», де батьки разом з дітьми згадують всіх членів своєї родини, збирають та демонструють фото, розповідають про них.
Велике значення приділяю розвиткові пізнавальних рис у своїх вихованцях. Протягом багатьох років працюю за темами «Обереги українців», «Відродження козацької слави та народних традицій українського народу». Ці заходи мають певну виховну силу, бо учні виховуються в процесі підготовки до них: здійснюють пошук, читають літературу, малюють малюнки. І в цих пошуках допомагають їм батьки. При цьому розвивається активність, організованість, почуття відповідальності, що повністю підтверджує слова В.О.Сухомлинського «В улюбленій справі – основа всебічного розвитку особистості». Цікавою була екскурсія до Батурина,де діти разом з батьками цікаво і з користю провели час.
Одне з головних завдань для мене – виховання справжніх патріотів своєї Вітчизни. Разом з батьками ми влаштовуємо зустрічі з воїнами АТО, рятувальниками та іншими людьми, чий життєвий приклад вартий повазі. Щороку разом з батьками ми відвідуємо міський краєзнавчий музей, де пізнаєм історичне минуле та сучасне нашої держави та міста.
Учні разом з батьками беруть участь у волонтерському русі. Кожного року беруть участь у акціях «Подаруй книгу бібліотеці» «Поділись речами та канцтоварами» та інших.
Приділяю увагу читанні художньої літератури. Школярі разом з батьками читають книги,відвідують бібліотеки, розповідають про прочитане та активно беруть участь у тематичних класних виставках
Не залишається поза моєю увагою збереження життя і здоров’я дітей. Виховні години часто присвячую темам про здоровий спосіб життя, шкідливий вплив алкоголю, тютюну, наркотиків. Вдома учні малюють малюнки, пишуть замітки,вірші, де закріплюють почуте та побачене.
У різні пори року діти з батьками ходять у ліс, де відпочивають і збирають природний матеріал,а потім виготовляють різні вироби та спільно виготовляють різні вироби . Виготовляють також годівнички та шпаківні для птахів.
Батьки долучаються і до спорту. Вони проявляють активність під час шкільного та міського конкурсу« Тато, мама і я- спортивна сім' я» .
Кожного року я проводжу майстер-класи з залученням батьків. Ось деякі з них. Спочатку демонструю інформаційну презентацію "Незвичайні малюнки" (до уваги батьків пропоную вернісаж робіт з використанням нетрадиційних технік) і пропоную створити виставку своїх робіт. Наголошую,що всі запропоновані техніки малювання не потребують якихось складних матеріалів і головне багато часу.
1спосіб: намалювати дерево, кущ або прекрасну квітку можна за допомогою пластикової пляшки, занурюючи її дно у фарбу і потім роблячи відбитки на аркуші.
2 спосіб: якщо промокнути губку фарбою і занурити в неї гумку від олівця, то можна намалювати ідеально рівні кружечки. Це може бути точковий малюнок по заздалегідь створеному контуру або листочки дерева на намальованому заздалегідь стовбурі – все, що підкаже фантазія Вам і вашому маленькому художнику.
3 спосіб: дивовижні картинки виходять при малюванні повітряною кулькою і сумішшю фарб.
У такій картині можна знайти зображення рослин чи тварин, а, можливо, і поки що невідомої істоти, обвести їх. Такий спосіб для малювання – широке поле для розвитку творчості, уяви та фантазії дітей.
4 спосіб: незвичайні пензлики для дитини – пластикова виделка, якою ідеально малювати, наприклад, голочки у їжачка.
5 спосіб: цікаві картинки виходять, якщо ставити відбитки клубком ниток або нитками, одягненими на брусок – все геніальне просто! Така картина сміливо може розміститися у рамці на стінці дитячої кімнати. Таке спільне досягнення буде справжньою гордістю для Вашого малюка.
6 спосіб: Прогулюючись по парку назбирайте разом з дитиною листочків різних за формою. Пофарбувавши звичайне листя, можна залишити ним сліди на папері.
7 спосіб: за допомогою ватних паличок, з'єднавши які, можна створити веселку.
8 спосіб: малювання за допомогою плівки з пухирцями.
9 спосіб: можна створювати чудові картини за допомогою мильних бульбашок, додавши до розчину трішки харчового барвника.
10 спосіб: дуже цікаві малюнки виходять, якщо капнути рідку фарбу на папір і дмухати на неї через коктейль ну трубочку.
Родини вибирають спосіб, яким виконувати роботу і виконують.
Під час обміну думками: "Яка техніка малювання мені сподобалась найбільше." (батьки та діти діляться своїми враженнями)
Зображувальна діяльність неодмінно зближує, допомагає краще зрозуміти свою дитину та налагодити позитивні відносини в сім'ї.
Результат своєї роботи вбачаю в тому, що серед моїх школярів «важких» учнів немає, усі діти виховані, доброзичливі, позитивно налаштовані на навчання, ростуть у благополучних сім’ях. Налагоджено тісний контакт з батьками, вони за потреби телефонують, звертаються зі своїми проблемами, вчасно реагують на мої прохання. Сподіваюсь, що мої учні будуть успішно адаптовані у дорослому житті, і коли прийде час, самі створять дружні, міцні сім'ї.