КОМАРГОРОДСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ
План
конспект уроку
дистанційного навчання з біології
Тема уроку: Систематика – наука про різноманітність організмів.
Принципи наукової класифікації організмів.
Викладач біології:
Марина ПОДУФАЛОВА
Комаргород
2023
Група №
Урок №
Дата проведення
ТЕМА УРОКУ: СИСТЕМАТИКА – НАУКА ПРО РІЗНОМАНІТНІСТЬ ОРГАНІЗМІВ. ПРИНЦИПИ НАУКОВОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ОРГАНІЗМІВ
Мета:
• освітня: розглянути поняття «систематика», «номенклатура», «класифікація», «філогенетична систематика»; ознаки природних та штучних систем живого світу; навчити принципів сучасноїбіологічної систематики; з'ясувати переваги та недоліки різних підходів до систематик.
• розвивальна: проаналізувати класичні та сучасні методи й підходи до встановлення філогенезу різних систематичних груп; навчити встановлювати ієрархічні та еволюційні зв'язки міжтаксонами різних рангів;
• виховна: виховувати бережливе ставлення до біорізноманіття в живій природі.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, загальнокультурна, здоров'я збережувальна, суспільствознавча, історична, комунікативна
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, фото), практичні (робота на платформах, виконання тестів на формі,перегляд фото та відео матерялів,інтерактивних вправ).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: дистанційна.
Основні поняття й ключові терміни: біорізноманіття, біосистематика, філогенетична сисематика, класифікація, систематика рослин, систематичні одиниці, вид, родина, порядок, клас, відділ, царство, організм, середовище існування
https://jamboard.google.com/d/1xn-a6dmbwPXMjvu5i38dlCyanXgYt27vZhT2W9MzJ8Y/edit?usp=sharing
Підручник:
Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для
10-го кл. закл. заг. серед. освіти / Л.І. Остапченко,
П.Г. Балан, Т.А. Компанець, С.Р. Рушковський.
ХІД УРОКУ
Доброго дня! Доброго, теплого, дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій».
Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (2 хв)
Діти, уявімо, що вас запросили на карнавал, маску якого б кольору ви обрали?
(Здобувачі освіти обирають маску)
https://jamboard.google.com/d/1xn-a6dmbwPXMjvu5i38dlCyanXgYt27vZhT2W9MzJ8Y/edit?usp=sharing
Призначення маски – приховати обличчя, але ваш вибір маски відкрив для мене певні особливості вашого характеру.
Ті, хто обрав маску жовтого кольору, Ви станете великими людьми. Факти, цифри і хроніка подій для вас – найголовніше!
Вибір чорної маски свідчить: Ви завжди будете виділятися із натовпу. Все піддавати сумніву і критиці – сенс вашого життя.
Вам сподобалась синя маска – ви майбутні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись.
Володарі червоної маски житимуть у волі емоцій. Для вас навколишній світ – загадка. Інколи вам буде важко зрозуміти самих себе.
ІII. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. (3хв)
Щоб наштовхнути здобувачів освіти на вивчення теми пропонуємо виконати вправу (переходимо за посиланням або скануємо QR - код.
Вправа на вибір |
|
Різноманітність ссавців
|
https://learningapps.org/11085065
|
Пригадайте:
|
Які існують рівні організації живої матерії. Що мають на увазі під поняттям «біологічна система»? |
Вгадай тварин , які належать до класу Ссавці: |
Уявіть собі таку картину: напередодні навчального року до училища завезли багато нових підручників для всіх класів, припустімо близько 2000 примірників, і вивантажили у бібліотеці в перемішку. Як розібратися із цими підручниками й підготувати їх для видачі учням? Звісно, спочатку треба розкласти їх по класах, а потім по предметах. Впоралися швидко, бо їх небагато. А як бути з розмаїттям і рослин, яких у природі налічувють близько 350 тисяч? Вони такі різні, іноді дуже подібні між собою, хоча не мають жодних родинних зв'язків. Як розібратися в цьому розмаїтті рослинних організмів? Ви вже здогадалися? їх треба теж поділити на групи за певними ознаками. Саме цим і займається одна з найдавніших наук - систематика, з основами якої ми сьогодні ознайомимося.
Отже, ми розпочнемо знайомство з класифікацію .
ІV. Вивчення нового матеріалу.(25 хв)
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ СИСТЕМАТИКИ . (ДОШКА 3)
Для самостійного перегляд |
|
ЧИННИКИ ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ФОРМУВАННЯ
ТА РОЗВИТОК БІОРІЗНОМАНІТТЯ НАШОЇ ЗЕМЛІ. (ДОШКА 4)
https://jamboard.google.com/d/1xn-a6dmbwPXMjvu5i38dlCyanXgYt27vZhT2W9MzJ8Y/edit?usp=sharing
Для самостійного перегляд |
|
Для засвоєння пропонуємо виконати вправу |
https://learningapps.org/1924091
|
ОСНОВНІ МЕТОДИ, НАПРЯМИ ТА
РОЗДІЛИ СУЧАСНОЇ БІОСИСТЕМАТИКИ. (ДОШКА 5)
БІОСИСТЕМАТИКА (від грец. систематікос – упорядкований) – наука, що описує, називає й класифікує існуючі та вимерлі організми.
Основне завдання цієї науки – створення системи органічного світу для орієнтації у величезній різноманітності організмів.
Основні методи, напрями та розділи біосистематики
Методи |
Напрями |
Розділи |
Порівняльно-морфологічний |
Цифровий (фенетика) ґрунтується на загальній подібності організмів і може не відображати філогенетичні зв’язки. Родовідне дерево у цьому випадку називається дендрограмою. |
Таксономія вивчає принципи, методи й правила класифікації. Іншими словами, це теорія класифікації. Головна мета біологічної таксономії створення природної системи органічного світу та з’ясування філогенетичної спорідненості |
Хемосистематика (вивчення складу речови, особливості обміну речовин) |
Еволюційний (філістика) ґрунтується на знаннях еволюційних відносин між спорідненими групами й подібності багатьох ознак організмів |
Біологічна номенклатура вивчає систему наукових назв та правил найменування груп живих організмів, об’єднаних за певними спорідненими зв’язками. Для зведення цих правил існують спеціальні номенклатурні кодекси (наприклад, «Міжнародний кодекс ботанічної номенклатури», «Міжнародний кодекс зоологічної номенклатури»). |
Каріосистематика (дослідження хромосомного набору різних видів) |
Філогенетичний (кладистика) визначає еволюційні взаємини серед різних видів на Землі, як сучасних, так і вимерлих. Результатом кладистичного аналізу походження таксона є діаграми які називаються кладограмами |
|
Геносистематика (вивчення нуклеотидного складу ДНК і РНК у різних організмів) |
|
|
Отже, сучасна систематика описує й упорядковує існуючі й вимерлі види, класифікує та визначає еволюційні зв’язки для створення системи органічного світу.
ПРИНЦИПИ НАУКОВОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ОРГАНІЗМІВ. (ДОШКА 6)
Для актуалізації знань |
|
Для самостійного перегляд |
(класифікація рослин) |
(класифікація тварин) |
Класифікація (від лат. classis – розряд, facio – робити) – це розділ систематики, в якому живі організми розподіляють за певною системою ієрархічно організованих категорій-таксонів.
Основною і найменшою одиницею класифікації є вид. Класифікувати організм певного виду – це визначити ступінь його подібності й відмінності від інших організмів та вказати місце в системі органічного світу. Кожній групі притаманні зазвичай визначальні відмінності, що властиві лише їй. Їх називають діагностичними ознаками. Так, волосяний покрив, діафрагма є діагностичними ознаками ссавців, а наявність плодів, квітів й подвійного запліднення – ознаками квіткових.
Основні принципи класифікації
Таксономічне положення виду тварин |
Таксономічне положення виду рослин |
||
Домен |
Еукаріоти |
Домен |
Еукаріоти |
Царство |
Справжні тварини |
Царство |
Зелені рослини |
Тип |
Хордові |
Відділ |
Стрептофіти |
Клас |
Ссавці |
Клас |
Квіткові |
Ряд |
Псоподібні |
Порядок |
Розоцвіті |
Родина |
Псові |
Родина |
Розові |
Рід |
Пес |
Рід |
Яблуня |
Вид |
Пес свійський |
Вид |
Яблуня домашня |
Для порозуміння між науковцями різних країн щодо назв організмів в XVII ст. почали застосовувати міжнародну біологічну номенклатуру на основі латинської мови.
КРИТЕРІЇ ВИДУ(ДОШКА 7).
Для самостійного перегляд |
|
Для засвоєння пропонуємо виконати вправу |
БІОЛОГІЧНИЙ ВИД (лат. species) – сукупність особин у складі популяцій, що характеризуються спадковою подібністю ознак, вільно схрещуються і дають плодюче потомство, пристосовані до певних умов життя і займають у природі певну територію – ареал.
Критерії виду (від грец. критеріон – засіб для суджень) – ознаки подібності між особинами одного виду, а також ознаки, за допомогою яких один вид відрізняють від іншого.
Критерій |
Особливості |
Винятки |
Морфологічний |
Подібність зовнішньої і внутрішньої будови
|
види-двійники – морфологічно схожі між собою, але відрізняються за іншими ознаками (у пацюка чорного виявлено два види-двійники, в яких 38 та 42 хромосоми) |
Каріотипічний (генетичний) |
Характерний для кожного виду набір генів та хромосом |
Види, що мають однакову кількість хромосом |
Фізіологічний |
Подібність процесів життєдіяльності особин одного виду (розмноження) |
міжвидові гібриди (напр. зайця-русака й зайця-біляка, одно- й двогорбого верблюдів, терену й аличі) |
Біохімічний |
Здатність видів утворювати специфічні білки |
Однакові білки у різних видів чи різні у одного |
Географічний |
Кожен вид займає певну територію або акваторію (ареал) |
види-космополіти - види, що не мають чітких меж поширення (ряска, кімнатна муха, рудий тарган) |
Екологічний |
Кожен вид має свою екологічну нішу (певні умови середовища існування), напр. жовтець їдкий росте на заплавних луках, а жовтець повзучий – по берегах річок |
Види двійники – займають одну екологічну нішу. |
Критерії виду пов'язані між собою і визначають якісну особливість виду. Але жоден з них не є абсолютним. Лише в сукупності описані критерії дають змогу з достатньою надійністю встановити приналежність організму до того чи іншо го виду.
Для саморозвитку пропонуємо переглянути цікаві матеріли на https://ua.mozaweb.com/uk/tool/elovilag/open
V. Узагальнення і систематизація знань (1хв)
Для узагальнення і систематизації знань пропонуємо виконати кілька завдань |
https://learningapps.org/16972774
|
Тест для оцінування вивченого матеріалу. (нап основі тесту оцінюєм засвоєння знань на уроці) |
VІ. Підбиття підсумків заняття. (1хв)
Виставлення оцінок. Коментарі помилок. Пояснення, на що треба звернути увагу при вивченні цієї теми.
VІІ. Домашнє завдання(1хв)
Опрацювати §5- 6 стор. 21-28.
Конспект в робочі зошити,виписати основні терміни та поняття.
Використані джерела
Використання матеріалів з додатку MOZAWEB https://ua.mozaweb.com/uk/mblite.php?cmd=open&bid=UA-RNK-43695&page=13
Ігрові завдання з платформи LearningApps https://learningapps.org/16972774