Складання хімічних формул бінарних сполук

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу. Містить групову роботу, роботу біля дошки, індивідуальну роботу та складання кулестрежневих молекул сполук.
Перегляд файлу

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Вчитель хімії: Ярова А. С.

 

Тема уроку: Складання  хімічних формул бінарних сполук за валентністю.

Мета уроку:

навчальна: розглянути поняття «валентность» елемента, навчити учнів визначати валентність в бінарних сполуках, познайомити учнів з різними видами валентності, повторити кратність числа, найменше спільне кратне, повторити правила знаходження НСК і використання цього правила; звернути увагу на інтеграцію курсів хімія  і математика.

розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів, вміння логічно мислити, використовувати отримані знання, грамотно  висловлювати свої думки.

виховна: сприяти вихованню інтересу до навчання, до результату праці, вміння працювати в парах і колективно, оцінювати відповіді учнів.

 

Очікуванні результати навчання.

  Учні повинні знати: - визначення поняття «валентність»;

                                     - валентність атомів Гідрогену і Оксигену.

 Учні повинні уміти: -визначати за валентністю атомів Оксигену і    Гідрогену і Оксигену валентність атомів інших елементів в бінарних сполуках;

- визначати валентності атомів елементів в формулах речовин, використовуючи алгоритм для рішення задач.

Основні поняття: валентність,  постійна і змінна валентність, бінарні сполуки, НСК.

Тип уроку: комбінований

Засоби навчання: алгоритм визначення валентності.

Обладнання: ПСХЕ  Д.І.Менделєєва, кулестержневі модели молекул.

 

Структура уроку

 

І Організаційний момент 2хв

ІІ Актуалізація і мотивація  пізнавальної діяльності  5хв

ІІІ Вивчення нового матеріалу  15хв

ІV Узагальнення знань  15хв

V  Підсумок уроку. Рефлексія. 5хв

VІ Домашнє завдання  3хв

 

 

 

«...Хімічні формули говорять хімікові цілу істо­рію речовини».

Д.І. Менделєєв                        

 

 

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань 

  Доброго дня. Я рада вас бачити в кабінеті хімії. Сьогодні на нас чекає цікава праця, а епіграфом нашого уроку нехай стануть слова  Д.І. Менделєєва

  «...Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини».

 Сподіваюся, що час, який проведемо разом, допоможе вам піднятися на ще один щабель у вивченні дивовижної науки хімії. І нехай одна із заповідей справжнього українця « Працюй на користь Україні» стане девізом нашого уроку.

Але спочатку давайте пригадаємо ті визначення, які ви вже знаєте і які будуть необхідні для вивчення нового матеріалу.

ІІ. Актуалізація опорних знань 

Фронтальна бесіда

Визначення термів:

  • Атом – це найдрібніша електронейтральна частинка речовини, що складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів.
  • Молекула – це мікрочастка, утворена з двох або більшого числа атомів і здібна до самостійного існування.
  • Хімічний елемент – це вид атомів з однаковим зарядом ядра.
  • Речовина – це будь-яка сукупність атомів і молекул.
  • Проста речовина – це речовини, молекули яких складаються з атомів одного хімічного елемента.
  • Складна речовина – це речовина, молекули яких складаються з атомів двох і більше хімічних елементів.
  • Хімічна формула – це умовний графічний запис молекули простої чи складної речовини з допомогою хімічних символів та індексів. Що можна визначити за хімічною формулою

- Як ви гадаєте, яким чином атоми «утримуються» в молекулі? (Ймовірно,учні здогадаються, що атоми сполучені один з одним.)

ІІІ Вивчення нового матеріалу

Повідомлення теми і мети уроку.

Ще двісті років тому вчені встановили, що атоми сполучаються в молекули за допомогою особливих зв’язків, які називають хімічними. Тоді атоми уявляли у вигляді кульок із таким собі «гачками» на поверхні. Вважалось, що за допомогою цих «гачків» атоми з’єднуються один з одним, як ланки єдиного ланцюга. Лише через багато років було встановлено істинну природу хімічного зв’язку.

- З якою кількістю інших атомів може сполучатись атом?

Однією з основних властивостей атомів є спроможність утворювати хімічні зв’язки. Атоми різних елементів можуть утворювати певну, властиву лише їм кількість сполучень.

  •  Давайте  порівняємо якісний  і кількісний склад в молекулах  HCl,  H2O, H3N,  CH4.
  • Що спільного ?
  • Чим ці речовини відрізняються один від одного?

Атом Гідрогену не може приєднувати більше одного атома іншого елемента і тому валентність Гідрогену прийнята  за І.

Наприклад:

 HCl – один атом хлору зв'язується з атомом Гідрогену.

           H2O – один  атом Оксигену зв'язується з 2 атомами Гідрогену.

           H3N - один  атом Нітрогену зв'язується з 3 атомами Гідрогену.

          CH4  - один  атом Карбону зв'язується з 4 атомами Гідрогену.

  •  Чому різні атоми утримують різну кількість атомів Гідрогену?

(Кожний атом утримується з іншими атомами певною кількістю зв'язків)

 

Завдання: Давайте зараз спробуємо за допомогою кулестрижневих моделей побудувати кулестрижневі моделі таких сполук:

 води,

амоніаку

хлороводню

метану

Перевіряємо результати.

Валентність – це здатність атомів утримувати певну кількість інших атомів у сполуках.

Валентність позначається римськими цифрами.

C:\Users\Дима\Desktop\img2.jpg

Інформація учнів про валентність

(виступ учнів)

Робота в групах

Визначення валентності в різних довідниках звучить по-різному.

Давайте поміркуємо , яке з цих 3-х визначень найбільш вдало підходить, і в чому недолік інших.

  1. Ряд (Валентність хімічних елементів – здатність атомів сполучатися з іншими атомами в певних співвідношеннях.
  2. Ряд ( Валентність здатність атомів одного елемента приєднувати певну кількість атомів іншого елемента).
  3. Ряд  (Властивість атомів, утворюючи хімічні сполуки віддавати або приймати певну кількість електронів, для утворення загальних для 2-х атомів електронних пар).

Обговорення в групах, приходимо до висновку, 3-е визначення найбільш точно відображає суть валентності.

Новий матеріал запам'ятати легше, якщо він накладається на уже отримані знання, тому зараз ми попрацюємо і згадаємо знання.

Бесіда

  • Назвіть числа кратні 12 (12, 24,36,48);
  • Назвіть числа кратні 18 (18, 36,54, 72);
  • Сформулюйте визначення найменшого спільного кратного для деякого числа.

(НСК  декількох чисел називається саме найменше натуральне число, яке ділиться на кожне із заданих чисел)

  • Згадайте правило находження НСК двох або кількох чисел.
  1. Розкласти дані числа на прості множники.
  2. Запишіть розклад одного з даних чисел.
  3. Допишіть до цього розкладу такі множники із розкладу іншого числа, які ще не ввійшли до добутку.
  4. Обчислити отриманий добуток.

Завдання: Знайдіть НСК 48, 90

  • Чому дорівнює НСК двох простих чисел?  (їх добутку)

Завдання:  Знайдіть НСК (7; 11)

Як ви розумієте існує ще один спосіб находження НСК чисел – це метод підбору.

Знайдіть методом підбору НСК ля чисел.

А) 10 и 2 Б) 14 и 21 В) 20 и 15 Г) 2; 3 и 5

Відповідь:  А) 10 Б) 42 В) 60 Г) 30.

Діти, ми з вами повторили. Як можно знайти НСК двох або декількох чисел. А зараз ми познайомимося, як ці знання застосовують в хімії при визначенні валентності

 Фізкультхвилинка

Ми валентності вивчаєм

Присідаєм, присідаєм.

Змінна є і є постійна

Руки вгору піднімаєм.

Правил масу ми завчаєм

Раз, і руки опускаєм.

Помахали, відпочили,

Головою покрутили,

І на три спокійно сіли:

Раз, два, три

1.Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.

Розповідь учителя

Знаючи значення валентностей елементів, можна скласти формулу бінарної сполуки. . Для цього слід запам’ятати правила:

  1. У металів валентність визначається за номером групи
  2. У неметалу, що стоїть на першому місці в формулі, ставиться вища валентність.
  3. У неметалу, що стоїть на другому місці в формулі, ставиться нижча валентність.

Алгоритм складання формул бінарних сполук  (картка1)

1.Записуємо символи елементів у необхідному порядку та надписуємо їхню валентність:

І ІІ VI II V II

Na O S O P O

2.Знаходимо найменше спільне кратне для значень валентностей елементів:

(І і ІІ) = 2 (VI i II) = 6 (V i II) = 10

3. Число атомів даного елемента дорівнює відношенню найменшого спільного кратного до валентності цього елемента:

2: І = 2 (Na) 6:VI = 1 (S) 10:V = 2 (P)

2:ІІ = 1(О) 6:IІ = 3(O)  10: ІІ = 5 (0)

4.Записуємо індекси після символів елементів:

І      ІІ VI  II V II

Na2 O S O3 P 2 O5

Складаючи хімічні формули, необхідно враховувати порядок написання символів елементів у формулі. На першому місці в хімічній формулі записується символ того елемента, який у Періодичній системі розташований зліва порівняно з іншим елементом. Так, якщо сполука складається з атомів Нітрогену й Оксигену, то на першому місці записується символ Нітрогену, а якщо сполука складається з атомів Калію та Брому, то на першому місці – символ Калію.

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1)Робота в зошитах . Визначити валентність елементів, якщо Н-І,  О-ІІ.

HCl,  H2O, H3N,  CH4.

2) Робота біля дошки.

1) Скласти формули бінарних сполук з Оксигеном: Силіцію(ІV), Магнію, Феруму(ІІІ),Нітрогену(V).Назвати сполуки .

2) Скласти формули бінарних сполук з Сульфуром : Алюмінію, Феруму (ІІ), Калію, Цинку.

3)  Виконання тренувальних вправ з визначення валентностей елементів за формулами бінарних сполук.

Тепер спробуйте самі визначити валентності деяких елементів за формулами.

Виконуються завдання з підручника вправа   с 52 завдання  2-3

3) Самостійна робота

      AlCl3,  HCl,  CCl4, CO2,  CaCl2,  SiH4, PbO,  Na3N, BaO,  Ca3P2,  SO3,  FeCl3, NaI,  CaS,  HF,  Cu2O

Далі взаємоперевірка з виставленням оцінок. Кожна визначена валентність

 0.5 балів , у кого все правильно + 2 бонусних бали.

 4) Гра: «Визначте валентність»

PH3, SiH4, HCl, H2O, NH3, Al2S3, CО2, Na2S, FeО, MgО.

V. Підсумки уроку.

Пригадаємо:

Валентністю називається здатність атомів утворювати певну кількість зв’язків.

Визначення валентностей хімічних елементів за формулами речовин (поетапно)                                                            

Оцінювання    

 Рефлексія.

На вашу думку, любі діти, скажіть, що нового ви дізнались на даному уроці?

VІ. Домашнє завдання.  опрацювати §8, виконати вправу 6 стр.52

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку