СЛОВА — НАЗВИ РОСЛИН (У ЦАРСТВІ РОСЛИН)

Про матеріал

Збагачувати й активізувати лексичний запас учнів; формувати вміння будувати висловлювання українською мовою на основі власних спостережень, почутого, за малюнками; удосконалювати мовленнєві навички; розвивати творчу уяву, фантазію, спостережливість, пізнавальну активність; прищеплювати любов до природи, бажання берегти її та охороняти.

Перегляд файлу

ТЕМА: СЛОВА —  НАЗВИ РОСЛИН (У ЦАРСТВІ РОСЛИН)  

Мета: збагачувати й активізувати лексичний запас учнів; формувати вміння будувати висловлювання українською мовою на основі власних спостережень, почутого, за малюнками; удосконалювати мовленнєві навички; розвивати творчу уяву, фантазію, спостережливість, пізнавальну активність; прищеплювати любов до природи, бажання берегти її та охороняти.

Словник: дерева, кущі, трави, гілка, гілля, брунька, корінь, стовбур, листя, паросток, верховіття; береза, верба, ясен, сосна, ялинка, калина, ліщина, кульбаба, конвалія, під сніжник тощо.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

— Сьогодні, ідучи на роботу, я раптом почула, як біля ніколи жалілася зламана гілка, на якій качалися діти, доки не зламали її. А в школі неполиті квіти сумно схилили свої голівки.

— Чи про нашу школу йдеться, чи про іншу?

— Чи хочете ви бачити нашу школу сумною?

— Від чого це залежить?

— Тож, нехай правилом нашого уроку буде: «Бережемо все навколо нас».

II. Мотивація навчальної діяльності

Загадка

Тільки вийдеш ти із хати,

То зустрінеш нас.

Ми —  це сад зелений,

Ми —  гаї й діброви,

Ми —  це трави й квіти.

Хто такі ми, діти? (Рослини)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож до чудового царства рослин. А нашим провідником буде маленький Листочок. Він познайомить вас із мешканцями цього незвичайного царства, розповість вам багато цікавого про світ рослин.

IV. Робота над новим матеріалом

1.Актуалізація опорних знань

— А чи готові ви до подорожі?

— Маленький листочок хоче влаштувати для вас невеличкий екзамен. Дайте відповіді на його запитання.

— Які рослини ростуть біля школи? У вашому дворі?

— Які рослини ростуть у лісі?

— Де росте капуста? А яблука?

— Молодці! Екзамен склали на «відмінно»!

Вирушаємо до царства рослин.

Звучить весела музика. Діти крокують на місці.

2.«У світі цікавого». Повідомлення вчителя

— Як і обіцяв, маленький Листочок хоче повідомити вам дещо цікаве.

Чи знаєте ви, що найбільше дерево чи пишний кущ, найменша травинка —  це рослини? Навколо нас їх безліч: і в лісі, і на лузі, і в парку, і на городі, і на полі, і навіть на підвіконні в кімнаті. Вони дуже маленькі та дуже великі. Деякі рослини живуть тисячу років, а деякі —  усього кілька тижнів. Одні з них прикрашають наші кімнати, а деякі з них ми вживаємо в їжу.

3.«Знайомство». Робота з малюнками

— Маленький Листочок запрошує вас ближче познайомитися із нашими зеленими друзями.

На дошці вивішені малюнки із зображенням рослин. Учитель від імені маленького Листочка називає рослини, діти хором повторюють.

4.Гра «Дерева, кущі, трави»

— Усе величезне царство рослин розподіляється на дерева, кущі та трави. Скажіть, що це? До якої групи рослин належить?

Учитель показує на малюнок із зображенням певної рослини, учні відповідають:

— Це береза. Береза —  дерево.

— Це шипшина. Шипшина —  кущ.

— Це очерет. Очерет —  трава.

5.Гра «Веселий м’яч»

— Маленький Листочок дуже любить веселі ігри з м’ячем. Пограймо з ним і дамо відповіді па його запитання: «Що де росте?»

Учитель по черзі кидає дітям м’ячі, називаючи певну рослину. Той, хто піймав м’яч, повинен сказати, де вона росте.

Ялина... (росте у лісі.)

Слива... (росте у саду.)

Кульбаба... (росте у лузі.)

Соняшник... (росте на городі (у полі).)

Каштан... (росте у парку.)

6.Гра «Знайди своє дерево»

— Дмухнув вітерець і зірвав із дерев кілька листочків. Упали вони на землю і переплуталися. Чи зможете ви впізнати, з яких дерев ці листочки?

На дошці прикріплені картинки із зображенням дерев. Кілька учнів отримують листочки з цих дерев. За сигналом учителя діти відшукують дерево для свого листочка.

— Поясніть, за якими ознаками ви змогли відрізнити листочок цього дерева. (У клена листочок великий, вирізьблений, із багатьма гострими куточками; у дуба листочок має хвилясті заокруглені краєчки; у каштана кілька довгастих листочків, різних за розміром, з’єднаних між собою.)

7.Гра «Упізнай нас»

— До вас звертаються рослини і пропонують упізнати їх за описом. Дерево росте переважно у парку. Листя його схоже на розкриту

долоню. (Каштан)

Могутнє листяне дерево з міцним стовбуром, великою кроною та плодами-жолудями. (Дуб)

Кущ із білими невеликими квіточками та гіркуватими ягодами, зібраними в кетяг. (Калина)

Трав’яниста польова рослина з синіми квітками, що росте на полі серед жита, пшениці. (Волошка)

Лісове білокоре дерево з тонким довгим гіллям і серцевидним листям. (Береза)

Трав’яниста цілюща рослина з широким листям, що росте на луках, біля доріг. (Подорожник)

Фізкультхвилинка

— Відпочинемо разом із рослинами!

Трава низенька, низенька,

Дерева високі, високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають.

8.Робота над скоромовкою (слухання, промовляння за вчителем, заучування; конкурс скоромовців)

ЛЬОН

Зелен, зелен льон у полі,

Буде Лялі з льону льоля.

Білим, білим більована,

Мов лілея мальована!

Або:

В горішнику горішина Горішками обвішана.

9.Гра «Доскажи словечко»

Високий, кремезний, сторічний... (дуб).

Струнка, тоненька, кучерява, білокора... (береза).

Срібляста, гнучка, плакуча... (верба).

Садова, колюча, запашна, красива, червона... (троянда). Маленький, тендітний, весняний, синьоокий... (підсніжник).

10. Складання текстів-описів рослин на основі власних спостережень, малюнків та мовного матеріалу

1) Береза

Загадка

Біле —  не сніг,

Зелене —  не луг,

Кучеряве —  не людина. (Береза)

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Яка береза? (Білокора, зелена, кучерява)

Слухання вірша

Розплела береза коси

На веснянім, вітерці,

Опустила, ніжку босу

В тиху воду на ріці,

Мов зібралася до мене

 Вбрід на берег перейти.

В. Ладиженець

— Ким ви уявили собі березку? (Дівчиною)

— Що вона робила? (Розплітала коси, опустила ніжку в воду.)

Робота за малюнком

— Де росте береза? (У лісі)

— Який в берези стовбур? (Тонкий, гнучкі, стрункий, білого кольору з чорними латочками)

— Які гілочки? На що схожі? (Тонкі, гнучкі, кучеряві, схожі на зелені коси)

— Які листочки? (Маленькі, із загостреними краєчками, схожі на сердечка)

— Що з’ являється на березі навесні? (Золоті пухнасті сережки)

— Скажіть березі комплімент. (Дівчина-красуня, окраса лісу, зелено коса. білокора красуня)

БЕРЕЗА

Виросла на лісовій галявині берізка —  висока, струнка, ніби молода дівчина в білій сукні з гарними латочками. На кожній гілочці —  маленькі листочки-сердечка. Легенький вітерець заплітає її тоненькі зелені коси. Весна дарує її золоті пухнасті сережки, помилуватися якими злітаються бджоли і джмелі. Свої босі ніжки ховає берізка у густій зеленій траві. Хто не побачить —  кожен намилується лісовою красунею.

2) Кульбаба

Загадка

Горів в траві росистій Ліхтарик золотий.

Світив —  і враз потух —

Перетворився в пух. (Кульбаба)

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Що цікавого ви знаєте про кульбабу? (Кульбаба жовта, золотиста. Коли відцвітає, то перетворюється на пухнасту кульку, що розлітається від найменшого подиху вітерцю.)

Слухання віршів. Бесіда

Мов сонечка, чарівні квіти —

Кульбаби в лузі зацвіли.

Прийшли на луг маленькі діти,

І з них віночки поплели.

— Де ростуть кульбаби?

— На що вони схожі?

— Як ними граються діти?

В лісі біля граба Сивіла кульбаба,

І тремтіло дрібно На голівці срібло.

— Де ще ростуть кульбаби?

— Які зміни з нею відбуваються?

— На що вона стає схожою? (На пухнасту сиву кульку; маленькі хмаринки, що впали на травичку.)

Складання тексту (колективно чи індивідуально —  залежно від рівня підготовки учнів)

КУЛЬБАБА

Весна дарує нам чарівну і незвичайну квітку, яку можна побачити скрізь —  і у лісі, і на лузі, і в садочку. Ця маленька квіточка —  жовта, золотиста, блискуча, горить під сонячними променями, мов ліхтарики в зеленій траві. А ось біля хати немов вибігли погуляти пухнасті жовтогарячі курчатка. Та ні, це не ліхтарики і не курчатка, а звичайна кульбаба. Та не така вона і звичайна. Мине деякий час —  її чудові квіточки перетворяться на пухнасті кульки. Подме вітерець, і розлетяться вони, розносячи насіння кульбаби. Дівчата дуже люблять цю квіточку, плетуть собі віночки і прикрашають себе маленькими сонечками.

Фізкультхвилинка

11.Загадки Маленького Листочка

Заглядає у віконечко

Зрощене з зернятком сонечко. (Соняшник)

У вінку зеленолистім У червоному намисті Видивляється у воду На свою чарівну вроду. (Калина)

Що за гостя в нас така:

І зелена, і струнка,

Сяє маківка вгорі,

На гіллячках ліхтарі,

І ростуть на ній не шишки,

А цукерки та горішки? (Ялинка)

В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився.

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу. (Гриб)

Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не буде влітку. (Пролісок)

Стрімко вибігли нагору Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски Звуть тих подружок... (берізки).

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Що цікавого дізналися про рослини?

Заучування однієї із загадок за вибором дітей.

12.Гра «Чарівна скринька»

— Маленький Листочок приніс вам чарівну скриньку. Вам потрібно, діставши зі скриньки предмет, розповісти про цю рослину все, що ви про неї знаєте: де вона росте, яка вона, яку користь приносить людям тощо.

У скриньці лежать жолудь, гілочка сосни, кленовий листок, ялинова шишка, кетяг калини тощо. Решта дітей можуть доповнювати розповідь. Діти, які розповідали, забирають собі ці предмети-призи.

13.Гра «Що дають рослини людям»

— Утворіть пари.

Пшениця їжа

Ромашка тканина

Соняшник ліки

Льон меблі

Полуниця папір

Картопля

Сосна

Бесіда.

— Озирніться навколо. Пригадайте, що ще виготовляють із рослин, де їх використовують. (Музичні, інструменти, іграшки, посуд...)

— Які лікарські рослини ви знаєте? (Звіробій, шипшина, подорожник, калина, липа, мати-й-мачуха)

— Чим ще корисні рослини для людей? (Рослини виділяють у повітря необхідний для дихання кисень. Рослини милують око.)

14.Гра «Уяви...»

— Діти, уявіть собі, що одного ранку ви вийшли з дому і побачили навколо себе тільки будинки і машина, а жодної рослини немає.

— Як зміниться життя людей?

— Чи можна прожити без рослин?

15.Бесіда

— Що ми всі повинні робити, щоб такого ніколи на сталося? (Не забруднювати природу, не ламати гілки на деревах і кущах, не зривати квіти, а доглядати за ними, насаджувати нові рослини.)

16.Слухання вірша. Промовляння за вчителем

ВМІЙТЕ ЛЮБИТИ ПРИРОДУ

В полі, у лісі, над яром —

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ліс повсюди

Шлях і стежинку в гаї —

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю!

П.Сиченко

V. Підбиття підсумків

— Що нового дізналися?

— Що було для вас найцікавішим? А що здалося найскладнішим?

— Про що розповісте вдома батькам?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://olgasergeeff.ru/wp-content/uploads/2012/12/161-300x235.jpg

http://www.drazvivalki.ru/images/500d73b227ec9.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
4192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку