Урок "Більше працював, ніж жив. Огляд життя і творчості Остапа Вишні. Значення творчості для розвитку української літератури. "

Про матеріал

Цікавий матеріал..У дітей виховується любов до літератури.Мета:показати неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомити з віхами життя, як основними причинами розвитку таланта письменника – гумориста, розвивати почуття комічного; формувати вміння ставити навчальні завдання, здатність до моделювання, аналізу, застосовувати набуті знання практично, виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів та літератури про творчість письменника та його житття; розвивати творчі здібності; усне та писемне мовлення, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури.

Перегляд файлу

Тема уроку: Більше працював, ніж жив.

 Огляд життя і творчості Остапа Вишні. Значення творчості для розвитку української літератури.

 

(Слайд №1) C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\image_2.jpg

 

Мета уроку: показати неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомити з віхами життя, як основними причинами розвитку таланта письменника – гумориста, розвивати почуття комічного; формувати вміння ставити навчальні завдання, здатність до моделювання, аналізу, застосовувати набуті знання практично, виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів та літератури про творчість письменника та його житття; розвивати творчі здібності; усне та писемне мовлення, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури.

Метод проведення: інтерактивна навчальна діяльність як форма особистісно-зорієнтованого навчання (методична стратегія «джигсоу»; сенкан, гронування, розвиток творчих здібностей, малюнок до гуморески, вірш «Остапу Вишні»

 Обладнання: мультимедійний екран, напис на лівій дошці на мультимедійний екран – міні-експозиція з життя Остапа Вишні

 Дошка вільна для необхідних дитячих захистів – презентацій допоміжних чи класних завдань.

 

Учні отримують опереджувальне домашнє завдання. Для його виконання вони самовизначилися у групи.

 Група №1. Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею (за мотивами «Моя автобіографія».)

 Група №2. Рольове читання усмішок Остапа Вишні.

 Група №3. Оцінювання спадщини Остапа Вишні видатними діячами мистецтва.

 Кожна група має координатора, який буде захищати презентацію (вибір форми, методів, прийомів.)

 

 

На екрані з'являються слова:

Вчитель  читає:

Стражденний син стражденного народу.

 Кришталь з його кривавої сльози.

 Він не згинавсь, хоч як гула негода,

 І не здригавсь від гуркотів грози,

 Змагався він з життям самим,

 Коли людина ти – зітхни за ним.

 В. Боровиков (Слайд №2)

 Вчитель: Доброго дня, шановне товариство, сьогодні ми розпочнемо урок не з теми, а зі слів, які можуть стати епіграфом до творчості писменника, ім’я якого ви знаєте бо мали опереджувальне завдання, а чи можна точно визначити тему уроку, і уявімо, що не мали завдання просто навіть визначити епоху?

 Учень (можлива відповідь): Ні! Бо в усі часи українські письменники, від часів Сковороди, Шевченка і до Василя і Стуса (70р. 20ст.) переслідувались за ідею національного самовизначення та патріотизм.

 Вчитель: Та треба пам’тати слова видатного російського поета, класика світового рівня, Олександра Пушкіна.

 Проектується на дошку:

 ...кожен освічений європеєць повинен мати достатнє поняття про безсмертні твори... (Слайд №3)

 Вчитель: Такою людиною, звичайно, є Остап Вишня. Людина, що не тільки вижила в страшну епоху, не тільки змогла сміятися, а ще й створила її - усмішку - всіма улюблений жанр.

 На дошці з’являється визначення усмішки.

 Учні записують у довідник.

 

Вчитель: В своєму щоденику “Думи мої, думи мої “ 23 лютого 1951 р. О. Вишня запитав сам себе «...що треба, щоб мати право з людини посміятись, покепкувати, навіть насміятись із своєї, рідної людини?» (Слайд №4) - А ви як думаєте?

 Учні: Бути безстрашним, жартівливим.

 Вчитель: А сам Вишня відповів так (напис випливає на екран) разом з попереднім «Треба любити людину більше, ніж самого себе». Оце і є справжній епіграф. Запишіть його.

 

(Слайд №5)

 Кожному учневі роздано таблицю для взаємооцінювання

 

Таблиця взаємооцінювання учнів

 № п/п ПІБ Самооцінка Учень 1 Учень 2 Учень3 Загальна

 Д К Д К Д К Д К Д К

 1.

 2.

 3.

 4.

 5.

 6.

 

Д – участь у виконанні домашнього завдання.

 К – участь у виконанні класної роботи.

 

• Група №1 Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею (за мотивами «Моя автобіографія»).

 Координатор: Остап Вишня – самобутній український письменник. Його герої реальні люди: мудрі і працьовиті, кмітливі, щирі, схильні до філософських роздумів.

 Вчитель: Чому вони саме такі

 Учень: (можливі відповіді) Я прочитав біографію і вважаю, що багато в чому вони нагадують і самого Остапу Вишню.

 Вчитель: Ось це нам зараз і допоможе перевірити група №1.

 

Кординатор: Оскільки в середніх класах ми дуже любили ігри на уроках, а самі вже скоро підемо зі школи, то вирішили, напам’ять про себе для зацікавленості молодшим учням і ще тому, що Остап Вишня жив так давно, що його спогади залишились тільки у записах, то ми «підслухали» таке інтерв’ю на радіо. Звучать голоси: (Слайд № 6)

 – Ітак, щановні слухачі, сьогодні у нас в гостях неймовірне щастя

 – Отакої!

 – Так-так. Перейдемо до справи. Розкажіть про своє народження.

 – У мене нема ніякого сумніву, що я народився, хоча були спогади матері, що мене витягли з колодязя 23 грудня 1883 року.

 – Розкажіть нам про батьків.

 – Люди були підходящі за 24 роки спільного життя тільки 17 дітей.

 – Коли і хто відкрив вперше ваш талант?

 – Батько сказав: «Писатиме», - побачивши, як я розводжу рукою калюжу.

 – Як ви вибирали явище про які треба писати?

 – Письменника супроводять явище надзвичайні, оригінальні. Підскочать - і записала людина.

 – А як життя пішло далі?

 – Нецікаво пішло, закінчив школу, зробився фельдшером, все за екстерна правив, до університету вступив.

 – З чого починали?

 – Працював перекладачем. А тоді думаю: «Чого перекладаю, коли фейлетони писати можу?» - так і зробився Остапом Вишнею.

 – Ітак Павло Губенко, він же Павло Губський, став чудовим гумористом, основоположником жанру усмішки - Остапом Вишнею.

 Координатор: Ми побудували бесіду саме на цьому уривку, який чітко показує не просте письменництво, а талант письменника – гумориста.

 

Взагалі, ми рекомендуємо всім прочитати «Мою автобіографію» Остапа Вишні і стане відразу зрозумілим, що він і суворий, і філософський, і іронічний, і освічений, і сатиричний.

 

• Група №2 Рольове читання усмішок (Слайд № 7)

 Координатор: Найбільше читачів нашого віку цікавлять «Мисливські усмішки».

 Пропонуємо уривок з усмішки «Відкриття охоти», «Біля Борисполя… до …Ах, доле моя!»

 Монолог «Заєць» II-III частини (вибірково) (Слайд №8)

 Вчитель: Чому Вишня цікавий і сьогодні? Допоможе зрозуміти група №3

 

• Група №3 Оцінювання спадщини Остапа Вишні видатними діячами мистецтва - презентація або течка з портретом Остапа Вишні, ілюстраціями та портретами діячів. (Слайд №9)

 Координатор 1:

 Федір Маківчук: У Вишні був якийсь дивовижний мовний слух, якесь виключне відчуття слова. Любов його до рідного слова ніколи не застаріла. Мова його творів колоритна, поетична, дотепна, гостра. Він добре знав, що веселу гумореску, фейлетон, гостру сатиру не можна написати спокійною, холодною, найлітературнішою мовою. Повсякчас дбав, аби ця зброя не вкривалася іржею.

 Координатор ІІ. Кожний, хто зацікавиться творчою лабораторією письменника, легко переконається, що тільки активне співробінтицтво в газетах і журналах, контакт з людьми, читачами, допомогло Остапові розкрити свій талант.

 

М. Рильський: Друг природи, друг людини й праці,

 Грізний ворог нечисті і зла...

 

Літературний критик Іван Зуб:

Визначальні риси гумору Остапа Вишні - багатство відтінків і барв комічного, по-народному соковита мова, своєрідно діалізований виклад дій, мудрий, іронічно-усміхнений погляд оповідача на порушені проблеми. Дотепні діалоги -основний засіб характеристики персонажів. Діалогам притаманні неоднозначність, життєвозмістова наповненість, колоритність.

 

Олесь Гончар: «Розум він мав вольтерівської гостроти, викривач він був незрівнянний та визначальним було саме це: ніжність, душевність, поетичність». Ніякі найстуденніші вітри тяжких часів не могли остудити в його душі жар любові до народу, Вітчизни, до краси життя і мистецтва.

 

Координатор 1. Перед нами виникає образ неординарної талановитої особистості. Його життя - це ринг.

 Ми пропонуємо розглянути наше гроно.

 (Слайд №10)

 

Вчитель: Ми добре розуміємо праву частину, а ліва, з чим пов’язана?

 Учні: Складне дитинство, громадянська війна, смертний вирок, заміна на заслання.

 • Вчитель: Цю частину ви докладно розглянули вдома, а ми крокуємо шляхом розуміння місця Остап Вишні у розвитку українського гумору.

 Клас ділиться на три групи за кольоровими кружечками

 Група №1. Проект «Видавництво»

 Група №2. Проілюструвати одну гумореску. Захистити ілюстрацію. Пояснити вибір саме цієї.

 Група №3 Виписати з творів характерні художні засоби. Систематизувати, пояснити стильові особливості.

 Індивідуальні творчі завдання:

 • Твір-мініатюра «Що я відкрила (відкрив) читаючи Остапа Вишню».

 • Скласти сенкан.

 Над творчими завданнями учні працюють протягом роботи усіх груп.

 Виконання робіт.

 Учні обговорюють завдання, вчитель надає необхідну допомогу, поради кожній групі за принципом Джигсоу. (Слайд №11)

 Клас

група група група

завдання завдання завдання

презентація презентація презентація

 рішення рішення рішення

 взаємонавчання

 Вчитель: Прошу закінчити ваші дослідження і поділитися набутими знанннями. Після захисту можна поставити питання, необхідно зробити запис в таблицю.

 √ + ? –

 

Нагадую вам, діти, що означають знаки в таблиці.

 √ – відома інформація;

 + – нова інформація;

 ? – здивування, зацікавленність;

 – – суперечить тому, що знає

 

• Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

 Творча робота в групах.

 • Група № 1 Проект «Видавництво» (Слайд №12)

 Завдання видати книгу творів Остапа Вишні:

  Які твори ви вмістите в цю книгу?

  Які твори будуть цікаві читачам?

  На яке читацьке коло ви будете розраховувати?

  Напишіть передмову.

  Намалюйте ілюстрацію обкладинки.

 Координатор І: Оскільки, як не жаль, люди все менше читають, але гумор залишається родзинкою українського мистецтва, не тільки літератури, то ми вважаємо:

 1. Книгу треба випустити, включивши туди твори, цікаві для учнів, починаючи з 5-6 класів коли діти ще читають.

 2. Необхідно включити (почати) з «Моєї автобіографії». Її настрій примусить перегорнути сторінки для подальшого читання, окрім цього, це ознайомлення з життям письменника.

 3. Далі вибірково: «Мисливські та Вишневі усмішки» (книжка має бути невеличка – невідлякувати, і яскрава, ілюстрована – приваблювати.

 4. Усмішки:

 Розділ І. Мисливські усмішки:

 1.Відкриття охоти.

 2. Заєць.

 3. Дикий кабан, або вепр.

 4. Як варити і їсти суп.

 Розділ II. Вишневі усмішки:

 1. На конкурс.

 2.Кого до Рад вибирати.

 Кординатор ІІ. Передмова: Дана книга Остапа Вишні «Вибране» розрахована на широке читацьке коло. Любителі природи й полювання віднайдуть тут неповторну правду і яскравий сміх, що чується крізь рядки.

 Ті читачі, що схильні захоплюватися політикою, прочитавша 2 невеличкі твори із другого розділу зрозуміють, політика і сатира на них вічна і незмінна.

 

Укладачі

 Координатор І Обкладинку ми хочемо не намальовану, а з використанням світлини Вишні на полюванні з підписом:

 

• Група №2 Ілюстрування, захист – (див. додаток)

 • Група №3 Виписати з творів характерні художні засоби. Систематизувати, пояснити стильові особливості.

 Координатор: Гумористично – ліричний струмінь усмішок створюють такі художні компоненти як дотеп, анекдот, пейзаж, портрет, пісня, авторські ліричні відступи, своєрідні діалоги.

 Порівняня, епітети, персонофікації (селезень прекрасний, як казка, в своєму весняному вбранні, як писанка, всіма кольорами розмальваний. («Вальдшнепи»)

 «мелькає голівка чирятка – мати, а навкло неї малесенькі чиряточки, мов мишинята, шмигають…(«Сом») пейзажі важкі для композиторів – («Заєць») або є паралельно до психологічного стану героя «Вальдшнеп». «І був тоді місяць май. І кленове листя ледь-ледь розтулилось, обгорнуло віти, потихеньку шепотить (герой поспішає на перше побачення). Отож у творах Остапа Вишні немає жодного зайвого слова, кожний засіб композиційний чи передає настрій героя

 

• Індивідуальні творчі завдання

 Що я відкрила (відкрив), читаючи Остапа Вишню

 Минають роки, але твори письменника-гумориста не втрачають своєї актуальності. У центрі його робіт начебто улюблена ним природа, полювання; інколи священики, Ради і т. д. Проте вчитуючись, ти зрозумієш, що центром всього є людина, її щастя, проблеми, і людина як частина природи. Герої Оспапа Вишні не стріляють, це тільки посилює ефект єдності людини і природи. А коли перечитуєш «Вишневі усмішки», то розумієш, що навіть в системі політичних виборів нічого не змінилось.

 Остап вічний! Чи вічне людське горе?

 Проте такі риси Остапа Вишні як несхитність, вірність ідеалам простих людей, душевна щедрість, витривалість, мужність, емоційність дають нам впевненість, що якщо прикласти зусилля і здібності, можна досягти. багато. Головне не ставити нереальних цінностей. Мені здається, що своє життя О. Вишня, може й несвідомо, прожив за теорією природовідповідності Г. Сковороди .

 

• Сенкан (Слайд №13)

 Вишня

 Іскрометний, розумний.

 Вчиться, працює, шукає.

 Дорогу до усмішки прокладає.

 Основоположник.

 Вчитель: Закінчуючи наше дослідження, давайте повернемося до таблиці і розглянемо що стало для вас новим, що здивувало, зацікавило чи суперечить тому, що ви знаєте. (метод еврістичної бесіди)

 

Ось і закінчується наш урок, а разом з ним знайомство, легке, мов привітання в дорозі, з його творчістю. Знайдіть хвилину, сядьте і почитайте, бо це не просто гуморист. Це селянський філософ.

 Вчитель читає свій вірш

І він живе сьогодні серед нас.

 Заходить кожний рік до нас у клас,

 І пише сторінки вже вашими руками,

 Бо вже такий ми рід, –

 Де гумор й філософія

 Крокують поряд з нами,

 Не може бути іншого шляху:

 Інтимно шелестить листок – і вже

 В коханні меж нема.

 А побрехеньок наскладать –

 Ми, українці, як чума.

 Аби лиш вчасно зупинились,

 Навколо себе подивились,

 До Вишні кинули хоч оком,

 То може зміним щось нероком?!

doc
Додав(-ла)
Пінежко Оксана
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку