Урок"Життя і творчість Василя Стефаника"

Про матеріал

Мета.

Ознайомити учнів з життям і творчим доробком В.Стефаника.

Виховувати гуманізм, милосердя, співчуття до тяжкої долі Стефаникових героїв.

Поглибити вивчене про талановитих людей Галичини.

Перегляд файлу

Життя і творчість Василя Стефаника

 

«Прочитайте, ви побачите, як стисло, сильно і страшно пише ця людина»               

                                                                                                           (Максим Горький)

Тема.

 «Прочитайте, ви побачите, як стисло, сильно і страшно пише ця людина» (Максим Горький). Життя і творчість Василя Стефаника

 Мета.

 Ознайомити учнів з життям і творчим доробком В.Стефаника.

 Виховувати гуманізм, милосердя, співчуття до тяжкої долі Стефаникових героїв.

 Поглибити вивчене про талановитих людей Галичини.

тип уроку – вивчення нового матеріалу

форми навчання: кооперативна, групова, диспут

обладнання: портрет письменника, хронологічна таблиця, девіз уроку, комп’ютерна презентація «Василь Стефаник» (випереджувальне завдання для учнів), електронний опитувальник за темою уроку (додається), аудіозапис новели «Новина» (додається)

 

«Я писав те, про що серце співало… Я представив настрій села і все те страшне, що є в ньому, а що так болить мене. Писав я горіючи, і кров зі сльозами мішалася. Але коли я найшов у ваших душах слова, що можуть гриміти, як грім, і співати, як зорі, то це оптимізм.» В.Стефаник

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1. Актуалізація опорних знань. (2- 4 хв. уроку)

Творчість яких письменників ми вивчали на попередніх уроках? (О.Кобилянська, Леся Українка)

 Провідні мотиви творчості О.Кобилянської? (проблема жіночої емансипація)

 Що називається новелою? (виписати зі словника літературних термінів)

2. Повідомлення теми й мети уроку.

 Вступне слово вчителя та інструктаж щодо кооперативної форми вивчення біографії В.Стефаника.(4-7 хв. уроку)

 3. Вивчення нового матеріалу.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Василь Стефаник… Селянин з діда-прадіда. Мужик…

 Василь Стефаник… Інтелігент, сільський філософ, вразлива і сильна душа, величезне любляче серце.

 Василь Стефаник… Талант, яким би пишалась найбільш культурно розвинута європейська нація. Новеліст світового рівня.

 Марко Черемшина поетично і пророче писав про народження маленького Василька: «Серед маю-весни, як помірки горбами розгорнули свої зелені хліба і навпроти сонця їх вигравали, а зозуля дурила мужиків щастям урожаєм, - прийшов він на мужицький світ на ниві, яку дедя орали, а мати від межі відсапували…Мужики примружували свої глибокі очі і розпізнавали, що цю дитину птахи з неба випросили, аби весь смуток із сіл забрала та й аби його буйним вітром вгору передала».

 І хоч не аж настільки легендарним і славнозвісним було народження 14 травня 1971 року в родині рухівського заможного селянина Семена Стефаника та його жінки Оксани сина Василя, він дійсно прийшов у світ як страдник і хоронитель стражденних.

  Самостійна робота учнів над частинами біографії В.Стефаника, індивідуальний перегляд презентації

 (7- 15 хв. уроку)

  Колективна робота учнів (розповідь про життєвий і творчий шлях В.Стефаника, запис у зошити тез висловлювань) (15- 20 хв. уроку)

  Прослуховування новели «Новина» (20-26)

  Диспут за змістом новели (27-35)

 - Перші рядки новели змушують читачів здригнутися. Як зреагувало село на вчинок Гриця? схвалило? обурилося? осудило?

 - Після розв’язки йде екскурс в минуле. Зачитайте цей уривок. Навіщо автор подає таку інформацію: небажання когось вийти заміж за Гриця? б) ледачість батька, який навіть узимку не палив хати? в) ненависть до померлої дружини? г) безробіття? д) проклинання дітей і дорікання їм шматком хліба?

 - Якою людиною постає перед нами Летючий – доброю чи злою?

 - Як ви думаєте були в інших сім`я такі проблеми, як у хаті Летючого, і люди ставились до своїх дітей так, як Гриць?

 - Чому злякався Гриць «живих мерців»? Чи пробував він забезпечити дівчаток харчами і врятувати від смерті?

 - Як ви вважаєте, якби діти Летючого були круглими сиротами, село забуло б про них чи якось рятувало?

 - Як Гриць готувався до злочину? Як гадаєте він у цей момент був психічно здоровий?

 - Проаналізуйте коротенький пейзаж у новелі від слів « У місячному світлі..» до «Задихався і ледь міг нести маленьку Доцьку».

 - Як ви думаєте, чи безслідно минеться для Гандзуні глибокий стрес, спричинений вбивством сестрички батьком?

 - Гриць оправдовується: «Скажу панам, що не було ніякої ради: ані їсти, ані в хаті затопити, ані голову змити, ані випрати, ані ніц!» Чи є його бездіяльність оправданою?

 - Летючий запевняє Гандзуню, що смерть краща за життя, але сам боїться смерті. Знайдіть цей епізод і поясніть. Як ви його розумієте?

 - Чи був вихід зі становища, яке склалося? Який?

 - Хто ж тоді головний персонаж новели – жертва умов чи злочинець?

 - У наш час чимало сімей живуть за межею бідності. Питання підняті в новелі В.Стефаником, актуальні. Що взяли для себе ви з цього твору?

 слово вчителя 35-36

 Стефаник намагався зазирнути у психіку героя, переглянути все його життя, показати погляди. Композиція новели нетипова: спочатку йде розв’язка, потім зав’язка (усвідомлення Грицем, що діти гинуть від голоду), а в самому кінці кульмінація (сцена злочину). Твір вражає, змушує задуматись, здригнутися. Хоч образ автора в новелі відсутній, авторська оцінка явна. Її можна виразити словами В.Стефаника : « Я робив, що міг. Перетоплював це мужицьке слово, яке мав біля себе, аж пальці мені викручувались з болю… І все , що я писав мені боліло».

 

4. Закріплення набутих знань 4 учні працюють з комп’ютерами. Решта учнів створює «сенкан» ( потім обмін місцями). НОВЕЛА – НОВИНА, ГРИЦЬ –ЖЕРТВА, ПСИХІКА – НОВЕЛА. 36-43

 5. Виставлення оцінок одержаних у комп’ютерному тестуванні.43-44

 6. Підсумки уроку. 44-45

 Сьогодні на уроці я зрозумів, дізнався, запам’ятав, навчився.

 Домашнє завдання. Прочитати новели «Камінний хрест», «Діточа пригода», «Марія», «Катруся».

 Метод «Сенкен». Сенкен - це п`ятирядковий неримований вірш.

 кожен учень створює свій вірш.

 1 рядок іменник-тема (одне слово)

 2 рядок прикметник (два слова)

 3 рядок дієслово (три і більше слів)

 4 рядок (фраза з 4 повнозначних слів)

 5 рядок іменник висновок (одне слово)

 

 Мова

 співуча, багата

 чарує, бринить, навчає.

 Допомагає пізнавати світ

 Основа.

doc
Додав(-ла)
Пінежко Оксана
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку