Урок
Тема. «Слово про похід Ігорів» - найвидатніша пам’ятка літератури Київської Русі. Історична основа «Слова». Питання авторства. Переклади і переспіви ХІХ-ХХ ст.
Мета: - ознайомити учнів з історичною основою, питанням авторства, жанровими особливостями, перекладами та переспівами твору;
- під час роботи в групах розвивати вміння учнів самостійно здобувати інформацію, досліджуючи певний контекстний матеріал та зміст твору;
- виховувати почуття пошани до історичного минулого нашого народу.
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: мультимедійна презентація, книжкові видання «Слова...»
«Слово…» - прекрасна запашна квітка слов’янської народної поезії, гідна уваги, пам’яті і пошани.
В.Бєлінський
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу, який має назву «Давня література». Як відомо, до найдавніших книг, крім релігійних, відносять літописи. Це здебільшого наукові історичні твори, але в них можна знайти найдавніші записи легенд, міфів, казок, пісень, приказок та інших зразків фольклорних жанрів. Літописи велися монахами десятки років, потім дописувалися кимось, переписувалися для князів, інших монастирів, доповнювалися.
Наш урок проходить в Бібліотеці української діаспори імені Джона Маккейна – це надсучасний бібліотечно-музейний простір відкритий у Дніпрі у 2019 році. Частково відтворює антураж відомого Овального Кабінету Білого Дому у Вашингтоні (США). До фонду бібліотеки входять книжки, які мають бібліографічну та історичну цінність, – видання, що описують Голодомор в Україні 1932–33 років, примірники книжок про ОУН, багатотомник «Літопис Української повстанської армії». Серед книжок є дуже рідкісні видання, зокрема «Євангеліє», тощо. Саме тут представлені різні видання «Слова…». Давайте поглянемо на ці книги і обговоримо. (перегляд та обговорення видань).
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Вікторина «Kahoot»
- В літописах описану добу Київської Русі? (так)
- Давньоруські автори були ченцями? (так).
- Чи підписували твори давньоруські автори? (ні)
- Князівські усобиці й напади кочівників – причина занепаду Київської Русі? (так)
- Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах – це імена з якими пов’язують занепад Київської Русі? (ні)
Наприклад:
ІІІ Оголошення теми й мети уроку
Слово вчителя. Київська Русь вела тривалу й тяжку боротьбу проти кочівників, але рідну землю було б легше захищати, якби не було б князівських усобиць. Змагання князів за багатства, а найбільше за землю, ослаблювали міць Київської Русі й відкривали половцям шлях для нападів і нищення. Деякі князі, хоч якось намагалися зарадити лиху і тому вдавалися до різних заходів: укладали з половцями мирні угоди – Володимир Мономах та Святослав - , одружувалися з дочками хана, задобрювали подарунками. Але успіху це не мало, бо деякі князі використовували кочівників у боротьбі зі своїми суперниками. Київська Русь нищилася нещадно.
Саме ці сумні часи лягли в основу «Слова про похід Ігорів». Робота з епіграфом. «Слово…» завжди привертало увагу багатьох дослідників. Справедливість вислову одного з них ми спробуємо підтвердити впродовж уроку.
Цей твір – суцільна загадка, адже невідомо ким і коли створена пам’ятка літератури, складнощі викликає і встановлення точного місця подій. Частину цих загадок ми спробуємо розгадати сьогодні на уроці.
IV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
2. «Занурення» у зміст твору. Попередньо ви ознайомилися зі змістом «Слова про похід Ігорів», а зараз я пропоную вам визначити, яке поняття об’єднує наступні слова і продовжити ці рядки власними прикладами (карточки).
Наприклад:
3. Виконання дослідницько-пошукових завдань.
Інструктаж вчителя. Для успішного виконання завдань уроку ми розподіляємося на групи, кожна з яких буде виконувати своє завдання:
Досліджується матеріал за допомогою штучного інтелекту, qr-коди на коміксах (посилання на текст).
Наприклад:
Результати своїх досліджень оформлюємо у вигляді тез ватмані.
4. Захист результатів проведеного дослідження.
Звітують доповідачі груп. Презентують свій ватман. Оцінюється грамотність і повнота викладу, наявність орфографічних помилок, усний виступ. Корегування здійснюється усно вчителем.
5. Робота в зошиті.
Учні записують скореговані результати дослідницької роботи в зошит.
V Закріплення вивченого (слайд презентації).
Завдання учням.
1. Встановіть відповідність між поняттями, поданими в презентації.
Мусін-Пушкін таємниця
переклад оригінал
«Слово…» дослідження
князь Ігор рукопис
автор поема
жанр половці
більше тисячі пам’ятка
2. Робота з епіграфом.
Слово вчителя. А зараз ми повернемося до вислову відомого літературного критика В.Бєлінського про давньоруську пам’ятку і спробуємо довести справедливість його слів. Своє висловлювання розпочніть так: «Я вважаю його слова справедливими, тому що…»
Очікуваний висновок. «Слово» - унікальна пам’ятка саме слов’янської поезії, яку вважають своєю українці; воно розповідає нам про героїчні і трагічні сторінки нашої історії, яку ми повинні знати, пам’ятати.
VI Підсумки уроку. Оцінювання
VIІ Домашнє завдання
Опрацювати статтю Леоніда Логвиненка «Слідами «Слова о полку Ігоровім»: Розгадано таємницю літописної річки Каяли».