Конспект уроку з української літератури. Слово в житті людини. Образне слово - першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи.
Урок української літератури 5 клас
Урок № 1.Тема: ВИДИ МИСТЕЦТВА. Слово в житті людини. Художня література як мистецтво слова. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи
Мета: y навчальна: подати відомості про види мистецтва, навчити відрізняти художню творчість від інших видів діяльності людини, поглибити знання про роль художнього слова в житті людини, розкрити поняття образне слово; y розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, формувати світогляд; y виховна: виховувати любов та повагу до різних видів мистецтва, зокрема до літератури.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: виставка експонатів різних видів мистецтва, схема «Види мистецтва».
Теорія літератури: образне слово.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Коментар учителя
Кожен вид мистецтва витворює світ у художніх образах, властивими лише йому засобами: у живописі це лінії, крапки, плями різних кольорів; у музиці — це сполучення звуків різної висоти, сили, тембру; у скульптурі — це вирізування ліній, кутів; у літературі — це слово.
Встановлення логічних пар
Митець
Засоби творення образів
Живописець
Слово
Скульптор
Звуки
Музикант
Барви, лінії
Хореограф
Мармур, дерево, глина
Літератор
Рухи тіла
Бесіда з учнями
1. Які з видів мистецтва вивчають у школі?
2. Яка роль мистецтва у формуванні особистості?
3. Чому людина прагне до мистецтва?
4. Від якого виду мистецтва ви отримуєте найбільше задоволення?
5. Чому літературу називають мистецтвом слова?
6. Ми будемо вивчати художню літературу. А якою література може бути ще? 7. Що є особливістю художньої літератури?
8. Хто є творцем художньої літератури?
9. Які завдання вирішує автор, працюючи над своїм твором?
Слово в житті людини.
Обговорення народних приказок і прислів’їв про слово
Образне слово — першоелемент літератури.
Коментар учителя
Образне слово — це слово, яке допомагає створити художній образ — яскраве, поетичне відображення дійсності за допомогою порівнянь, епітетів, метафор тощо. Образності мови можна досягти завдяки вживанню слів у переносному значенні. Слова, які використовує письменник у переносному значенні називають тропами (це грецьке слово в перекладі означає «образ, зворот»). Тропи потрібні художнику слова для створення зорових, слухових картинок тих чи інших предметів.
Серед тропів найчастіше використовують епітети, порівняння, персоніфікацію.
Епітет — яскраві, образні художні означення, що найчастіше виражаються прикметниками. За допомогою епітетів автор підкреслює певну рису зображуваного об’єкта. Наприклад: хвилястий туман, золота хмаринка, широкий степ.
Порівняння — це зіставлення одного предмета чи явища з іншим, яке надає опису особливу образність, наочність. Наприклад, очі блакитні, як небо; дівчина, як зоря; ніч, як море. Питання до учнів: і епітети, і порівняння надають висловлюванню образності, але в чому ж відмінність між ними? (Епітет не містить прямого зіставлення з предметом чи явищем, а при порівняння називається й те, із чим порівнюють).
Персоніфікація — це перенесення ознак і властивостей живих істот на неживий предмет або явище природи, унаслідок чого вони починають мислити, відчувати, робити певні вчинки, як люди: І дивиться сонце лукаво, земля дрімає, вогонь простягає руки. «Візуалізація» За допомогою кольорових олівців спробуйте намалювати один із художніх засобів: «сонце посміхалося лукаво», «срібний вітер приклада до вуст сопілку», «і річка, мов дитя, сміється».
Метафора – слово сполучення слів вжите в переносному значенні. ( слова вплетені в мову)
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи
Поміркуйте, чому легенди, казки, прислів’я, скоромовки називають усною народною творчістю?
Коментар учителя
Термін фольклор є синонімом до виразу усна народна творчість. Цей термін уперше вжив англійський учений У. Дж. Томс у 1846 р. Цей термін розуміють по-різному: інколи його інтерпретують як будь-яке народне мистецтво (танці, музику, різьбярство тощо). Слов’янські науковці традиційно фольклором називають тільки словесне мистецтво.
Фольклор має такі ознаки: усна форма побутування (тексти не записували), звернення до традицій, колективність (автором був народ, кожен міг привнести щось своє), анонімність (автор був невідомий), варіантність (існує кілька варіантів одного й того ж твору), простота та ясність, повторюваність.
Літопис — це послідовний опис історичних подій їхнім свідком чи учасником. Слово походить від структури літопису, де твори починалися зі слів «в літо». Літописи — важливі пам’ятки літератури. У них розповідається про походження слов’ян, зародження в них влади, про різні політичні, економічні, культурні події народів. Літописи писали дуже освічені люди. Широко відомими літописами є «Київський літопис», «ГалицькоВолинський літопис», «літопис Самовидця».
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Дібрати прислів’я та приказки про слово; прочитати легенди с.9,10,12. (усно дати відповіді на питання після прочитаних творів)