ВИКОРИСТАННЯ КВЕСТ-ІГОР В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЯК СПОСІБ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Вознюк Марія Михайлівна, заступник директора з навчально-виховної роботи;
Лисенко Катерина Володимирівна, вчитель-логопед
Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 105
Харківської міської ради Харківської області
За останні роки в сучасній освіті відбулися суттєві зміни. До закладів загальної середньої освіти приєдналися діти з особливими освітніми потребами. І для кожного учасника освітнього процесу це питання стало випробуванням, бо все нове – невідоме. Але дитина з особливими освітніми потребами - це не проблема, а дитина, яка потребує уваги, розуміння, підтримки, любові та поваги.
Наша задача як педагогів – сформувати міцний, товариський та толерантний колектив, який розумітиме не відмінність один від одного, а схожість, колектив, де можна знайти спільну мову, інтереси, стати членом команди та навіть бути другом.
Тому, окрім навчання дітей, перед нами стоїть задача виховання та соціалізації кожного учасника освітнього простору.
Актуальність питання соціалізації дітей у сучасному суспільстві дуже велика. Діти виховуються на піку технічного прогресу. Велика кількість гаджетів та віртуальних ігор позбавили дітей живого спілкування, вони шукають друзів у соціальних мережах, свій вільний час проводять граючи на комп`ютері або смартфоні. Основним завданням є організація роботи таким чином, щоб залучити освітян до комунікації, використовуючи сучасні ігри та девайси.
Тому, якщо враховувати те, що діти в будь-якому віці полюбляють гратися, нами було обрано одну із форм роботи, як квест-ігри.
Квест (від англ. quest — пошук, пошуки пригод) — спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.
КВЕСТ-ІГРИ
|
Етапи проведення квест-ігор:
І етап – організаційно-підготовчий - визначення теми, мети та завдань квесту, підбір локацій (завдань), оформлення локацій, добір роздаткових матеріалів.
ІІ етап – реалізація – поділ учасників на команди, видача маршрутних листів, маршрут за локаціями (виконання завдань).
ІІІ етап – заключний - підбиття підсумків квесту, визначення та нагородження переможців.
На етапі реалізації даної форми роботи на базі нашого закладу освіти був проведений смарт-квест «У країні толерантності».
Мета: формування почуття поваги та толерантності до кожного учасника освітнього процесу; набуття позитивних емоцій; стимулювання розвитоку логічного та критичного мислення; уміння різнобічно оцінювати ситуацію та аналізувати інформацію; навчитися працювати у команді з різними соціальними групами.
Завдання: розвивати пізнавальний інтерес, почуття гумору, уяву, кмітливість; сприяти розвитку фізичних і психічних якостей, уваги; об'єднати учасників освітнього процесу в єдиний дружній колектив; виховувати повагу один до одного, толерантність, почуття відповідальності, уважне ставлення до оточуючих.
Для складу команд квест-гри було запрошено учнів різних вікових категорій, діти з особливими освітніми потребами, адміністрація закладу та педагогічні працівники. Шляхом жеребкування учасники були розділені на команди, так, щоб до кожної з них потрапили учасники різних категорій.
У рамках даного квесту нами було організовано чотири локації:
Локація № 1. Кінотеатр «CinemaSchool». Мета даної локацію полягає у формуванні розвитку вміння висловлювати та відстоювати власну думку, почуття, аргументовано пояснювати факти, формувати комунікативні навички, навчитися аналізувати та робити висновки.
У кінотеатрі командам пропонувалось переглянути мультфільми про прояви нетолерантного ставлення. Після перегляду, учасники мали ситуативно розглянути чи правомірною була поведінка героїв мультфільмів.
Локація № 2. Танцювальна студія «Ритми серця». Мета локації полягає у формуванні навичок здорового способу життя, розкритті талантів та здібностей, розвитку фізичного здоров’я та установлення позитивного емоційного стану.
Команда разом з хореографом брала участь у флешмобі, який дав змогу об’єднати учасників не зважаючи на вік, зріст та можливості. Для досягнення спільної мети гравці мали стати єдиним та дружнім колективом.
Локація № 3. Квітучий гай «Flowers». Мета полягає у спостереженні та дослідженні, формуванні умінь, знань, ставлень до оточуючих та самого себе, формуванні навичок оцінки, самооцінки та критичного мислення.
На локації учасників чекало завдання, в якому їм необхідно створити квітку-толерантності. На пелюстках було зазначено людські якості, де необхідно було визначити якості, якими наділені самі учасники команди, та які цінуються в інших.
Локація № 4. Фотостудія «Happy smile». Мета полягає в формуванні навичок роботи в команді; прагнень шукати та пропонувати нові ідеї; можливість висловлювати власну думку; розвиток фантазії та відкритості.
Перед командою стояла задача створити 5 різних життєвих ситуацій (свято, прогулянку, обійми тощо) та зробити спільні селфі.
У ході проходження командами квесту спостерігалася гарна колективна робота. старшокласники допомагали початківцям, активно співпрацювали з педагогами.
Така форма роботи дала змогу зрозуміти та побачити, що не дивлячись на те, що ми всі різні, ми спроможні знайти те, що нас поєднує. Допомагла навчитися повазі, толерантності та розумінню, отримати позитивні емоції, навчитися логічно мислити, приймати колективні рішення.
Під час квесту учасники об`єднувалися за інтересами та розвивали таланти. Виконуючи завдання, учасники відчули себе частиною дружнього колективу, де кожен не був позбавлений права висловити власну думку, поспілкуватися на цікаві теми, знайти нових товаришів та друзів.
На нашу думку, квест-ігри – це сучасний підхід до організації освітнього процесу, який дає змогу залучити освітян різних вікових категорій, створити ситуацію успіху, дібрати різноманітні завдання, допомагає дітям з особливими освітніми потребами прискорити соціалізацію та адаптацію в освітньому просторі.