Соціально – психологічні тренінги екологічного спрямування

Про матеріал
Соціально – психологічні тренінги для батьків. Анкетування для батьків. Дотримання екологічних вимог у побуті й способі життя.
Перегляд файлу

Соціально – психологічні тренінги для батьків.

1. Тренінг «Збираємось у при­роду»

Завдання: поділитися на групи по 4—5 осіб. Кожна група грає роль сім'ї, що збирається на прогулян­ку в природу на 1—3 години. Про­тягом 2—3 хвилин потрібно скла­сти список речей, які необхідно взяти з собою. Далі представник від кожної групи зачитує підготов­лений групою список, присутні можуть ставити запитання та ви­словлювати свої зауваження.

Після відповідних повідомлень та їх обговорення  наголошується на необхідності подолання негативного соціально­го досвіду поведінки в природі, що механічно передається від дорос­лих дітям та зумовлює виникнен­ня екологічних проблем.

 Класний керівник роздає батькам пам'ятку відповідного змісту для постійно­го використання.

 

Пам 'ятка для батьків.

 З найпершої прогулянки у при­роду зорієнтуйте дитину, що мож­на брати з собою. Зауважте: м'яч, бадмінтон, ролики — не потрібні, велосипед — теж (якщо прогулян­ка пішохідна). Поясніть, що для ігор, бігу та їзди на роликах при­значені спортивні майданчики, стадіони, корти тощо, які спе­ціально, зручно для цієї мети об­ладнані, тому немає потреби йти далеко від дому, щоб займатися цими справами. До того ж, біга­нина в лісі спричинює не тільки витоптування трави, випадкове обламування гілок (від чого зменшується виділення кисню в повітря), а й загибель під ногами людей комах, їхніх яєць і личи­нок. А музика, шум, галас у при­роді втомлюють інших відпочива­ючих, лякають тварин, впливають на їх живлення, розмноження, вигодовування потомства та до­гляд за ним (наприклад, злякані птахи можуть навіть покинути гніздо з пташенятами).

Немає потреби брати із собою багато продуктів та готувати їжу в природі, це краще зробити у себе на кухні. Вогнище ж забруднює повітря (димом, сажею, попелом, оксидами карбогену тощо), у вог­нищі гинуть комахи, їх личинки, під ним випалюється трава, ґрунт, погано загашене вогнище нерідко спричинює лісові пожежі. Тож у короткочасній прогулянці цілком можна обмежитися бутерброда­ми, водою та фруктами.

Зауважте: люди у природі — не господарі, а гості лісових меш­канців, то й поводитися мають відповідно.

Іти в природу найкраще з біноклем, фотоапаратом, фарба­ми, відео чи кінокамерою, дик­тофоном. Розкажіть, що треба на­вчитися бути в природі мисливцем за її таємницями. Протягом яко­гось часу станьте чи сядьте з дити­ною серед дерев, кущів і тихенько придивляйтеся довкола. Помітив­ши якусь тварину, майте терпін­ня і спостерігайте за нею певний час, непомітно намалюйте її, сфо­тографуйте чи запишіть на відео.

Разом з дітьми прислухайтеся до звуків природи, запишіть на диктофон шум дерев, прибою пташині голоси, звуки інших тва­рин. Знаходьте і фотографуйте гарні краєвиди, при бажанні за­мальовуйте їх. Милуйтеся світом природи, насолоджуйтеся її фар­бами, гармонією, виразністю кож­ного живого створіння: серед них немає потворних.

Вивчайте природу, звертайте увагу дітей на різноманітні зв'яз­ки у ній (наприклад, між будовою і способом життя тварини), на доцільність і досконалість приро­ди (листяну мозаїку, філігранну будову квіток тощо). Повідомте дітям, що спілкування з приро­дою збагачує людину, робить її чутливою до краси, добрішою, надає оптимізму в житті, заспо­коює у скрутну хвилину. Так, коли людина буває самотня, коли їй погано, подумки чи вголос мож­на розповісти дереву, річці, небу тощо про свій клопіт, біль, тур­боту, природа «слухатиме і ніко­ли не зрадить»...

Запропонуйте разом полікува­ти себе у природі, доторкнутися долонями до трави, листя, кори дерев, поглянути в небо, послу­хати шум води, відчути, як до тіла надходять цілющі сили природи, як душа сповнюється спокоєм і надією. Закличте дітей спробува­ти злитися з природою, ніби роз­чинитися в ній, відчути себе її ча­стиною (як воно і є насправді), осягнути, шо без природи не мо­жете існувати...

Щоразу перед прогулянкою в природу нагадуйте дітям, що бу­дете спостерігати, вивчати природу, милуватися нею, набиратися здоров'я, спілкуючись із різними об'єктами природи.

Фотографії, малюнки, відеофільми, магнітофонні записи, жо­луді, шишки (які впали з дерев) — ось ваші «трофеї», коли повертає­теся з природи. Вони не раз допо­можуть вдома оживити приємні спогади від прогулянки, відпочити, зняти нервове напруження, втому. Використовуйте їх також у вихо­ванні зовсім малих дітей для при­сипляння, заспокоєння, розвитку тощо. Можете організувати вдома виставку «Природа рідного краю», яку поповнюйте із року в рік.

Пам'ятайте: від вас залежить, будуть діти багаті природою, ста­не вона для них духовною цінністю, чи виростуть черстві душею, у якій пануватиме бажан­ня привласнювати та руйнувати.

 

2. Тренінг “Дбаймо про воду”.

Завдання: присутні працюють у малих групах, складаючи інформацію про способи очистки та економії води, які вони використовують у себе вдома. Після оголошення та обговорення відповідей батьки отримують пам’ятку.

 

Пам’ятка для батьків.

Хоч на Землі води й багато, проте прісної лише 2% від усієї, причому переважна її кількість знаходиться у льодовиках, тобто недоступна для споживання.

 

Як економити воду вдома.

  1.                   Використовуючи воду з крана, тримайте його відкритим не більше, ніж

            потрібно для справи.

  1.                   Якщо ви помітили, що хтось із вашої родини забув закрити кран,

             зробіть це самі.

  1.                   Під час чищення зубів закривайте кран, поки накладаєте пасту на

            щіточку та трете зуби.

  1.                   Не дозволяйте дітям бавитися з краном.
  2.                   У спеку не спускайте воду з крана, щоб стала холоднішою.
  3.                   Коли дитина пішла до школи, наголосіть, що там також необхідно

             економити воду.

  1.                   Самі будьте зразком у питаннях економії води.

Пам’ятаймо: вода – один із найважливіших природних ресурсів, від збереження якого залежить існування життя на Землі. Ми ж бо не хочемо позбавити наших дітей, онуків і правнуків права на життя?

 

 

3.  Тренінг «Купуємо побутові хімікати»

Завдання: поділитися на групи по 4—5 осіб і скласти спи­сок ознак, якими вони керують­ся при купівлі побутових хімікатів. Після відповідного об­говорення класний керівник, як і на попередньому тренінгу, роз­дає батькам пам'ятку.

Як купувати та використовува­ти побутові хімікати

Пам'ятка для батьків Косметика, парфуми, розчин­ники, ліки, харчові добавки, пес­тициди (препарати для сільського господарства), засоби побутової хімії — усе це хімікати. Повний облік та оцінка якості хімікатів ніколи не проводилися. Кожного року до торгівлі надходять 1—2 ти­сячі нових хімікатів, які у зв'язку з відставанням розробки відпові­дних методик здебільшого не про­ходять попередньої апробації і не отримують оцінки їх можливого впливу на навколишнє середови­ще. Дані, необхідні для повної оцінки впливу на середовище, здо­ров'я людей, охоплюють усього 10% пестицидів, 18% ліків; 80% хімічних речовин, що використо­вуються у торгівлі та технологіч­них процесах, не перевірено все­бічно на токсичність.

Низку хімікатів щорічно вилу­чають з продажу після випробу­вань національними контрольними органами. У розвинених краї­нах установи, які здійснюють кон­троль за хімічними речовинами, обмінюються результатами дослі­джень і повідомляють про нові обмеження в асортименті хімікатів. Імпортери серед країн, що розвиваються, не включені до цієї системи і не отримують відповідної інформації. Вони та­кож не мають власної служби контролю (до того ж, має місце контрабанда хімікатів).

Унаслідок недостатньої інформованості персоналу підприємств та населення про токсичні речо­вини, відсутності відповідного маркування нерідко спостерігаєть­ся порушення гігієнічних та еко­логічних вимог при їх викорис­танні на виробництві й у побуті, що призводить до гострих та хро­нічних отруєнь, забруднення нав­колишнього середовища.

При купівлі хімікатів для себе і для дому звертайте увагу на на­явність екологічного маркування. , Нехай цей покажчик стане для вас не менш важливим, аніж ефек­тивність та вартість хімікату.

Економно витрачайте хіміка­ти не тільки з причини необхід­ності заощадження коштів, а й із точки зору запобігання надмірно­го їх нагромадження у житлово­му приміщенні та шкідливого впливу на членів сім'ї.

Не тримайте вдома великої кількості хімікатів про всяк випа­док. Навіть якщо вони зберігають­ся в окремому приміщенні (наприк­лад, коморі), їх випари та мікро часточки будуть присутні у вашому помешканні, поступово завдавати­муть шкоди вашому здоров'ю.

При використанні хімікатів у своїй квартирі органи дихання за­хищайте, принаймні, пов'язкою, а лаків, клеїв на «сильних» роз­чинниках — респіратором чи про­тигазом, руки — резиновими ру­кавицями.

Усе, що перете, чистите, миє­те, використовуючи засоби побу­тової хімії, ополіскуйте достат­ньою кількістю проточної води. Залишки цих речовин на білизні, панелях, посуді тощо у вигляді мікро часточок потрапляють до органів дихання та травлення і можуть спричинити алергії, по­ступово провокувати розвиток хронічних захворювань, пору­шення обміну речовин тощо.

Чи не найболючішим є питан­ня утилізації залишків хімікатів, попередження їх потрапляння в природу — у ґрунт, водойми, адже понад 500 сторонніх інгредієнтів уже є в нашій питній воді. Зрозу­міло, що це питання має вирішу­ватися не тільки владними струк­турами та відповідними установа­ми, багато чого можемо зробити ми самі. Наприклад, не зливати залишки хімікатів у каналізацію, просто на траву та на землю біля гаражів, на дачних ділянках тощо, не скидати посуд із залишками хімікатів на купи сміття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анкетування для батьків.

Дотримання екологічних вимог у побуті й способі життя.

 

Анкета 1. Виявлення розуміння батьками значення та шляхів виховання в дітей бережливого ставлення до природи.

 

1.Чи вважаєте ви, що збереження й охорона природи – життєво необхідна справа?

а) так;   б) ні;  в) не завжди – є ще важливіші.

 

2. Чи часто діти просять вас пояснити якесь явище природи?

а) так;   б) ні;

Що ви їм відповідаєте в більшості випадків?

а)  “підростеш – дізнаєшся”; б) “спитай у вчителя”; в) терпляче пояснюєте

явище;  г) спільно працюєте з книгами;

 

3.Чи ставите ви собі за мету виховати у своїх дітей бережливе ставлення до

природи?

а) так, вважаю, що це важливе заняття, і роль сім’ї у його розв’язанні дуже

суттєва;  б) ні, спеціально не ставлю такої мети, оскільки вважаю, що в цьому питанні головна роль належить школі та суспільству загалом;

в) ні, такої спеціальної мети на переслідував, це питання якось випало з поля

моєї уваги; г) не ставив такої мети, оскільки вважаю її нездійсненною у наших

 соціальних умовах; д) інше;

 

4. Якщо ви намагаєтеся виховати у своїх дітей бережливе ставлення до

природи, то що саме робите для цього?

а) розповідаю про значення природи та необхідність її збереження; б) роблю зауваження у випадках, коли діти виявляють недбале ставлення до природи чи завдають їй шкоди; в) власною поведінкою показую приклад бережливого ставлення до природи; г) у ситуаціях, коли разом із дітьми буваю свідком порушень іншими громадянами правил поводження у природі, роблю зауваження цим людям;  г) залучаю дітей до роботи на земельній ділянці, догляду за кімнатними рослинами, домашніми тваринами;

 

5.Яка ялинка прикрашає вашу оселю на Новий рік? Чому?

 

6.Чи часто ви ходите “на природу”?

а) так;  б) ні;

Чим у природі займаються діти?

 

7. Чи допускаєте ви якісь дії, шкідливі для навколишнього середовища, у присутності дітей (ламаєте гілки, руйнуєте мурашники, знищуєте рідкісні рослини, палите багаття, залишаєте купи сміття, ...)

а) так; б) ні; в) іноді;

 

8. Чи вважаєте ви, що ваша дитина – захисник природи?

а) так; б) ні;  Яким чином вам удалося прищепити їй любов до природи?

 

Анкета 2. Виявлення стану дотримання екологічних вимог у побуті.

 

  1. Де, на вашу думку, повітря більш забруднене – надворі чи в приміщенні? Відповідь поясніть.
  2. Які існують джерела забруднення повітря в домашньому приміщенні?
  3. Які побутові відходи розкладаються в природі, а які – ні? Наведіть приклад.
  4. Хто, на вашу думку, має вжити заходів і яких саме, щоб зменшилася кількість побутових відходів?
  5. Чи заслуговує на увагу питання зменшення кількості побутових відходів у вашій сім’ї?

а) так; б)ні; в) не впевнений;

  1. Які шляхи зменшення кількості побутових відходів підходять для вашої сім’ї?

а) не купувати зайвих речей, продуктів, будівельних матеріалів, ліків;

б) непотрібні речі, у міру можливості, продавати чи віддавати родичам, знайомим, чужим людям, котрі їх потребують, а не викидати в сміття;

в) здавати в металобрухт;

г) не кидати макулатуру та склотару в сміттєпровід, а виносити у двір і виставляти біля сміттєвих контейнерів чи здавати на відповідні приймальні пункти;

г) замість пластикових пакетів користуватися господарчими сумками, пошитими з тканини;

  1. Як ви оцінюєте екологічний стан своїх індивідуальних транспортних засобів ( автомобіля, моторного човна ...)?

а) добрий; б) задовільний; в) поганий;

 

 

Анкета 3. Визначення розуміння причетності трудової діяльності батьків до екологічних проблем та можливих шляхів залучення батьків до спільної роботи зі школою з екологічного виховання учнів.

 

  1. Яка ваша прфесій6на (трудова) діяльність?
  2. До якої групи належить ця діяльність за впливом на навколишнє середовище?

а) спеціально присвячена вивченню, відновленню та збереженню навколишнього середовища;

б) справляє безпосередній вплив на навколишнє середовище;

в) справляє опосередкований вплив на навколишнє середовище;

  1. Чи відповідає організація вашої трудової діяльності екологічним

вимогам?

а) так; б) ні; в) не зовсім; Чому ви так вважаєте?

  1. Яку участь можете взяти ви разом зі школою в екологічному

вихованні дітей, спираючись на свою професійну діяльність, хобі та загальні знання?

а) виступити перед класом із повідомленням про своє розуміння екологічних проблем;

б) поділитися на батьківських зборах досвідом вашої сім’ї щодо виховання в дітей бережливого ставлення до природи;

в) допомогти в підготовці чи проведенні занять екологічного учнівського гуртка;

г) взяти участь у шкільній дискусії з екологічних проблем;

г) допомогти в налагодженні контактів з громадськими екологічними організаціями, включаючи дитячі;

д) організувати екскурсію учнів на своє виробництво для ознайомлення зі способами очистки його відходів;

е) взяти участь у практичних заходах з охорони природи, що проводяться школою;

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 жовтня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку