Співпраця асистента вчителя та вчителя в інклюзивному класі

Про матеріал
Стаття про співпрацю асистента вчителя та вчителя в інклюзивному класі. Визначення ролей, обов'язків, очікувань одне від одного та взаємопідтримки.
Перегляд файлу

Співпраця асистента вчителя та вчителя в інклюзивному класі

    Інклюзивна освіта стає все більш популярною в сучасному освітньому середовищі, сприяючи розвитку різноманітних навичок у дітей з особливими освітніми потребами, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей та потреб. При інклюзивному підході освітній процес дозволяє школярам з особливими потребами набути потрібні компетенції згідно сучасних освітніх стандартів. Головний суб’єкт інклюзивної освіти – дитина з ООП.

 Ратифікація Україною Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю активізувала докорінні зміни в системі освіти, що пов’язані із забезпеченням рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами та актуальністю запровадження інклюзивного навчання. Особи з інвалідністю не повинні виключатися через інвалідність із системи загальної освіти, а діти з інвалідністю – із системи безоплатної та обов`язкової початкової або середньої освіти. Особи з інвалідністю повинні мати нарівні з іншими доступ до інклюзивної, якісної та безоплатної початкової і середньої освіти за місцем проживання (З Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю). Шляхи впровадження інклюзивного навчання в Україні окреслено у прийнятому у 2017 році Законі України «Про освіту», яким передбачається створення системи освіти нового покоління, що забезпечить умови для здобуття освіти всіма категоріями громадян України, створення ефективної системи забезпечення всебічного розвитку людини, сприяння істотному зростанню інтелектуального, культурного, духовно-морального потенціалу суспільства та особистості. Гарантоване державою право на освіту визначено статтею 3 Закону України «Про освіту», де наголошується на тому, що ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти.

Увага в освітньому середовищі акцентується на можливості таких дітей до повноцінного соціального життя, активної участі у житті колективу, створенні позитивного клімату у шкільному середовищі та поза його межами, організації освітнього процесу, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей та надання спеціальних освітніх і фахових послуг. Але під час освітнього процесу навчальні заклади та педагогічні працівники зіштовхуються з низкою проблем для реалізації поставлених завдань. Однією із проблем є особливий підхід до роботи з дітьми з особливими потребами. Вчитель під час уроку  концентрується на наданні знань усім учням класу одночасно, а діти з особливими освітніми потребами потребують більше індивідуальної уваги та додаткових способів і методів навчання, що потрібні саме їм, що ускладнює роботу вчителя. Перед вчителем постає складне завдання – за 45 хвилин уроку не тільки дати знання, а й індивідуально приділити увагу, допомогти, додатково пояснити або адаптувати чи модифікувати загальні навчальні завдання для дитини з особливими потребами. Тому, з метою створення якісних умов педагогічної діяльності вчителя до освітнього процесу, виникла необхідність залучення додаткових спеціалістів, зокрема, асистента вчителя, який є новим суб’єктом освітньо-виховного процесу.

 Основне завдання асистента вчителя – це надання соціально-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Співпрацюючи з вчителем, асистент вчителя проводить навчальні, виховні, соціальноадаптивні заходи, залучає та допомагає дитині під час уроку у виконанні навчальних завдань. Також він веде спостереження за розвитком дитини, за проблемами, які виникають у дитини під час засвоєння нових знань. Така організація освітнього процесу дає можливість дитині з особливим потребами не бути обділеною увагою та отримувати повноцінні знання з урахуванням її  індивідуальних можливостей. І все це можливо лише при спільній роботі вчителя та асистента, саме тоді будуть якісно реалізовані поставлені завдання інклюзивної освіти.  Інклюзивна освіта не ставить за мету зробити всіх однаковими. Ця освіта  передбачає створення рівних можливостей для всіх дітей з ООП і забезпечення їх успіху в освітньому процесі та в подальшому житті. Інклюзивна освіта – це безперервний процес, спрямований на створення інклюзивного освітнього середовища на основі принципів толерантного ставлення, поваги до індивідуальних особливостей дитини і недопущення дискримінації. Інклюзивна освіта передбачає освіту кожній дитині, незважаючи на наявні ООП, надає можливість дитині з ООП бути включеною у загальний освітній процес за місцем проживання шляхом адаптації змісту освіти й умов навчання, що в подальшому дає змогу їй стати рівноправним членом суспільства.

 Однією з найважливіших передумов успішного розвитку дитини з особливими освітніми потребами є створення сприятливих, комфортних умов, які сьогодні здатна забезпечити інклюзивна освіта.

  У такому контексті роль асистента вчителя стає незамінною для забезпечення ефективної підтримки всім дітям у класі. Співпраця між асистентом вчителя та вчителем є основою успішного функціонування інклюзивного класу, є аспекти, які варто врахувати для побудови цієї партнерської взаємодії. Деякі ключові аспекти, які варто врахувати для побудови цієї партнерської взаємодії, включають встановлення чіткого взаєморозуміння та комунікації, розподіл обов'язків, індивідуалізацію та адаптацію навчального процесу для кожного учня, спільне планування та використання ресурсів, а також постійний професійний розвиток обох партнерів. Завдяки цим аспектам вчитель та асистент вчителя можуть ефективно співпрацювати для досягнення успіху кожного учня у класі.

 

Тому важливо, в першу чергу, звернути увагу на такі аспекти:

         Взаєморозуміння та комунікація:

   Ефективна комунікація між асистентом вчителя та вчителем є основою успішного партнерства. Вони повинні чітко визначити свої ролі, обов'язки та очікування одне від одного, а також забезпечити відкриту та взаємну підтримку.

Чітке визначення ролей, обов'язків та очікувань допомагає уникнути недорозумінь та конфліктів, а також сприяє ефективному виконанню завдань. Відкритість та взаємна підтримка створюють атмосферу довіри та сприяють спільним зусиллям у досягненні спільних цілей. Постійна взаємодія та обмін ідеями дозволяють вчителю та асистенту вчителя швидко реагувати на потреби учнів та ефективно адаптувати навчальний процес для досягнення максимального успіху кожного учня.

 Розподіл обов'язків:

   Важливо чітко визначити, які завдання виконуватиме вчитель, а які - асистент вчителя. Вчитель може зосередитися на плануванні та проведенні уроків, а асистент - на індивідуальній підтримці учнів з особливими потребами.

 

Індивідуалізація та адаптація:

   Асистент вчителя може надавати індивідуальну підтримку учням з різними потребами, допомагаючи їм засвоювати матеріал на рівні, що відповідає їхнім можливостям.

 

 Спільне планування та використання ресурсів:

   Вчителі та асистенти можуть спільно планувати уроки, використовуючи різноманітні педагогічні методи та ресурси для підтримки різних типів учнів у класі. Під час спільного планування вчителі та асистенти можуть використовувати різноманітні педагогічні методи, такі як диференційоване навчання, кооперативне навчання, проектне навчання та інші.  Вони також можуть використовувати різні ресурси: відео, аудіозаписи, інтерактивні презентації, інтерактивні вправи та ігри, щоб забезпечити різноманітність в навчальному процесі.

Постійний професійний розвиток як вчителя, так і асистента вчителя, є важливим для вдосконалення їхньої практики та розширення знань у сфері інклюзивної освіти. Професійний розвиток може включати участь у тренінгах, семінарах, конференціях та інших формах навчання, спрямованих на розвиток компетентностей у сфері інклюзивної освіти. Вчителі та асистенти можуть також здобувати нові знання шляхом читання наукової літератури, спілкування з колегами та експертами, а також через самостійну рефлексію та аналіз своєї практики. Що важливо, постійний професійний розвиток допомагає вчителям та асистентам вчителя залишатися оновленими з останніми тенденціями та кращими практиками в інклюзивній освіті, що в свою чергу дозволяє їм надавати якісну та ефективну підтримку всім учням у класі.

Співпраця асистента вчителя та вчителя в інклюзивному класі вимагає від обох сторін відкритості, толерантності та взаємної поваги. Це партнерство не лише сприяє успішній адаптації учнів з особливими потребами у навчальному середовищі, але й створює атмосферу взаємопідтримки та розвитку для всіх учасників освітнього процесу.   

Асистент вчителя – це посередник між дитиною та іншими дітьми і дорослими в шкільному середовищі. Для того, щоб умови знаходження такої дитини в школі були по-справжньому комфортні та мотивували її на розвиток, робота асистента педагога (як і будь-якого іншого дорослого, який працює з дитиною з особливими освітніми потребами) повинна ґрунтуватися на наступних переконаннях: віра в можливості дитини, щирий інтерес до її особистості, прийняття її особливостей, доброзичливість, терпіння, послідовність.  Асистентський супровід – це соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами, який забезпечує організацію умов для успішного включення дитини з особливостями розвитку в середовище школи. Асистентський супровід можуть здійснювати асистент учителя та асистент учня.

 

docx
Додав(-ла)
Сидорчук Алла
Додано
24 березня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку