Засідання методичного об'єднання вчителів початкових класів у інтерактивному форматі "Методичні посиденьки"
Методичні посиденьки
«Професійна та особистісна компетентності вчителя
як умова розвитку життєвокомпетентного учня»
Мета: Обговорити поняття «компетенція» та «компетентність»; з’ясувати особистісні та професійні компетентності, необхідні вчителю; спонукати до формування в учителя потреби в саморозвитку та самовдосконаленні.
Час: 20 хвилин.
Ресурси: плакат із таблицею з двома колонками: «Компетенція» та «Компетентність»; плакат «Дерево компетентностей» (стовбур дерева без листя); два набори аркушів паперу у вигляді листочків дерева; маркери; клей чи скотч.
План:
Хід проведення:
1. Вступ
Сьогодні ми проводимо методичні посиденьки на тему: «Професійна та особистісна компетентності вчителя як умова розвитку життєво-компетентного учня».
На наших посиденьках ми раді вітати всіх присутніх.
Освітній процес являє собою наявність двох сторін: учитель – учень. І тому компетентність ставиться за мету як перед учнем, так і, в першу чергу, перед вчителем. Тобто, насамперед, від компетентності вчителя залежить успіх у досягненні мети учнем.
2. Створення проблемної ситуації
Уявімо ситуацію:
Діти самі вдома. Старший брат читає книгу, молодша сестра грається лялькою. Середній брат ніяк не може зібрати портфель до школи.
- (до старшого брата) Будь ласка, допоможи мені зібратися.
Брат не звертає уваги.
- (до сестри) Ну, хоч ти допоможи мені зібратися.
Дівчинка дивиться на нього зверхньо:
- Сергійко, здається мені, що ти той, про кого французи говорять «non competent».
Я думаю, всім зрозуміло, яке серйозне звинувачення прозвучало з вуст цієї дівчинки.
Справді, кожна людина має бути багато компетентною особистістю. А для цього необхідно створити умови щодо формування цих компетентностей. І значну роль у цьому відіграє вчитель.
3. Обговорення понять
Сьогодні нам насамперед необхідно розвести поняття «компетенція» і «компетентність». Чим вони різняться одне від одного? Що в них є спільного? У кого є думки з цього приводу?
(На дошці вивішують таблицю з двома колонками: «Компетенція», «Компетентність». Вчителі висловлюють свої думки, ведучий записує тези до таблиці.)
4. Інформаційне повідомлення
Надається інформаційне повідомлення «Компетенція та компетентність».
5. Робота в групах
Школа не повинна навчити на все життя – школа повинна навчити вчитися все життя та ефективно використовувати отримані знання на практиці. Тобто розвивати необхідні в подальшому ключові компетентності, рівень сформованості яких залежить насамперед від компетентності вчителя. Саме компетентний педагог забезпечує позитивні та високоефективні результати в навчанні, вихованні та розвитку учнів.
Перед нами «Дерево компетентностей». Іде весна, дерева одягають нове вбрання. І я пропоную одягнути наше дерево в ключові компетентності, якими повинні володіти вчителі початкової школи.
(Учасники об’єднуються в дві групи та отримують аркуші паперу у вигляді листочків дерева, на яких вони мають записати ключові компетентності вчителя: як людини (перша група) та як професіонала (друга група).
Під час презентації представники кожної групи по черзі зачитують компетентності та прикріплюють листочки до дерева.)
6. Підсумки
Запитання для обговорення:
- На які думки наштовхнула Вас наша сьогоднішня робота?
- Що для вчителя є важливішим: бути компетентним професіоналом чи компетентною особистістю?
- Формуванню компетентностей учнів допомагає вчитель. А хто чи що може допомогти у формуванні компетентностей вчителю?
Ми розуміємо, що і в Новій школі, як і в усі часи найвідповідальніша за якість освіти людина – Учитель – зразок поведінки, наслідування для дітей, майстер здатний навчити своїх підопічних знаходити потрібні знання в безкрайньому океані сучасних наук, здобути досвід самоосвіти. Він повинен надихати своїх вихованців на навчання.
Сучасний вчитель – це особистість з позитивним світоглядом, націлена на постійний саморозвиток і професійне зростання, толерантна людина, яка володіє високим моральним авторитетом. Я бажаю, щоб кожен з нас був таким вчителем. Успіхів усім нам, здоров’я та професійного зростання.