Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут.

Про матеріал
поглиблення та систематизація знань про способи орієнтування та визначення напрямків; формування поняття «азимут» і навичок його визначення; розвиток практичних умінь орієнтуватися в критичних ситуаціях
Перегляд файлу

6 клас

Урок № 9

Тема: Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут.

Мета: поглиблення та систематизація знань про способи орієнтування та визначення напрямків; формування поняття «азимут» і навичок його визначення; розвиток практичних умінь орієнтуватися в критичних ситуаціях.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь

Обладнання: підручник, атлас, компас, слайди-зображення живої та неживої природи, за якими можна орієнтуватися в природі

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

• Що таке горизонт?

• Які ви знаєте сторони горизонту?

• Що означає «орієнтуватися на місцевості»?

• Які способи орієнтування на місцевості ви знаєте?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Слово вчителя

Кримські гори, розташовані на півдні Кримського півострова,— мальовничий район нашої країни, улюблене місце відпочинку туристів. У горах прокладені численні туристичні маршрути різних категорій складності. В усі пори року цими маршрутами вирушають туристичні групи як у супроводі досвідчених керівників-провідників, так і самостійні. Та в усі пори року в горах постійно чергує спеціальна служба порятунку. На жаль, ця служба не залишається без роботи, оскільки періодично в горах губляться люди. Чому ж так трапляється? Справа в тому, що в горах погода дуже мінлива. Туман, злива, ураганний вітер і сніг можуть раптово наздогнати непідготовлених мандрівників. І тоді від того, наскільки мандрівники вміють поводитись у критичній ситуації, орієнтуватися на місцевості, користуватися планом і картою, часто залежить їхнє життя. Сьогодні на уроці ви набуватимете саме тих навичок, які можна віднести до навичок виживання.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Способи орієнтування на місцевості

Бувають ситуації, коли потрібно зорієнтуватися на місцевості, тобто визначити своє місце розташування відносно сторін горизонту.

Робота зі словником. Орієнтуватися — це значить уміти визначити сторони горизонту і своє положення на місцевості відносно сторін горизонту і навколишніх предметів.

Горизонтом називається частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на відкритій місцевості.

В орієнтуванні на місцевості за планом чи картою головним є визначення чотирьох основних сторін горизонту: півночі, півдня, сходу та заходу. Між цими основними сторонами є ще проміжні.

Звісно орієнтуватися на місцевості можна за допомогою природних ознак. А ми з вами спочатку спробуємо визначити сторони горизонту на карті та плані місцевості.

Робота з картою. У якому напрямку від Києва розташовані м. Львів, м. Луганськ, м. Полтава?

У якому напрямку від Кропивницького  розташовані м. Одеса, м. Харків, м. Луцьк?

Основні способи орієнтування на місцевості:

  • За Сонцем
  • Зорями
  • Зо допомогою компаса
  • Місцевими природними  ознаками

Головне визначити напрям північ. Ви стаєте обличчям на північ, розводите руки:  у напрямку правої руки – схід, лівої – захід. Позаду – південь.

Але як визначити де північ??

Сонячного дня можна орієнтуватися за Сонцем. За сонцем можна визначити сторони горизонту пам’ятаючи, що в нашій півкулі воно приблизно знаходиться: О 7 годині – на сході; 0 13 годині – на півдні; 0 19 годині на заході; О 1 годині – на півночі (спостерігається влітку за полярним кругом).

Орієнтування за зірками зводиться до вміння знайти на небозводі Полярну зірку, яка завжди показує напрямок півночі. її можна знайти за сузір’ям Великої Ведмедиці Полярна зірка – найяскравіша зірка в сузір’ї Малої Ведмедиці, яке має вигляд повернутого ковша.

Та звезда - не просто точка,

А нога МИШУТКИ-дочки!

Черный нос МЕДВЕДЯ-мамы

На неё укажет прямо!

Місцеві природні ознаки

 По деревам. Кора хвойних і листяних дерев звичайно значно темніша й більше вкрита мохом та лишайниками з північного боку.

На окремо розташованих деревах гілки та листя густіші з південного боку.

 Гриби. Не менш точну інформацію по визначенню сторін горизонту дають гриби. Необхідно пам’ятати, що вони ростуть з північної сторони дерев, пеньків, кущів. На східній і західній стороні дерев, каменів, кущів їх значно менше, а на південній стороні, особливо в суху погоду, їх майже не буває.

Компас

http://i-survive.ru/images/stories/kompas.jpg

 

Прилад, який має намагнічену стрілку, що вільно обертається навколо стрижня.  Синій колір – північ, червоний – південь.

По колу нанесені поділки від 0 (360) (напрям  на північ), до 90 (на схід), 180 (на південь), 270 (захід). Проміжні сторони пн..сх – 45, пд..сх – 135, пд..зх – 225, пн..зх – 315. Компас кладемо на долоню і повертаючи компас, треба сумістити північний край стрілки з цифрою нуль. 

Іноді напрямки не збігаються ні з основними ні з проміжними. І тоді треба обчислити азимут. Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на якийсь предмет на місцевості. Величина азимута визначається в градусах

Щоб за азимутом знайти об’єкт, потрібно правильно виміряти відстань на місцевості. Невеликі відстні між близько розміщеними об’єктами вимірюють рулеткою або метром.  Відстань між двом об’єктами, що розміщені далеко один від одного, зручніше вимірювати кроками. Для цього потрібно значити довжину свого кроку. Н-д, 50 м виміряних раніше, ви проходите за 80 кроків. ---5 000 см:80=62 см.

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів

1. Прийом «Художник». Якщо ви уважні і знаєте чітко сторони горизонту, ви зможете намалювати за цією інструкцію предмет. Назвіть його.

Від точки А відкласти на схід 1 клітинку, на північний схід 1, на північ 2, на захід 2, на північ 1, на захід 9, на південь 4, на південний схід 2, на захід 5, на південний схід 2, на схід 11, на північний схід 2, на захід 5, на північний схід 2, від точки А на північ 2, на схід 1, на південь 1, на захід 1.

VI. Підсумок уроку

Прийом 5 речень

VII. Домашнє завдання

Опрацювати § 9, запитання  в кінці параграфа (всі). 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 березня 2019
Переглядів
2274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку