1
План-конспект уроку № 64 – 10 клас
Тема. Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини
Мета уроку: сформувати ґрунтовні знання про будову статевих клітин, особливості гаметогенезу у людини.
Завдання уроку:
Методи і методичні прийоми: організаційні (вхід в онлайн клас, роздача карток учням); словесні (розповідь, проблемний виклад, інструктаж); наочні (презентація, відеофільм, онлайн ресурси); технічні (мультимедійний комплекс, картка учня, онлайн завдання); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації).
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплекс, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація.
Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес гаметогенезу, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.
Тип уроку: комбінований із використанням методик перевернутий урок та таксономія Блума (Додаток А.1).
План уроку:
№п/п |
Етап уроку |
Час |
1 |
Організаційний етап |
1 хв. |
2 |
Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань |
7 хв |
3 |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів через створення проблемної ситуації |
2 хв. |
4 |
Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку |
3 хв. |
5 |
Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу на основі отриманих знань |
12 хв. |
6 |
Інструктаж БЖД |
3 хв. |
7 |
Виконання лабораторного дослідження для осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі |
8 хв. |
8 |
Узагальнення і систематизація знань |
5 хв. |
9 |
Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок |
2 хв. |
10 |
Надання та пояснення домашнього завдання |
2 хв. |
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів:
1. Метод «Слова у квадраті»:
На мультимедійній дошці виведене зображення квадрата, в якому необхідно знайти максимально можливу кількість слів та термінів. Учні виконують завдання на індивідуальних картках (Додаток А.2).
2. Метод «Термінологічне лото»
На дошці виведені пронумеровані картки з прихованими термінами. Учні по черзі обирають по одній картці, відкривають запитання і дають йому визначення (слайд 5-6).
Перелік слів:
1. клітинний цикл;
2. мітоз;
3. мейоз;
4. профаза;
5. метафаза;
6. анафаза;
7. телофаза;
8. інтерфаза.
ІII. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Діти, сьогодні на уроці нам необхідно з’ясувати: «Чи зможе продовжитися вид Homo sapiens, якщо зникнуть жіночі або чоловічі статеві клітини?».
На основі отриманих знань, після перегляду навчальних фільмів вдома (Додаток В.1, Додаток В.2) ви знаєте, що життя зароджується у результаті злиття двох крихітних клітин. Оскільки їхні розміри малі, то люди не завжди знали про їхнє існування, проте багато учених цікавив процес зачаття. Наприклад, Гіппократ вважав, що утворення зародка забезпечує перемішування крові матері зі спермою батька. Перша згадка про клітини чоловічої та жіночої статі була зафіксована у творі Арістотеля "Про виникнення тварин". А вченим, який вперше побачив сперматозоїди під мікроскопом є Левенгук.
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося всі таємниці статевих клітин.
Запитання до учнів:
Вдома учні переглянули наукові відеофільми відповідної тематики у Classroom, відбувається дискусія, заслуховуються відповіді учнів.
IV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку:
«Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу:
План пояснення нового матеріалу:
Учні отримують додаткові матеріали: робочий листок учня (Додаток А.3), словник термінів (Додаток А.4), ілюстрації (Додаток Б.1, Додаток Б.2).
Сперматозоїди – чоловічі статеві клітини мають дуже малий розмір (слайд 7). Їхня клітина поділена на головку, шийку і хвіст. Головка містить ядро та цитоплазму. На ній також є акросома із ферментом гіалуронідаза, який забезпечує розчинення оболонки яйцеклітини. У шийці містяться мітохондрії. Оскільки у яйцеклітини потрапляє лише головка, то зигота матиме лише мітохондрії материнської яйцеклітини. Відповідно основною функцією хвоста є переміщення сперматозоїда. Хвіст – орган руху.
Отже, ми дізналися будову чоловічих статевих клітин. Тепер, будь ласка, виконайте завдання №1 на робочому листку учня. Учні виконують завдання. Після того, як завдання виконано заслуховуються відповіді (Додаток А.3).
Жіночі статеві клітини хребетних – яйцеклітини. Вони нерухливі та, як правило, більші від сперматозоїдів (Слайд 8). Учні розглядають будову яйцеклітини (Додаток Б.1).
Зазвичай вони мають овальну форму. Детальна будова яйцеклітини на фото. Учні аналізують функції складових яйцеклітини (Слайд 9).
А тепер виконайте завдання №2 на робочому листку учня (Додаток А.3).
На утворення гамет впливають гормони статевих залоз. У чоловіків – це яєчка, а у жінок – яєчники. Яєчка містяться у мошонці. Яєчка, як і яєчники є залозами змішаної секреції (Слайд 10).
Запитання до учнів:
Наведіть спільні та відмінні риси будови чоловічих та жіночих статевих клітин
Отже, ми з вами розглянули будову статевих клітин. Тепер дізнаємося, як вони утворюються в організмі людини. Давайте з’ясуємо, що означають наступні терміни:
Учні користуючись словником термінів пояснюють їх (Додаток А.4).
Робота у групах
Учні класу поділені на 2 групи (дівчата та хлопці). Дівчата виконують
завдання №2 робочого листка учня, хлопці – завдання №3 (Додаток А.3). Після виконання презентують свої відповіді один перед одним (Слайд 11).
Таким чином, у процесі оогенезу утворюється одна зріла яйцеклітина, а сперматогенезу – чотири сперматозоїда. Крім того, кількість гамет у жінок закладається ще у ембріональному періоді, а чоловіків упродовж онтогенезу.
Справді, шкідливий спосіб життя негативно впливає на гаметогенез. Зараз ми із вами з’ясуємо, що негативно впливає на розвиток сперматозоїдів. По бажанню таку ж інформацію ви можете підготувати на наступний урок про вплив способу життя жінки на оогенез. Цікаву інформацію ви знайдете за посиланням https://www.pinterest.com/search/pins/?q=fertilization&rs=typed, яке буде у Classroom.
Учні розглядають інфографіку «ТОП 10 Вбивці сперматозоїдів», висловлюють свої враження (Додаток Б.2).
Запитання до учнів:
VI. Інструктаж з БЖД
VII. Виконання лабораторного дослідження для осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі
Учні отримують картки, знайомляться із метою, завданнями і виконують лабораторне дослідження. Після цього виконують завдання онлайн, вказують структурні частини сперматозоїда https://learningapps.org/display?v=pdyr4zm1n19 та яйцеклітини https://learningapps.org/display?v=po0fsk0g319. Розглядають фіксовані мікропрепарати під мікроскопом, роблять відповідні висновки (Додаток А.5).
VІІІ. Узагальнення і систематизація знань:
«Закінчи речення»
IX. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок:
X. Надання та пояснення домашнього завдання:
Опрацювати §40; опрацювати матеріали у Classroom (Додаток В.3); виконати тести за посиланням join.naurok.ua (код доступу 682334); за бажанням виконати проект на тему: «Поширення серед населення думки, що спосіб життя впливає на гаметогенез».