Формування національно-патріотично виховання на уроках математики
Враховуючи нові суспільно - політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.
Актуальною стає організація збирання та поширення інформації про науково-історичні умови, в яких виникала і розвивалась Україна, про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення незалежності та обороноздатності України.
Не менш важливим є відродження національної гідності, патріотизму і громадянської позиції кожної людини, її самореалізацію в матеріальній та духовній сферах суспільного життя. Досягти цієї мети можна, якщо школярі засвоять базові знання з предметів природничо-математичного циклу.
Вважаю, що математичну освіту в школі не можна зводити лише до передачі учням певної суми знань. Перед учителем математики стоїть і інше, не менш важливе завдання - реалізація можливостей свого предмета в розвитку особистості учня.
Математика - це абстрактний предмет. Тому, використовувати її як інструмент патріотичного виховання учнів, досить складно. Змістовна частина предмета не може бути пропагандою краси і величі рідної країни. Але прийоми і методи подання та засвоєння математичних знань складаються в доданні патріотичної спрямованості цілому ряду історичних відомостей. Цей прийом, крім вражаючої сили впливу, особливо цінний ще тим, що він значно підвищує інтерес учнів до історії математичної науки і до самого предмету.
Сучасні можливості Інтернету та програмного забезпечення вдосконалюють та урізноманітнюють методику викладання математики. Використання інформаційно - комунікативних технологій на уроках є сучасним інструментом, що дозволяє учневі показати свої знання, творчість та допитливість; формує навики самоосвіти та пошукової діяльності.
Застосовуючи можливості Microsoft Office та Word при створенні презентацій, буклетів, бюлетенів, тематичних задач, кросвордів тощо, учні осмисленно вживають елементи української історії, культури та мистецтва; звичаїв та обрядів; символіки та патріотичних висловів видатних людей, прикладів героїзму в минулому та сучасному нашого народу.
Задачі є тією ланкою, що з’єднує теоретичний матеріал з практикою. Вдало підібрані задачі можуть відтворювати суспільні проблеми, події в країні та економічні здобутки.
Сучасні реалії вносять корекції в зміст виробничих та побутових задач. Учням більш близькі задачі, що складені на матеріалі регіональних проблем, унаочненні місцевими фактами та відображають здобутки нашої країни в історичному розвитку та світовій спільноті.
Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.
Наприклад. Населення Сумської області 1032876 чоловік, а населення Конотопського району становить 19,5% жителів Сумської області. Скільки людей живе в Конотопському районі.
За допомогою технічних засобів: комп’ютера і принтера, створюю яскраві каталоги патріотичних задач, наповнюючи їх яскравими фарбами та асоціативними малюнками. З цією ділянкою роботи з задоволенням справляються навіть учні з низьким рівнем знань, які часто відмовляються вчити математику, але поступово повертаються до неї.
Найпростіший шлях- використання готових текстів патріотичних задач, більш цікавий і творчий - складати задачі самому та залучати до складання задач дітей.
В процесі навчання заохочую учнів переводити цікаві патріотичні факти на мову математики, створювати модель та спрогнозувати шляхи розв’язку.
Основні вимоги до патріотичних задач, які використовую у навчанні математики:
1. Задачі повинні мати реальний практичний зміст, який забезпечує ілюстрацію патріотичних цінностей і значущості набутих математичних знань.
2. Задачі повинні відповідати шкільним програмам і підручникам за формулюванням і змістом методів і фактів, які будуть використовувати в процесі їх розв’язування. .
3. Задачі повинні бути сформульовані доступною і зрозумілою мовою, не містити термінів, з якими учні не зустрічалися і які вимагатимуть додаткових пояснень. .
4. Числові дані в патріотичних задачах повинні бути реальними, відповідати існуючим в практиці. .
5. У змісті задач по можливості повинен бути відображений особистий досвід учнів, місцевий матеріал, який дозволяє ефективно показати використання математичних знань і викликати в учнів пізнавальний інтерес.
6. Патріотичні задачі повинні відображати ситуації промислового і сільськогосподарського виробництва, економіки, торгівлі, ілюструвати досягнення України у світі. .
7. У патріотичних задачах числові дані, як правило, мають бути реальними, а при їх розв’язуванні необхідно використовувати обчислювальні засоби. У цей нелегкий час допомагаю учням ще більше дізнатися інформації про Україну та використовувати набуті знання при складанні, розв’язанні задач з математики. Тримаю освітянський фронт. Вважаю, що саме таке ювелірне вкраплення елементів патріотичного виховання приведе до формування свідомого громадянина своєї країни, що любить Україну, свій народ, націю і готовий будувати нову демократичну державу.
При вивченні теми «Циліндр» у 6 або 11класах доречно попрацювати з текстом: «За твердженням Н.В. Риндіної, металургія трипільців була в багатьох відношеннях подібною до центральноєвропейської, хоча технологію вони розробляли власну. Метал на трипільські землі доставляли з карпатського басейну у вигляді зливків (довжина - 15-17 см, діаметр - 2-3 см)», та визначити об’єм злитка.
Застосування математики на військовій службі
Наприклад. Доля бракованих снарядів в 1 партії становила 1%, в 2 партії - 1,5%, а в третій - 2%. Перша партія складає 35% всіх снарядів, друга - 40%.
Визначити середній відсоток бракованої продукції.
Використання математичних знань в цивільній обороні (ЦО), що актуальним є у наш час-російської агресії на сході України.
Наприклад. Засоби індивідуального захисту (засоби захисту органів дихання повинні добре закривати ніс і рот , тому верхній її край має бути на рівні очей , нижній – заходити за підборіддя. Нижні кінці зав’язуються на тім'я, верхні – на потилиці.)
1. Для виготовлення ватно-марлевої пов’язки слід дотримуватись розмірів 50см ширина та 90см довжина. Скільки метрів марлі шириною 50см потрібно для виготовлення 14 ватно-марлевих пов’язок?
2. Скільки вийде ватно-марлевих пов’язок з куска марлі шириною 90см, а довжиною 2м 50см ?
3. Скільки потрібно марлі для виготовлення 14ватно-марлевих пов’язок, якщо ширина марлі 1м? Місце України в Європі
Наприклад. Перший рамковий вулик винайдено в Україні у 1814 р. Петром Прокоповичем. Україна в останні роки впевнено зберігає місце в трійці світових лідерів з виробництва меду. Випереджаючи країни Європи за обсягами виробництва меду в кілька разів, Україна є одночасно першою в світі з виробництва меду на душу населення (1,5 кг).
1. Провести опитування та побудувати діаграму споживання меду в класі, школі тощо.
2. Для виготовлення куті (обрядова страва на Св.Вечір) потрібно 0,5кг пшениці, 100гр.-маку, 100гр.-горіхів та 120гр.-меду. Скільки потрібно меду для виготовлення 3кг куті?