Стаття "Формування національно-патріотичного виховання на уроках математики"

Про матеріал
У статті містяться задачі, які відтворюють суспільні проблеми, події в країні та економічні здобутки України. Їх можна використовувати на уроках математики. Крім того, поданий алгоритм для самостійного складання патріотичних задач.
Перегляд файлу

Формування національно-патріотично виховання на уроках математики

 

Враховуючи нові суспільно - політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.

Актуальною стає організація збирання та поширення інформації про науково-історичні умови, в яких  виникала і розвивалась Україна, про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення незалежності та обороноздатності України.

Не менш важливим є  відродження національної гідності, патріотизму і громадянської позиції кожної людини, її самореалізацію в матеріальній та духовній сферах суспільного життя. Досягти цієї мети можна, якщо школярі засвоять базові знання з предметів природничо-математичного циклу.

Вважаю, що математичну освіту в школі не можна зводити лише до передачі учням певної суми знань. Перед учителем математики стоїть і інше, не менш важливе завдання - реалізація можливостей свого предмета в розвитку особистості учня.

Математика - це абстрактний предмет. Тому, використовувати її як інструмент патріотичного виховання учнів, досить складно. Змістовна частина предмета не може бути пропагандою краси і величі рідної країни. Але прийоми і методи подання та засвоєння математичних знань складаються в доданні патріотичної спрямованості цілому ряду історичних відомостей. Цей прийом, крім вражаючої сили впливу, особливо цінний ще тим, що він значно підвищує інтерес учнів до історії математичної науки і до самого предмету.

Сучасні можливості Інтернету та програмного забезпечення вдосконалюють та урізноманітнюють методику викладання математики.  Використання інформаційно - комунікативних технологій на уроках є сучасним інструментом, що дозволяє учневі показати свої знання, творчість та  допитливість; формує навики самоосвіти та пошукової діяльності.

Застосовуючи можливості Microsoft Office та Word при створенні презентацій, буклетів, бюлетенів, тематичних задач, кросвордів тощо, учні осмисленно вживають елементи української історії, культури та мистецтва; звичаїв та обрядів; символіки та патріотичних висловів видатних людей, прикладів героїзму в минулому та сучасному нашого народу.

Задачі є тією  ланкою,  що з’єднує теоретичний  матеріал з практикою. Вдало підібрані задачі можуть відтворювати суспільні проблеми, події в країні та економічні здобутки. 

Сучасні реалії вносять корекції в зміст виробничих та побутових задач. Учням більш близькі задачі, що складені на матеріалі регіональних проблем, унаочненні місцевими фактами та відображають здобутки нашої країни в історичному розвитку та світовій спільноті.

Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.

Наприклад. Населення  Сумської  області  1032876 чоловік, а населення   Конотопського району становить 19,5% жителів Сумської області. Скільки людей живе в Конотопському районі. 

За допомогою технічних засобів: комп’ютера і принтера, створюю яскраві каталоги патріотичних задач, наповнюючи їх яскравими фарбами та асоціативними малюнками. З цією ділянкою роботи з задоволенням справляються навіть учні з низьким рівнем знань, які часто відмовляються вчити математику, але поступово повертаються до неї.

Найпростіший шлях- використання готових текстів патріотичних задач, більш цікавий і творчий - складати задачі самому та залучати до складання задач дітей.

В процесі навчання заохочую учнів переводити цікаві патріотичні факти на мову математики, створювати модель та спрогнозувати шляхи розв’язку.

Основні вимоги до патріотичних задач, які використовую у навчанні математики:

1.                 Задачі повинні мати реальний практичний зміст, який забезпечує ілюстрацію патріотичних цінностей і значущості набутих математичних знань.

2.                 Задачі  повинні   відповідати   шкільним  програмам  і  підручникам   за формулюванням  і  змістом  методів  і фактів, які будуть використовувати в процесі їх розв’язування.                       .

3.                 Задачі повинні бути сформульовані доступною і зрозумілою мовою, не містити термінів, з якими учні не зустрічалися і які вимагатимуть додаткових пояснень.                        .

4.                 Числові дані в патріотичних задачах повинні бути реальними, відповідати існуючим в практиці.                 .

5.                 У змісті задач по можливості повинен бути відображений особистий досвід учнів, місцевий матеріал, який дозволяє ефективно показати використання математичних знань і викликати в учнів пізнавальний інтерес.

6.                 Патріотичні задачі повинні відображати ситуації промислового і сільськогосподарського виробництва, економіки, торгівлі, ілюструвати досягнення України у світі.          .

7.                 У патріотичних задачах числові дані, як правило, мають бути реальними, а при їх розв’язуванні необхідно використовувати обчислювальні засоби. У цей нелегкий час допомагаю учням ще більше дізнатися інформації про Україну та використовувати набуті знання при складанні, розв’язанні задач з математики. Тримаю освітянський фронт. Вважаю, що саме таке ювелірне вкраплення елементів патріотичного виховання приведе до формування свідомого громадянина своєї країни,  що любить Україну, свій народ, націю і готовий будувати нову демократичну державу.  

 

ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ

 

При вивченні теми «Циліндр» у 6 або 11класах доречно попрацювати з текстом: «За твердженням Н.В. Риндіної, металургія трипільців була в багатьох відношеннях подібною до центральноєвропейської, хоча технологію вони розробляли власну. Метал на трипільські землі доставляли з карпатського басейну у вигляді зливків (довжина - 15-17 см, діаметр - 2-3 см)», та визначити об’єм злитка.

Застосування математики на військовій службі

Наприклад. Доля бракованих снарядів в 1 партії становила 1%, в 2 партії - 1,5%, а в третій - 2%. Перша партія складає 35% всіх снарядів, друга - 40%.

Визначити середній відсоток бракованої продукції. 

Використання математичних знань в цивільній обороні (ЦО), що актуальним є у наш час-російської агресії на сході України. 

 Наприклад.  Засоби індивідуального  захисту (засоби  захисту  органів дихання   повинні  добре закривати  ніс і рот , тому  верхній  її край  має бути на     рівні очей , нижній – заходити за підборіддя. Нижні кінці зав’язуються   на тім'я,   верхні – на потилиці.)    

1.                 Для виготовлення ватно-марлевої пов’язки слід дотримуватись  розмірів 50см ширина та 90см довжина. Скільки метрів марлі шириною  50см потрібно для виготовлення 14 ватно-марлевих пов’язок? 

2.                 Скільки вийде ватно-марлевих пов’язок з куска марлі шириною 90см,  а довжиною 2м 50см ?

3.                 Скільки потрібно марлі для виготовлення 14ватно-марлевих пов’язок,   якщо ширина марлі 1м? Місце України в Європі

Наприклад.  Перший рамковий вулик винайдено в Україні у 1814 р. Петром Прокоповичем. Україна в останні роки впевнено зберігає місце в трійці світових лідерів з виробництва меду. Випереджаючи країни Європи за обсягами виробництва меду в кілька разів, Україна є одночасно першою в світі з виробництва меду на душу населення (1,5 кг).

1.                 Провести опитування та побудувати  діаграму споживання меду в класі, школі тощо.

2.                 Для виготовлення куті (обрядова страва на Св.Вечір) потрібно 0,5кг пшениці, 100гр.-маку, 100гр.-горіхів та 120гр.-меду. Скільки потрібно меду для виготовлення 3кг куті?

 

 

pdf
Додано
30 грудня 2022
Переглядів
341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку